Ga Wandelen in Dana Biosphere Reserve – Pak de mooiste uitzichten in Dana, Jordanië

Toen ik eind 2021 in Jordanië was had ik ook Dana op mijn lijstje staan. Uiteraard ging ik wandelen in Dana Biosphere Reserve in Jordanië. Ik overnachtte twee nachten in het kleine dorpje Dana en liep er zoveel mogelijk als lukte. Ik had niet vooraf een wandeling geboekt en dat is op zich jammer want dan had ik de.. of geboekt. Nu liep ik in de middag een korte wandeling vanuit Dana en de volgende dag twee iets langere. Het gebied is echt geweldig en ik ben blij dat ik er naartoe ben gegaan.

Dana Biosphere Reserve is het grootste natuur reservaat in Jordanië met 292 m2. Sinds 1994 is Dana Biosphere Reserve al een park wat beschermd is en waar aan gewerkt wordt om het te bewaren. Het is een uiterst divers natuurgebied wat verschillende bergruggen in zich heeft en langs de Rift Valley ligt. Ze doen al jaren hun best om het ecotoerisme hier goed op orde te krijgen.

Wandelen in Dana Biosphere Reserve

Ga Wandelen in Dana Biosphere Reserve
Pak de mooiste uitzichten in Dana – Jordanië

Ik kwam na een fijne nacht in de Wadi Rum woestijn via de King’s Highway aangereden in Dana Biosphere Reserve. Onderweg krijg je al de mooiste uitzichten en ik zorgde dat ik op tijd in het dorpje was zodat ik al op onderzoek uit kon. Ook hoopte ik dat ik ter plekke nog een hike kon regelen, of met een ander groepje of desnoods met een gids alleen.

Wandelen in Dana Biosphere Reserve - Jordanië

Na het inchecken ging op pad en bezocht ik even het Dana Guesthouse waar ze ook een informatiecentrum hebben. Als je niet in een groep bent en al vooraf geboekt hebt is het lastig om daar op de korte termijn wat te boeken. Na een foto te hebben gemaakt van hun geweldige uitzicht en de omgevingskaart ging ik weer terug naar Dana dorp. In het dorp had ik een lunch bij Dana Tower Hotel. Daar kreeg ik goede informatie om in de directe omgeving wandelingen te doen.

Uiteindelijk heb ik 3 wandelingen gedaan die leuk en goed te doen zijn voor iedereen. Ik deed er twee op eigen houtje en 1 met gids Ahmad van Dana Tower Hotel. Leuke vent die ook het plaatselijke kleine supermarktje bestiert naast het Dana Tower Hotel.

Ga Wandelen in Dana Biosphere Reserve – Jordanië

Zicht vanaf Dana over de Wadi Dana
Zicht vanaf Dana over de Wadi Dana aan het einde van de middag

Wandeling Dana omgeving

Nadat ik even bij het uitzicht punt had gestaan aan het eind van het dorp en mijn lunch had gehad ging ik even op pad. Ik liep tussen mijn hotel en de moskee door om op een pad uit te komen. Voor mij liep een opa met zijn kleinzoon op het pad. Langs het pad lag een irrigatie kanaal wat het water vervoerde, wij liepen stroomopwaarts. Na een tijdje kwamen we uit bij de bron. De opa stopte daar even, kort groeten we elkaar en ik loop verder. Ik kwam in olijfgaarden te lopen. Op verschillende plateau’s heb ik gelopen en rond gekeken. De uitzichten waren prachtig maar de paden waren op een gegeven moment ver te zoeken.

Wandelen rondom het dorp Dana - Jordanië

Ahmad had me ook gezegd dat ik op een gegeven moment gewoon omhoog moest lopen. Dat was nog een beste klim en soms best wel lastig. Als je dit niet durft en aan wil gaan dan kun je uiteraard gewoon omkeren en dezelfde weg terug wandelen. Onderweg naar boven krijg je wel echt een geweldig zicht over de omgeving als je door de olijfgaarden wandelt. Het landschap is dor en droog maar toch groeit er van alles.

Met een aantal pauzes in de schaduw om weer op temperatuur te komen in de brandende zon zo in de middag was ik boven aangekomen. Ik liep op een weg en kon een stukje verder zien dat er weer een waterbron moest zijn. Een aantal kinderen kwamen daar vandaan met hun ezeltjes. Toen ze bij mij kwamen werd er uiteraard aangeboden dat ik op de rug van een ezeltje kon kruipen. Ze zouden me dan naar Rummana Campsite brengen.

Ik heb de wandeling afgemaakt door even bij de waterbron te kijken en daarna het rondje af te lopen terug het dorp in. Deze waterbron is ook te bereiken vanuit het dorp en dan links aanhouden de verharde weg volgen. Ik ben zo’n 2 uur onderweg geweest en vond het een heerlijke eerste kleine wandeling in dit gebied. Hierna ging ik naar het uitzichtpunt terug om van de zonsondergang te genieten.

• Duur van deze wandeling is zo’n 1 a 2 uur

Wadi Dana Trail

Deze trail brengt je vanaf Dana naar beneden naar Feynan Ecolodge. Vanaf daar kun je met een taxi terug maar dat is een tocht van een aantal uren en die moet je vooraf bespreken. Ik had geen mede toeristen gehoord die deze tocht gingen doen en de taxi alleen betalen vond ik echt te duur. Dus nam ik mij voor om in de ochtend een heel stuk naar beneden te lopen en daarna om te keren en weer terug naar Dana te gaan. Ik vond het echt een geweldig stuk.

Wandelen in Dana Bioshpere Reserve - Jordanië

Vrij in het begin keek ik aan de linkerzijde tegen een enorme rotswand aan. Ik hoorde al wat geluidjes en toen ik beter keek zag ik allemaal kleine dieren rondrennen en zich bewegen tegen die wand aan. Ik neem aan dat het marmotten waren. Ze deden me erg herinneren aan Oostenrijk de laatste twee jaar op de Alpe Adria Trail 🙂

Ik ben op het laatst de wadi in gegaan en liep door de droog liggende rivierbedding. Ik zag op de terug weg dat de route eigenlijk via de bergwand aan de linkerzijde door liep. Als je niet oplet zie je het niet. Ook een ander stel liep de route waar ik in ging en ik denk dat het dan een stukje zwaarder is. Ik zag hen in de avond weer in het dorp en ze hebben het gehaald dus 🙂

Ik was mooi op tijd gaan wandelen in Dana Biosphere Reserve. Rond 8.30 uur begon ik naar beneden te wandelen. Rond 12 uur was ik weer boven en kon heerlijk gaan lunchen. Daarna had ik met gids Ahmad een wandeling geboekt.

• De hele trail is 14 km en daar doe je zo’n 5 a 7 uur over

Wandelen in Dana Bioshpere Reserve - Jordanië

Wadi Ghuweir Trail 17km 5 a 7 uur

Deze trail moet echt geweldig zijn. Ik baalde dus ook best toen ik er kwam en deze niet meer kon bespreken. Dus zorg dat als jij een dag wil wandelen in Dana dat je deze Wadi Ghuweir Trail bespreekt. Velen lopen deze met gids maar ik zie ook blogs waarbij gezegd wordt dat je die zonder gids kan lopen. Ik zou geen risico’s nemen en als je meer wil weten over de omgeving en soms ook nog wat meer wil spotten is een gids niet verkeerd. Ook hier ben je een taxi nodig die je terug brengt naar Dana.

Deze trail brengt je langs de rivier in de wadi en je zult er veel mooie planten en hangende tuinen zien. Hangende tuinen zag ik ook in een andere wadi die ik liep. Tegen het einde van deze wandeling in Dana kom je ook nog langs een archeologische site en kort daarna zul je Feynan Logde bereiken.

• Afstand is 18 km en je doet er zo’n 7 a 8 uur over

Shaq Al Reesh Trail

Die middag reden we Dana uit, de weg terug waar ik vandaan kwam maar in 1 van de scherpe bochten namen we de weg rechts die ons langs de berg naar beneden voerde. Na een 10 minuten parkeerden we langs de kant van de weg en begonnen te wandelen. Dit was weer een heel ander stuk natuur als waar ik vanmorgen in liep. Mooie rotsformaties en geweldige lichte kleuren had ik hier om mij heen.

Shaq Al Reesh Trail - Dana, Jordanië

Ahmad nam mij mee over paden die ik niet had herkend als paden, alleen rondlopen hier kan uiteraard maar een pad is niet te vinden. Ook is er geen bebording die je dan een mooie route kan laten lopen. We liepen langs grote rotswanden en door smalle doorgangen om een mooi uitzichtpunt te vinden. Daar hebben we natuurlijk wat leuke foto’s gemaakt! We bleven nog een tijdje bovenlangs lopen waar ik erg blij mee was. Wat een geweldig gebied zeg!

Na deze mooie uitzichten liepen we naar beneden. Eerst door een smalle kloof en daarna over zanderige paden waar we ook nog een kameleon zagen! Hoe leuk? Ahmad probeerde nog even om de kleur te laten veranderen door hout naast hem te zetten. Hierna liepen we door om op een mooi plekje een kopje thee te drinken. Ahmad had een klein keteltje bij zich en maakte een klein vuurtje.

Wat een heerlijk pauze momentje zo in dit gebied!

Shaq Al Reesh Trail - Dana, Jordanië

Ik vond mijn middag echt super! Ik was al bijna weer vergeten dat ik de Wadi Ghuweir trail niet kon boeken en was super blij met de uitzichten die ik hier gekregen had.

• Afstand is 3 km en je kunt er zo’n 3 a 5 uur over doen

En dan zijn er natuurlijk nog vele andere trails te boeken als je wil wandelen in Dana Biosphere Reserve. Ik zal ze kort benoemen…ondertussen baal ik ervan dat ik niet langer ben gebleven en er meer tijd heb doorgebracht.. Maar ja, keuzes he?

Wandelen in Dana Biosphere Reserve – Jordanië

White Dome Trail

Ook hier zie je weer die mooie witte rotsen en ik lees dat je over terrassen loopt waar het mooi groen is. Je gaat de Wadi van Dana in en uiteraard krijg je weer de mooiste uitzichten tijdens het wandelen in Dana Biosphere Reserve. Je loopt vanaf het Guesthouse naar Rummanah Campsite, of andersom natuurlijk.

• Afstand is 8 km en je doet er zo’n 3 a 4 uur over

Dana Biosphere Reserve - Jordanie - Shaq Al Reesh Trail
Shaq Al Reesh Trail – Dana Biosphere Reserve – Jordanië

Nawatef Trail

Een korte trail die ook zeker de moeite waard is. Je begint en eindigt deze trail in Al-Barrah. Onderweg kom je door het Nawatef gebied en zul je over prachtige bergen wandelen en langs waterbronnen en ruïnes komen.

• Deze trail is 2 km en zal je zo’n 2 uur kosten

Wadi Dathneh Trail

Dit is een langere trail die je naar beneden laat gaan de Wadi Dathneh in en je langs een oasis en door Wadi al Hamra laat gaan. Hierna kom je in het Feynan gebied uit. Er wordt benoemd dat je geen angst voor hoogtes moet hebben als je deze trail wil boeken. Deze lijkt mij dan ook super gaaf om te gaan wandelen als ik weer eens terug ben in Dana Biosphere Reserve. Overal waar ik ben geweest kom ik terug met een lijstje van gemiste trails of plekken…Zo ook hier!

• Deze trail is maar liefst 19 km en je zal er 8 a 10 uur over doen

The Caves Trail

Deze trail wordt gestart vanuit Rummanah Camp en deze kun je ook zelf (zonder gids) lopen als je dat wil. Je komt langs de mooiste zandstenen rotsformaties van de Shaq al Kalb ( Wadi of the Dog) om uiteindelijk bij een groep kleine grotten uit te komen. Gedacht wordt dat deze gebruikt werden om zich in terug te trekken voor religieuze redenen.

• Deze trail is 1.5 km en je zal er zo’n 1.5 uur over doen

Wandelen in Dana Biosphere Reserve - Jordanië

Tip: Ga eens wandelen in de Red & Rose Valley in het prachtige Cappadocië in Turkije

Overnachten in Dana

Mijn overnachtingen bracht ik door bij Wadi Dana Logde. Deze plek kan ik je niet aanbevelen qua service, de kamer en badkamer was heerlijk hoor maar het personeel liet te wensen over. Er is geen receptie, alleen een kantoortje waar een man zit die niet veel meer doet dan je verwijzen naar hun vaste gids.. Wat ook de plaatselijke Imam is hoorde ik later van mijn gids die ik via een leuk restaurant en tevens hostel / hotel vond. Dit hotel wordt ook door de grotere groepsreizen gebruikt, dus hele bussen vol komen hier. Ook om die reden is het als soloreiziger die nog wat info en gezelligheid wil niet echt leuk.

Dit hotel beveel ik liever aan:

• Dana Tower Hotel

De kamers daar heb ik natuurlijk niet gezien maar ik was liever daar verbleven achteraf. Het was een erg gezellig hotel waar ook een fijn restaurant was. De sfeer was goed en het leek een beetje het middelpunt van het kleine dorpje Dana. Ik boekte vooraf omdat ik het gevoel had dat er maar weinig keuze was maar eenmaal daar viel dat enorm mee. Er zijn verschillende hostels, hotels en B&B’s die vooral in corona tijd gewoon ter plekke te boeken zijn. Naast dit Dana Tower hotel zit een klein winkeltje waar je allerlei spulletjes kan kopen. Van tandpasta tot frisdrank en wat lekker te eten. Mijn gids Ahmad beheerde het kleine supermarktje.

Kijk voor jou mogelijkheden bij dit leuke en gezellige hotel in Dana

Dana Tower Hotel
Het terras van Dana Tower Hotel

Eten in Dana

Bij het Dana Tower Hotel kun je heel goed eten. Ik heb er een lunch en diner gehad. Diner gaat volgens het buffet principe. Je kunt zoveel eten wat je wil en hebt flink wat keuze. Ik vond het erg lekker. Ik heb ook een buffet diner gehad bij Wadi Dana Logde. Net zo goed maar minder gezellig.

Ook at ik  een lunch op het dakterras naast Dana Moon Hotel. Ik vond het heerlijk en ook daar is het personeel leuk en gezellig. Omdat dit zo ver te zoeken was bij Wadi Dana Logde is eigenlijk alles leuker en beter.

Eten in Dana - Jordanië

Overnachten nabij Dana

• Feynan Eco Logde

In de voorbereiding van mijn reis voor 2019 wilde ik heel graag hier naar toe. Toen zou ik met iemand anders en zouden we de kosten delen. Ik vond het namelijk best een prijzige optie. Achteraf had ik er graag alsnog een extra nacht verbleven maar ja keuzes he? Dan had ik nog een nacht in het gebied doorgebracht en nog weer een andere hoek gezien van dit geweldige gebied. Bij Feynan bieden ze ook allerlei trails en dagtrips.

• Rummana Campsite

Ook bij Rummana kun je in het gebied kamperen in de tenten die er al staan. Zij bieden ook verschillende activiteiten zoals trails en tours. Je verblijft bij deze twee campsites buiten het dorp en dat kan ik natuurlijk wel aanbevelen. Ooit kom ik weer terug en ga ik hier meer tijd door brengen en meer trails doen.

Uiteraard zijn er nog meerdere mogelijkheden rondom Dana. Kijk voor jou mogelijkheden

Ben jij hier al eens geweest?
Waar verbleef jij of wat kan jij aanbevelen?

Deel jij deze blog? Of bewaar je deze tip?

Wil je meer lezen over mijn reis in Jordanië?

Bezoek de historische stad Petra – 2 dgn

De kerken van Madaba en Bethany Beyond the Jordan

Bezoek Salt – Voormalige hoofdstad van Jordanië

De ruïnes van Jerash

En lees eens hoe ik mij voelde na bijna 4 weken reizen als vrouw alleen in een moslim land

Na deze geweldige reis in Jordanië vloog ik door naar Oman

10 dagen roadtrip Oman – Avontuurlijk en Actief – Rondreis Oman

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze wereld als ik