Alles wat je moet weten voor jouw bezoek aan Spitzkoppe – Erongo Regio, Namibië

Als je op zoek bent naar unieke rotsformaties en mooie uitzichtpunten op rotsen dan mag een bezoek aan Spitzkoppe niet ontbreken. Ik ben er op mijn rondreis van 10 weken door Namibië zelfs twee keer geweest. Toen ik er nog een keer langs kwam op mijn weg naar Skeleton Coast besloot ik er nog een nacht te verblijven. Spitzkoppe staat ook wel bekend als de Matterhorn van Namibië …

als je aan komt rijden zie je in de verte al de punt van de beeldbepalende Spitzkoppe berg.

Bezoek aan Spitzkoppe

Een paar keer stopte ik langs de kant van de weg in het woestijn landschap om Spitzkoppe op de foto te krijgen, niet wetende dat ik daar naar onderweg was de eerste keer. Ik kwam steeds dichterbij en de puntige Spitzkoppe kreeg ik steeds meer in zicht. Net voor ik er was verdween de puntige berg even uit mijn zicht en reed ik door het dorpje Spitzkoppe Village. De mensen aan de kant van de weg vroegen mij om water, wilden mij allerlei kleine souvenirtjes te verkopen en toen bedacht ik me hoe slecht ik me had voorbereid op dit bezoek aan Spitzkoppe.

Ik had namelijk bijna geen contant geld bij me. Ik had nog wel wat water, ik zou het kunnen redden maar dan moest ik heel goed opletten waar ik mijn water aan besteedde. Achteraf bewijst ook dit ook hier maar weer aan mij dat alles gewoon goed komt!

Spitzkoppe - Namibië
Spitzkoppe links, gehuld in wolken – Namibië

Ik zwaaide met een vriendelijke glimlach naar de mensen langs de weg en reed rustig door. Ik had een tip van een vriendin van mij gekregen iets later in de reis: Vul je oude flessen met water uit de kraan hier. Wij drinken dat niet maar de lokale mensen wel, zodoende heb je wat weg te geven en maak je ook makkelijk contact. Hmm….die tip was hier ook fijn geweest. Midden in de woestijn is het niet makkelijk voor hen.

Er is een waterleiding maar die doet het niet altijd begreep ik tijdens mijn tweede bezoek.

Alles wat je moet weten voor jouw bezoek aan Spitzkoppe
Erongo Regio, Namibië

Aangekomen bij Spitzkoppe, daar waar ik ook zou kamperen, checkte ik in. Ik zag iets verder op wel een restaurant maar ik begreep dat ze er alleen ontbijt, lunch of diner verzorgden maar geen flessen water of ander drinken of eten verkochten tenzij ik een blikje cola oid wilde. Ik vroeg aan de medewerkster of ze wel water voor mij had. Ja dat had ze wel en ze kwam even later met een 15 liter jerrycan aan die ik kon vullen met water uit de kraan. Het was heel goed water zei ze, ik kon dat zeker drinken. Dit water heb ik dus die dag en de volgende dag gebruikt om koffie te zetten en mijn pasta en groenten te koken.

Ga veel wandelen in dit unieke gebied

Voor het eerst Rock Arch bewonderen

Ik kreeg een plattegrondje en kon het terrein van Spitzkoppe oprijden. Als ik links aan zou houden kwam ik ook bij de plekken waar de campsites van Spitzkoppe zich bevinden. Daar ben ik naar op zoek gegaan. Ze gaf aan dat ik dichtbij het natuur zwembadje kon kamperen en dat ik dan ook dicht bij de rock arch was. Beide mooie natuurverschijnselen in deze mooie rode rotsen.

Rock Pool – Bezoek aan Spitzkoppe

Nadat ik mijn auto parkeerde onder de plek waar de Rock Pool zou zijn ben ik gelijk naar boven gelopen. Ik zag een klein ondiep zwembadje in de rots. Het was er nogal groen langs de randen en dus glad. Ik ben gaan zitten en heb er mijn benen ingelegd, water over mij heen gesprenkeld om af te koelen en van de omgeving te genieten.

Rock Pool - Bezoek aan Spitzkoppe

Dan zit je daar, in je eentje, niemand die je afleidt en niemand die de rust verstoord.. Ik kom op dat soort momenten altijd tot de conclusie dat ik zo blij ben met mijn leven. Dat is weer op zo’n geweldig plekje op deze wereld ben waar ik volop van geniet.

Rock Pool, even afkoelen

Omdat ik bang was om te verbranden, zo midden op de dag, ben ik weer naar beneden gegaan. Ik moest even wat te eten klaar maken en pakte mijn gasfles en begon water te koken om wat noodles klaar te maken. Hoe handig hè? Dat je gewoon alles bij je hebt!

Rock Arch – Bezoek aan Spitzkoppe

Rock Arch mag je natuurlijk niet missen tijdens je bezoek aan Spitzkoppe. Het is een uniek plekje en je kan er makkelijk naartoe lopen via verschillende zijden. In eerste instantie nam ik de weg waardoor je zicht krijgt op de boog. Je loopt gewoon de rots op en krijgt geweldig zicht op de boog maar als je er dan naartoe wil moet je nog even een mooie klim maken. Helemaal niet erg en dat deed ik dus graag.

Genieten van Spitzkoppe Rock Arch
Volop genieten van mijn tijd bij Spitzkoppe #mindful

Hier had ik de klim gemaakt om goed zicht op de Arch te krijgen. Als je verder loopt ga je naar beneden en kun je daar weer omhoog klimmen om bij de Rock Arch te komen.

Rock Arch bewonderen vanaf de andere zijde

Genieten van Spitzkoppe Rock Arch

Toen ik daar tijdens mijn tweede bezoek zat, ik zat te mediteren net uit zicht van de mensen aan de achterzijde van de rock arch, besefte ik dat meer mensen vanaf die kant kwamen. Er was een gids die hen vertelde hoe ze via een smalle gang makkelijk naar boven konden klimmen en dan bij de boog uitkwamen zodat ze mooie foto’s konden maken.

Rock Arch – Spitzkoppe

Toen zij weg waren ben ik uiteraard aan die zijde ook naar beneden gegaan. Toen bleek dat ik heel makkelijk via een smalle doorgang tussen de mooie bruine rotsen door naar beneden kon wandelen. Er groeide gras en wat andere planten en zigzaggend daartussen door was ik zo beneden bij een campsite. (er zijn meerdere campsites gesitueerd rondom de Rock Arch)

De foto’s van beide zijden zijn prachtig en als je de tijd hebt ga dan gewoon aan beide zijden even omhoog. Of ga door de boog zoals ik dat deed bij mijn tweede bezoek en ga omhoog aan de ene zijde en ga omlaag aan de andere zijde.

Wat ik eigenlijk wil zeggen… neem je tijd en ontdek dit unieke plekje rondom 🙂

De gladde stenen van Rock Arch maar ook diepe afgronden tussen de rotsen

Volop genieten van de omgeving vanaf Rock Arch

Bergbeklimmen – Bezoek aan Spitzkoppe

Er zijn een aantal plekken waar je kan bergbeklimmen. Daar zijn wat gidsen die er de hele dag zitten om voor een tip jou mee de berg op te nemen. Ze vragen geen vaste prijs en dus geef jij wat je het waard vind. Ik ben niet bij een plek geweest waar deze jongens staan en waar je echt de Spitzkoppe op gaat. Dit is een mogelijkheid werd mij verteld..

Dus zoek je een echte uitdaging? Ga er vroeg uit om voor de warmte aan boven te zijn!

Bezoek de eeuwenoude San muurschilderingen

Ik ging wel onder begeleiding de berg op bij Bushmen’s Paradise. Dit is als je het terrein van Spitzkoppe oprijdt rechtsaf en dan helemaal aan het eind, voorbij het oude graf en het oude fort. Je treft daar een klein parkeerplaatsje en al snel komt er een man op je af lopen. Hij begon me te vertellen over de muurschilderingen van de San die boven op de berg nog goed zichtbaar waren.

Muurschilderingen van de San bij Spitzkoppe
Op weg naar de muurschilderijen van de San bij Spitzkoppe

Ik ging graag mee naar boven en we begonnen langzaam de ronde gladde enorme rots op te wandelen. In het begin ging het nog zonder mij vast te pakken maar hoe hoger hoe steiler. Dus pakte ik op een gegeven moment de stalen draad vast om mij iets aan op te trekken. Na een 10 a 15 minuten waren we boven, althans, we kwamen in een soort binnenplaats terecht in deze grote berg. Ik zag dat er veel struiken en zelfs kleine bomen groeiden. Aan een zijde was er een soort natuurlijke overkapping door de rots ontstaan en daar nam de gids mij mee naartoe.

Door die natuurlijke overkapping waren de muurschilderingen van de San goed bewaard gebleven. De San verbleef hier soms een seizoen, zolang er water was of zolang zij hier konden leven van het eten wat zij konden vinden. Hierna trokken ze verder. Er leken dus ook muurschilderingen te zijn uit verschillende tijden. Super interessant om te zien en om de gids over te horen vertellen.

Muurschilderingen van de San bij Spitzkoppe

Oud graf en het oude Fort – Bezoek aan Spitzkoppe

Toen ik voor de tweede een bezoek aan Spitzkoppe bracht nam ik me voor om alle plekjes te bezoeken die op de tourist map staan die je krijgt bij binnenkomst. De eerste keer had ik gewandeld, het gebied te voet verkend, deze keer besloot ik met de 4WD rond te gaan rijden. Ik reed dus rechtsaf op zoek naar de oude overblijfselen van het leven van de Duitsers hier bij Spitzkoppe. Zij hebben een fort hier ooit gebouwd en is er ook een graf gevonden.

Bezoek aan Spitzkoppe

Old Fort Ruins – Bezoek aan Spitzkoppe

Zij hebben dit niet echt goed onderhouden, het wordt aangegeven op de kaart maar van het fort is echt niets over gebleven en ze doen ook niet echt de moeite om aan te tonen waar dit is geweest of hoe het eruit heeft gezien. Dat vind ik wel jammer, je ziet nog een soort opstapje, een stuk waar vast ooit de buitenmuur heeft gestaan maar dat is het. Er staat een bordje Old Fort zonder een afbeelding zodat je er een beeld van zou kunnen vormen. Misschien wordt dit in de toekomst nog uitgebreid en beter vorm gegeven.

Old Fort Ruins - Bezoek aan Spitzkoppe

Meer kon ik niet vinden van het Old Fort

Ook in deze omgeving zijn een paar campsites gesitueerd.

Wandel veel tijdens je bezoek aan Spitzkoppe

Nadat ik tijdens mijn eerste bezoek afgekoeld was bij het natuurzwembadje met heerlijk uitzicht besloot ik om te gaan wandelen. Het was nog te vroeg om te gaan koken en dus kon ik een mooie wandeling maken. Ik liep zo’n 2.5 uur rond, over de rotsen en over de lange wegen. Ik nam de tijd om de sfeer in mij op te nemen. Lang zat ik te staren over de weidse vlakte van het landschap vanaf een rots maar ik stond ook gewoon stil op een van die wegen.

Spitzkoppe - Namibië
Rechts onderin beeld zie je een hokje staan. Daar zitten twee toiletten in

Natuur van Spitzkoppe

Dit maakte dat ik een enorme spin zag lopen… Hij viel ineens op en uiteraard ging ik er achteraan omdat ik een mooie foto wilde 🙂 De spin was best groot en hoe bang hij voor mij leek te zijn…zo bang was ik ook voor hem. Het is altijd goed je te beseffen dat wij een grotere dreiging voor dieren in het algemeen zijn dan zij voor ons. Zij vallen over het algemeen alleen maar aan als ze zich bedreigd voelen.

Dus kwam ik dichterbij maar zeker niet te dichtbij.

Grote spin bij Spitzkoppe - Namibie
Grote spin bij Spitzkoppe – Namibie

Bij deze tweede spin die ik iets verderop zag durfde ik iets dichterbij te komen. Deze was een stuk kleiner en dus heb ik die wat scherper op de foto. Voor jouw beeld, de spin hierboven zag ik op een afstand van zeker 5 meter afstand over de weg lopen. Dit om aan te geven hoe groot hij was 🙂

Wat een prachtige spin zag ik bij Spitzkoppe
Kort na die hele grote zag ik ook nog deze prachtige spin zag ik bij Spitzkoppe

Wandelen tijdens jouw bezoek aan het unieke Spitzkoppe

Yoga in de natuur - Spitzkoppe

Tijdens mijn bezoek aan Spitzkoppe kwam ik een struik tegen die mij na deed haha! #yoga

Veel wandelen in het unieke gebied Spitzkoppe
Met op de achtergrond als je goed kijkt de Rock Arch

Rij over het hele terrein tijdens je bezoek aan Spitzkoppe

Tijdens mijn tweede bezoek aan Spitzkoppe zag ik dat ik maar een heel klein stukje had gezien de eerste keer. Ik besloot om, voordat ik mijn daktent uit zou klappen, eerst een heel stuk rond te rijden over dit bijzondere terrein. Ik reed eerst zo ver mogelijk het terrein op zodat ik meerdere wegen had om terug te gaan. Als je Spitzkoppe oprijdt ging ik linksaf richting de kampeerplekken, dan op een gegeven moment kun je rechts aanhouden om achter de grote berg en tussen Spitzkoppe door naar het terrein daar achter te rijden.

Ook bevinden zich daar nog een aantal kampeerplekken.

Rondrijden tijdens jou bezoek aan Spitzkoppe

Het gebied is zo apart, de kleur is zo mooi, de stenen en het groen maakt het geheel zo vredig. Er is niets in het gebied wat er niet hoort en wat Spitzkoppe niet completer maakt. Ik vond het bijna magisch. Ik was er natuurlijk in een tijd dat het er heel rustig was. Beide keren was er 1 medekampeerder op het hele terrein te vinden.

Elke bocht die je voorbij rijdt tijdens je tocht geeft je weer nieuwe mooie uitzichten in dit mooie en unieke gebied in Namibië.

Kamperen tijdens je bezoek aan Spitzkoppe

Er zijn over het gehele park super veel kampeerplekken gesitueerd. De meesten laten jou een unieke belevenis beleven aan de rand van hoge rotswanden en mooie, verre uitzichten. De meeste plekken zijn ook zo dat je de buren niet ziet of hoort. Ik heb tweemaal op bijna dezelfde plek gestaan. Dichtbij de Rock Pool en dus op loopafstand van de Rock Arch. Ik vond dat gewoon een fijn plekje met mooi uitzicht.

Voordeel aan hier ook kamperen tijdens je bezoek aan Spitzkoppe is dat je dit unieke gebied ook in de schemering mag zien. Met een mooie sundowner als je geluk hebt. En als jij foto’s van de sterren wil maken in de nacht dan kan dat hier ook uitstekend. Je staat in een gebied waar geen stroom is en het enige licht wat er na zonsondergang te vinden is dat komt van jou of jouw mede-kampeerders.

Als je kampeert in Spitzkoppe zie je ook de sundowner

Wil je meer lezen over het kamperen en wat mee te nemen tijdens jou reis door Namibie? Check deze paklijst even. Lees ook alles over de 4WD

Diner bereiden tijdens de zonsondergang - Kamperen in Spitzkoppe

Weet dat er geen water of elektriciteit is bij de kampeerplekken.

Hier dien je vooraf aan je bezoek rekening mee te houden. Zorg dat je genoeg in je koelkast en voorraad-box hebt zitten zodat je kan ontbijten, lunchen en dineren op je campsite. De toiletten die bij de campsites zijn betreffen een toilet pot met daaronder een diep gat. Erg fris is het dus niet maar voor een dag, in zulk mooi gebied… heb ik dat er voor over!

Er is logde maar die is aan de andere zijde van het gebied en niet zomaar toegankelijk vanaf de campsite. Wel kun je gebruik maken van het restaurantje aan het begin van het park. Daar zijn ook open air douches gemaakt. Voor ik weg ging heb ik hier gebruik van gemaakt. Die hadden goed warm water en een hele prima douchekop. Dat was echt wel even fijn!

Ontbijt bij het restaurant van Spitzkoppe NP

Alles wat je moet weten voor jouw bezoek aan Spitzkoppe

Komen & Gaan naar Spitzkoppe – Erongo Regio

Elke rondreis Namibië heeft een andere route, elk persoon wil graag andere highlights bezoeken van dit enorm veelzijdige land. Daardoor kun je vanuit zoveel verschillende hoeken in Spitzkoppe terecht komen. Ik vertelde al eerder dat ik hier 2x ben geweest en geef je dus mijn routes. Ik kwam beide keren vanuit Swakopmund voor mijn bezoek aan Spitzkoppe. Maar vervolgde mijn rondreis wel naar andere plekken. Je zult zien dat de afstanden en de tijden die je erover kan doen nogal verschillen van elkaar. Alles heeft natuurlijk te maken met de wegen en het gebied waar je door rijdt.

Spitzkoppe bezoeken vanuit Swakopmund.

• Zo’n 150 km waar je 1,5 uur over kan doen

Vanuit de stad Swakopmund, waar ik genoot van de zee en het heerlijke Indiase restaurantje Garnish, reed ik in zo’n 3 uur naar Spitzkoppe. Ik maak altijd meerdere stops onderweg dus zou je het in ruim 2 uur kunnen redden. Vooral aan de kust waar veel vissers plekken zijn en waar je de ruwe kust kan aanschouwen vond ik het gaaf om een aantal keren te stoppen.

Scheepswrak in de zee net voorbij Hentiesbaai - Namibie
Scheepswrak in de zee net voorbij Hentiesbaai – Namibië

Spitzkoppe bezoeken vanuit Windhoek

• Zo’n 300 km waar je 3 uur over kan doen

Er zijn altijd meerdere wegen die je kan volgen. De toeristische route, met mooie uitzichten met gravelwegen of de snellere asfaltwegen. De keuze is aan jou uiteraard. Ik ben vanuit Spitzkoppe niet in 1 keer naar Windhoek gereden. Deze route kan ik dus niet uit eigen ervaring vertellen. Ik reed terug naar Windhoek via Donkerhuk West en vond de route vanuit daar naar Windhoek echt heel gaaf.

Spitzkoppe bezoeken vanuit Brandberg

• Zo’n 130 km waar je 2.5 uur over kan doen

Na mijn eerste bezoek reed ik door naar Brandberg. Ik ging dus verder Damaraland in. De woestijn vond ik echt indrukwekkend. Ook nu maakte ik weer meerdere stops onderweg en genoot van de leegte en de hitte van dit never-ending landschap.

De schijnbaar never ending woestijn van Namibie

Spitzkoppe bezoeken vanuit Donkerhuk West

• Zo’n 200 km waar je 2.5 uur over kan doen

Halverwege Swakopmund – Windhoek vind  je deze plek. Tijdens mijn laatste week van mijn 10 weken durende rondreis door Namibië heb ik hier nog 2 dagen gewend aan het idee dat het voorbij was. Dat was heel fijn en ook heel confronterend. Te merken dat de tijd zo snel was gegaan. Dat ik toch op plekken te weinig tijd heb genomen voor bepaalde momenten. Ook wetende dat je dat altijd zal hebben, hoe lang je ook ergens bent waar je niet thuis bent….

Donkerhuk West. Tussenstop op weg naar Windhoek
Om contact op te nemen met de eigenaar, een paar kilometer terug op het terrein, kreeg ik een portofoon mee.

Bewaar deze unieke plek
Of deel hem met je vrienden

Wil je meer lezen over mijn reis in Namibië?

Bezoek de indrukwekkende Himba – Opuwo

Hoogtepunten Damaraland  – Twyfelfontrein, Palmwag, Skeleton Coast etc

Wat te doen bij Waterberg Plateau National Park

Bezoek het unieke Kokerboomwoud nabij Keetmanshoop

10 Handige Feiten over Namibië

Maar wees op je hoede in de grotere steden tijdens jou bezoek want…

Veilig Reizen – Beroofd in Otjiwarongo – Namibië

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik.