Wandelpaden Karpathos – Griekenland – Avontuurlijk hiken en wandelen op Karpathos

Avontuurlijk wandelen en hiken op Karpathos was het idee toen ik na Rhodos naar het volgende eiland ging. Voordat ik op dit Griekse eiland kwam had ik me een klein beetje ingelezen en wandelen op Karpathos kwam hierbij vaak voor. Er waren vele wandelpaden op Karpathos die de verschillende dorpjes aan elkaar leken te verbinden.

Als ik ergens voor in ben dan is dat het wel. Ik was deze reis begonnen in Turkije om een lange afstand wandeling te gaan doen. De Lycische Kust was echt geweldig maar de wandeling stopte ik door o.a. het ontbreken van voldoende overnachtingsmogelijkheden.

Wandelpaden Karpathos – Griekenland

Wandelen op Karpathos - Griekenland - dag 3

Nu leek het op hiken op Karpathos weer een paar dagen te gaan lukken. Een beetje avontuur op reis is wel mijn manier van reizen en dus ging ik ervoor. Ik had de gids bevraagd op de Valley Walk wandeling die ik geboekt had bij Art and Walk. Hij noemde me een aantal plaatsen die ik zo aan elkaar zou kunnen rijgen. Een mooie trektocht in Karpathos was makkelijk te realiseren en dus plande ik via de wandelpaden Karpathos mijn trektocht. Toen ik dat invoerde in de app maps.me leek dat nog helemaal niet zo’n slecht idee.

Wandeltips Karpathos
Natuurwandelingen op het Griekse eiland Karpathos

Het lukte me om 3 dagen achtereen te wandelen op Karpathos. Het waren prachtige wandelingen over de wandelpaden langs de kust van Karpathos. Maar ook ging ik het binnenland van Karpathos in en had ik een heuse bergwandeling op de derde dag.

Deze 3 dagen wandelen op Karpathos hebben mijn verwachtingen ruim overstegen en ik ben fan!

Wandelen op Karpathos - Griekenland - dag 1

Ik verliet op de eerste dag Pigadia al lopend en zou er na een paar dagen al liftend weer komen. Ik liep door kleine dorpjes, door onherbergzaam gebied en langs een mooie kustlijn. Wat was het een groot avontuur! Ik kan wandelen op Karpathos wat dat betreft iedereen aanbevelen.

Hoe te navigeren op de wandelroute Karpathos?

Toen ik op Karpathos kwam heb ik eerst die wandeling geboekt bij Art and Walk. Zodoende had ik contact met iemand die de wandelpaden op Karpathos kende. Tijdens die wandeling heb ik hem gevraagd of ik zomaar op de bonnefooi zou kunnen gaan wandelen. Hij somde gelijk een aantal plaatsen op die ik zo achter elkaar kon leggen en naartoe kon lopen. Navigeren op de route is makkelijk omdat er veel bordjes staan maar kan iets lastig zijn als je globaal niet weet welke kant je op moet omdat er wel eens een bordje of zwart/rood geschilderd vlaggetje mist.

Tip: Dit is makkelijk op te lossen met een navigatie applicatie op de telefoon. Ik gebruik daarvoor maps.me en die heeft zich echt bewezen tijdens het wandelen op Karpathos.

Dus… bekijk de kaart van Karpathos en zoek wat plaatsen op. Voer ze in op maps.me en kijk hoe de app ze aan elkaar koppelt met wandelpaden. Hierna wandel je echt de mooiste natuurwandelingen op Karpathos.

Navigeren op Karpathos - Wandelpaden Karpathos

Is het veilig wandelen op Karpathos?

• Deel je locatie met een bekende!

Karpathos is een klein eiland maar alsnog kun je wandelend natuurlijk uren verwijderd zijn van een plaats. Op mijn laatste wandeldag maakte ik een heuse bergwandeling op Karpathos. Deze kan ik niet aanbevelen aan een ander om alleen te doen. Ik deel altijd mijn locatie met een familielid en dit schoot mij wel een paar keer door mijn hoofd die dag.

Mocht er dan wat zijn kan er altijd gezien worden waar ik mij bevind. Omdat ik alleen wandel is dit wel heel belangrijk.

Wandelen op Karpathos - Dag 2 Pyles naar Adia

• Agressieve honden op de wandelroutes Karpathos

Voordat ik naar Griekenland ging kwam ik uit Turkije. Daar was ik een aantal agressieve honden tegengekomen waar ik echt wel even bang voor was geworden. Nou, dan werkt ons brein zo dat dit door je hoofd blijft spelen elke keer als je een hond in de verte hoort blaffen. Gelukkig kan ik je verzekeren dat dit in Griekenland heel goed is gegaan. De honden zaten allemaal vast of achter een hek. Daarnaast kan ik je vertellen dat de honden nieuwsgierig en vriendelijk oogden. Ik ben geen enkele hond tegen gekomen waar ik voor op moest letten.

Wandelpaden op Karpathos - Hiken en wandelen op Karpathos - Griekenland
Een bordje op dag 1 die me het wandelpad op Karpathos wijst naar Pigadia

• Jezelf verdedigen tijdens het wandelen op Karpathos

De Griekse mensen zijn heel aardig en erg behulpzaam. Mocht er toch iets gebeuren wat niet fijn voelt neem dan gewoon afstand. Loop verder en geef het geen aandacht meer. Ik heb nog een aantal tips gedeeld over Veilig Wandelen als Vrouw Alleen. Deze tips gelden natuurlijk ook voor mannen als zij in een dergelijke situatie komen. Wandelen met wandelstokken is in dit veiligheid oogpunt ook een plus. Lees de blog met tips om daar meer over te lezen.

Overnachten tijdens het wandelen op Karpathos

Ik boekte mijn overnachting telkens een dag voordat ik de wandeling ging doen. Stel dat ik een dag wilde pauzeren? Of omdat ik spierpijn zou hebben, last van een knie of dat ik gewoon meer tijd wilde op de plek waar ik op dat moment was? Als je die vrijheid hebt is dat heerlijk! Via internet zocht ik naar een fijne, passende overnachting.

Alleen op dag 2 was het lastig om een plekje te vinden. Adia is namelijk erg klein en ik had het geluk om er toch een plekje te vinden. Anders had ik naar Othos kunnen lopen en dus een andere wandelroute op Karpathos gekozen die dag daarna. Alles is mogelijk als jij maar flexibel bent!

Tip: Reis jij in het hoogseizoen dan is het wel handig om de overnachtingen eerder te boeken om zodoende zeker te zijn dat je een overnachting kan vinden.

Wandelen op Karpathos - Griekenland - Trektochten op Karpathos

De plekjes die ik boekte waren allemaal voorzien van een keuken. De meeste accommodaties zijn appartementen of studios namelijk. Dat wil ook zeggen dat je iets te eten voor jezelf kunt klaar maken als je dat graag wil. Een kopje soep of bouillon vind ik altijd wel fijn als ik net over ben en die mogelijkheid is er dus.

Je bagage tijdens de trektocht Karpathos

Deze reis was ik begonnen als wandelreis en dus had ik maar weinig bagage bij mij. Ik had een goede rugtas van 36 liter bij mij waarin ik alles bij mij droeg. Mijn kleding, mijn laptop maar ook het kleine tasje wat ik overdag gebruikte om mijn portemonnee, telefoon en andere spulletjes bij mij droeg.

Bagage op de wandelpaden Karpathos - Griekenland

Ik liep dus met zo’n 8 kilo op mijn rug deze tocht.

Ook kan ik mij voorstellen dat jij met minder wil wandelen op Karpathos. Je zou dan bij het hotel in Pigadia kunnen vragen of zij een saferoom hebben waar jij een deel van je spullen kan achterlaten. Ik ben nergens een dienst tegen gekomen die bagage van de ene plaats naar de andere plaats brengt zoals je dat ziet tijdens de camino in Spanje of Portugal. Of wat reisbureau’s voor je kunnen regelen als je gaat wandelen in bijv Oostenrijk.

Na deze handige wandeltips Karpathos is tijd om te gaan wandelen.
Heerlijk wandelen op Karpathos! Met de mooiste uitzichten over de kust en het eiland zelf.

De wandelpaden op Karpathos zijn met zwart/rode vlaggetjes en borden aangegeven

Wandeldag 1 – Pigadia – Menetes – Arkasa

Die ochtend vertrok ik mooi op tijd, na een ontbijtje bij hotel Atlantis waar ik verbleef. De dag ervoor had ik een wandeling gedaan met een groep en ik wist ongeveer waar ik naartoe moest. Zonder op de bordjes te letten liep ik al een tijdje op de asfaltweg richting Menetes toen ik me bedacht dat ik de dag ervoor al eerder op een wandelpad had gelopen. Geen probleem want toen ik voorbij de grot Poseidon’s tempel was kwam de afslag bij de cementfabriek en daar kon ik rechts gaan. Daar was ik de vorige dag op de terug weg langs gekomen. Vanuit daar wist ik hoe ik bij het kerkje kwam en vanuit daar moest ik verder wandelen.

Op weg naar Menetes - Dag 1 wandelen op Karpathos

Bij het kerkje uiteraard even een korte stop gedaan, wat gedronken en even de kaart erbij. Ik gebruik maps.me dan en ik kon zien dat de route mij verder de weg over stuurde. Daar waar de bordjes mij ook naartoe stuurden. Ik lag mooi op koers dus. Even verderop stuurde de route mij van de weg af en mocht ik een pad volgen. Dit werd iets meer uitdagend maar de kleuren rood / zwart zag ik her en der nog op stenen langs het bijna onzichtbare pad.

Toen ik op een gegeven moment uitkwam op een bredere weg had ik het bordje naar Menetes moeten volgen.. Maar het ging zo goed en mijn maps gaf aan dat ik rechtdoor kon en dat daar een pad zou zijn. Dat klopte deels wel… maar ik kwam op een gegeven moment toch uit op een plek die niet handig was. Ik liep tussen tuintjes, schapen en met hekken afgeschermd. Uiteindelijk ben ik over een hek, wat op een verhoging stond, geklommen.

Dat ging echt niet makkelijk maar ik haalde het. Wat schrammetjes op mijn benen later kon ik weer mijn weg vervolgen. Dus… ik kan je aanbevelen om ongeveer een ruime kilometer voor Menetes de bebording te volgen en niet meer de geschilderde vlaggetjes. Dan zou je Menetes aan de linkerkant binnen komen. Ik kwam nu vanaf rechts binnen. Dat is de kant die ik ook weer op moest toen ik verder liep naar Arkasa.

Op weg naar Menetes - Dag 1 wandelen op Karpathos

Ter verduidelijking deel ik wat handige GPS coördinaten van plekken waar ik langs kwam tijdens de wandeling van Pigadia naar Menetes: Poseidon’s tempelCement FabriekKerkje halverwege. Ik kan op de kaart alleen het laatste punt niet weer vinden waar ik links had gemoeten en waar ik rechts ging. Het was gewoon een bredere weg, die naar een asfaltweg leek te gaan.

Bij de mooie kerk in Menetes kwam ik stel tegen wat zei dat ze me hadden zien lopen en vroegen of ik de weg goed gevonden had. Ik had ze ook zien lopen, toen ik bij de cementfabriek rechtsaf ging liepen zij al een stuk verder op de verharde weg. Zij hadden de hele weg op het asfalt gelopen en wilden natuurlijk ook alternatieve paden gaan lopen. Hun einddoel was Finiki, net een dorpje verder langs de kust dan Arkasa

Menetes - Dag 1 wandelen op Karpathos - Griekenland

Kun jij je voorstellen dat je aan zo’n smal straatje woont? Op Karpathos is dat in de dorpjes niet heel vreemd

Menetes is ook weer een heel leuk dorpje, super smalle straatjes waar geen auto door komt en allerlei doorkijkjes met geweldig uitzicht over de omgeving. Nadat ik nog even een fijne cappuccino dronk op een terrasje liep ik verder. Net voor het kerkje, net buiten Menetes, moet je dan rechtsaf. Deze weg kun je mooi volgen met de bebording waar Arkasa op staat. Het werd me makkelijk gemaakt.

Dag 1 Wandelen op Karpathos - Griekenland

Op de achtergrond zie je het bergdorp Menetes liggen

Na een tijdje zag ik de kust al en nam ik een korte pauze om wat te eten. In de plaatselijke supermarkt in Pigadia had ik 3 verse energierepen met chocolade gekocht en daar at ik er 1 van op. Heerlijk was’ie!

Hierna liep ik over de weg door en lette ik even niet op en toen ik al een stuk lager was bedacht ik me ineens dat dit niet goed kon zijn. Ik moest weer omhoog en in een bocht zag ik het zwart/rode vlaggetje. Ik had rechtdoor gemoeten, een smaller pad op maar recht op de kust af. Aan de bomen langs dit pad kon ik zien dat de wind altijd van 1 kant kwam, zo scheef stond de boom.

Energie bijvullen tijdens het avontuurlijk wandelen op Karpathos

Na een tijdje kwam ik weer langs wat verlaten en vergaande gebouwen. Hier hadden mensen, herders, vroeger gewoond maar die hadden ze verlaten toen het schapenhoeden niet meer genoeg loonde. Veel van deze verlaten huisjes werden weer opgeknapt en als Air B&B verhuurd. Dat is nu juist weer erg in trek, ver van de mensenmassa en in de natuur.

Wandelen op Karpathos - De wind komt altijd van zee

Ik kwam nog langs een kerkje en kort erna liep ik de woonwijk van Arkasa binnen. Mijn appartement lag op de weg naar Finiki. Ik checkte eerst in, friste me op en liep toen het dorp weer in. Een geweldige kerk zag ik al van verre staan en die wilde ik natuurlijk even bezoeken. Het dorp lijkt uit meerdere delen te bestaan.

Er is een rivier die vanuit de bergen de zee in gaat, daar zit een brug over en zo kun je wel bij het deel komen waar de kerk in staat. En ook als je verder loopt naar de Acropolis op de berg erachter kan gaan. Ik ben niet verder gekomen dan het kerkje bij het strand, de Acropolis was nog best ver en ik liep heerlijk te slenteren op mijn slippers.

Arkasa - Karpathos - Trektocht Karpathos
Het dorp bevind zich links en mijn appartement was aan de weg die je rechts beneden ziet

Zicht op het kustplaatsje Arkasa waar ik mijn overnachting heb geboekt. Op het schiereiland bevind zich de Acropolis van Arkasa

Het restaurant net voordat je het dorp uitloopt richting de Acropolis koos ik om te gaan even zitten en wat te eten. Het was rond 15.3o uur en ik had dus alle tijd nog. Ik bestelde een lekkere Griekse salade.

Hierna bleef ik wat ronddwalen door de straatjes, keek in leegstaande huizen en liep een aantal trappen op en af. Heel groot is het dorp niet dus toen ik weer bij de supermarkt en de 3 restaurants op het pleintje kwam ging ik zitten. Ik bestelde een cappuccino, die hoorde ik eigenlijk te bestellen bij de coffee bar aan de overkant bleek toen de ober dat voor mij deed. Hij liep namelijk naar de overkant en haalde daar de kop koffie vandaan. Het was een heerlijke koffie, ik denk wel de beste koffie die ik had op het eiland Karpathos. Dus ik bestelde er nog een!

Arkasa - Karpathos - Trektocht Karpathos

Bij het oude kerkje net voor de Acropolis nabij Arkasa

Na een uur besloot ik om een pita broodje met vegetarische vulling te bestellen, voor mij een hele maaltijd en kost maar 2.50. Ook deze was heerlijk! Bij de supermarkt kocht ik een banaan en de zonsondergang zag ik op mijn balkon van het appartement. Wat een heerlijke eerste wandeldag op Karpathos. Ik kon nu al zeggen dat ik mijn wandelvakantie op Karpathos geslaagd vond!

Zonsondergang Arkasa - Dag 1 wandelen op Karpathos

GPS locaties dag 1 Wandelen op Karpathos

Om je alvast op weg te helpen deel ik de gps locaties van de plaatsen die ik aan deed. Zo kun je in maps.me de route alvast bekijken.
GPS Pigadia / GPS Menetes / GPS Arkasa

Cijfers Dag 1 Wandelen op Karpathos

Dag 1 = 13 kilometer – 430 meter stijgen.
Duur = 5 uur – Ik startte om 9.30 uur en was om 14.30 uur over.
Mijn verblijf had ik Seafront Paradisos, een studio net buiten Arkasa

Avontuurlijk wandelen en hiken op Karpathos - Finiki
Op weg naar mijn ontbijt plek in Finiki – Wandeldag 2

Wandeldag 2 – Arkasa – Stes – Pyles – Adia

Die volgende ochtend liep ik op tijd weg, zonder een kop koffie te hebben gehad en wat te eten. Een appartement is leuk maar om zo voor een nachtje boodschappen in huis te halen schiet niet op. Het was bijna een kilometer buiten het centrum en ik moest de andere kant op. Het duurde niet lang voordat ik in Finiki kwam en kon aanschuiven op een terrasje om een ontbijt te bestellen. Er zaten al wat oudere lokale mensen en het duurde niet lang voordat er ook een groepje toeristen bij kwam zitten.

Avontuurlijk wandelen en hiken op Karpathos - Finiki

Na een goed ontbijt liep ik verder door het dorp en ging ik via de weg een stuk omhoog. Ik kon op de kaart zo geen pad vinden en na een paar haarspeldbochten zou ik wel van de asfaltweg af kunnen. Snel een paar hoogtemeters maken dus. Stokken erbij en verstand op nul…

Avontuurlijk wandelen en hiken op Karpathos - Wandeldag 2

Hierna kwam ik op een bredere zandweg te lopen. Ik zag de zwart/rode wandelbordjes van het wandelnetwerk op Karpathos weer die mij naar Stes en Pyles zouden leiden. Net voordat ik in Stes kwam liep ik langs een mooi wit met blauw kerkje. Hij was natuurlijk open en ik keek even binnen. Ik zat even op de rand van de muur eromheen en vervolgde daarna mijn weg het dorp in.

Stes was een klein dorp en voelde deels verlaten. Veel leegstand en weinig mensen op straat. Wel kwam ik er een hele groep toeristen tegen die met gids daar rondliepen. In de grotere kerk in Stes zelf kregen zij een uitleg. Ik was blij dat ik net daarvoor in de kerk was want hij moet bijna vol zijn geweest toen ze er allemaal in waren.

Avontuurlijk wandelen en hiken op Karpathos - Wandeldag 2 - Stes

Het wandelpad in Stes moet je dan even goed in de gaten houden want zo ongeveer tegenover deze grotere kerk in Stes staat een bordje. Dit bordje wijst je een smal wandelpad in tussen de huizen door.

Wandelen op Karpathos was echt super, ik was telkens blij verrast over hoe makkelijk me het toch ging. Ik had maps.me erbij en kon de bordjes en zwart/rode vlaggetjes toch best goed volgen. De wandelpaden op Karpathos zijn goed onderhouden en goed te volgen.

Wandelpaden op Karpathos - Trektocht op Karpathos - Griekenland

Het wandelpad tussen de huizen werd een smal wandelpad in de natuur. Ik bevond me nu tussen de twee bergdorpen Stes en Pyles op Karpathos. Dat wil dus zeggen dat ik super uitzichten had over de omgeving en de zee.

Deze dorpen bevinden zich hoog in de bergen van Karpathos omdat zij in vroegere tijden uit beeld moesten blijven voor de piraten. Ik hoorde een gids dit vertellen en dat klonk natuurlijk ook wel erg logisch. Vanaf de zee zijn de dorpen onzichtbaar en het mooiste is dat je vanaf het dorp wel een goed uitzicht hebt over de zee. Perfect strategisch gekozen plek dus.

Onderweg naar Pyles

Even later kwam ik Pyles binnen wandelen. Ook hier kon ik weer een mooie kerk bewonderen en het dorp zelf was nog kleiner en nog meer verlaten dan Stes. Net voorbij het dorp ging ik even zitten bij een waterkraantje, wat niet meer deed. Het was onderhand 13.00 uur en dus een mooie tijd om even te zitten en wat te eten.

Wandelpaden op Karpathos - Pyles - Griekenland

Hierna bracht het pad mij over lange wegen naar beneden naar de zee. De paden waren goed aangegeven, ik hoefde niet super op te letten. Daardoor kon ik mijn aandacht dus fijn aan de omgeving geven. Ik nam tijd voor wat vogeltjes, die ook aandacht voor mij leken te hebben. Op een gegeven moment liep ik langs een flinke rotswand, het landschap van Karpathos is echt wel woest. Het Griekse eiland Karpathos vind ik wel echt indrukwekkend qua natuur!

Toen ik in het dorpje Adia kwam zag ik de taverne Evdoxia, het was 15.00 uur en als ik nog wat wilde eten was dit een goede plek. Ik bestelde groente uit de tuin en kreeg heerlijke groene groentes met zout, citroen, olijfolie en wat brood. Ze waren vers geplukt uit de tuin en ik moest er dus even op wachten.  Ik vond het heerlijk dus dat was het dubbel en dwars waard!

Trektocht op Karpathos - Griekenland

Gezonde groenten, Adia - Karpathos

Hierna liep ik de laatste kilometer naar Kathy’s Island Retreat. Toen ik er was zag ik pas dat dit een yogaretreat was. Op het moment dat ik er verbleef was er geen retreat en liepen de vrijwilligers relaxed rond en was er geen thema. Ik kon er in de avond wel aanschuiven bij het eten, ze hadden verschillende pizza’s en salades. Het was heerlijk en de kamer was echt super!

Relaxen aan zee - Adia, Karpathos

• Voor deze dag wandelen op Karpathos deel ik geen expliciete GPS coördinaten omdat het eigenlijk wel een duidelijke wandeling was. Geen vreemde afslagen en maps.me en de bebording hebben mij goed de weg gewezen.

Locaties dag 2 Wandelen op Karpathos

GPS Arkasa / GPS Stes / GPS Pyles / GPS Adia

Cijfers Dag 2 Wandelen op Karpathos

Dag 2 = 21 km – 500 meter stijgen
Duur = 7 uur, incl lunch. Ik startte om 8.30 uur en was om 15.30 uur bij Kathy
Mijn verblijf had ik bij Kathy’s Island Retreat.

Avontuurlijk wandelen op Karpathos - Dag 3
De meest avontuurlijke wandeling op dag 3!!

Laatste dag Wandelen op Karpathos – Griekeland

Deze dag was wel heel avontuurlijk!

Dag 3 Adia – Stroumboulas – Lefkos Beach

Het ontbijt bij Kathy zou pas om 9 uur zijn en omdat ik een lange dag voor de boeg had liep ik al om 8 uur de poort uit. Ik zag gelijk een bord waar ik de weg kon oversteken en de natuur in verdween. Het wandelpad bracht me gelijk naar boven, ik begon gelijk aan een flinke klim. Ik heb over dit eerste deel best lang gedaan naar mijn idee. Ik moest echt wel een paar keer even stoppen en op adem komen. Ook om wat afkoelen want het was al snel vrij warm.

Avontuurlijk wandelen op Karpathos - Griekenland - Dag 3 Adia naar Stroumboulas

Het wandelpad was wederom wel goed te volgen en dat is dan wel heel fijn. De uitzichten werden ook steeds mooier en dus genoot ik volop van mijn 3e dag wandelen op Karpathos alweer. Eenmaal boven gekomen kwam ik iets op een vlakte te lopen. Ik kwam langs een boerderij waar mij 1 eenzame geit op stond te wachten, hij schreeuwde al van ver naar mij.

Hierna kwam ik een bordje Adia (waar ik vandaan kwam) en Lastos. Mijn app gaf me aan dat ik daar het pad naar links moest nemen, die zou mij naar de top van Stroumboulas brengen waarna ik door zou kunnen naar Lefkos.

De beste uitzichten had ik op deze dag
Wandelen op Karpathos

Avontuurlijk wandelen op Karpathos - Griekenland - Dag 3 Adia naar Stroumboulas

Dit was een bredere weg wat later een mooi wandelpad werd. Het duurde niet lang voordat ik de zee weer in zicht kreeg. Heel fijn! Ik ging dus de goede kant op. Het pad werd wel erg uitdagend, op sommige plekken liep ik echt langs enorme afgronden, ik moest goed opletten. Even serieus aan de wandel.. Telefoon weg, handen goed aan de wandelstokken.

Goed mijn gedachten en aandacht erbij houden. Ik deel altijd mijn locatie met mijn broer schoot door mijn hoofd, als er iets mis zou gaan zou hij kunnen zien waar ik was. Ja, eigenlijk was het niet helemaal verantwoord dat ik daar in mijn eentje liep.

Maar wat waren de uitzichten mooi!

Avontuurlijk wandelen op Karpathos - Griekenland - Dag 3 Adia naar Stroumboulas

Op het punt waar ik naar de top van de een na hoogste berg van Karpathos Stroumboulas zou kunnen heb ik een pauze genomen. Wat een geweldig uitzicht, wat een geweldig indrukwekkende wandeling was het al geweest!

Kali Limni is de hoogste ( 1214 meter ) berg op Karpathos. Vanaf Kali Limni zou je het hele eiland kunnen zien werd mij verteld. Een Nederlandse vrouw die ik sprak bij Kathy’s Retreat in Adia had die dag ervoor naar de top van Kali Limni gelopen. De start van de wandeling naar de hoogste berg op Karpathos is deels dezelfde wandeling. Waar ik afsloeg is zij dan doorlopen in de richting van Lastos.

Avontuurlijk wandelen op Karpathos - Griekenland - Dag 3 Stroumboulas naar Lefkos Beach

Toen ik na de pauze op Stroumboulas verder liep dacht ik dat het alleen maar makkelijker zou worden. Ik werd opgeschrokken door een paar wegvliegende vogels. Toen ik het opzocht op internet zag ik dat het de Aziatische steenpatrijs was.. Bij de tweede keer dat ik weer steenpatrijzen liet schrikken, en zij mij, zag ik dat er kleintjes probeerden mee te komen. Oei, ik hoop maar dat moeder het nest weer bij elkaar krijgt.

Ik had goede moed want ik zou alleen nog maar bergafwaarts wandelen naar Lefkos. Niets was minder waar, wel dat ik bergafwaarts ging maar het makkelijke deel was ver te zoeken. Jaren geleden is er een brand geweest op Karpathos en die had op dit stuk van de berg gewoekerd. Het zwartgeblakerde was grotendeels weg want ik dacht dat ik in een landverschuiving terecht was gekomen.

Het pad was niet meer te vinden, hele delen waren weg geslagen. Ik moest klimmen en klauteren, onder omgevallen bomen door of erover heen. Ik wist dat ik op het pad liep, mijn app gaf het aan en soms zag ik ergens een bordje liggen. Het was een struggle en telkens als ik weer iets van een pad had gevonden werd ik na een paar meter alweer teleurgesteld. Na een tijdje had ik allemaal krasjes op mijn armen, bezweette armen.. dus dat is pijnlijk en irriteert.

Aan de tijden van de foto’s te zien heb ik zo’n 2 uur lang lopen worstelen om weer bij een kerkje te komen waar ik weer enigszins op een pad uit kwam. Hierna kwam ik langs een muur te lopen, best steil naar beneden nog, maar omdat het pad weer ver te vinden was ben ik op de muur gaan lopen. Dan wist ik tenminste waar ik mijn voeten neer kon zetten. Na het kerkje duurde het nog bijna een uur voordat ik beneden was.

Woestenij op Karpathos - Wandelen op Karpathos
Op de meeste plekken was er niets meer intact van het oorspronkelijke wandelpad

Een nieuw kerkje achter een boog van een eeuwenoude kerk… Het kleine kerkje was uiteraard te bezoeken

Ik was er echt helemaal klaar mee. Toen ik in Lefkos Beach kwam had ik zere voeten, zere knieën en wilde ik alleen maar douchen en zitten. Maar omdat ik niet gelijk mijn appartement kon vinden besloot ik om eerst energie te gaan bijvullen. Ik bestelde een cappuccino, een cola met patat en vlees. Wat het was kon ik niet goed zien maar het zag er goed uit op het plaatje. Ik kreeg een goed bord vol en zag dat het vlees 3 verse gebakken hamburgers waren.. Ze waren heerlijk! Ik at bijna alles op!

Hier liep ik over het muurtje wat vrij steil naar beneden was. Wel steiler naar beneden maar een duidelijker pad… Het oorspronkelijke pad liep er rechts zigzaggend naar beneden maar was deels niet zichtbaar meer

Avontuurlijk wandelen op Karpathos – Griekenland

Wat was ik blij toen ik uiteindelijk weer op een gewone weg liep! Wat een avontuur!!

Heerlijk wandelen naar die mooie baai, een restaurant en een warme douche!

Na het eten vroeg ik aan de uitbaatster waar ik moest zijn voor Sea Melody en ze wees naar de overzijde. Ik had het wel zien staan maar de reservering wilde me ergens anders naartoe sturen. Nadat ik daar even wat rond vroeg kreeg ik een sleutel en kon ik in mijn appartementje. Heerlijk plekje dichtbij zee en met een fijn balkon waar ik mijn was kon drogen!

Die had ik zooo verdiend!

En ook even liggen aan het strand had ik verdiend!

Na het douchen deed ik mijn bikini aan en ging ik nog even lekker op het strand liggen en genoot ik van de frisse zee! Wat een heerlijke dagen had ik gehad!

Wat was vandaag ook een geweldig avontuur geweest!

• GPS coördinaat welke ik gebruikt heb in maps.me is net onder het hoogste punt van Stroumboulas, vanuit daar navigeerde maps.me mij over het deels verdwenen wandelpad verder naar Lefkos.

GPS locaties Dag 3 Wandelen op Karpathos

GPS Adia / GPS Stroumboulas / GPS Lefkos Beach

Cijfers Dag 3 Wandelen op Karpathos

Dag 3 = 18 km – 870 meter stijgen
Duur = 7,5 uur – Ik startte om 8.00 uur en liep tot 15.30 uur
Mijn verblijf had ik bij Sea Melody in Lefkos Kato (beach). Ik vond het een perfecte locatie!

Lefkos Beach de volgende dag - Karpathos
De volgende dag zat ik binnen aan het ontbijt, het regende…

Terug naar Pigadia – Liften of de bus op Karpathos

Toen ik na deze geweldige wandelingen op Karpathos terug wilde naar Pigadia was dat wel even lastig. Er loopt wel een openbare bus maar die gaat maar op bepaalde dagen en dan ook maar een paar keer per dag. Vanuit Lefkos ging er op de dag dat ik daar weg ging een bus aan het einde van de ochtend. Daar had ik op kunnen wachten natuurlijk maar eigenlijk had ik daar geen zin in. Ik besloot om te gaan liften. Vanaf Lefkos Beach liep ik naar Lefkos, daar is de grote weg en zou ik kunnen gaan staan.

Lefkos Beach de volgende dag - Karpathos

Nog voordat ik in Lefkos aan kwam had ik al een lift te pakken van een ouder stel uit Duitsland wat al sinds jaar en dag op Karpathos hun vakantie viert. Ze hadden een eigen huis in Lefkos Beach en gingen om de paar dagen een mooi stuk rijden en wilden mij wel naar Pigadia brengen. We hebben een heel leuk gesprek gehad. De tocht duurde ongeveer een uur en brengt je door verschillende plaatsjes van Karpathos.

Ik had mij wel voorgenomen dat als er een man alleen zou stoppen ik misschien zou bedanken voor de lift en de volgende auto zou proberen. Dus voel de situatie, blijf alert en neem niet gewoon maar elke lift aan die je aangeboden wordt. Veiligheid staat altijd voorop.

Tip – Bekijk de bustijden en het schema van het openbare vervoer op Karpathos.

Busschema Karpathos - Openbaar Vervoer Karpathos - Bustijden Karpathos
Bustijden Karpathos – De bus rijdt van of naar Pigadia en komt door een aantal plaatsjes

Als het uitkomt om met de bus te gaan is dat natuurlijk fijn! Ik ontving bovenstaand busschema van zomerseizoen 2023. Bestudeer het busschema voor 2023 op Karpathos even goed. Check de bustijden maar ook welke busstops op Karpathos wel en niet meegenomen. Ik heb het kaartje aanklikbaar gemaakt zodat je hem groter in beeld kunt krijgen..

Wandeltips Karpathos – Avontuurlijk & Zinvol Reizen

Een goed bord vol eten - Lefkos Beach - Wandelen op Karpathos
Een goed bord vol eten – Lefkos Beach – Wandelen op Karpathos

Wandeltips Karpathos – Griekenland

Als allerlaatste wil ik graag nog wat wandeltips voor Karpathos met je delen. Het wandelen op het mooie eiland Karpathos is wel andere koek dan dat je in Nederland gewend bent. Ga er vanuit dat het warm wordt. Toen ik er was, in de lente, kon het al flink warm worden. Mijn telefoon gaf telkens aan dat het 22 a 25 graden was maar het voelde soms echt wel als tegen de 30 graden. De zon is fel en brandt er soms flink op.

• Bescherm je tegen de zon

Bescherm je dus goed tegen de zon met een petje of hoed, en gebruik voldoende zonnebrandcrème. Je ziet op de foto’s dat ik geen pet, hoed of zonnebril draag. Ik kan er niet zo goed tegen en ben daardoor wat meer gewend aan de zon op mijn hoofd.

Wandelen op Karpathos - Griekenland

• Zorg voor genoeg water onderweg

Neem voldoende water mee. Op sommige wandeldagen kom je wel een restaurant tegen en kun je bijvullen maar zorg dat je genoeg hebt als je dit niet tegenkomt. Ik had 2 literflessen water bij mij en zorgde dat deze vol waren voor ik vertrok. Het water in Griekenland kun je drinken uit de kraan.

Het kan erg warm worden tijdens het wandelen en hiken op Karpathos en zorg dat je genoeg kan hydrateren. Een tip die ik leerde tijdens mijn camino is dat je beter in de avond ook veel water kan drinken zodat je de volgende dag goed gehydrateerd begint. Voor je spieren en lichaam is dit een hele goede start van de dag.

Woestenij op Karpathos - Avontuurlijk wandelen op Karpathos - Griekenland

• Zorg voor genoeg energie

Ik bedoel daarmee dat je je energie op een goed peil moet kunnen houden. Neem dus energierepen mee zodat als je trek krijgt je een pauze kan inlassen en je energie kan bijvullen. De wandelingen op Karpathos zijn niet voor mietjes en je energie verbruik je snel als je aan het wandelen bent.

• Wandelen met wandelstokken?

Ook op deze wandeling had ik mijn wandelstokken bij mij. Ik heb ze ook veelvuldig gebruikt. Soms voor de balans, als ik langs afgronden liep, soms om wat sneller te wandelen maar soms ook gewoon omdat je er een fijn ritme mee wandelt. Je blijft goed rechtop staan en beweegt met je hele lichaam wat gewoon goed is voor je bovenlijf.

Ik vond de wandelstokken geen overbodige luxe tijdens het bergwandelen op Karpathos.

Hou rekening met de hitte, ik was er in het voorjaar - Wandelen op Karpathos
Hou rekening met de hitte, ik was er in het voorjaar en had het er al best warm

Lijkt wandelen in Karpathos jou ook wel wat?
Bewaar of pin deze post dan in je favorieten

Meer wandelinspiratie lezen?

Wandelen in Portugal op de Rota Vicentina – Fishermen’s Trail

Twee dagen wandelen in het Vechtdal – Overijssel

2x Wandelen in het stadje Kas aan de Lycische Kust – Turkije

Hiken op Machinchang Trail – Langkawi, Maleisië

Alleen wandelen en navigeren – Hoe volg ik het pad goed?

Of wat dacht je van wandelen in Singapore

8 x verschillende wandelingen in Singapore – Ga Wandelen in Singapore! – Actief op Reis

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik