Kunene Rivier – Epupo Falls en Ruacana bezoeken – Namibië

Tijdens mijn lange rondreis door Namibië bracht ik uiteraard ook bezoek aan de Epupa Falls. Om nog iets langer aan de Kunene Rivier te zijn verbleef ik ook een paar nachten in Ruacana. In een kortere rondreis snap ik best dat deze plekken overgeslagen worden of kort aan gestipt maar ik vond het echt de moeite waard om hier te verblijven. Heb je de tijd dan is het zeker de moeite waard om het geweld van de Epupa Falls te aanschouwen.

Namibië wordt begrensd aan de bovenzijde door de mooie Kunene Rivier. Aan de andere zijde van de Kunene rivier vind je het land Angola. De naam Kunene betekent ‘vallend water’, vertaald uit het Herero. Aan beide zijden van de Kunene rivier bevindt zich veel groen, met name Makalani palmen overheersen hier. Door het vele groen en natuurlijk het water van de Kunene Rivier leven er veel verschillende vogels in dit gebied.

Epupa Falls - De grens tussen Angola en Namibie

Ik vond het best apart om te beseffen dat ik zo dicht bij een land was waar ik de naam alleen van kende uit het nieuws.  Een land waarbij ik alleen maar aan burgeroorlog denk en vluchtelingen. Het valt me dan ook gelijk op dat de Angolese kant groen is en er geen of weinig leven zichtbaar is. Dit terwijl de Namibische kant volop voor toerisme geschikt is gemaakt en in hoogseizoen druk bezet lijk te zijn.

Kunene Rivier – Namibië

Epupo Falls en Ruacana bezoeken

De groene omgeving van de Kunene Rivier is super geschikt om een aantal dagen door te brengen. De Epupa Falls zijn indrukwekkend om te zien maar ook de vele vogels langs de rivier zijn natuurlijk geweldig voor vogel liefhebbers. Ik heb dan ook op twee plekken langs de rivier gestaan en er in totaal 5 dagen door gebracht.

Op weg naar Epupa Falls kom ik deze baobab boom tegen - Zinvol Reizen
Onderweg van Opuwo naar Epupa Falls kom ik deze baobab boom tegen

Epupa Falls – Kunene Rivier

Nadat ik Opuwo was geweest reed ik naar Epupa Falls. In Opuwo had ik de indrukwekkende Himba bezocht. De omgeving daar is natuurlijk erg droog en er groeit weinig. Hoe dichter ik in de omgeving kwam hoe meer groen er begon te groeien. Net voordat ik bij Epupa Falls aankwam zag ik een bordje wat mij wees naar een uitzichtpunt. Ik ben hier gelijk naartoe gereden.

Uitzicht over de Epupa Falls vanaf het panorama viewing point - Zinvol Reizen

De weg omhoog was toch nog best wel even een uitdaging. Meer door de sporen die banden op hun weg naar beneden trekken is de weg niet heel goed meer. Ik vond het wel een uitdaging om goed te sturen en dus goed grip te houden op het voertuig. Ik kwam uiteraard goed boven aan en zag een afdakje waaronder ik twee mannen zag zitten.

Een van hen kwam gelijk bij staan en begon te vertellen wat ik zag. Ik keek van hoogte op de Kunene Rivier en zag dat de rivier zich in meerdere rivieren leek te splitsen. Op meerdere plekken zag ik dat de rivier in een kloof leek te verdwijnen. Een woeste rotspartij spleet de rivier in delen en het water kletterde de afgrond in: De Epupa Falls. Het zicht over het gebied is immens. Je kunt kilometers ver kijken en dat geeft dit plekje echt wel een speciale tint.

Epupa Falls - De grens tussen Angola en Namibie

Epupa Falls - De grens tussen Angola en Namibie - Zinvol Reizen

Vervolgens ben ik ingecheckt bij Omarunga Epupa Falls Campsite waar ik twee nachten verbleef. Ik heb mijn 4WD met daktent aan de Kunene Rivier gezet en kreeg daarbij de waarschuwing dat ik zeker niet met mijn voeten in het water mocht. Laat staan dat je denkt, het is best warm, ik neem even een verkoelende duik. Er zitten namelijk veel krokodillen in de Kunene Rivier en het is allerminst een veilige plek als je dichtbij het water bent. Een krokodil is best snel en je zit ze niet altijd aan komen. Ik heb natuurlijk de periode dat ik bij de Kunene Rivier was goed uitgekeken, ook met verrekijker, maar helaas geen krokodil gezien. Wel hoorde ik van andere toeristen dat zij een krokodil hadden zien zwemmen.

De campsite heeft een zwembad dus het afkoelen is mij wel gelukt die middag. Het was best warm en aan het einde van de dag heb ik een wandeling gemaakt naar de watervallen. Daar heb ik een tijd bij staan kijken en het kletterende geweld aangezien. Ik vond het zeer indrukwekkend om te zien maar ook om te horen. Me afvragende hoe breed de rivier is op dit punt en op hoeveel plekken het in een afgrond klettert maar het watergeweld is alom.

Die avond zat ik heerlijk aan de Kunene Rivier mijn eigen eten te maken. Net ver genoeg van de rivier dat als er toch een krokodil op zou komen dagen ik, denk ik, weg kon komen… Maar dichtbij genoeg zodat ik hem wel kon zien als hij zomaar langs zou zwemmen.

Kunene Rivier - Epupo Falls en Ruacana bezoeken - Namibië

Kunene Rivier - Epupo Falls en Ruacana bezoeken - Namibië - Zinvol Reizen
En ik werd getrakteerd op een geweldige zonsondergang aan de Kunene Rivier

De volgende dag heb ik een wandeling langs de rivier gemaakt stroomopwaarts. Ik heb vogels gezien, mensen die toch gingen baden.. Niet alleen maar samen en ik zag dat ze de omgeving goed in acht namen. De lokale mensen gebruiken de rivier toch voor het water. Ik snap het wel uiteraard.

Aan de overzijde zie je maar weinig leven. Ik zag een Angolese man met een buffel lopen en ik zag nog een man die palmbladeren aan het afhakken was. Aan de zijde waar ik liep was wat meer leven, maar ook niet heel veel. Naast de campsite is een klein dorp, ik heb nog even gezocht of ik een naam van de kleine nederzetting kan vinden maar nee, het zal vast Epupa genoemd worden.

Toen ik er die ochtend langs kwam zag ik bij de plaatselijke slager een aantal geslachte dieren hangen. Er werd ter plaatse gesneden en verkocht maar ook gebakken en gegeten. In een mum van een tijd is het dier op  en toen ik er later die ochtend langs kwam was de winkel ( het afdak ) gesloten.

Het lokale leven langs de Kunene Rivier - Zinvol Reizen

• Ik verbleef bij Omarunga Epupa Falls Gondwana Collection

Aan de rechter bovenzijde van Namibie bevinden zich de plaatsen Divundu, Rundu en Kwando. Ook daar ben ik geweest en vond ik het geweldig! Je vind daar een aantal natuurparken en de Popa Falls.

Ruacana – Kunene Rivier

Na twee nachten ging ik verder naar Ruacana. Het is zo’n ruim 300 km en ik had gehoord dat je best lang langs de Kunene Rivier kon rijden dus besloot ik de eerste afslag natuurlijk die te nemen die mij langs de Kunene Rivier liet gaan. Na een tijdje werd het toch wel echt lastig rijden en bijna geen zichtbare weg meer dus ben ik een stuk achteruit gegaan en toen het weer iets beter was ben ik gedraaid. Terug naar het dorpje bij Epupa en eerst maar de andere weg nemen. Het duurde niet lang voor ik toch weer langs de Kunene Rivier kwam te rijden gelukkig.

Van Epupa Falls naar Ruacana rijden -Namibie Roadtrip

Onderweg kwam ik veel mooie vergezichten tegen. Ook zag ik een paar vrouwen langs de Kunene Rivier staan die aan het vissen waren. De ene was hoogzwanger zelfs. Ik heb een ‘praatje’ gemaakt met hen, zover dat mogelijk was met handen en voeten. Ik heb er een tijdje bij aan staan kijken en trakteerde ze op wat gedroogd fruit.

Vrouwen die vissen in de Kunene Rivier - Namibie

Als jij in Namibie bent ga jij dan ook naar de Himba of de San?

Na een aantal uur rijden kwam ik aan bij Kunene River Logde. Ik had hier een kamer en checkte in om even lekker de douche te gebruiken en alles even uit te pakken. Zo nu en dan is het wel fijn dat je wat meer ruimte hebt om je tas uit te pakken zonder alles onder het zand te krijgen. Hierna nam ik plaats op hun mooie terras wat boven de rivier hangt. Ik heb hier uren zitten kijken, zoeken naar vogels en natuurlijk ook een krokodil … die ik nog steeds niet had gezien.

Heerlijke terras van Kunene River Lodge Ruacana

Ik hoorde later van de mensen die deze logde hebben dat de Angolezen alle krokodillen hier vergiftigd hebben. Ze hebben gif in de rivier gegooid zodat ze dood gingen en zodoende beschermden ze hun vee.. Hun vee wat natuurlijk water drinkt uit de rivier. Vreselijk he? Ik snap dat ze in het arme Angola hun dieren willen beschermen maar je kan het je toch niet voorstellen dat er dan gif in een rivier gegooid wordt.

Bonte ijsvogel op het terras bij Ruacana
Bonte ijsvogel op het terras bij Kunene River Logde – Ruacana

De volgende dag heb ik van de logde een halve dag een kajak gehuurd. Zij brachten mij een paar kilometer verderop langs de rivier zodat ik langzaam terug kon kajakken. Wat een geweldige ochtend! Ik had langzamer moeten kajakken en ik had misschien een stop moeten maken langs de rivier. Ik heb verschillende vogels zien vliegen en zien staan. Het gebied langs de rivier was ook gaaf om te zien. Wat een heerlijke relaxte ochtend op de rivier en genoot volop!

Kajakken bij Kunene River Lodge - Ruacana

Maar ook op het terrein van de lodge zelf zag ik ook leuke dieren.  Ik zag een uil in een boom, eerlijk is eerlijk, ik werd er uiteraard op gewezen door het stel wat er woont. Ook zag ik een vleerhond, wat groot! Ik had ze nog nooit van dichtbij gezien. Erg gaaf om ze zo te zien hangen. Dichtbij het zwembad, wat helemaal achterop het terrein ligt, zaten veel apen. Ik heb het zwembad hier niet gebruikt maar lag wel op een fijne open plek. Ik heb veel op het terras gezeten en gebruik gemaakt van de verrekijker. Angola bespieden, vogels zoeken en alsnog de hoop op die krokodil.

Vleerhond - Kunene River Lodge - Namibie

Klein Uiltje - Kunene River Lodge - Namibie

Na het bezoek aan de Kunene rivier reed ik door naar Etosha NP van waaruit ik het park verkende in 7 dagen en op een aantal verschillende plekken kampeerde.

Vind je deze plekken ook zo gaaf?
Bewaar deze post in je favorieten voor je volgende reis!

Wil je meer lezen over Namibië?

Sossusvlei & Deadvlei – Het meest iconische plekje van Namibië

De Himba Bezoeken –  Opuwo

Bezoek de spookstad Kolmanskop en kustplaats Lüderitz

Bezoek de Fish River Canyon – Canyon Roadhouse

Hoogtepunten Damaraland – Palmwag, Twyfelfontein, Skeleton Coast etc

Maar ik zag meer, veel meer!

Solo Rondreis Namibië met 4WD – 10.000 km Alleen in Namibië rondreizen

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld als ik

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *