Wandelen in Cappadocië – Turkije – Wandelen in Valleien en tussen eeuwenoude grotwoningen

Omdat ik meer tijd op een bestemming wil besteden boekte ik begin 2022 een ticket naar Kayseri in Turkije om te gaan wandelen in Cappadocië. Vanuit Kayseri was ik met de transfer met een uurtje in Göreme. Daar wilde ik dan een week verblijven. Göreme ligt namelijk in het hart van Cappadocië waar ik al eerder eens een dag was.  Toen had ik een korte rondreis geboekt en deed ik  wel die bekende ballonvaart in die ene dag! Nu ben ik dus 7 dagen in dat geweldige gebied en ga ik heel veel wandelen in Cappadocië en natuurlijk nog wat musea bezoeken. De meeste rondreizen zullen je 1 dag gunnen in dit super interessante gebied met eeuwenoude historie terwijl dit gebied zoveel meer verdient.

Cappadocië is te vinden in de Turkse regio’s Centraal-Anatolië en Oost-Anatolië. Cappadocië staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO en wordt deels beschermd door het Nationaal Park Göreme. Het gebied Cappadocië heeft een oppervlakte van 2000 km² en bestaat uit tufsteen en kalksteen landschap deels ontstaan door de vele vulkaanuitbarstingen. In de loop der eeuwen zijn er in de kalksteengrotten dorpen ontstaan en kerken gebouwd.

De meeste mensen kennen dit gebied van de mooie foto’s met honderden luchtballonnen die er elke ochtend de lucht in gaan en die je over deze geweldige rotsformaties laten varen.

Luchtballon in Göreme - Turkije
Luchtballonnen in Cappadocië – Turkije

Boek jouw ticket voor de luchtballonnen vooraf als je zeker van een plekje wil zijn.

Het nationaal park leent zich super om mooie wandelingen te maken en toen ik op google zocht op wandelen in Cappadocië had ik al zo een aantal mooie rondwandelingen te pakken die mij door de mooiste gebieden van Cappadocië zouden leiden. 13 mei 2022 was het dan zover en vloog ik naar Kayseri om vanuit daar in een uur naar Göreme door te reizen. Lees op de officiële site meer over Cappadocië.

Wandelen in de valleien van Cappadocië – Turkije

Göreme als uitvalsbasis

Ik ben 8 dagen in Göreme geweest. Als uitvalsbasis voor alle wandelingen is deze plek ideaal. Je loopt zo de valleien in als je net buiten het stadje bent. Het stadje is best klein dus vanuit je hotel is hooguit een kwartier of half uur wandelen voordat je tussen de mooie rotsformaties loopt of uitzicht over de vallei hebt. Ik heb 4 verschillende hotels gehad in Göreme en kan je Milat Cave Hotel en Emit Cave Hotel echt aanbevelen. Zij hebben een geweldig terras op het hotel zodat je de luchtballonnen in de ochtend kunt aanschouwen.

Hoofdstraat in Göreme, Turkije
Straat van Göreme

Navigeren door de valleien van Cappadocië

In de voorbereiding vond ik het lastig om duidelijk te krijgen hoe ik mij het beste kon navigeren tijdens het wandelen in Cappadocië. Ik kreeg niet duidelijk of er uitgestippelde rondwandelingen zijn of dat er routes met pijltjes door de valleien van Cappadocië liepen. De een zei dat er bebording staat en de ander zei van niet.

Mijn ervaring nu achteraf is dat er wel her en der een bord staat maar dat wat je op de borden leest niet echt klopt met waar je bent of waar je naartoe gestuurd wordt.

Wandelen in Cappadocië - Turkije

De beste ervaring is wel dat je eigenlijk niet kan verdwalen. Alle paden zijn de moeite waard. De valleien van Cappadocië zijn niet zo groot en uitgestrekt dat als je een tijdje een verkeerde kant op wandelt je heel veel kilometers door moet wandelen. En het beste van allemaal, elk pad heeft je wat moois te bieden.

Mijn ervaring is dat iedereen een ander pad loopt maar uiteindelijk wel dezelfde plekken ook ziet en bezoekt. Overal kom je wel plekjes tegen waar je thee of vers sinaasappelsap kan kopen.

De app Maps.me heeft mij wel goed geholpen met het vinden van bepaalde uitzichtplekken en de collumnaded church. Deze app kan ik je wel aanbevelen.

Online in Turkije?

Turkije is alleen voor Vodafone binnen Europa maar voor de andere providers niet. Dat wil dus zeggen dat als jij een Vodafone abonnement hebt je gewoon vanuit je bundel kunt internetten in Turkije. Ik heb geen Vodafone en kon daar dus geen gebruik van maken.

• Ik mocht 500mb kopen voor 14,95 en dat is een week geldig. 1000mb voor 24,95 en voor 14 dagen geldig. Beetje raar dat er een einddatum aanzit, dit goldt de Travel & Surf bundels van T-mobile.

Ik heb er voor gekozen om een weekje alleen maar Wi-Fi te gebruiken van de hotels en restaurants. Elk restaurant in Göreme heeft Wi-Fi dus dat was eigenlijk geen probleem. Er is ook niets mis mee om eens meer offline te zijn dan online. Het scheelde ook enorm in het batterij gebruik van mijn telefoon. Na een dag wandelen was hij nog niet leeg terwijl ik wel alle foto’s maak met mijn telefoon.

Uiteraard zijn er ook gewoon Turkse simkaarten te koop maar die mij werden aangeboden in Göreme zouden mij ruim 30 euro hebben gekost maar had ik wel 13 GB te besteden. Dus als je langer dan een week in Turkije blijft is dit een goede optie. Al weet ik zeker dat je dit elders goedkoper van verkrijgen.

Wandelen in Cappadocië, Göreme - Turkije
Wandelen in Cappadocië, Göreme – Turkije

Cappadocië ontdekken – Turkije

Betalen in Euro of Turkse Lira Cappadocië

Ik had contant geld (Euro’s) meegenomen en kon hier bijna overal wel mee betalen. Het is overal een mengelmoes van Euro en Lira. Toen ik aankwam heb ik mijn transfer betaald met Euro en kreeg ik Lira als wisselgeld. Zodoende had ik voor de eerste dagen wat geld om sinaasappelsap op de wandelingen te kopen. Bij de hotels en restaurants kun je makkelijk betalen met je pinpas of creditcard.

De enige keren dat ik contant geld nodig was waren de transfers van en naar het vliegveld (10 euro) en in de valleien om thee/koffie of sinaasappelsap te kopen.

Wandelen in Cappadocië

Uitgangspositie voor het wandelen in Cappadocië is Göreme. Vanuit hier kun je de meeste wandelingen bij wijze van spreken starten vanuit de voordeur van je hotelkamer. Je bent centraal in het gebied waar de mooiste valleien van Cappadocië liggen en dus waar je de meeste wandelingen gaat doen.

• Sword – Red/Rose Valley

De eerste dag ging ik de Rose en Red Valley in. Ik koos ervoor om er via Zindanonu of Kiliclay valley in te gaan, dit is Sword valley voor zover ik begreep. Deze wordt op verschillende kaartjes die ik kreeg anders genoemd. Deze bevind zich tegenover de Open Air Museum. Ik liep daar nog een stukje met de weg mee naar boven en kwam op een gegeven moment een bord tegen wat aangaf dat ik daar de natuur ik kon, de vallei in.

Dat dit deel ook Sword Valley genoemd kan ik mij alles bij voorstellen. Ik kwam in een kloof te wandelen die erg smal was en mij een super leuke uitdagende wandeling bood. Hierna kwam ik in het gebied uit waar ik overal de borden Red / Rose Valley zag staan.

Wandelen in Cappadocië, Göreme - Turkije

Verschillende paden brachten mij door dit gebied en ik genoot van de verschillende grotwoningen die ik overal langs de paden tegen kwam. Aan het eind van dit gebied zag ik aan mijn linkerhand telkens uitzichten op Göreme en kon dus zo makkelijk terug navigeren naar het plaatsje om aan het eind van de middag een heerlijke kop koffie te doen op 1 van de vele terrasjes.

Lees alles over het wandelen in de Sword, Red & Rose Valley

• Love Valley

Dag 2 checkte ik uit mijn eerste hotel en was de ochtend daarmee bezig geweest. De middag koos ik ervoor om toch te gaan wandelen en dook de Love Valley in. Ik liep langs de grote weg, een prima trottoir, in de richting van Avanos. Bij een grotere afslag naar links (soort provinciale weg) nam ik die omdat deze mij bracht bij het bekende uitzichtpunt deze vallei in.

Elke rondreis brengt je hierheen en ik had gehoopt dat ik vanaf hier de vallei in zou kunnen dalen. Dit bleek niet zo te zijn. Ik had eigenlijk op 1 van de zijwegen langs die provinciale weg moeten nemen. Dan was ik zo de uitloper ingelopen van de Love Valley. Nu nam ik een avontuurlijke afdaling de vallei in en was ik er ook in no time.

Love Valley - Wandelen in Cappadocië, Göreme - Turkije

Wat een geweldig stukje dit ook weer! De beeldbepalende rotsformaties voor deze vallei zijn wel echt tof om te zien. Natuurlijk zit daar dichtbij ook een spot waar je thee/koffie of sinaasappelsap kan kopen. Ik liep de vallei in en kwam door de meest mooie stukjes te wandelen. Onder natuurlijke bogen / tunnels door en over mooie paden door het groen.

Op een gegeven moment zag ik wat fietsers op een hoger pad, ik liep onderin de vallei in een soms wat modderig pad. Ik besloot toen hun pad te nemen en werd zo de vallei uitgeleid en kwam uit bij een man die verse sinaasappelsap verkocht. Toen ik daar naar de grote weg liep kwam ik uit bij de Onyx factory aan de weg naar Uchisar.

Via de grote weg ben ik toen naar Göreme terug gelopen. Je komt langs vele restaurants die mooi zicht bieden op de Pigeon Valley en op de achtergrond Göreme.

Lees alles over wandelen in de Love Valley

Wandelen in de vele valleien van Cappadocië

• Pigeon / Zemi Valley

Vanuit Göreme loop je zo de Pigeon valley in als je naar Empire Cave Hotel navigeert. Hierna vind je een bord wat aangeeft dat je Pigeon Valley ingaat. In Turks heet deze Güvercinlik Vadisi. Er is eigenlijk maar 1 trail die er doorheen loopt. Op een gegeven moment kun je na een leegstaand cafeetje links onderin de vallei blijven lopen en dan kom je uit bij de kleine waterval.

Ik liep dit pad omdat ik het idee had dat het andere pad mij naar de doorgaande weg bracht omdat deze helemaal omhoog leek te gaan. Toen ik dit pad hierna wel koos bracht hij me bij een mooi terras uit waar ik koffie nam en daarna verder liep de vallei in. Net na dit terras kun je linksaf omhoog om weer terug de vallei in te gaan.

Geweldige uitzichten over de vallei en geleidelijk aan ging ik weer naar beneden in de vallei waar ik verschillende grotwoningen/kerken kon bezoeken.

Pigeon Valley - Wandelen in Cappadocië, Göreme - Turkije

Wandelen in de Pigeon Valley – Cappadocië

Daar waar het pad rechts naar boven naar Uchisar gaat koos ik ervoor om door te lopen. Je komt dan na een aantal verrassende bochten een bord tegen Zemi Valley linksaf. Daar loop je even over een gewone weg om daarna bij een geweldig viewpoint uit te komen over de Zemi vallei. Dit viewpoint vond ik doordat ik maps.me aan had staan om te kijken of ik goed liep. Hierna liep ik de weg af naar beneden om de vallei in te gaan.

Viewpoint Zemi Valley - Wandelen in Cappadocië, Göreme - Turkije

Daar krijg je na een kilometer ongeveer de keuze om links de kerken route te nemen of rechts de vallei route. Ik koos de kerken route en was een beetje teleurgesteld toen ik daar alleen maar borden voor vond en niet echt noemenswaardige kerken. Wel was het uitzicht erg mooi natuurlijk. Via een weg die mij terug naar Göreme zou brengen zag ik een bord Görkündere en heb ik die genomen omdat die mij weer terug het natuurgebied in bracht.

Uiteindelijk kwam ik bij het görkündere breakfast cafe uit en daarna net onder het Open Air Museum weer op de weg naar Göreme uit en liep ik zo weer de stad in op zoek naar een fijn terrasje om het eind van deze mooie dag te vieren.

Lees alles over wandelen in de Pigeon Valley & Zemi Valley

• Ihlara Valley

Omdat deze vallei iets te ver van Göreme ligt heb ik deze vallei bezocht door de groene toer te boeken. Deze kost 45 euro en daar zit dan de lunch bij in. Ik vond dit wel de moeite waard.

Boek vooraf jouw ticket voor de Groene Toer in Cappadocië

Dan wandel je een klein stukje (5km) door de vallei en krijg je er toch het gevoel van mee. Onder in de vallei loopt een grotere rivier en zodoende is het een erg groene vallei. Ook een stuk smaller dan de andere valleien, ze noemen hem ook de Grand Canyon van Turkije begreep ik. Toen we er in daalden via een mooie trap kon ik me daar wel iets bij voorstellen.

Ihlara Valley - Wandelen in Cappadocië, Göreme - Turkije

Het is ongeveer een uur rijden vanaf Göreme en als je zelf een auto hebt ben je er natuurlijk zo maar ik begreep at als je met het openbaar vervoer wil gaan je meerdere bussen moet nemen om er te komen. Het lastige is natuurlijk ook dat als je er doorheen gewandeld bent je weer terug naar je startpunt moet waar je auto staat.

Ik vond het teveel gedoe om te doen en koos er dus voor om de groene toer te boeken die mij ook naar de ondergrondse stad leidde en Selime Monastery liet bezoeken.

Avontuurlijk Reizen – Wandelen in Cappadocië

• Red/Rose Valley en Fairy Chimneys

Ik ging nog weer een keer het gebied van de Red en Rose Valley in om op zoek te gaan naar de Collumnaded Church. Een super goed bewaarde kerk waarin een aantal mooie bogen en pilaren nog te zien zijn. Het is zo apart om te bemerken dat er best veel borden en namen staan aangegeven maar dat deze ons, de toerist, eigenlijk niet echt verder helpt.

Veel als ik borden ga volgen kom ik op hele mooie plekken aar niet op een plek waarvan ik denk dat ik er zou uitkomen. Er staat namelijk een pijl met Red/Rose Valley een kant op en dus loop ik dat pad af en ik raak er hopeloos verstrikt in paden die allemaal tot aan een wand gaan die nooit te beklimmen is. Dus een dead end tegen een hoge muur van rotsen.

Toch denk ik dat er telkens andere paden en doorgangen wel mogelijk zijn. We hebben een aantal flinke regenbuien gehad en het zand en de rotsen veranderen daardoor. Er spoelt veel weg, nieuwe paden ontstaan en andere spoelen gewoon weg. Dus gewoon overal gaan wandelen en kijken waar doorgangen zitten en paden zijn.

Red Valley - Wandelen in Cappadocië, Göreme - Turkije
In de valleien liggen ook vele vlaktes zoals je links op de foto ziet. Hier is het druk in de ochtenden met het opstijgen van de vele luchtballons.

Fairy Chimneys - Wandelen in Cappadocië, Göreme - Turkije
Fairy Chimneys – Wandelen in Cappadocië, Göreme – Turkije

Gelukkig is het vaak maar 10 minuten of 15 minuten terug naar het pad waar je vandaan komt en kun je weer verder maar vreemd is het wel. Zo zochten meerdere mensen de Collumnaded Church. Hij staat op maps.me aangegeven alleen is het probleem dat als je in de buurt bent je tussen heuvels zit en de GPS een beetje lastig kan zien waar je bent. Hij verspringt dan telkens.

Uiteindelijk stond ik wat hoger en zag ik ineens links van mij een brug een rots in gaan… Daar ben ik naartoe gelopen en ja hoor… Nadat ik een rots inliep waarvan ik dacht dat het niet meer dan wat duiventillen waren bleek er nog een doorgang te zijn dieper de rots in en afbuigend naar rechts… Ineens bevond ik mij in de kerk die ik zocht en stond ik tussen de hoge bogen!

Lees meer over de Red & Rose Valley

Wat te zien/doen in de omgeving van Göreme

Zoals ik net al noemde is de Ihlara Valley iets wat je moet plannen onder dit kopje. Het is op zeker een uur rijden van Göreme en dus niet zomaar te doen als je geen vervoer hebt. Het schijnt met het openbaar vervoer niet echt handig te zijn en een taxi voor mij alleen vind ik geen optie. Deze deed ik dus georganiseerd via de green tour.

• Ondergrondse steden Kaymakli en Derinkuyu

Er zijn twee ondergrondse steden in de omgeving van Cappadocie. Derinkuyu en Kaymakli, beiden zeer de moeite waard om te bezoeken. In de groene toer is Kaymakli opgenomen. Het is echt een enorm bouwwerk ondergronds. De stad bestaat uit meerdere verdiepingen en op een gegeven moment waren we gewoon 15 meter onder de grond, zo’n 3 verdiepingen… En dan waren we zeker nog niet in het diepste deel.

Ik was echt zeer onder de indruk van Kaymakli, hoe oud het was en hoe het er nu nog bij lag. En ik kan je vertellen dat ik al erg onder de indruk was van de grotwoningen die ik had gezien. Daar was ik ook in een paar woningen geweest waar meerdere verdiepingen in zaten. Echt heel bijzonder om te zien.

Kaymakli - Underground City - Cappadocië

Een van deze steden is opgenomen in de groene toer. Deze en andere toers kun je vooraf boeken zodat je zeker weet dat je mee kan of uiteraard kun je lokaal gaan informeren. De meeste hotels hebben hier wel adresjes voor.

• Çavuşin

Daar is de St. John the baptist chapel te bewonderen, deze was gesloten toen ik er was. Ik kon wel via een andere route de berg oplopen maar niet via de oude woningen. Ik heb op de berg zelf geen kerk gevonden maar alleen oude woningen. Dus ga ik ervan uit dat het andere pad me naar de chapel had geleid.

Wel een erg leuk stadje om even zo rond te lopen. Er wordt allerlei antiek verkocht tussen de souvenirs en de koffietentjes.

Centrum van Çavuşin - Cappadocië - Turkije

Ook bij Çavuşin Church werd er gerenoveerd en was het niet veilig om naar binnen te gaan. Ik mocht na een kort gesprek bij 1 trap naar boven maar de main door zat dicht. Het dorpje is op zo’n 5 km wandelen afstand en als je dan nog net iets verder loopt heb je een aantal Fairy Chimneys staan.

• Uchisar

Overal waar je naartoe gaat vergeet je plekken te bezoeken en dat is voor deze bestemming Uchisar geworden. Elke dag zag ik de berg en elke dag dacht ik wel dat ik er ook naartoe moest gaan maar op de een of andere manier is het er toch niet van gekomen. Best jammer maar ja… je moet wat op het zgn lijstje houden hè?

Uchisar is een nederzetting gebouwd rondom een flinke berg die hoog boven het gebied uittorent. Grotwoningen rondom en vele kleine straatjes leidden je omhoog naar het oude kasteel.

Waar verblijven in Cappadocië

Wil jij ook wandelen in Cappadocië en ben je nieuwsgierig welke hotels je de mooiste uitzichten biedt? Ik verbleef in verschillende hotels in Göreme. Deels boekte ik ze vooraf en de laatste nachten koos ik terwijl ik al in Cappadocië was. Ik heb twee duidelijke favorieten en zal dan ook daar mee beginnen!

Milat Cave Hotel, Göreme - Turkije

Tip voor het boeken van hotels via booking als je al in Turkije bent.

Zorg dat je via een VPN online kan zodat Turkije je toelaat op het booking platform. Ik krijg toch vaak de beste deals bij hotels via booking en dus installeerde ik de app Tunnelbear en browsde ik toen ik zocht naar overnachtingen via de app vanaf een VPN in Nederland.

Overnachten tijdens het wandelen in Cappadocië

• Emit Cave Hotel

Mijn eerste twee nachten verbleef ik in dit heerlijke Emit Cave hotel. Het ligt wat hoger en daardoor heb je geweldig zicht over de Red en Rose valleien. Vanaf het de mooie dakterrassen kon ik in de ochtend geweldige foto’s schieten van de luchtballonnen die voorbij kwamen varen.

Ik had een kamer met 3 aparte bedden en een fijne badkamer. In de kamer stond een waterkoker en lag koffie/thee en stonden flesjes water. Ik word altijd blij als dit geregeld is. Nog even de dag afsluiten met een kop thee op het dakterras is super fijn natuurlijk!

Emit Cave Hotel, Göreme - Turkije

• Milat Cave Hotel

Milat Cave hotel heeft ook super terrassen aan meerdere zijden en verschillende hoogten. Ik zag pas de laatste dag het allermooiste terras omdat het hotel uit meerdere gebouwen bestaat en ik niet in de gaten had dat het achterste deel er ook bij hoorde. Ik ben daar naar boven gegaan en daar is echt een uber relaxt dakterras!

Mijn kamer was super schoon, ik had een fijne douche en ook hier stond er 1.5 liter water fles op de kamer en een water koker en koffie en thee. Dit hotel is vrij dichtbij het centrum, binnen 5 minuten lopen bij het centrale busstation.

Milat Cave Hotel, Göreme - Turkije

• Seven Rock Cave Hotel

Dit is het goedkoopste Seven Rock Cave hotel wat ik had deze week maar deze had dan wel weer een zwembad. Hier kun je gewone kamers huren, kleine huisjes en grotkamers. Allerlei opties dus, ik dacht dat ik een grotkamer had maar bleek een gewone kamer te zijn. Ik was er niet erg van gecharmeerd aangezien ik maar 1 stopcontact had, bij de deur.. En er was geen waterkoker en geen water, koffie of thee. Verder was er nergens een haakje om ook maar iets op te hangen.

De tuin was wel heerlijk om te zitten en het uitzicht bij het ontbijt was ook echt super! En niet alleen het uitzicht bij het ontbijt…ook het ontbijt was heerlijk. Erg uitgebreid en er werd een omeletje gebakken of ze hadden een eitje met spinazie uit de oven. Qua ontbijt en tuin wel een aanrader!

Seven Rock Cave Hotel, Göreme - Turkije

Als uitgangspositie om te gaan wandelen in Cappadocië was deze locatie wel erg super omdat je in no time op de grote kruising met het waterfonteintje stond om naar het Open Air museum te lopen en dus ook om het gebied van Red en Rose Valley in te gaan. Toen ik hier sliep ben ik in de ochtend ook de Red Valley ingegaan om foto’s te maken tijdens de zonsopgang met luchtballonnen.

• Kayatas Cave Suites

Kayatas Cave Suites was de duurste optie en ik zit hier in een enorme cave kamer. Ik had een halve verdieping lager nog een badkamer die ook erg mooi was. Het nadeel van grotkamers is wel dat het plafond zo elke keer gruis laat vallen…of zelf een heel plakkaat.. Overal lagen dus korrels en stukjes steen op de grond. Dit vond ik wel iets minder aangezien dit ook in je bed valt.

Het hotel was wel echt heel mooi, ook in de avond super mooi verlicht. Ik had een enorm terras voor mijn kamer waar ik twee banken had staan en heerlijk kon zitten. Het ontbijt was redelijk en toen ik erom vroeg kreeg ik roerei en een flesje water. Ze hadden alleen koffie en thee en geen water of sap erbij. Dat vind ik toch wel jammer bij het ontbijt.

Mijn terras bij Kayatas Cave Suites - Göreme Turkije

Het dakterras is mooi voor het uitzicht maar niet om mooie foto’s te maken. Ze hadden geen leuke kussens enz gesitueerd zodat je een sfeer plaatje kan schieten in de ochtend. Dat vind ik dan wel weer jammer want ze hadden er zeker plek voor!

Wandelen in Cappadocië – Turkije

Eten & Drinken in Göreme

• Coffeedocia

Wat ik een super fijn plekje vond om aan het eind van de middag even te gaan relaxen in een fijne stoel op een fijn terras was Coffeedocia. Je kunt er ook goed eten maar ik zat er eigenlijk alleen voor een kleine hap na het wandelen en een fijne bak cappuccino. Het ligt centraal in Göreme en vanuit daar kun je alle kanten op om terug naar je hotel te gaan of als uitvalsbasis voor een wandeling.

Suikers bijvullen in Göreme
Suikers bijvullen na een lange wandeling bij Coffeedocia

• Namaste India

Ik hou van Indiaas eten en toen ik op gegeven moment restaurant Namaste India tegen kwam werd dit wel mijn favoriet. Nergens heb ik twee keer gegeten maar hier wel! De naan kan van betere kwaliteit maar de curries zijn overheerlijk!! (120TL)

Maar je moet natuurlijk Turks eten als je in Göreme bent en dus heb ik veelal wel in restaurants gegeten waar ze traditioneel Turks eten serveerden.

• My Mother’s Restaurant

Ik zat hier op mijn eerste avond in Göreme en genoot van een kleipotje met een vegetarisch gerecht erin. Daarnaast heeft dit restaurant een super uitzicht over het stadje. De zonsondergang is mooi te bekijken vanaf hier en je kunt er heerlijk zitten! (130TL)

Eten in Göreme

• Viewpoint

Dit restaurant bevindt zich achter My Mother’s en ligt net iets hoger en heeft dus ook een terras wat iets hoger ligt. Het hoogste terras van dit restaurant geeft je een 360 graden zicht over de omgeving en is dus om die reden wel een aanrader. Ik bestelde hier manti, een soort Turkse versie van de Italiaanse ravioli. Prima gerecht maar ik vond het lekker maar niet heel smaakvol. Ik had de vegetarische versie en voor mij hadden er meer kruiden en saus bij over gemogen. (70TL)

• Family Cave Restaurant

Ook een erg leuk restaurant. Het terras is heerlijk om er te zitten en het geeft zicht op de andere kant van Göreme dan de andere twee restaurants. Ik heb hier niet vegetarisch gegeten, gehaktballetjes overgoten met een sausje en kaas. Hierbij kreeg ik rijst die qua smaak ook echt lekker was. (70TL)

Eten in Göreme

• Gurme Kebab

Ook hier at ik niet vegetarisch en bestelde ik Yoghurt Soslu Beyti. Ik vond dit echt erg lekker! Heel smaakvol met verschillende smaken bij elkaar gebracht. Ik kan dit zeker aanbevelen. Het restaurant biedt geen uitzicht en zit aan de straat met veel toeristische winkeltjes. Toen ik bij Seven Rock Cave hotel verbleef was dit restaurant dichtbij.

Aan de overkant van Gurme Kebab zit Kebapzade. Ook daar heb ik een avond gezeten maar dit kan ik niet aanbevelen. Ik vond de bediening erg ongeïnteresseerd en het verbaasde me enorm dat ik dus bij het afrekenen de volle aandacht kreeg omdat ze toch graag wel een positieve review wilden. Daarbij drukten ze me een visitekaartje van hen in mijn hand.

Ook heb ik bij Kale Terasse gezeten en daar at ik een kleipotje met kip erin. Ik vond ook deze niet erg smaakvol. Het gaat meer om de show en manier waarop zo’n kleipotje geserveerd wordt en opengebroken op je tafel dan dat ik het erg lekker vind. Het is iets wat je een keer gedaan moet hebben maar daarna kun je beter wat anders bestellen.

• Fat Boys

Zitten aan de hoofdstraat en hebben een redelijk groot terras en binnen ook een fijne ruimte waar je kan zitten. Ik heb er een keer een wrap besteld na het wandelen. Hij werd leuk opgediend en er kwamen patatjes bij die erg goed smaakten! Een dag of 2 later regende het en ben ik er naar terug gegaan om een bord patatjes met mayo te eten. De bediening is leuk en vrolijk en het eten is er goed!

Ook kun je een fijne westerse bak cappuccino krijgen Sun Shine cafe en Hopper Coffeee House.

Komen en Gaan

Ik vloog met het vliegtuig van Amsterdam direct naar Kayseri. Er worden ook vluchten naar Nevşehir geboden. Ideaal! Binnen 4 uur ben je op een uur rijden afstand van de mooie valleien van Cappadocië.

Vanaf Kayseri is het een uur met een transfer naar Göreme, deze kosten overal 10 euro. Vanaf Nevşehir is het een half uur naar Göreme. De prijs van deze transfer weet ik zo niet.

Pigeon Valley - Wandelen in Cappadocië, Göreme - Turkije

Ik kan het iedereen aanbevelen – wandelen in Cappadocië?

Ik was 8 dagen in Cappadocië en heb op mijn gemak de omgeving kunnen bekijken. Als je het gebied echt wil zien en ervaren kan ik je aanbevelen om zeker een week kan gebruiken. Je zult je geen moment vervelen!

Vond je deze tips handig?
Deel ze dan voor een ander en bewaar ze in je favorieten!

Wil je meer wandelinspiratie lezen?

Wandelen in een Wadi – Oman en Jordanië

Wandelen in Dana Biosphere Reserve – Jordanië

8 dagen Pelgrimeren op de Camino Frances

Wandelen op de Wadden – Rondje Texel

Landgoedwandeling in Salland – Rondwandeling de Sprengenberg

Of lees meer over wandelen in de mooiste wadi van Jordanië

De mooiste wadi van Jordanië – Ga het avontuur aan in de Wadi Mujib

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld als ik