Wandelen op de Wadden – Streekpad Waddenwandelen – 4 Etappes Rondje Texel – 76 km

Omdat uitdagingen aangaan altijd een goed plan is ging ik samen met medeblogger en vriendin Anto wandelen op de Wadden. We kozen voor het streekpad Waddenwandelen en dan de etappes op Texel. Ook wel wandeling Rondje Texel genoemd. Het streekpad Waddenwandelen op Texel bestaat uit 4 etappes van samen in totaal 76 km. Ik had wel eerder gewandeld in de Wadden (wadlopen) maar nog nooit een waddeneilandwandeling gedaan.

Laat Texel nu ook het eerste waddeneiland in de rij zijn, dus een super start om het streekpad Waddenwandelen dan op het lijstje te plaatsen van af te maken LAW’s. Zo staat ook nog een aantal etappes van het Marskramerpad op dat lijstje. Na Texel zal ik dus ook Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog en Borkum nog kunnen doen. Wat een fijn vooruitzicht he?

Wandelen op de Wadden
Streekpad Waddenwandelen

Wandelen op de Wadden - Streekpad Waddenwandelen - 4 Etappes Rondje Texel - 76 km

Het Rondje Texel bestaat uit 4 etappes, Rondje Vlieland uit 2 etappes, Rondje Terschelling uit 3 etappes, Rondje Ameland uit 3 etappes, Rondje Schiermonnikoog ook uit 3 etappes en dan hebben we nog Rondje Borkum waar de laatste 2 etappes zijn. In totaal is het streekpad Waddenwandelen zo’n 275 km lang en brengt je door een super afwisselend gebied. Streekpad Waddenwandelen is misschien wel de meest afwisselende wandeling van Nederland. Je gaat namelijk door duinen, over stranden maar ook door bossen en over landwegen, tussen de boerenlanden door en je bezoekt natuurlijk de leukste dorpjes.

Waddenwandeling Texel etappe 4

Dag 1 Streekpad Waddenwandelen Texel

Deze brengt ons van ’t Horntje naar Oudeschild geeft ons 16.2 km

Wij begonnen het streekpad waddenwandelen Texel met etappe 4. Deze loopt langs het waddengebied waar het eiland wat vlakker is en waar geen mooie witte stranden liggen. Om het mooist voor het laatst te bewaren kan ik jou ook deze tegengestelde richting in wandelen adviseren. Ook heb je dan op dag 1 de kortste wandeling en dus kun je in de ochtend reizen naar Texel om dan vanaf de boot gelijk de wandeling te starten. De waddenwandeling liepen wij dus rechtsom ipv linksom.

Tip: Het streekpad waddenwandelen Texel staat aangegeven met de bekende roodwitte markering van de LAW’s in NL. Toch missen er een heel aantal bordjes op de wandeling, zo ook hier in het begin. Dus het GPX bestand openen op je telefoon is wel een must op een aantal punten. We gingen in het begin een weidelandschap door waar de waddenwandeling halverwege, net na een mooi watertje links ging. Er was geen bordje te bekennen…. En het pad op zich was ook ver te zoeken hoor 🙂

Wel zagen we gelijk de diversiteit van de natuur hier, we liepen door een veld met orchideeën en kort erna liepen we over een weg met aan beide zijden enorme klaprozen. Kort hierna doken we het landschap weer in en zagen we een haventje uit vervlogen tijden. Mooi om te lezen hoe het leven hier vroeger eruit zag. Het eiland heeft verschillende vormen gehad natuurlijk door de zee die er altijd tegen aan botst, soms wat harder en soms jaren mild.

We liepen verder landinwaarts om bij het dorp Den Burg uit te komen. Hier namen we een heerlijke pauze op het terras om een lunch te genieten. Hierna lopen we weer richting de kust om naar De Cocksdorp te gaan waar het eindpunt van deze wandeling is nabij herberg de Zeven Provinciën. Wij lopen dan nog even door naar de haven. De zon scheen voluit en de koffie smaakte heerlijk!

We genoten volop van de vrijheid en de wandeling tot nu toe.

Wandelen op de Wadden - Stree4 Etappes Rondje Texel - 76 km

Wandelen op de Wadden - Streekpad Waddenwandelen

Na deze fijne pauze liepen we wederom het landschap van Texel in om na een paar km koers te pakken naar onze eerste camping. De boerencamping Vrije Vogel. Hier konden we onze tentjes op zetten en een heerlijke warme douche nemen. Wat heerlijk aan deze boerencamping is? Er is een heuse keuken met alles erop en eraan om te gebruiken. Daarbij hebben ze een fijne ruimte waar je kan zitten aan een tafel en kunt loungen op een fijne bank. Maar ook, elke plek heeft zijn eigen picknicktafel. Ik kan wat dat betreft boerencamping Vrije Vogel van harte aanbevelen.

Ons eerste kampeer plekje bij boerderijcamping Vrije Vogel

Waddenwandeling Texel Etappe 3

Dag 2 Streekpad Waddenwandelen Texel

Deze etappe brengt ons van Oudeschild naar de Cocksdorp in 19.5 km

Na een nacht waarin ik mijn tentje niet helemaal recht neer had gezet en dus iets zakte naar mijn hoofd….liepen we weer verder. Tip: Altijd goed kijken hoe je het tentje plaatst. Je kunt beter dan van je matje afzakken dan dat je in de richting van je hoofd zakt.

Het eerste stuk liepen we over de weg naar de kust, we gingen niet terug naar Den Burg om daar het streekpad waddenwandeling Texel te starten maar we liepen verder. Dit scheelt een paar km extra en daardoor missen we misschien wat van de route maar qua kilometers missen we niets. We komen na een tijdje langs de kust te wandelen, eerst aan de binnenzijde van de dijk en later er boven op. Het is een mooi natuurgebied met veel weide- en watervogels door verschillende waterpartijen tussen het groen. Het is een beetje zonnig en daartussen drijven er donkere wolken over ons heen. We houden het gelukkig wel droog!

Op een gegeven moment zien we in het wad een lepelaar, ik pak mijn camera erbij en zoom in. Het duurt niet lang voordat ik door heb dat er nog een tweede en even later nog een derde lepelaar te zien is. Het lijkt wel een gezinnetje want even later staan ze te poseren voor mijn camera in 1 shot. Super leuk om te zien!

Lepelaars voor Texel - Rondje Texel

Op Texel zie je natuurlijk alleen maar schapen…dus mijn verrassing was groot toen in dit weilandje toch een aantal enorme varkens bleken te liggen. Wij waren niet de enige want op dit stukje verlaten landschap stond een auto stil, een paar fietsers en wij als wandelaars. Wat een leuk gemêleerd gezelschap stond even een varkenspoel te bewonderen

In Oosterend konden we lekker even lunchen en bij de supermarkt haalden we wat voor ons avondeten. De straatjes waar we doorliepen van dit leuke plaatsje waren echt super leuk! Even later liepen we weer door het vlakke landschap van Texel aan de waddenkant. We kwamen weer langs de schapenboeten, een woord wat ik gister leerde. De schuren die je in het land ziet staan, mooie daken aan 1 kant en dan een rechte houten muur met grote deuren erin aan de andere kant. Heel typerend zicht geeft het.

Het mooie plaatsje Oosterend – Streekpad Waddenwandelen

We lopen weer een stuk langs de dijk en langzaam aan gaan we iets landinwaarts. We slaan De Schorren over om zo in het landschap over een beekje te gaan. Bij dat beekje moeten we erg hard werken om het pontje naar ons toe te halen. Met twee personen redden we het net. Als we er op staan gaat het een stuk beter maar als we dan in de verte twee vrouwen aan zien komen die we eerder zagen besluiten we om hen te helpen. Het is gewoon niet te doen, we werken wederom hard om het pontje naar de overkant te krijgen zodat de vrouwen op kunnen stappen en halen hen terug.

Nu ik de route aanklik zie ik dat het pontje er tijdelijk uit is.  Dus…als je deze route gaat lopen check de website even of hij weer terug geplaatst is.

Hierna was het nog een stukje wandelen voordat we in  Cocksdorp aankwamen. Hier hadden we een plekje bij vakantiepark De Krim, erg grootschalig en daarom weinig leuks voor trekkers die met een tentje komen. We konden nl nergens onze telefoon opladen, nergens binnen zitten anders dan een restaurant of zoals er bij de Vrije Vogel ook was een zitje/bank bij de verschillende velden. Maar een prima douche en wasgelegenheid was er zeker te vinden.

Waddenwandeling Texel Etappe 2

Dag 3 Streekpad Waddenwandelen Texel

Deze brengt ons van De Cocksdorp naar De Koog in 19.4 km

Omdat we bedacht hadden op een strandtent te gaan ontbijten vertrokken we na het opbreken van onze tent voor de eerste km’s in de richting van het strand. Bij Strandpaviljoen Kaap Noord hebben we een heerlijke bowl met yoghurt, muesli en fruit gehad en natuurlijk een fijne kop koffie. Hierna starten we dan echt onze dag wandelen in de duinen en op het strand. Heerlijk hoor!

Ik had er zin in, we waren nu al 3 dagen op het eiland en de eerste twee dagen waren meer gericht geweest op dijken, platteland en mooie brede uitzichten. Nu gingen we echt het duingebied in en over het strand lopen. Door de duinen en een natuurgebied kwamen we uit bij de vuurtoren die we natuurlijk al van ver hadden zien staan. Hier werd het druk met dagjes mensen die op fietsen het eiland aan het verkennen waren, maar ook met grote tassen in de hand die zich opmaakten voor een fijn dagje strand. Het weer leek perfect te zijn om fijn te zonnen aan de Noordzee.

Na een wandeling over het strand gingen we het natuurgebied Sluftervallei in. Ik lees dat ze vaker al probeerden om deze doorbraak door de duinen dicht te maken maar dat het nooit gelukt is. Telkens braken de golven de duinen om toch een stuk landinwaarts te gaan. Dit heeft geleid tot een uniek en divers natuurgebied waar zout en zoet water samenkomt. Op een mooi uitzichtpunt hebben we een mooi uitzicht over deze vallei en zie je ook echt de opening naar de zee.

We wandelen daarna door het gebied waar heel veel paden zijn en waar super veel dagjes mensen wandelen. Net achter het uitkijkpunt is een landal park en dus voor velen is dit gebied makkelijk bereikbaar. Wij gaan de duinen weer in om verder te trekken. Al snel lopen we weer alleen en genieten van de stilte en de mooie uitzichten die het duingebied ons biedt.

We lopen weer een stuk over het strand en als we bij De Koog aan komen zorgen we dat we op camping Kogerstrand gaan lopen. Het is een super lang gestrekte camping en ondanks dat we onze plaatsaanduiding al hebben kunnen we hem toch niet vinden. Als we dan aankomen bij de receptie vragen we daar hoe we bij onze campingplaats komen. We besluiten om onze telefoons gelijk aan de lader te leggen. Dit kan voor 2.50 voor een halve dag en het oplaadpunt zit in een kluisje, hoe handig!!

Over het strand – Streekpad Waddenwandelen

Deze dag hebben we heerlijk wat strand gezien en daar ook lekker wat tijd doorgebracht.

Nadat we onze tentjes hebben opgezet beslissen we dat we lekker uit eten gaan in De Koog. Het is onze laatste avond op het eiland en dus mogen we het ervan nemen door lekker uit eten te gaan. We vinden een fijn plekje op het terras van Burgers, Beers & Blues. En ondanks dat we er niet op gelet hadden maar dit wel erg hoopten zaten we exact naast een stopcontact waardoor we onze telefoons volledig op konden laden tijdens het eten.

Een plekje in de duinen

Net voordat wij deze wandeling gingen doen had Anto de Dutch Mountain Trail gelopen. Ze vertelde mij over deze gave en uitdagende wandeling in Limburg. Sindsdien staat deze ook op mijn lijstje.

Waddenwandeling Texel Etappe 1

Dag 4 Streekpad Waddenwandelen Texel

Deze etappe brengt ons van De Koog terug naar ons startpunt ’t Horntje in 21.2 km

De laatste dag was alweer aangebroken. Ook vandaag lopen we weer een mooi stuk over het strand en door de duinen. We pakken ons tentje in met nog veel strandzand eraan… Dat is het nadeel van een mooie plek in de duinen.. Vol goede moed stappen we de duinen weer in op deze laatste mooie dag op het streekpad Waddenwandelen Texel.

Al terugkijkend naar hoe mooi we het hebben (gehad) .. maar ook vooruit kijkend naar hoe laat de boot gaat naar het vasteland..

We duiken na een korte wandeling Nationaal Park Duinen van Texel in. We lopen naar het strand om na een korte strandwandeling het park weer in te duiken. Het is deze dag een mix van duinen, heuvelachtig gebied met meertjes en zelfs nog wat bos. Dit geeft ons mooie gevarieerde uitzichten over de omgeving.

Bij strandpaviljoen Paal 9 lunchen we heerlijk met een Muhammara. Een Turks broodje met Syrische spread erop. Het smaakte heerlijk!! Hierna lopen we weer verder met nog een klein stukje over het strand maar daarna maken we de doorsteek het natuurgebied door op weg naar de boot. We komen langs wat meertjes en over mooie en goed onderhouden fiets- en wandelpaden. Het is er iets drukker en dus merken we goed dat we weer in een meer toeristisch stukje lopen. Dat heeft als voordeel dat het er mooi is … en als nadeel dat je wat vaker opzij moet voor fietsers of andere wandelaars.

We komen ook een vrouw tegen die is begonnen met het streekpad waddenwandelen Texel door met haar auto naar het eiland te komen en met de texelhopper na de dagwandeling terug te gaan naar haar auto. Ze geeft aan dat ze niet kampeert maar lekker in een hotel zit.

Wat een fijne dagen gaat zij nog tegemoet.

Wij zitten al na te genieten als wij onze laatste pauze nemen met het zicht op de Horsmeertjes. Het is allemaal super gegaan, geen rare dingen meegemaakt, geen blessures onderweg en alles zelf afgelegd. Helemaal super dus! Elke dag hadden we een paar extra kilometers doordat de campings natuurlijk niet op de route zelf liggen. Dus zo ruim 21 a 22 km per dag met wat extra kg op de rug deden we wel.

We beginnen het laatste stuk over de dijk en als we dan door de duinen aan komen bij het eindpunt moeten we nog een kwartiertje wachten op de boot en beginnen we aan de laatste tocht..

De overtocht naar het vasteland om de trein naar huis te pakken.

Terugblik route Texel en tips

We konden terug kijken op een perfect weekend waarbij we gewoon super weer hadden gehad. De route was geweldig en de uitzichten subliem! Heerlijk om zo nu en dan door het zachte strandzand te lopen en dan weer over een dijk of in de duinen. Wat een afwisseling zo in een paar dagen. Ik kan deze route en deze 4 wandeldagen van harte aanbevelen.

Tip: Ik vond dag 4 het mooist en dag 1 op zich vrij saai…Dus de route tegen beschrijving in te lopen was een perfect idee! Het is twee kanten op bewegwijzerd dus dat was geen enkel probleem.

De route was goed aangegeven maar toch hebben we, vooral op het strand, een heel aantal keren de GPX moeten raadplegen omdat de paaltjes / vlaggetjes niet zichtbaar waren of moeilijk te vinden waren. Verder was het grotendeels moeiteloos te volgen.

Lijkt jou deze wandeling ook gaaf?
Bewaar / Pin of Deel deze pagina

Wil je meer wandelinspiratie?

Rondwandeling De Sprengenberg – 11 km – Landgoedwandeling in Salland

Stadswandeling Hanzestad Zutphen – Gelderland – duur 2 uur

8 dagen wandelen op de Alpe Adria Trail – Oostenrijk

Het Marskramerpad –  LAW 3 – Wandelen van Duitsland tot aan de NL kust

Wandelen bij Strafkolonie Ommerschans – Maatschappij der Weldadigheid – 14 km

Of probeer eens Meditatief Wandelen

Ga Mindful Wandelen – Tips voor Meditatief Wandelen

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik