Wandelen in de Sword, Red & Rose Valley Cappadocië – Turkije – Actief en Zinvol Reizen

De Red & Rose Valley van Cappadocië mag je niet missen tijdens je bezoek als je het mij vraagt! Cappadocië is zo’n bestemming die elke rondreis tekort doet door er maar 1 of 1.5 dag te besteden. Er is zoveel te bezoeken en te zien dat je hier zeker 2 a 3 dagen kunt zijn zonder je ook maar een seconde te vervelen. Wil je alles zien en doen dan kun je het beste zoals ik een week plannen in dit geweldige gebied.

Lees hoe ik mijn week in onder andere de Red & Rose Valley van Cappadocië besteedde in mijn uitgebreide blog over wandelen in Cappadocië

Tijdens mijn eerste dag liep ik in de Red & Rose Valley te struinen. Ik wist niet precies waar ik naar onderweg was en nam gewoon allerlei paden die ik tegen kwam. Ik kwam op de mooiste plekjes, ik zag de mooiste oude grotwoningen en stond bij de mooiste uitzichtpunten! Wat was ik blij dat ik hier maar liefst een hele week de tijd had om rond te kijken!

Wandelen in de Sword, Red & Rose Valley Cappadocië
Turkije – Actief Reizen

Red & Rose Valley - Cappadocië

Ik had op internet gezocht voordat ik naar Cappadocië en de Red & Rose Valley afreisde natuurlijk. Ik was benieuwd hoe ik mijn wandelingen zou gaan plannen. Verschillende websites gaven aan dat je de Red & Rose Valley samen kon voegen, deze liggen namelijk achter elkaar. Op 1 website las ik dat ze vanaf de Sword Valley de Red & Rose Valley waren in gegaan en dat was wat ik ook ging doen.

Sword Valley – Cappadocië

Ik had een map van de omgeving gekregen bij mijn hotel en zij liet mij zien hoe ik dan het beste het gebied in kon gaan. Dit bleek iets voorbij het Open Air Museum van Göreme te zijn en dat is niet ver uit het centrum. Dus die ochtend begon ik te lopen en na ruim een half uur stond bij een bord waarvan ik vermoedde dat dit mij de Sword Valley in zou leiden. Ik was voorbij het museum gelopen en na ongeveer 2 scherpe bochten, de weg gaat hier de berg op, zag ik aan de linkerkant een bord. Hier ben ik de natuur ingelopen en heb ik links aangehouden.

Sword Valley - Cappadocië - Turkije

Wat een geweldig stukje pad kom je dan op te lopen! In eerste instantie dacht ik een paar keer dat ik niet goed zat, ik denk dat het pad niet super veel bewandeld wordt. Ook nu na corona is het natuurlijk minder druk geweest de laatste jaren. Maar toen ik op een gegeven moment in een kloof kwam te lopen kreeg ik er wel weer vertrouwen in.

Wat een indrukwekkend stukje trail!

Van dit soort uitdagingen word ik echt blij!

Een smal pad leidde mij naar beneden, zo nu en dan stond er een trap zodat ik een grotere afdaling in de kloof veilig kon nemen. Hier werd ik blij van! Dit is avontuurlijk wandelen en daar hou ik van! Het begon al warm te worden en de zon kwam de kloof lekker binnen.. Na een 20 minuten denk ik kwam ik weer uit de kloof en in een vallei te lopen. Aan de linkerkant zag ik mensen hoog boven mij staan, ik vermoed dat zij langs de weg stonden waar ook het museum aan staat. Aan de rechterkant vond ik de eerste grotwoning..

Hoe gaaf!?!

Wandelen in de Sword Valley – Turkije

Ik moest iets omhoog klimmen om er te komen. Er waren meerdere ‘woningen’ en ik heb er een tijdje rond gelopen en wat foto’s gemaakt op verschillende plekken. Omdat ik iets hoger stond had ik een mooi uitzicht over de omgeving in de richting van waar ik nog naartoe ging. Dit zag er echt super uit!

Yoga in Cappadocië - Turkije

Rose Valley Cappadocië

Toen ik hierna verder liep zag ik al snel de tekst op verschillende rotsen en borden staan Red & Rose Valley met een pijl wijzend in de richting van waar ik naartoe ging. Ik liep dus goed!

Je komt dan in het gebied te lopen wat in eerste instantie Rose Valley is en dicht langs Göreme lijkt te liggen. Als ik links kijk zie ik namelijk de bebouwing van de stad. Als ik rechts kijk zie ik alleen maar mooie rotsformaties en wordt ik super blij van het feit dat ik hier mag wandelen. Ik besluit om verder rechts aan te houden en moet dan op een gegeven een mooie klim maken om op de afscheiding te komen van de Red & Rose Valley.

Ik was al een tijdje onderweg en aangezien er een erg leuke / hippe bus stond die verse sinaasappelsap verkocht heb ik daar een glas sap gekocht. Even bijtanken en genieten van de omgeving, het uitzicht en het heerlijke zonnetje!

Wandelen in Cappadocië - Red & Rose Valley, Turkije

Even een sinaasappelsapje scoren - Cappadocië - Turkije
Even een sinaasappelsapje scoren – Cappadocië – Turkije

Wandelen in de Red & Rose Valley Cappadocië

Red Valley Cappadocië

Met een mooie afdaling kwam ik uit in de Red Valley van Cappadocië, ik besloot het pad naar rechts te volgen. Dit is een iets breder pad waarop een aantal trails uitkomen aan de linkerkant. Als je dit bredere pad helemaal blijft volgen tot aan het eind dan kom je uit de vallei, op de grote weg tussen Urgup en Ibrahimpasa. Als je die oversteekt zou je de Ortahisar Valley in kunnen gaan. Deze heb ik niet bezocht.

De weg naar Ortisar Valley, het eind van de Red Valley
Geweldige paden door de Red & Rose Valley van Cappadocië

Net voor het eind van dit pad vind je wel een tuin waar je ook een kopje thee of koffie kan kopen. Ik nam hier een kleine pauze en liep die dag weer terug omdat ik graag de Collumn Church wilde zien

Als je hier wel doorloopt kom je dit prachtige plaatje tegen

Grotwoning met elektra in Cappadocië

Een aantal van de zijpaden langs het bredere pad in Red Valley heb ik wel ontdekt. Zij lieten mij met slingerende paden door het geweldige gebied van Cappadocië lopen. Uiteindelijk kwam ik een pad tegen wat mij naar boven bracht. Een heel aantal hadden een dead end maar uiteindelijk zijn er ook paden die je naar een mooi uitzichtpunt brengen.

Ik denk dat er na een aantal regenbuien weer allemaal nieuwe paden en andere afdalingen mogelijk zijn.

Ik besefte mij dat iedereen die een middag gaat wandelen in de Red & Rose Valley een andere beleving heeft. Je neemt andere paden en zal dus andere grotwoningen kunnen bezichtigen. Vast staat wel dat je altijd grotwoningen en oude kerken tegen gaat komen als je in de valleien wandelt. En je gaat altijd geweldige uitzichten hebben over de Red & Rose Valley omgeving.

Wandelen in Cappadocië

Op een andere dag ben ik ook weer de Red & Rose Valley in gegaan. Toen bleek dat waar ik nu op deze hoogvlakte links aanhield ook rechts had kunnen gaan. Die eerste keer ging ik uiteindelijk met een flinke uitdagende afdaling, waarbij ik touw moest vasthouden om niet te snel naar beneden te gaan. Waarbij ik bij links een hele leuke kennismaking had met een lokale man die mij een kopje thee aanbood bij zijn wijngaard had ik rechts de collumn church kunnen vinden.

Red & Rose Valley Cappadocië – Turkije

Ik zeg met nadruk, had ik kunnen vinden… want dat blijft een gok. De ingang is namelijk niet aangegeven met borden. In het begin van de trail (bij het bredere lange pad) wel maar daarna niet meer. Toen ik een andere dag de collumn church wel vond kwam ik van een andere kant. Vanaf de achterkant kwam ik de Red Valley in deze keer. Ik kwam door een geweldig gebied te lopen waar ik ook een tea garden tegenkwam waar ik een andere kerk bezocht.

Collumn Church - Cappadocië, Turkije
Ingang van de Collumn Church – Cappadocië, Turkije

Toen stond ik stil op een plek waar ik, zo bleek later, ook echt stil moest staan om naar links te kijken. Ik zag daar namelijk een bruggetje een rots in gaan. Dit nodigde mij uit om het steile pad naar beneden te nemen en eens te kijken wat er in die rots te zien was. Er zijn maar weinig rotswoningen of kerken waarbij je op deze manier uitgenodigd wordt om naar binnen te gaan.

Bij de meesten zie je een pad en wordt het aan je eigen inzicht overgelaten hoe jij daar binnen komt. En dan met name ook hoe je er weer uit komt. Naar beneden is best glad op de zand / rots / steen ondergrond. Ik ben meerdere keren stukjes uitgegleden en heb me dan ook meerdere keren op mijn billen naar beneden laten glijden om op die manier vallen te voorkomen.

Entree Collumn Church - Cappadocië, Turkije

Deze middag liep ik dus naar die trap… Ik kwam eerst in een kleine ruimte waar ik allemaal duiventillen zag in de wand. Nog niet zo interessant dus.. Die had ik al veel gezien in de Pigeon Valley aan de andere zijde van Göreme.

Toen ik in de eerste ruimte aan het donker gewend was zag ik dat er een opening was dieper de rots in. Toen ik daar inliep boog deze af naar rechts en al gelijk zag ik dat ik in een speciale ruimte kwam. Hij was groot en open en glad afgewerkt. Toen ik om de hoek kwam zag ik dat het dus de kerk met de pilaren was. Super mooie ruimte nog steeds.

Collumn Church - Cappadocië, Turkije

Alsof ze gister de muren nog glad gemaakt hebben zeg maar. De pilaren waren hoog en de bogen zaten er perfect in. Aan het eind was een ronding en daar zal de dominee / pastoor zijn preek hebben gehouden. Wat een geweldige kerk! Deze is met recht wel het mooiste bouwwerk wat ik zag. Helaas is er geen enkele beschildering op de muur, dus de ruimte is donker en saai maar qua afwerking in bouw echt geweldig!

Avontuurlijk Reizen – Turkije

Na dit bezoek liep ik terug naar de plek, die witte rots, waar ik stond want toen ik daar vooruit keek zag ik zowaar parasols staan. Daar wilde ik natuurlijk ook naartoe. Even een lekkere verse sinaasappelsap drinken. Ik heb daar ook nog een hele mooie kerk bezocht en grot. Dit terras is daarbij gesitueerd en daar kun je heerlijk zitten na je bezoek aan deze kerk. In deze kerk zijn nog geweldige beschilderingen aanwezig die zeker het bezoeken waard zijn.

Sinaasappelsap nabij de Collumn Church - Cappadocië, Turkije

Na dit bezoek verliet ik langzaam aan het Red & Rose Valley gebied en ging ik terug naar Göreme. Daar nam ik nog weer een lekkere cappuccino bij Coffeedocia.

Kaart van de valleien van Cappadocië

Kaart van de Valleien van Cappadocië

Deze kaart en andere uitvoeringen zijn overal te verkrijgen in Cappadocië. Elke hotel heeft deze bij de receptie liggen en ze zijn allemaal grofweg een kaart van de omgeving. Ik heb het met deze kaart goed gered om te navigeren naar de verschillende valleien.

Zoals je kunt zien op deze kaart is het gebied van de Red & Rose Valley het meest uitgebreide en grote valleien gebied van Cappadocië.

Je kunt hier meerdere mooie wandelingen doen!

Red & Rose Valley – Cappadocië

Ik kan dit gebied echt aanbevelen om meerdere keren te gaan wandelen. Er zijn zoveel paden en zoveel verschillende grotwoningen en kerken te bezoeken dat elke keer dat je er wandelt je een ander pad kan kiezen en totaal andere uitzichten kan krijgen.

Wil je meer lezen over mijn bezoek aan Cappadocië?
Waar ik nog meer liep en welke hotels ik kan aanbevelen?

Wandelen in Cappadocie – Turkije

Graag deel ik nog meer foto’s met jullie van het geweldige Red & Rose Valley gebied.

Red & Rose Valley - Cappadocië, Turkije
De grotwoning van waaruit ik deze foto nam had maar liefst twee verdiepingen. Het is dus de moeite waard om in de grotten te kijken naar gaten in het plafond, bij deze kon je er makkelijk omhoog klimmen.

Van deze man kreeg ik en kopje chai aangeboden, hij was in zijn middagpauze na een ochtend hard werken in zijn wijngaard

Ook een verrassend mooie grot met super mooie bewerkingen aan de muur en plafond

Red & Rose Valley - Cappadocië, Turkije
Ik was er in mei en alles was mooi fris en groen. De temperaturen waren in de avond nog ietwat fris en overdag tot 30 graden maar niet warmer. Heerlijk dus om te wandelen in de Red & Rose Valley van Cappadocië

Vanuit de Red & Rose Valley stijgen elke ochtend tientallen luchtballonnen op. Het is dus ook de moeite om er voor zonsopgang eens naartoe te gaan en dit verrassende aanblik te aanschouwen

Luchtballon in de Red & Rose Valley - Cappadocië, Turkije

Een aantal jaren geleden zat ik zelf in zo’n luchtballon – Ballonvaart over Cappadocië

Red & Rose Valley - Cappadocië, Turkije
Door de hele Red & Rose Valley staan aanwijzingen. Soms vond ik wel wat er op stond maar soms ook niet. Het geeft je wel altijd het gevoel dat je tenminste nog op paden loopt die bedoelt zijn voor de toerist en je dus ergens naartoe leiden die er toe doen

Ik hoop dat jij ook eens een aantal dagen in dit geweldige gebied mag doorbrengen. De meeste rondreizen laten je hier 1 dag zijn maar geloof mij, dit gebied heeft recht op tenminste 3 a 4 dagen!

Wil je meer lezen over andere wandelingen?

Wandelen in een Wadi – Oman & Jordanië

Wandelen in Dana Biosphere Reserve – Jordanië

8 dagen Pelgrimeren op de Camino Frances – Spanje

Alpe Adria Trail – Etappes 1 tm 6 – Oostenrijk

Wandelen op de Wadden – Rondje Texel

Weten wat ik mee neem als ik een dagwandeling maak in NL?

Paklijst Dagwandeling binnen Nederland – Wat zit er in de rugtas?

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld als ik