Bezoek Spookstad Kolmanskop, Lüderitz en de Wilde Woestijnpaarden – Aus, Namibië

Toen ik tijdens mijn rondreis in Namibië was ik ook een paar dagen in Aus. Daar verbleef ik bij Klein Aus Vista en vanuit daar verkende ik de omgeving . 3 nachten verbleef op het afgelegen kampeerterrein van Klein Aus Vista Desert Horse Campsite waar ik ook voo rhet eerst een nacht alleen verbleef op een campsite. De eerste dag pakte ik mijn tent weer in om naar de spookstad Kolmanskop te rijden. Uiteraard bezocht ik ook de Duitse stad Lüderitz en keek ik of ik de wilde woestijnpaarden kon spotten in het Namib-Naukluftpark. De tweede dag maakte ik een mooie wandeling in de omgeving en lag ik heerlijk aan het zwembad van de lodge.

Bezoek aan Spookstad Kolmanskop, Lüderitz
& de Wilde Woestijnpaarden – Aus, Namibië

Spookstad Kolmanskop - Nabij Aus, Namibië
Spookstad Kolmanskop – Nabij Aus, Namibië

Ik was nog maar net met mijn 10 weken durende roadtrip begonnen toen ik hier aan kwam. Nadat ik meldde mij bij de lodge kreeg ik uitleg hoe ik bij mijn campsite kon komen. Het lag een aantal kilometers verderop verscholen tussen de heuvels en vanuit daar kon ik mooie wandelingen maken werd mij verteld. Toen ik mijn aangewezen campsite gevonden had begon de omgeving te verkennen en mijn gekochte mapje te bekijken. Er waren een aantal wandelingen die ik goed kon doen en ik begon die dag gelijk met een wandeling om de afbeelding van het paard, stenen ingelegd in de woestijngrond, te bekijken

Wandelen nabij Aus, op weg naar Viewpoint Stone Horse

Wandeling naar Viewpoint Stone Horse

Er was nog een ouder stel op de campsite en zij begonnen ook aan de wandeling. Gezellig liepen wij de eerste meters naar boven maar al snel liet ik hen achter en liep ik alleen door het landschap van Klein-Aus Vista. Ik had zicht over onze kampeerplaats en kreeg kort daarna ook mooie vergezichten over het heuvelachtige landschap van de omgeving.

Heerlijk was het om hier bij Klein Aus Vista te lopen.

Mijn reis was nog niet zo lang bezig en dus leerde ik Namibië nog maar net kennen. Kijkend naar al het groen, de bomen en het horen van alle vogels hield mij een paar kilometer goed bezig. Na de splitsing van de wandeling .. en .. ging ik linksaf en steeg ik snel om daarna het mooie uitzicht over de vlakte van de Namib-Naukluft woestijn te krijgen. Als je dan strak naar beneden kijkt zie je het paard wat met stenen in gelegd is in de woestijnvlakte.

Wandelen nabij Aus, op weg naar Viewpoint Stone Horse

Super leuk eindpunt van deze leuke wandeling die je makkelijk even kan doen in 1.5 a 2 uur.

Wilde Woestijnpaarden

De volgende dag besloot ik om gelijk de hoogtepunten die ik per auto moest bekijken te gaan bezoeken. Ik pakte na het ontbijt mijn tent weer in en zette koers voor spookstad Kolmanskop en Lüderitz. Onderweg zou ik dan langs de waterplaats komen waar de wilde woestijnpaarden zich misschien wel lieten zien.

Ik was mooi op tijd weg gegaan en dus had ik alle tijd. Harder dan 50 a 60 km per uur reed ik niet. Alhoewel het zicht uitgestrekt is, je rijdt op de vlakte, was ik toch bang om in de verte iets te missen. Op een gegeven moment zie ik dan toch het bordje met de aanwijzing voor de waterplaats van de wilde woestijnpaarden aan de rechterkant aan mij voorbij flitsen. Dus…afremmen en draaien en alsnog de afslag pakken. Een mooi landweggetje bracht mij een stuk het landschap in en aan het eind zag ik 2 gebouwen.

Wilde Woestijnpaarden nabij Aus - Luderitz

Het ene gebouw is een toilet, ook heel fijn, en de ander is de plek waar je uit de wind en natuurlijk uit het zicht van de woestijnpaarden kan plaatsnemen om hen te gaan observeren. Ik heb er even gezeten en zag heel in de verte 2 a 3 paarden staan. Dit was zelfs te ver weg om er een foto van te maken. Met de verrekijker zag ik de wilde woestijnpaarden staan grazen onderaan het gebergte.

Ik ben verder gereden mij voornemend om aan het eind van de middag nog even terug te gaan om opnieuw te kijken of ze nu dichterbij waren. Helaas zag ik de wilde woestijnpaarden ook die middag niet lopen.

Van Aus naar Luderitz - Wilde Paarden

Spookstad Kolmanskop

Dat ik niet te lang bij de observatieplek voor de wilde woestijnpaarden bleef hangen bleek achteraf een hele goede keuze. Ik kwam bij de spookstad Kolmanskop aanrijden net voordat de ochtend rondleiding zou beginnen. Er werd even op mij gewacht werd mij verteld bij de entree en nadat ik een kaartje kocht reed ik het terrein op om naar het restaurant / de grote gymzaal annex bioscoop te rijden.

Spookstad Kolmanskop nabij Duitse stadje Lüderitz

Nadat ik binnen was begon de rondleiding. Wat een interessante plek zeg. Het is een oude mijnstad, in 1908 zijn hier diamanten gevonden en al snel kwamen meer mensen deze kant op. Wat nu de spookstad Kolmanskop is werd op een gegeven moment bewoond door een heel aantal Duitse families en nog veel meer werklui. Ik hoorde tijdens de rondleiding dat de mannen die hier werkten soms vrouwen hierheen lokten met foto’s waarop palmbomen te zien waren. Ze kwamen dan met een boot deze kant op om in de woestijn terecht te komen. Een volgende boot kon hen pas een maand of 2 later weer wegbrengen en dus zaten ze hier vast…waar de mannen een tijdje erg blij mee waren.

In de hoogtij van dit bijzondere dorp was er een winkelstraat met een slager, bakker, drogist etc maar wat dacht je van een echte gymzaal die zo nu en dan omgetoverd werd tot bioscoop of operazaal. Er werd dagelijks vers water gebracht en dit werd deels ingevroren. Elke familie had dagelijks recht op een groot stuk ijs, zodat men het eten fris kon houden maar ook zichzelf enigszins konden afkoelen.

Je kunt het je niet voorstellen. Het Europese, met name Duitse, leven werd hier in de hete woestijn voortgezet in de beginjaren 1900.

Na de rondleiding krijg je nog een uurtje de tijd om rond te dwalen in de verlaten huizen, het verlaten ziekenhuis en hoog op de berg een heus zwembad! Ik heb hier ook zeker nog een uur rondgelopen vol verbazing. Wat ze in die jaren hier allemaal naartoe hebben verplaatst is ongelooflijk…maar ook dat ze hier alles zo achtergelaten hebben. Met een beetje fantasie zie je zo het leven weleer voor je ogen afspelen.

Spookstad Kolmanskop nabij Duitse stadje Lüderitz

Duitse stad Lüderitz

Na dit indrukwekkende bezoek aan de spookstad Kolmanskop reed ik verder naar de kust. Op weg naar de stad Lüderitz en het koele briesje wat de zee met zich mee brengt. Ik heb er fijn even bij de kleine haven rondgewandeld en een aantal straten bekeken. Het stadje heeft een aparte sfeer over zich heen hangen door alle Duitse grote huizen. Ik heb er een late lunch gehad en ben daarna rustig terug gereden.

Ondertussen kwam ik het oude stel waar ik gister mee omhoog en dus bij mij op de campsite stond hier ook nog even tegen.
Hoe leuk!

De Haven van Lüderitz nabij Spookstad Kolmanskop

Oud Duits pand in Lüderitz nabij Spookstad Kolmanskop

Eten in Lüderitz nabij Spookstad Kolmanskop

Wandelen in de omgeving van Aus

Als je incheckt bij Klein Aus Vista kun je een mapje kopen waar een aantal wandelingen op staan. Het is een klein bedrag wat je betaald om ook de bebording op orde te houden. Er zijn wandelingen uitgezet van 4 a 5 km tot en met 17 km en alles daar tussen in.

Wandelen nabij Aus - Namibie

Wandelen nabij Aus

Ik koos op mijn vrije dag dat ik hier was om de wandeling te doen zodat ik langs de beschoten auto kwam… (dit is de gele route, de Schutztruppe trail van 10.3km) Er was een diamantmijn in de omgeving en dus zullen er ook een aantal boeven zijn geweest die geprobeerd hebben om wat te stelen. Zo ook de bestuurder en inzittende van deze auto.  Halverwege de wandeling kwam ik bij het restant van deze beschoten auto.

Het verhaal gaat natuurlijk dat het stukje land daar spookt, in de nacht..
Vooral te merken natuurlijk als je bij de Geister Schlucht Cabin een nachtje boekt.

Wandelen nabij Aus - Namibie

Ik vind het super om zulke oude stukjes historie met wat fantasie erbij te lezen. Ik zag het helemaal voor me. Midden in de nacht zouden ze hier gestrand zijn en was er een vuurgevecht tussen de politie en de boeven. Uiteraard hebben de boeven het niet overleefd.. en waren zij hier nog steeds rond in de nacht…

Waar verblijven nabij Lüderitz

Je zult bij Lüderitz ook vast mooie plekken hebben maar voor mij was er een campsite geboekt bij Klein Aus Vista. Het is een ruim uur rijden vanaf Lüderitz maar dan zit je wel op een fijn plekje en omdat ik er 3 nachten was kon ik de omgeving goed verkennen.

Zij hebben een mooie campsite op hun land gesitueerd van waar je makkelijk wandelingen kan doen. Er staat een mooi toiletgebouw voor algemeen gebruik en bij elke campsite is een mooie afscheiding gemaakt. Het waaide er nog al dus dit was ook zeker wel nodig.

Kamperen bij Klein Aus Vista nabij Spookstad Kolmanskop

Bij de lodge zelf kon ik heerlijk relaxen aan het zwembad van Klein-Aus Vista en at ik hun heerlijke carrotcake!

Carrot Cake bij Klein Aus Vista

Kijk eens welke opties er nog meer zijn in en rondom Aus om te verblijven.

Inkopen doen?

Als je boodschappen wil doen zou je in een supermarkt van Lüderitz alles kunnen vinden wat je nodig bent. Ik was in Aus en kon daar bij het kleine supermarktje naast de plaatselijke garage toch vinden wat ik nodig was.

Mijn lippenbalsem was namelijk gesmolten door de hitte in de auto en ik kocht bij dat kleine lokale winkeltje hun laatste lippenbalsem van het merk Labello! Ik was ook slecht voorbereid om vakantie gegaan en was tijdens mijn verhuizing (net daarvoor) de zonnebrandcreme vergeten klaar te leggen. Ook deze kon ik in dat kleine winkeltje kopen. Ik had er al eerder naar gezocht maar niet gevonden dus ik werd erg blij van dit kleine lokale winkeltje.

Komen & Gaan

• Fish River Canyon 260 km

Ik kwam vanuit het geweldige Fish River Canyon naar Aus om daar 3 nachten te kamperen. Bij Canyon Roadhouse had ik heerlijk in een bed geslapen, ook voor 3 nachten dus ik kon er helemaal tegenaan!

Van Fish River Canyon naar Aus rijden, op weg naar Spookstad Kolmanskop
Van deze vergezichten onderweg krijg je toch nooit genoeg?

• Sesriem 340 km

Vanuit Aus reed ik naar Sesriem om het geweldige Sossusvlei te gaan bezoeken. Hier kampeerde ik ook 2 nachten.

Onderweg een Oryx hamburger eten bij Betta
Onderweg een Oryx hamburger eten bij Betta… Ja, als je dan in Namibie bent moet je het wel proberen vind ik. Ik heb het niet vaker gegeten omdat ik het niet heel erg lekker vond om eerlijk te zijn. Wild smaakt vaak een beetje droog en houterig.

De verkeersborden die je onderweg in Namibie tegenkomt

Scenery onderweg in Namibie - Sossus-Namib Landscape

Vond je dit een leuke blog en wil je die delen?
Daar maak je mij wel happy mee 🙂

spookstad-kolmanskop-luderitz-wilde-woestijnpaarden-aus-namibie

Meer lezen over Namibië?

Alles wat je moet weten voor je bezoek aan Spitzkoppe Mountain

Hoogtepunten Damaraland – Twyfelfontein – Palmwag – Skeleton Coast etc

Wat te doen bij Waterberg Plateau National Park

Bezoek het unieke Kokerboomwoud & de Tuin der Goden

10 handige feiten over Namibië

En bezoek ook zeker de Himba nabij Opuwo

De Himba bezoeken – Opuwo – Kunene Regio, Namibië

IK hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik.