Zinvol Reizen op Gunung Machinchang Langkawi, Maleisië – 2x Geweldig Uitzicht – Hiken op Machinchang Trail of de kabelbaan naar Skybrigde Langkawi

Langkawi, een heerlijk paradijselijk eiland van Maleisië net voor de kust op de grens van Maleisië en Thailand. Toen ik hier voor de tweede keer naartoe ging nam ik me voor om de Skybrigde te bezoeken maar ook om een fijne trail te hiken. Beiden bevonden zich op de Gunung Machinchang en waren makkelijk te regelen. Uiteraard was het uitzicht op beiden echt geweldig. Ik denk dat je wel na kunt gaan dat mijn favoriet toch was het hiken op Machinchang Trail.

Wat doe jij liever?
Hiken op Machinchang Trail voor een geweldig uitzicht?
Of met de kabelbaan naar Skybrigde Langkawi?

Zinvol Reizen op Gunung Machinchang Langkawi - 2x Geweldig Uitzicht - Hiken op Machinchang Trail of de kabelbaan naar Skybrigde Langkawi

Toen ik aankwam op Langkawi liet ik mij door een Grab taxi naar mijn hotel brengen. Na een lunch en een korte wandeling over het paradijselijke witte strand van Pantai Chenang besloot ik om een scooter te huren. Ook besloot ik diezelfde middag nog naar de Skybrigde te gaan. De volgende dag kon ik dan nog een keer naar Mount Machinchang rijden.

En dan om de wandeling te doen die mij naar Machinchang Peak bracht maar ook langs de Seven Wells Waterfall.

Een scooter kun je op veel plekken huren op Langkawi. Ik betaalde 30 MYR en dat ik omgerekend zo’n 6 euro. Weet wel dat het allemaal motorscooters zijn en dat je dus een motorrijbewijs nodig bent. Hier vragen ze niet naar en het zal je dus niet tegenhouden om wel een scooter te mogen huren. Weet wel dat als je iets overkomt het kan zijn dat je verzekering niet uitbetaald omdat jij je niet aan de spelregels hebt gehouden.

Als je niet echt van het wandelen ben en niet van een uitdaging houdt, liever voor makkelijk gaat kun je misschien beter voor de kabelbaan en de skybrigde kiezen. Ik vond de uitdaging en de workout heerlijk van het hiken op Machinchang Trail en zou het zo nog een keer doen. Maar de beide uitzichten zijn echt verschillend.

Langs de Seven Wells en gaan hiken op Machichang Trail
Duik jij hier de Seven Wells in of ga jij verder de jungle in?

Hoe kom je bij Gunung Machinchang?

• Vanaf Pantai Chenang is het zo’n 20 km naar Gunung Machinchang. Met de scooter doe je er een half uurtje over.

Zoals ik zei heb ik een scooter gehuurd om zelf te rijden naar Gunung Machinchang maar je kunt natuurlijk ook een taxi nemen. Vanaf de drukke weg waar de meeste hotelletjes en hostels zich bevinden rij je via de binnenlandse weg (de boulevard is een-richtings weg). Ik had mijn hotel (Dhania) tegenover deze foodtruck Area. Je rijdt dan terug langs het vliegveld en gaat dan verder richting Telaga Harbour Marina. Als je naar Koh Lipe of ander eiland gaat zul je hier vertrekken met de ferry.

Voorbij de Telaga Marina haven ga je linksaf en zal de weg je wat hoger brengen en kom je ook gelijk wat meer in de natuur. De eerste makaken zul je ook al snel langs de kant van de weg zien zitten. Ik heb hier geen foto van want ik neem geen risico op dat gebied en ben niet gestopt.

Ik ben niet bang voor apen maar ik wil niet dat ze te dichtbij komen en brutaal zijn. Wordt je gekrabd of iets dergelijks kan dit natuurlijk nare gevolgen hebben. Ik ben 1x ziek geweest door apen…dat niet weer!

Bij de rotonde aan het eind van deze mooie weg ga je rechtsaf en na een stukje ga je voor de kabelbaan naar de Skybrigde de eerste afslag links. Bij de grote parkeerplaats zet je je scooter of laat je je afzetten door je Grab taxi.

• Voor als je Grab niet kent. Het is de Aziatische Uber.

Tip: Als je met de taxi bent gegaan is het handig om de terug weg ook alvast te regelen. Er rijden niet veel Grab’s in de omgeving van Machinchang en dus via de app dan een taxi bestellen zou kunnen tegenvallen.

Exacte GPS locaties Gunung Machinchang en de waterval Telaga Tujuh.

Voor het gemak deel ik nog even de exacte GPS locatie van Gunung Machinchang met je.

Met de Kabelbaan naar de Skybrigde Langkawi

Met de kabelbaan naar de Skybrigde is een super toeristisch tripje natuurlijk en weet dus dat het is er erg druk is. Voordat je bij de kabelbaan bent passeer je tientallen winkeltjes om souvenirs te kopen. Nadat je het kaartje hebt gekocht kun je aanschuiven in de rij. Ik was er aan het eind van de middag en de rij was gelukkig niet zo lang.

Al snel zat ik in de kabelbaan naar boven en kon ik genieten van het uitzicht. Hoe hoger je komt hoe meer je kan zien van de groene omgeving en de Straat van Malakka.

Ik zag natuurlijk de Telaga Harbour waar ik langs gekomen was maar ik zag ook het strand waar ik eerder die middag even had gewandeld. Op een gegeven moment krijg je ook al mooi zicht op de brug, het begin en eind heeft een soort afdak van wit doek. Met een beetje fantasie kun je er een hoofd en staart van maken en dan is het net of de brug het lichaam van de draak is. Dat hebben ze echt super leuk gemaakt vind ik.

Boven gekomen ben ik gelijk doorgewandeld via de trappen naar de skybrigde. Je kunt de glide nemen, een treintje wat je het laatste stuk omhoog brengt maar een klein stukje wandelen is ook fijn natuurlijk. Er liepen nog wat makaken rond en je hebt zo nu en dan mooi uitzicht over de omgeving. De trap gaat eerst een stukje naar beneden en dan weer omhoog en ineens sta je dan voor de ‘beroemde’ skybrigde.

De skybrigde is 125 meter lang en is de langste brug die zo boven de diepte lijkt te hangen. En dan heeft hij ook nog een mooie boog zodat je op het verste punt alleen nog de natuur, de zee en die diepte ziet.

Ik heb er een tijdje gestaan, genieten van de wind en de stilte.. maar natuurlijk ook van het uitzicht en de vogels die langs komen vliegen. Doorlopend naar de andere zijde, de kopzijde van de draak, kun je even op een breder stuk staan en heb je weer een ander uitzicht. Meer op de bergketen Machinchang waar ik de volgende dag naar toe zou lopen. Ook hier heb ik een tijd gestaan.

De ruimte in je opnemen, de weidsheid van de plek, de natuur…

Toen ik weer terugging ben ik bij de kabelbaan aan de andere zijde even naar boven gelopen. Daar zijn nog twee mooie uitzichtpunten, ook een barretje om wat sap of koffie te halen. Er staan een aantal borden met informatie over de berg Machinchang, over het geopark waar het onderdeel van is en alle cijfers van de skybrigde. Stel je hebt hoogtevrees en wil niet op de brug, je kunt genoeg tijd boven spenderen ook zonder dat je de skybrigde op gaat.

• Prijzen Kabelbaan & Skybrigde

Met de kabelbaan naar boven kost 85 MYR, omgerekend is dat zo’n 17 euro. Je betaald dan voor de Skybrigde nog 6 MYR, zo’n 1.20 euro.  Daarnaast is er ook nog een optie om een glide (treintje) te nemen op dat laatste stukje, dan hoef je zelfs de laatste treden naar de skybrigde ook niet te lopen. Deze kost je 16 MYR, zo’n 3.20 euro. Voor kinderen zijn er gereduceerde prijzen, die heb ik hier niet genoemd.

Kijk voor actuele prijzen en info van de kabelbaan en Skybrigde

Om te navigeren naar de Skybrigde kun je deze GPS locatie Skybrigde Parking gebruiken.

Zoals je ziet op de achtergrond van deze foto is er een flinke constructie gebouwd op de mooie karst steen rotsen. Het uitzicht is echt geweldig maar weet dat je er dus niet alleen loopt en dat het best druk kan zijn boven. Ik reis vaak in laagseizoen en heb veelal geluk met minder lange rijen. Het is uiteraard een favoriete trip voor de meeste toeristen die naar Langkawi komen en ik snap helemaal waarom!

Klik hier voor al mijn Maleisië inspiratie

Hiken op Machinchang Trail

De volgende ochtend reed ik na een fijne roti als ontbijt naar Gunung Machinchang om deze keer te gaan hiken op Machinchang Trail. Ik had een extra roti in laten pakken om op te eten onderweg en natuurlijk een goede fles water mee. In mijn rugzak zat ook nog een mueslireep voor het geval dat.

De trap naar de Seven Wells Waterfall - Langkawi - Hiken op Machinchang Trail

Ik reed voorbij de parkeerplaats waar ik gister parkeerde voor de skybrigde en al snel zag ik de bordjes voor Telaga Tujuh, de lokale naam voor de Seven Wells Waterfall. En even later het welkomst bordje dat ik in het geopark van Langkawi was. Ik parkeerde mijn scooter, betaalde een fee van een paar Ringit, volgens mij 3 en dat is dan 60 cent. Daarvoor zitten dan een paar mannetjes bij de parkeerplaats… of ze echt opletten is natuurlijk wat anders maar het is wel bewaakt.

Als je de wandeling start ga je gelijk de trappen op omhoog. Na een paar honderd meter kun je linksaf naar de waterval. Ik ben er snel even naartoe gegaan want mijn ervaring leert dat ik daar de terugweg geen zin meer in heb. Het water klettert er naar beneden van een hoogte van  91 meter van een rotswand af. Daarna stroomt het mooi door over de rotsen en door het water uitgeslepen ..

Seven Wells Waterfall - Langkawi - Hiken op Machinchang Trail
Seven Wells Waterfall op de Machinchang Trail

Daarna ga je weer terug naar het pad, de trap, omhoog en kom je na een paar honderd meter uit bij de Seven Wells. Ik heb hier even gestaan en omdat het nog vroeg was waren hier nog maar weinig bezoekers. Ik besloot om gelijk door naar boven te gaan. De wandeling naar Machinchang Peak zou me zo’n 2 a 3 uur kosten dus op de terugweg kon ik mooi hier even de tijd nemen om af te koelen en het zweet van me af te wassen.

Als je het water volgt zie je aan het eind, aan de linkerzijde, een pad het bos in verdwijnen. Je kunt het water oversteken bij een smal deel en dus zonder natte schoenen beginnen te hiken op Machinchang Trail. Gelijk als je het water achter je laat bevind je je in de jungle.

Ik vind het altijd bewonderenswaardig hoe een bos een eigen sfeer creëert. De bomen, het lichtinval, de geluiden van de verschillende bewoners.. Het brengt allemaal een energie in wat vervolgens weer een uitstraling heeft. Zo kan het ene moment super vredig aanvoelen en alles in evenwicht zijn terwijl een paar stappen verder er een disbalans is ontstaan en de jungle een hele andere sfeer ademt.

De Jungle van Langkawi - Hiken op Machinchang Trail

Na wat filmpjes en foto’s bedacht ik me dat ik op deze manier natuurlijk nooit op tijd boven kwam, terug kon lopen, even mocht zwemmen en dan ook nog op tijd de scooter in leveren… Die had ik tot 15.30 uur die middag namelijk.

Dus even de telefoon weg en door lopen. Overal zag ik nog bebording en alles wees zich vanzelf. Na een uur ongeveer en na een aantal bordjes die aftelden naar 960 meter hoogte bleek ik er nog niet te zijn. Even had ik bedacht dat ik er al zou zijn. Maar daar stond een bordje dat je niet alleen verder zou moeten gaan maar dat het pad je wel naar de Peak zou brengen. Uiteraard ging ik door want voor die peak aan het einde van de Machinchang Trail kwam ik natuurlijk.

Actief hiken op Machinchang Trail

Je krijgt wel degelijk wat meer uitdaging als je gaat hiken op Machinchang Trail dan dat je het uitzicht gaat bewonderen vanaf de skybrigde. Het was op een aantal plekken al wat klimmen geweest en met het vasthouden van het dikke touw was dat heel prima te doen. Maar na een tijdje op dit pad werd het ook echt klimmen en klauteren. Hoe leuk? Ik hou hier wel van!

• Als je wat minder zeker van jezelf bent op het gebied van wandelen is het wel een aanrader om hier dus niet in je eentje te gaan hiken en uiteindelijk klimmen. Het is zeker geen trail voor watjes. Ook qua conditie is het wel fijn dat je van jezelf weet dat je een aantal uren inspanning kan leveren met de warmte van de jungle.

Het was warm en vochtig.. ik zweette erg daardoor en soms moest ik even iets op handen en voeten. Maar ik kwam steeds hoger en dichterbij de Peak van de Machinchang Trail. Ik hoorde apen in de verte, veel vogels om mij heen en zo nu en dan wat door de bladeren ergens naast mij. Toch moet ik zeggen dat ik weinig wildlife echt gezien heb.

Ik heb veel gehoord, vooral de apen op afstand. Ik vond die afstand niet erg. Je loopt er dan in je eentje en wil eigenlijk toch niet dat er een groepje apen brutaal gaat doen. Om die reden heb ik snel een stuk mueslireep opgegeten om de geur niet te verspreiden. Ik liet mijn roti met kaas nog even in mijn tas zitten.

Hiken op Machinchang Trail – Langkawi

Toen ik aan het laatste stuk klimmen begon, langs een enorme rots, kwam ik twee jonge mannen tegen die van boven kwamen. Volgens hen was het nog zo’n 20 minuten voor ik boven zou zijn en dat het uitzicht geweldig was! Ik was blij om eindelijk iemand tegen te komen. De bevestiging dat ik goed zat en dat er boven een beloning was voor mij. Rustig klom ik door en hield het dikke touw vast.

Hiken op Machinchang Trail naar Machinchang Peak – Langkawi

Hiken op Machinchang Trail naar Machinchang Peak - Langkawi
Je kunt vanaf hier ook de Skybrigde zien liggen

Net voordat je helemaal boven bent heb je als je het mij vraagt het mooiste uitzicht. Deze foto had ik ook telkens gezien op internet toen ik zocht naar deze wandeling. Ik was moe, zette wel mijn telefoon neer om een foto te maken maar checkte ze niet.. Hoe jammer dat ze dan niet goed zijn scherp gesteld. En dat ik na de pauze boven niet even op de terug weg ook nog een goede foto maakte hahaaha! Maar ja, ik heb wel een goede mental picture gemaakt hoor!

Helemaal boven nam ik een fijne pauze, ik dronk gulzig water en at die overheerlijke roti met kaas op. Ik vind ze altijd al lekker maar nu was het natuurlijk helemaal super! Als je er wat voor moet doen, het gevoel hebt dat je het ook echt verdiend hebt…

Ik zat hier even alleen totdat er een man boven kwam, net iets te luid sprekend en hele verhalen vertellen over zijn vele wandelingen… Jammer. Ik heb het even aangehoord en ben toen begonnen aan de terugweg. Hopend dat ik hem niet weer tegen zou komen en dat hij bij mij zou blijven wandelen. Gelukkig haalde hij mij halverwege in en na een kort gesprek vervolgde hij. Ik bukte, tactisch, om een foto van een insect oid te maken.

Zinvol Reizen op Gunung Machinchang Langkawi

Weet wel dat als je aan de weg naar beneden begint je het zwaarste deel hebt. Voor mij tenminste! Ik vind klimmen en klauteren fijner en heb daar minder last van mijn lichaam. Als ik naar beneden ga en telkens gewicht moet opvangen in mijn benen vinden mijn knieën dat iets minder. Ik ga voor mijn gevoel dan dus wat langzamer en kies mijn stappen goed uit.

Tips voor het hiken op Machinchang Trail

– Trek er ruim de tijd voor uit. Ik deed 2.5 uur over de tocht naar boven. Naar beneden is na de eerste flinke afdaling iets makkelijker en daar deed ik dus een half uur korter over. Een halve dag ben je dus zeker kwijt.
– Doe goede schoenen aan, op slippers ga je dit niet redden.
– Neem genoeg water mee maar vergeet ook zeker niet wat te eten mee te nemen.

In het begin van de trail zijn er nog makkelijke paden / treden voor je gemaakt maar die houden wel op na verloop van tijd

Seven Wells Waterfall – Hiken op Machinchang Trail

Maar de fijne beloning van de Seven Wells Waterfall ligt op je te wachten aan het einde van je trail op Machinchang. Het was warm en ik had behoorlijk gezweet toen ik aankwam bij de wells. Ik had onder mijn kleding mijn bikini aan dus snel ging de kleding uit, die kon even drogen in de zon en ik ‘dook’ een van de wells in.

Een aantal zaten de glijbanen te gebruiken van de ene well in de andere well over de gladde rotsen. Wat een leuk stukje is dit. Ze hadden flink wat lol en daar kan ik me alles bij voorstellen!

Ik kwam in gesprek met een Russische vrouw en twee mannen uit de UK. Het ging uiteraard over de oorlog in de Oekraïne. Het was een zeer interessant gesprek en ondertussen koelde ik lekker af en we lagen heerlijk in het frisse water te zonnen.

Seven Wells Waterfall - Voor mijn wandeling was er nog bijna niemand - Langkawi - Machinchang Trail
Seven Wells Waterfall – Voor mijn wandeling was er nog bijna niemand – Langkawi – Machinchang Trail

GPS locatie voor hiken op Gunung Machinchang Trail

De parkeerplaats waar je je scooter kan parkeren voor je tral is deze GPS locatie – Telaga Tujuh Parking.  De waterval is net voorbij dit punt en kom je tegen als je naar de Seven Wells wandelt – GPS Seven Wells. Het eindpunt van hiken op de Gunung Machinchang trail is dan deze locatie – GPS Machinchang Puncak

Ik heb genoten van mijn twee dagen op Langkawi. Omdat ik op doorreis was naar Thailand besloot ik om de volgende dag al met de ferry naar het volgende paradijselijke eiland genaamd Koh Lipe. Op Koh Lipe verbleef ik 3 nachten en ging er snorkelen en natuurlijk ook wandelen!

Mijn hotel op Langkawi?

Ik verbleef mijn dagen op Langkawi in Dhania Motel Cenang Beach. Dit is net iets van de grote weg (boulevard) af en gelijk tegenover de foodtrucks. Dus in de avond lekker gezellig en alle keuze om te eten en overdag fijn rustig. Mijn kamer had er een fijn terrasje en ik vond het een hele fijne optie. Het strand en eventuele brommerverhuur is op loopafstand.

Tip om te eten op Langkawi

De parkeerplaats is overdag leeg en niets te beleven maar in de avond is het Pantai Cenang Night Market en echt levendig en gezellig. Met wel 10 a 20 verschillende foodtrucks is er voor iedereen wel wat lekkers te vinden. Ik vond het tenminste een perfecte plek om meerdere kleine gerechtjes te nemen en een uur of 2 lekker te hangen.

GPS Foodtrucks Pantai Cenang

Foodtruck nabij hotel Dhania Motel Cenang Beach - Langkawi

Vond je deze wandeling ook gaaf?
Bewaar hem dan in je favorieten of deel de blog

Meer lezen?

Wandelen in de Taman Negara – Nationaal Park van Maleisië

8x wandelen in Singapore – Van stad tot natuur

Iets dichter bij huis maar ook zo gaaf! Wandelen in Cappadocië

Of ga Fietsen in Bangkok – Thailand

Wat dacht je van de Himalaya? Poon Hill Trek – Nepal

Eerder deze reis wandelde ik op een begraafplaats in Melaka. Ook super interessant en mooi!

Wandeling op Bukit China in Melaka – Mysterieuze wandeling over eeuwenoude Chinese begraafplaats – Melaka, Maleisië

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld als ik