Solo Rondreis Namibië met 4WD – 10.000 km Alleen in Namibië rondreizen

Toen ik vorig jaar bedacht dat ik in 2021 5 maanden de tijd zou hebben om rond te reizen had ik niet bedacht dat ik een solo rondreis Namibië zou ondernemen!

En dat ik daarbij meer dan 10.000 kilometer zou rijden in een 4WheelDrive met daktent!

Eigenlijk wilde ik gaan pelgrimeren…of anders lekker in Azië vertoeven… Door corona veranderden de opties en mijn plannen en werd dit de perfecte reis voor deze tijd: Een solo rondreis Namibië!

Hoe kan het dat ik zoveel vrije tijd heb? Ik heb mijn contract bij mijn werkgever omgezet naar een deeltijd contract waarbij ik alle uren in de zomer mag werken. Een perfect combinatie dus als je graag in de winter periode rondreist.

Solo Rondreis Namibië met 4WD - 10.000 km Alleen in Namibië rondreizen

En dus genoeg tijd voor een solo rondreis Namibië

De keuze was niet heel moeilijk want waar kun je nu veiliger rondreizen dan in Namibië? Het land heeft weinig inwoners (zo’n 2.5 miljoen) en de manier van rondreizen met een 4WD met daktent is in coronatijd gewoon heel veilig! De keerzijde daarvan is wel dat ik me soms wel een beetje alleen heb gevoeld… maar ja, dat heb ik thuis ook wel eens dus ja.. Dan toch liever een keertje alleen voelen tijdens een solo rondreis Namibië dan 3 maanden thuis zitten en niet te hoeven werken en het begin van de invoering van de avondklok meemaken.

Zoals ik begreep van mijn collega’s was het drama…en dat zag ik op het nieuws natuurlijk ook… Ook in Namibië heerste er een avondklok, er werd nergens meer alcohol verkocht en in Botswana werd zelfs ook in de supermarkten geen alcohol meer verkocht…. Zo slecht hadden we het dus nog niet in NL 🙂

Sundowner in Brandberg, zo vanuit de daktent

Vliegen tijdens Corona – Wat moet je weten schreef ik kort na aankomst in Namibië

Ik vloog begin januari naar Windhoek, Namibië en begon mijn solo rondreis Namibië met de Toyota Hilux 2.5 waar ik uiteindelijk meer dan 10.000 km zou rondrijden. In het begin is het nog een beetje onwennig, best een grote auto.. en je moet er links rijden! Maar dat went eigenlijk best snel!

Ik reed Windhoek uit en ging zo de Kalahari woestijn in. De eerste nacht verbleef ik op de campsite van Bagatelle Kalahari Game Ranch. Bij de logde kon ik gebruik maken van een ontbijt, lunch of diner en mocht ik het zwembad gebruiken. Mijn reis begon heerlijk!!

Waterberg - zicht op de Kalahari Woestijn
Waterberg – Zicht op de Kalahari Woestijn

Ik sprak op de campsite een Franse vrouw, mijn leeftijd, zij was al een tijd aan het rondreizen en vond het super! Ze was nu voor de tweede keer op deze campsite en bleef wat langer in Namibië dan gepland omdat Zuid Afrika dicht zat. De Franse en ik waren de enige kampeerders. Die nacht regende het en waaide het flink.

Mijn tent hield het super, ik kreeg geen regen binnen en na een paar uur was het rustig. Toen ik de Franse de volgende dag sprak zei ze wel dat ze nog even aan mij had gedacht…het waaide en regende nooit zoveel en als ik dit goed had doorstaan dan kon er niets meer mis gaan!

Kijk, dat geeft de burger moed 🙂

Ik boekte ook gelijk een kennismaking met de San door een bushwalk bij Bagatelle te doen. Super interessant!

10.000 km Alleen in Namibië rondreizen

Hierna ging ik naar Quiver Tree Rest Camp waar ik een nacht verbleef op de campsite en het geweldige kokerboomwoud mocht aanschouwen. Vervolgens ging ik naar Fish River Canyon waar ik een paar nachten in het hotel Canyon Roadhouse was. Dat vind ik ook wel echt een aanrader! Wat een super leuk hotel met alle oude Amerikaanse auto’s in en rondom het hotel. Wederom een heerlijk zwembad en in de omgeving kon ik een paar fijne wandelingen doen.

Spookstad Kolmanskop

Mijn reis begon heerlijk en op dag 8 ging ik verder naar Aus, richting de kust!! Vanuit Aus kon ik een uitstapje maken naar Luderitz en Kolmanskop. Na 3 dagen hier vertrok ik op dag 11 naar Sesriem om de Sossusvlei te bezoeken. Een must visit uiteraard! Na de Sossusvlei ging ik het Naukluftgebergte in en reed ik naar de boerderij Weltevrede net iets voor Solitaire. Het was maar een korte rit en dus kon ik heerlijk aan het zwembad liggen en alles bijwerken.

De volgende dag bezocht ik het plaatsje Solitaire, als NL’er mag je dat niet missen omdat Ton van der Lee er een paar jaar heeft gewoond en het hotel/campsite daar begonnen is. Ik zag het boek wat hij erover schreef liggen en dat kocht ik er natuurlijk! Toen ik wegreed hoorde ik een geluidje in mijn voorband… Alleen als ik zacht reed hoorde ik een zielig piepend geluidje … Aangezien er een garage is dacht ik maar gelijk uit te sluiten dat er daadwerkelijk iets mis was en heb ik de man gevraagd te kijken naar het wiel.

Solitaire – Namibie

Solitaire.. het heeft iets met Nederlanders

Ook ik merkte dat tijdens mijn bezoek

Ik heb er niet bij gezegd dat ik het alleen hoorde als ik heel zachtjes reed…en toen hij zo niets zag vroeg hij of hij er even een stukje mee mocht rijden.Uiteraard mag dat! De man gaf ik de sleutel en hij stapte in. Ik zag hoe hij met mijn auto, en al mijn spullen in die auto, weg reed de C19 op en uit mijn zicht verdween… Vol verbazing stond ik daar .. met mijn mond vol tanden.. Ik had niet verwacht dat hij de grote weg op zou rijden en toen hij dat wel deed dacht ik dat hij zou draaien en terug zou komen. Maar nee, hij draaide gewoon echt de weg op en verdween uit mijn zicht… Maar nu stond ik daar, alleen mijn telefoon in de hand, te kijken in het plaatsje Solitaire!

Echt..het duurde zeker 7 a 8 minuten voor hij terug kwam!! Wat was ik opgelucht! Volledig onbewust van wat er zich in mijn hoofd had afgespeeld de afgelopen minuten zei hij… Ik heb hard gereden, zacht gereden, hard geremd en noem maar op maar ik hoor niets!! Pas toen vertelde ik hem dat ik het alleen maar hoorde als ik stapvoets reed….

Ik reed door een geweldig gebied even later verder naar de kust, ik zou lekker een paar dagen in Swakopmund verblijven bij Meike’s Guesthouse. Er waren gewoon al 2 weken om en ik was helemaal in mijn element!

Solo Rondreis Namibië in 4WD met daktent

Spitzkoppe – The Arch

Na Swakopmond ging ik de woestijn weer in, ik bezocht Spitzkoppe, Brandberg, Twyfelfontein en Palmwag in Damaraland. Ik hou van de woestijn, ik vind het geweldig indrukwekkend om over die vlakte te rijden. Om toch te zien wat er allemaal nog leeft en allemaal aan verrassende landschappen te vinden is. Bijna een week deed ik er over om in Opuwo uit te komen. De grote stad….die stad die voor mij zo druk aanvoelde….waar ik weinig afstand kon houden van alle mensen en waar ik voor het eerst de Himba, Herero en de moderne Namibiër in het straatbeeld zag lopen.

Vanuit Opuwo ging ik naar een Himba dorp en bezocht daar de hutjes en sprak met hen. Ik had een lokale gids en hij vertaalde natuurlijk alles voor me. Een aantal jongeren spraken ook wel Engels en met hen kon ik kort praten. Ik vond het super indrukwekkend en keek mijn ogen uit. Ik kon veel vragen stellen…maar zoals altijd kom ik dan nog met meer vragen terug. Wat zijn ze mooi, die vrouwen! De mannen zien er niet zo indrukwekkend uit maar die vrouwen.. ECHT!

Solo Rondreis Namibië met 4WD - 10.000 km Alleen in Namibië rondreizen
De indrukwekkende haardracht van een Himba vrouw

Het was al 1 februari toen ik aan kwam bij de Epupa Falls. Helemaal boven in Namibië en met zicht op de grens met Angola. Ik had een campsite net naast het water en ik mocht zeker niet te dichtbij het water komen en al helemaal niet voetje baden want er waren krokodillen in de Kunene rivier. Ik liep even rond bij de waterval en sprak met een politieman die hier de grens bewaakt…

Toen ik 2 dagen later wegreed kwam er een andere agent naar me toe of ik niet iemand een stuk mee kon nemen, ik was die agente en daarom vroeg hij mij. Zulk nieuws gaat altijd als een lopend vuurtje…en er waren natuurlijk niet heel veel toeristen…haha!

Kunene Rivier - Namibië
Kunene Rivier – Namibië

Ik sprak bij deze campsite ook weer een stel wat ik de hele reis al tegen kom, de man is Cambodiaanse en zij is Franse. Ze reizen voor onbeperkte tijd rond en zijn een beetje typisch. Zij kan geen Engels, hij is klein, loopt met een enorm fototoestel rond met kap over de lens tegen de weer en wind. Her en der staan ze langs de weg of zie ik ze bij de auto in de weer. Dan hebben ze alles wat in de auto hoort erbuiten staan om de auto schoon te maken. Je hebt soms van die mensen die opvallen door gedrag, dit zijn er twee hahaa!

Wandeling bij Palmwag

Ik heb hierna nog 2 dagen aan de Kunene Rivier gezeten ter hoogte van Ruacana en daarna ging ik voor 5 dgn Etosha NP in. Ik verbleef 2 nachten bij Olifantsrus, 2 nachten bij Okaukuejo en 1 nacht bij Halali om daarna nog 2 nachten bij Onguma Game Reserve te zijn. Dit is net buiten het NP en vanuit daar ben ik alsnog een middag Etosha ingegaan. Op dat moment regende het erg en omdat ik hoorde dat er veel regen in de Caprivistrook was ben ik niet hoger gegaan maar ben ik afgezakt naar Ghaub, Waterberg NP en via Dusternbrook terug naar Windhoek.

Genieten van de sundowner in Etosha NP

Ik was onderhand al 40 dagen onderweg. Ik had Botswana op de lijst staan en aangezien de nationale parken daar ook echt geweldig schijnen te zijn zette ik het door om toch daar ook naartoe te gaan. Vanuit Windhoek vertrok ik een dag later, na een coronatest, richting de grens met een overnachting net daarvoor bij Kalahari Bush Breaks. Heerlijke plek!

In Botswana was ik in Ghanzi, Maun, Xhumaga, Gweta en de Lesoma Valley van waaruit ik Chobe NP een dag bezocht heb. Ik heb helaas veel regen gehad waardoor Moremi NP werd gesloten. Er kwamen teveel auto’s vast te zitten in de modder. Ook de zoutpannen die ik zou gaan bezoeken waren totaal ondergelopen en dus niet toegankelijk. Erg jammer!

Na Chobe NP kwam ik terug in Namibië en bevond ik mij in de Caprivistrook waar het op dat moment lekker weer was. Ik heb geen regen weer gehad!  2 dagen kampeerde ik in Divundu waar ik Bwabwata NP bezocht een nacht Rundu waar ik een boottochtje deed en wel heel dichtbij de nijlpaarden kwam. Daarna kampeerde ik 2 nachten bij een living museum van de San, de Ju/’Hoansi. Ik boekte verschillende tripjes om te zien en te leren hoe zij leefden. Ik vond het wederom super interessant om te zien en om mee te maken.

De San bij het Living Museum Ju/'Hoansi
De San bij het Living Museum Ju/’Hoansi

Dit museum was gelegen tussen Tsumkwe en Grootfontein.

Solo Rondreis Namibië met 4WD
10.000 km Alleen in Namibië rondreizen

Van Mount Etjo reed ik naar Damara Mopane Lodge om naar de Skeleton Coast te gaan. Wat een super apart gebied. Ik reed alweer een paar dagen in woestijn gebied en zo langzaam verdween ik de Skeleton Coast is waar echt niets meer is… Alleen zand en veel wind! maar ook leeuwen! Dat had ik niet verwacht!  Helaas zag ik alleen veel vissers aan de kust, lokale vissers toeristen of uit Zuid Afrika. Maar ook de voetafdruk van de leeuw als bewijs dat hij daadwerkelijk daar wel rondwaart!

Solo Rondreis Namibië met 4WD - 10.000 km Alleen in Namibië rondreizen
Uniek moment, verschillende meren in Sossusvlei

Van Terrace Bay reed ik langs de kust naar Cape Cross. Ik zag een aantal scheepswrakken en bezocht er de grootste pelsrobbenkolonie ter wereld. Wat een vieze bende zeg…. Ze ruimen natuurlijk niets op die beesten dus het stonk er en het gejammer van die beesten vond ik ook maar sneu klinken. Ik heb er even gestaan en bedacht dat ik het vinkje kon zetten…en door! Hahaha!

Hierna reed ik naar Swakopmund waar ik heerlijk Indiaas gegeten heb bij Garnish ( wat ondertussen al verhuisd was). Ook heb ik de naastliggende woestijnduinen nog een keer bekeken alleen nu vanaf de fatbike.

Campsite bij Brandberg

Via Spitzkoppe en Donkerhuk ben ik terug gegaan naar Windhoek waar ik op dag 71 mijn 4WD in moest leveren. De reis zat erop.  Toen bleek dat ik 10.776 km op de teller had staan!

72 dagen in Namibië
10.776 km rondgereden in mijn 4WD

En hoe het altijd, de laatste jaren, werkt bij mij met een lange reis. Ik keek erg uit om weer thuis te zijn…al had ik dat thuis verkocht afgelopen jaar… Nu dus mijn kleine Kokshuussie in het buitengebied eigen maken… Ik had ook zin om weer aan het werk te gaan! Het pakkie weer aan en buiten spelen!

Hebben jullie dat na een (lange) reis ook altijd?

De gehele solo rondreis Namibië heb ik nu in het kort gedeeld. Uiteraard ga ik die nog uitgebreid delen zodat ik vertel waar ik allemaal geslapen heb…wat ik allemaal bezocht en bekeken heb… Ik ben van plan om dat in stukken van 2 weken te doen. Dat is iets waar ik van denk dat jullie wat mee zouden kunnen als jij een rondreis Namibie gaat plannen.

Ik ga dus nog volop delen wat ik allemaal beleefd heb want in 2.5 maand beleef je nog wel eens wat!

Zou jij zo lang alleen kunnen reizen?

10.000 km Alleen in Namibië rondreizen

Niet iedereen overleeft de woestijn in Namibië

Olifantsrus in Etosha NP - Namibië
Olifantsrus in Etosha NP – Namibië

Wist jij dat deze landen voor mij land 47 (Namibië) en 48 (Botswana) waren?
Hoeveel landen heb jij bezocht in jou leven?

De lange en goede wegen van Namibië

Het is geen samenwerking geweest waar ik kosten door bespaard of geld mee verdient heb maar ik wil toch graag noemen dat ik deze reis geboekt heb bij Explore Namibia. Zij hebben alles perfect voor me geregeld en waren ten alle tijden voor mij beschikbaar via telefoon of whatsapp. Als je een langere solo rondreis maakt is dat echt heel fijn. De route die zij uitgestippeld hadden was in te zien in de Travelkey app en daarbij kreeg ik allerlei informatie over wat te doen in de omgeving en alles wat je onderweg tijdens een roadtrip Namibië handig vindt om te weten.

De indrukwekkende Epupa Waterval - Namibië
De indrukwekkende Epupa Waterval – Namibië

De unieke spot Quiver Tree
De Unieke plek Quiver Tree Forest

Deel of bewaar deze reis!

Paklijst Kamperen in Namibië

Oudste Bezienswaardigheden van Namibië

Wat je moet weten voor een rondreis met 4×4 in Afrika

Ontdek Veelzijdig Marokko in 4 dgn

Op de Fiets naar de Vis van Tanji – The Gambia

De nadruk tijdens een veilige reis zal op de dag liggen en niet de avond/nacht.
Lees waarom!

Nachtelijke avonturen – Waarom je als het donker is niet meer op straat moet zijn.

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!