Wat je moet weten voor je rondreis met 4×4 – Do’s en don’ts met je 4WD – Rondreis Namibië

Als je op rondreis gaat in Namibië of Botswana en alles zelf wil doen dan kan ik je aanbevelen om een 4×4 te huren Er zijn altijd een aantal gebieden waar je niet in kan of mag met een gewone auto omdat er kans is dat je vast komt te zitten. Deadvlei nabij Sesriem is zo’n plek, je kunt dan natuurlijk altijd een trip lokaal regelen. Dat maakt je dan wel afhankelijk van een ander. Het kost je meer tijd om dat ter plekke te regelen en ik gebruikte die tijd om de avond ervoor al even het park in te rijden.

Om goed door het land te rijden zijn er wel een aantal specifieke tips voor het rijden met een 4WD die je eigen moet maken. Het maakt het rijden in een vreemd land en vreemd landschap wel een stukje makkelijker. Lees eens verder wat je allemaal moet weten voor je rondreis met een 4×4.

Wat je moet weten voor je rondreis met 4×4 – Namibië

Wat je moet weten voor je rondreis met een 4x4 - Do's en don'ts met je 4WD - Rondreis Namibië

Ik kreeg een aantal tips en trucs mee van Explore Namibia, waar ik mijn reis bij boekte. Die tips en daarbij mijn ervaringen deel ik met je in deze blog voor jouw rondreis met een 4×4.

Ik begin met de do’s en dont’s voor het rijden met een 4WD.

Do’s voor een veilige rondreis met een 4×4

  • Controleer dagelijks de bandendruk 2.2bar Zorg dat je de ventieldopjes na de controle weer op de ventielen draait.

  • Rij altijd in 2H op asfaltwegen

  • Als je wil overschakelen van 2H naar 4H of 4L moet je altijd volledig stil staan. Schakel nooit over terwijl je rijdt.

  • Als je vast bent komen te staan en je wordt gesleept of getrokken dan moet de versnelling altijd in de N, vrij, staan.

Ik kreeg het toch voor elkaar om vast te komen te zitten in Sossusvlei maar werd ook snel alweer geholpen door een gids en zijn klant. Check hier hoe dat er aan toe ging.

  • Als je gaat rijden moet de hoes van de daktent altijd volledig dicht geritst zijn

  • Rij max 80km op een gravel of zandweg. Een hogere snelheid kan gevaarlijk zijn. Weet dat hoe overzichtelijk de wegen ook zijn er altijd iets onverwachts kan gebeuren. Er loopt meer wildlife dan dat wij gewend zijn. En hoe goed de weg er ook uit ziet er kan altijd een dikke steen oid liggen. Uitwijken bij een hogere snelheid dan 80 km per uur is erg gevaarlijk.

Wat je moet weten voor je rondreis met een 4x4 - Do's en don'ts met je 4WD - Rondreis Namibië

Wist je dat ze in Namibië in plaats van rechts aan de linkerkant van de weg rijden? Dat is dus even wennen in het begin. Ook de richtingaanwijzer zit dus aan de andere kant… Hoe vaak ik de ruitenwisser in het begin aanzette in plaats van de richting aan te doen kan ik niet op 1 hand tellen. Maar na een paar dagen ben je daar helemaal aangewend en gaat dat prima!

Don’ts voor een veilige rondreis met een 4×4

  • Rij nooit harder dan 80 op een gravel of zandweg. Als je te snel rijdt heb je niet genoeg controle over de auto om snel te kunnen stoppen of uit te wijken.

  • Test nooit het omrolpunt van je 4×4 uit. Je bent natuurlijk ook niet verzekerd voor dit soort fratsen.

  • Rij nooit in 4H of 4L op asfalt.

  • De max snelheid in 2H is 120 km op asfaltwegen. Rijd nooit harder dan 80 in 4H. In 4L is de maximum 30 km per uur. Lees verderop de uitleg van de verschillende versnellingen.

  • Voorkom het maken van scherpe bochten als je in zwaar zand, los zand of modder rijdt. Dit veroorzaakt dat je komt vast te zitten omdat de wielen het zand dan voor zich uit schuiven.

  • Als je wel moet draaien in zwaar zand, los zand of modder zorg er dan eerst voor dat je voorwielen rechtuit wijzen. Maak eerst wat vaart door evt voor en achteruit te bewegen. Als je dan weer wat vaart hebt draai je langzaam om de bocht te maken.

  • Voorkom dat je wielen gaan spinnen. Dit veroorzaakt dat je nog meer vast komt te zitten.

  • Laat tijdens het rijden niet je voet op het koppelingspedaal rusten. Reparaties aan de koppeling door verkeerd gebruik komen meestal voor je eigen kosten.

  • Als je in 4L versnelling rijdt en een steile helling langzaam afdaalt gebruik dan nooit je koppeling.

Laat de auto op de kracht van de motor langzaam de helling afrijden. Eventueel rem je een beetje bij. Dit is de veiligste manier en enige manier je auto bestuurbaar te houden zonder uw controle over de auto te verliezen. In 4L blijf je in de laagste versnelling rijden (eerste of tweede versnelling) De kracht van uw motor is noodzakelijk wanneer u een helling afdaalt bij 2 a 3 km per uur.

Wat je moet weten voor je rondreis met een 4x4 - Do's en don'ts met je 4WD - Rondreis Namibië
Mowani Mountain Campsite. Een van de mooiste campsites waar ik heb gestaan. Echt een aanrader!

Wat je moet weten voor je rondreis met een 4×4
Do’s en don’ts met je 4WD – Rondreis Namibië

Uitleg van de versnelling

  • 2H 2wheel high gearing

Dit is de normale stand voor het rijden. Deze stand gebruik je grotendeels je hele reis. Op asfaltwegen is de maximum snelheid 120 en op gravel rijdt je niet harder dan 80 km.

  • 4H 4wheel high gearing

Dit is de normale stand van rijden bij 4×4-aangedreven. Gebruik deze stand op modderige, gladde zand en gravelwegen. De max snelheid is 80 km. Als je in deze stand rijdt zal je 4×4 gaan piepen, een alarm geven, als je boven de 80 km komt. Een ingebouwde waarschuwing.

  • 4L 4wheel low gearing

Deze 4L stand van rijden bij 4×4-aangedreven en extreme gebieden en wegen. Je rijdt met langzame snelheid en korte versnelling. Deze stand gebruik je alleen op erg moeilijk bestuurbare wegen en terreinen waarbij je beslist niet sneller kunt rijden dan 30km

Uitleg over je brandstoftanks

De meeste 4×4’s hebben 2 brandstoftanks. De inhoud van de reservetank loopt automatisch over in de hoofdtank. De brandstof meter geeft alleen de hoeveelheid brandstof weer die in de hoofdtank zit. Dus als deze aangeeft dat er nog een halve tank aanwezig is dan betreft dit daadwerkelijk een halve hoofdtank en een lege reservetank. De 4×4 rijdt ongeveer 1 op 10.

Ik kreeg de tip om te tanken als ik zag dat de meter ging zakken. Dan heb je altijd genoeg in je tank zitten mocht er eens wat meer tijd tussen zitten voordat je kan tanken. Ik vond dat een fijn gevoel. Ik had eigenlijk altijd genoeg voor een paar dagen rijden in de tanks zitten.

Wat je moet weten voor je rondreis met een 4x4 - Do's en don'ts met je 4WD - Rondreis Namibië

Uitleg van de compressor

Bij een 4×4 in een groot land met diverse wegen moet je natuurlijk elke keer de banden oppompen of een beetje leeg laten. Daar voor ben je een compressor nodig. De druk als je naar de gravelwegen gaat is optimaal bij 1.8 en op het asfalt is de optimale druk 2.2. De compressor die bij de auto geleverd wordt kun je aansluiten op de accu. Hierna kun je de vier banden makkelijk en snel oppompen.

In het dashboard kastje had ik ook nog een bandenspanningsmeter liggen. Dus als ik in de ochtend weg reed keek ik ze vaak nog even na. In het begin van de reis deed ik dit braaf elke dag, maar na verloop van tijd bleken ze niet zo snel te veranderen en deed ik het om de paar dagen.

Ik heb een filmpje gemaakt van het oppompen van de banden onderweg.

De bandenspanning verlagen heeft natuurlijk een belangrijke functie.

Als je een breder raakvlak hebt met de weg heb je op gravelwegen meer grip. Als je in de woestijn rijdt mag je spanning nog wel lager zodat je nog meer raakvlak hebt en dus meer grip hebt. Toen ik vast kwam te zitten hebben de gids en ik allebei de bandenspanning heel laag gezet. Hij was blij dat ik een compressor bij mij had en voordat we weer op de asfaltweg kwamen hebben we beiden onze banden weer opgepompt.

Doe jij een rondreis met een 4×4 met daktent?

  • Hoe werkt een daktent?

De daktent is echt super makkelijk op te zetten. Een tentje op de grond kost meer tijd en moeite! Ik had hem binnen 10 minuten eigenlijk altijd wel staan. De matras blijft erin liggen en klap je makkelijk terug. De raampjes even openen zodat het er even lekker door waait. Kussen, dekbed en nachtkleding er weer in en klaar voor de nacht.

Ook hier heb ik een filmpje van gemaakt, check die ook even!

Heb je ook even op subscribe geklikt?
Ik deel niet super vaak een filmpje maar ik zou het wel leuk vinden als ze gezien worden.

Onderhoud & andere belangrijke punten voor een rondreis met 4×4

Als huurder van een 4×4 ben jij verantwoordelijk voor een aantal dingen. Er wordt van je verwacht dat je fatsoenlijk en zorgvuldig om gaat met de 4×4. Zorg dat er geen krassen en deukjes in de auto komen, zij zullen ook bij jou in rekening worden gebracht.

Check regelmatig het waterniveau, olieniveau, bandendruk en accu water (voor de stroom als je op een campsite staat). Je kunt een heel aantal niveaus makkelijk nakijken onder de motorkap. Vraag hier even naar bij de verhuurder voordat je de rondreis met 4×4 begint.

Laat ook geen eetbare zaken buiten liggen. Het trekt wilde dieren aan. Je weet maar nooit dat als ze eenmaal bij je tent en auto in de buurt zijn wat ze nog meer doen. Ik ben mijn ruitenwissers kwijt geraakt door een paar toekans bij Spitzkoppe. Toen ik een stuk had gewandeld en terug kwam waren de rubbers ervan af getrokken. Ik heb dit direct gemeld en gelukkig kon ik naar een garage in de omgeving van hun keuze. Deze rekening werd door de verhuurder betaald aan hen. Wat super goed geregeld!

Als je gaat inhalen wees er dan van bewust dat de 4×4 een stuk zwaarder is dan je normale auto. Dat wil dus zeggen dat je een stuk minder snel accelereert en minder snel de auto voor jou in gehaald hebt. Hou hier rekening mee als je gaat inhalen. Neem voldoende ruimte in acht.

Wat je moet weten voor je rondreis met een 4x4 - Do's en don'ts met je 4WD - Rondreis Namibië
De bekende olifant Jimbo die wandelt over de campsite van Palmwag. Mijn 4×4 met daktent staat achter de bosjes… Hier kwam hij ’s nachts nog even langs lopen.

Ga jij ook een rondreis met 4×4 doen? Ik reed ruim 10.000 km rond in Namibië en een stukje van Botswana! Mijn rondreis duurde maar liefst 72 dagen en dus had ik overal de tijd om 2 a 3 nachten te verblijven.

Ik kan het zeker aanbevelen om je rondreis met 4×4 te doen.
Het geeft je dat gevoel van ultieme vrijheid!

Vind je deze tips handig?
Pin hem of maak deze pagina favoriet

Wil je meer lezen over mijn rondreis in Namibië?

Wat te doen in Divundu, Rundu en Kwando – Caprivistrook en Kavango Regio

Bezoek de hoogtepunten van Damaraland

Bewonder het unieke kokerbomenwoud nabij Keetmanshoop

10 handige feitjes voor jouw reis naar Namibie

Paklijst voor een reis met 4WD in Zuidelijk Afrika

Namibie heeft echt de meest bijzondere plekjes

Natuur Erfgoed van Namibië – Oudste bezienswaardigheden van Namibië

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld als ik

Een reactie

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *