Twee dagen wandelen in het Vechtdal – Wandel tweedaagse langs de Vecht – Mariënberg tot Dalfsen

Toen ik een paar weken geleden besloot dat ik later dit jaar de Fishermen’s Trail in Portugal ging wandelen was het weer eens tijd om wat te gaan wandelen. Eigenlijk heb ik dit jaar maar weinig gewandeld… soms ben je gewoon met andere dingen druk. Zoals de Life Coach opleiding en allerlei aanverwante bezigheden. Daar maak ik mooie vorderingen in en in mijn hoofd komen mooie plannen op. Daar natuurlijk later meer over want ook dat deel ik hier onder het kopje zinvol 🙂 Maar dit weekend besloot ik om twee dagen te gaan wandelen in het Vechtdal.

De bordjes van het Vechtdalpad had ik vaker zien staan en toen ik op het internet zocht kwam ik deze tweedaagse in het Vechtdal tegen. Omdat deze de bebording volgt van het Vechtdalpad was ik eerst in de veronderstelling dat ik die wandeling deed. Maar… die blijft nog even in het vat zitten voor een volgende keer. Deze loopt namelijk andersom en komt vanaf Zwolle, via Dalfsen naar Ommen en loopt ook door naar Mariënberg.

Herfst tijdens het Wandelen in het Vechtdal

Wandelen in het Vechtdal – 33,5 km – Overijssel

Wandelen in het Vechtdal - Ommen
Wandelen in het Vechtdal – Ommen

Het weekend zou het wat regenachtig worden maar ook veel zon dus perfect voor deze wandeltweedaagse langs de Vecht. Ik was het hele weekend vrij dus kon beide etappes achter elkaar doen. Omdat ik zo dichtbij woon reed ik tussendoor gewoon lekker naar huis.

De rivier de Vecht in Overijssel

De rivier de Vecht komt Nederland binnen nabij Gramsbergen en loopt dan via Hardenberg, Ommen, Dalfsen naar Zwolle. Rondom deze mooie slingerende rivier is het Vechtdal. Een super mooi en veelzijdig gebied door enerzijds de rivier maar ook de bossen, zandvlaktes, heidevelden en ook heuvelachtig gebied. Een ideaal gebied dus om een tweedaagse langs de Vecht in Overijssel te wandelen.

Etappe 1 Mariënberg – Ommen 18.1 km

Nadat ik met de trein was aangekomen in Mariënberg verliet ik het station. Ik liep van het station af en kwam al snel rechts langs een klein supermarktje waar ik een vers croissantje kocht. Vervolgens liep ik via de GPX die ik van wandelnet kon downloaden naar de route. Dit eerste stuk is niet aangegeven vanuit het Vechtdalpad. Het dorp uit, de grote weg over en dan even links om daarna gelijk rechts langs een super leuk watertje te lopen. Een mooie stroomversnelling, vistrap en een bruggetje is er. Ik blijf links er langs lopen en aan het eind ging ik onder de grote weg door. Daar zie ik het eerste bordje van het Vechtdalpad, deze ga ik de eerstkomende 2 dagen volgen, wandelen in het Vechtdal.

Ik nam op deze dag zelf de kleur maar mee

Wandelen in het Vechtdal - etappe 1 Marienberg - Ommen
Wandelen in het Vechtdal – etappe 1 Mariënberg – Ommen

Toen ik het bordje op de foto zette, met de Vecht op de achtergrond vliegt er een grote roofvogel links van mij weg. Deze zat op de grond en had ik gewoon niet eens gezien. Die foto was natuurlijk veel mooier geweest…

Kort hierna verdwijn in het bos met hier en daar een open veld. De open velden zijn van die zandverstuivingen, zo apart altijd. Bij Ommen heb je meerdere zandverstuivingen en de meest bekende is natuurlijk de Sahara. Deze is wat kleiner en ik zie verderop wat kinderen in het witte zand spelen. Hoe leuk!

Twee dagen wandelen in het Vechtdal

Wandelen in het Vechtdal - etappe 1 Mariënberg - Ommen

Het ziet er echt treurig uit zo op de foto maar zo voelde het totaal niet. De temperatuur was heerlijk en de sfeer die er hing juist heel vredig zo vroeg op de zaterdagochtend

Als ik er voorbij kom moet ik de weg oversteken en zie ik dat ik dicht bij een camping loop. Ik ben ondertussen al een flink eind in de richting van Beerze aan het komen. Over mooie wegen loop ik in een grijze wereld. De zon schijnt niet, de temperatuur daarentegen is heerlijk! Na een tijdje kom ik bij een boerderij die behoorlijk wat reclame buiten heeft staan. Ik zie dat ze een leuk winkeltje hebben en ik loop er even naartoe. Het is een Beemster Boerderij winkel. Erg leuk altijd.

Blije Boer… die snap ik nog (misschien nu even niet) maar Blije Koeien? Ik denk dat de koe blijer is als haar melk gewoon naar haar kalfje mag maar oké.. Je moet het misschien niet zo letterlijk nemen maar ja het staat er wel

Wandelen in het Vechtdal - etappe 1 Mariënberg - Ommen

Kardinaalshoed in herfst kleuren

Als ik verder loop langs de boerderij kom ik weer op de vlakte te wandelen. Aan de horizon zie ik twee andere wandelaars met een hond, het geeft een mooi silhouet zo tegen de grijze lucht. Als ik iets verderop links ga kom ik langs een heel klein huisje, het heeft een huisnummer en al. Maar ramen om naar binnen te kijken zijn er niet. Het lijkt me dan ook meer een elektriciteitshuisje maar dan in oude stijl. Als ik verder loop kom ik bij een leuk klein buurtschapje aan. Ik zet een mooie oude hooiberg op de foto en een man die zijn hond uitlaat spreekt me aan. Hij geeft ook aan dat hij het een mooie plaatje vind, je ziet ze niet veel meer he? stelt hij.

Een oude hooischuur in Beerze - Wandelen in het Vechtdal
Een oude hooischuur in nabij Beerze – Wandelen in het Vechtdal

Buurtschapje nabij Buurze

Kort na dit buurtschapje komt het mooiste deel van deze dag. Aan de linkerkant van de weg verdwijn ik in een bosperceel, het landschap begint te heuvelachtig te worden en ik loop in het diepliggende pad. Ik probeer aan alle kanten de hoogteverschillen op de foto te krijgen maar krijg dit niet goed voor elkaar. Gelukkig houdt dit stuk landschap, bos nog wel een tijdje aan en zo’n 100 foto’s later kom ik er weer uit.

Mooiste stuk etappe 1 Wandelen in het Vechtdal

Wandelen in het Vechtdal tijdens de herfst

Herfst tijdens wandelen in het Vechtdal

Ik loop dan langzaam richting Junne en mag weer langs de Vecht lopen. De Vecht had ik al even niet gezien en de weidsheid die dit met zich mee brengt is altijd fijn. Ik zit even langs de kant, eet een boterham en doe even mijn schoenen uit om het zand eruit te kloppen. Als ik weer verder langs de Vecht wandel kom ik al snel uit bij een camping. Net hiervoor had ik gehurkt in de bosjes gezeten maar voor degenen die dat niet fijn vinden, er is een toiletblok op de camping waar de wandeling gewoon langs loopt.

Paddenstoelen langs de route Vechtdal

Herfst in het Vechtdal

De Vecht - Wandelen in het Vechdal

Prachtige paddenstoelen langs de route Vechtdal

De camping steek ik deels over en blijf er zijdelings nog een tijdje langs lopen. Ik mag kort langs de Vecht blijven lopen en kom wederom een pareltje tegen!

Spelen met de natuur in het Vechtdal

Hoe simpel kan het zijn, de natuur maakt het super! Een omgevallen boom die men laat liggen maakt een geweldig leuk stukje over het water. Net niet zo dat je naar de overzijde kan maar de stam is afgevlakt en maakt een mooi pad de Vecht op. De grote takken steken schuin omhoog en zouden je soms nog wat houvast kunnen bieden. Hoe gaaf is dit?

Plekjes waar ik blij van word - Wandelen in het Vechtdal
Plekjes waar ik blij van word – Wandelen in het Vechtdal

Na dit bosrijke deel kom ik even weer op het platteland te lopen nabij Junne. Er staat wat uitleg langs de weg over Junner Koeland en het Leven langs de Vecht. Erg leuk om te lezen, Vechtdal Overijssel heeft overal van deze informatiepanelen geplaatst met zo nu en dan ook een informatiepaal welke, als je door blijft trappen, je het verhaal vertelt.

Paddenstoelen langs de route Vechtdal

Nabij Junne heb je ook nog een zandverstuiving, hier loop ik nog een klein stukje overheen voordat ik de grote weg oversteek om richting de Sahara te lopen. Deze wandeling gaat 200 meter voor de Sahara naar rechts en brengt je dan via een bos en daarna een landweg weer terug Ommen in.

Junner Zandverstuiving - Vechtdal

Ik kom al snel in een wijk te lopen en ineens sta ik bij de spoorweg overgang bij het station.

Ik heb alleen het laatste uurtje ongeveer regen gehad. Verder heb ik een geweldige fijne dag gehad. Met volle moed voor de dag van morgen ga ik naar huis en kan ik nog wat boodschappen doen en even over de markt lopen op deze zaterdag.

Bebording Vechtdal route – Vechtdalpad

Even voor de duidelijkheid nog een keer. Deze route die ik nu beschrijf is Vechtdal en niet Vechtdalpad. Toch volgt deze wandelen in het Vechtdal route het hele pad van de Vechtdalpad. Alleen is hij afwijkend aan het begin in Mariënberg.

Het is dus van belang dat je weet hoe je op de route komt of de beschrijving daarvan even goed op Wandelnet overschrijft / uitprint of het GPX bestandje even kan openen op je telefoon zoals ik deed. Het is erg makkelijk maar kom je er niet uit omdat je GPX niet gebruikt of de beschrijving niet kan vinden? Mail me gewoon even dan leg ik het uit. Onderstaande foto was het eerste bordje na ongeveer 1 a 2 km wat ik tegen kwam. Hierna was de route Wandelen in het Vechtdal erg goed te volgen.

De bebording die ik volgde van het Vechtdalpad

Bekijk ook eens de wandelingen die je in en rondom Hellendoorn kan maken.

Doe jij deze 2 daagse als een wandel weekend?

Dan is het ideaal als je bij hotel Paping verblijft na deze eerste dag wandelen. Hotel Paping is naast station Ommen en de route loopt er exact langs. Tip: Je kunt er nog een fijn wellness weekend van maken ook nog, ze hebben bij Paping namelijk een heerlijke sauna die je erbij kan boeken.

Etappe 2 Ommen – Dalfsen 15.4 km

Rond een uur of half 10 start ik met wandelen in het Vechtdal. Deze tweede dag van wandelen langs de Vecht ziet er gelijk al beter uit qua weer dan de eerste. Er is al een beetje een zonnetje en als ik na het eerste bospad en graspad in het landgoed Het Laar gewandeld heb komt de zon achter de wolken weg. Ik kan dan een mooie foto maken over de Regge. De Vecht en de Regge lopen hier een beetje door elkaar gevlochten. Want kort hiervoor liep ik wel langs de Vecht.

Wandelen in het Vechtdal - Ommen
Hier werd ik erg vrolijk van op de vroege zondagochtend

Ik kom een stuk langs de grote weg te lopen. Ongeveer 1 a 1.5 km verder mag ik weer linksaf langs een weiland om daarna het bos weer in te gaan. Ik kom hier een aantal erg mooie paddenstoelen tegen. Het verbaasd me zo dat ze er nog staan?! Ze staan namelijk echt midden in het pad.

Wandelen in het Vechtdal - Paarden langs de route

Paddenstoelen in de herfst - Wandelen in het Vechtdal

Twee dagen wandelen in het Vechtdal – Mariënberg tot Dalfsen

Hierna kom ik in een oud beukenbos te lopen. Wat een super sfeer hangt hier zeg. Het pad loopt naar boven met een aantal treden van boomstammetjes gemaakt en bovenaan staat een boom met een bankje erom heen. Ik wandel nu in landgoed Vilsteren. De zon schijnt heerlijk door de bladeren en ik zie een aantal witte paddenstoelen die toch echt op de foto moet zetten. Ze staan een stukje van de route af maar ik wandel er heen, als het lekker weer is en de sfeer is goed dan is een klein stukje extra wandelen helemaal niet erg toch?

Landgoed Vilsteren – Wandelen in het Vechtdal

Paddenstoelen in de herfst - Wandelen in het Vechtdal

Het pad wat me aan de andere kant weer naar beneden brengt is ook echt geweldig. Het wandelen in het Vechtdal verrast mij op allerlei vlakken. Ook dit oude stukje, wat gaaf! De oude boomwortels houden de wand van het pad op zijn plek en ik loop door het uitgesleten pad naar beneden. Ook hier weer kun je je voorstellen dat ze er vroeger al door liepen en dat de bomen als ze konden vertellen allerlei mooie verhalen hadden.

Landgoed Vilsteren - Wandelen in het Vechtdal

Het duurt niet lang voor ik in Vilsteren ben waar ik besluit om even op het terras te gaan zitten bij herberg De Klomp, in het centrum. Net iets van de route af, rechts het plaatsje in. Een heerlijke cappuccino en een worteltaartje in de zon sla ik niet snel af op wandeldagen 🙂

Hierna loop ik verder langs de Vecht. Het is een stuk waar ik 2 weken geleden ook al liep. Toen was het een wandeling uit een boekje van Gegarandeerd Onregelmatig, ook altijd fijn. Daar zag ik toen ook al die aalscholvers op de tak boven de rivier zitten. Sommigen hun vleugels wijd om ze te laten drogen in de zon. Ondertussen het gakken van ganzen en het geluid van eenden op de achtergrond.

Aalscholvers op de tak boven het water - Vilsteren

Stuwen in de Vecht – Wandelen in Overijssel

Ik loop een stuk langs de Vecht en dan komen we uit bij Stuw Plaggemars. Ook hier wandelde ik al een aantal keren langs met verschillende wandelingen, een erg mooi plekje. Deze keer loop ik door en kom ik kort hierna uit bij Stuw Vechte. Hier zit ik even in het zonnetje en geniet ik van de stilte. Hierna loop ik verder over camping De Stuwe waar ik een leuk klein huisje te koop zie staan.. heel leuk maar je mag er niet wonen..

Stuwen op de Wandelroute Vechtdal

Nu kom ik op een breder zandpad te lopen met een fietspad ernaast. Ik heb weilanden aan 1 kant en de wind waait er aardig over. Halverwege ga ik even uit de wind en in de zon op een bankje zitten.

In mijn hoofd zat het plan om een wandeltweedaagse te maken met een coachtraject en ik pak mijn telefoon erbij en type grotendeels het werkschema voor dat weekend in. Het broeit dan al een tijdje in je hoofd en op het moment dat je begint te schrijven knalt het er zo uit. Zo fijn hoe dat werkt!

Wil jij heel graag eens terug naar jezelf, weten waar je staat maar meer nog een duidelijk doel weer hebben waar je in de nabije toekomst naar toe wil werken? Dat kun je in dat weekend bij jezelf vinden. Hou mijn website en socials in de gaten voor eventuele vorderingen op dit gebied!

Lange wegen tijdens de Vechtdal Route

Brood in Bijenwas meegenomen
Mijn lunch die ik in bijenwas bij me had

Als ik hierna weer verder loop besluit ik nogmaals op een bankje te gaan zitten maar nu aan de waterkant. Ik eet mijn boterhammen op. Die had ik in mijn nieuwe bijenwas ingepakt. Gister ook gebruikt en erg handig en natuurlijk milieubewust. Ik had ze al een tijdje thuis maar nog niet echt gebruikt.

Lunch langs de Vecht - Wandelen in het Vechtdal

In de verte zie ik een toren boven de bomen uitsteken als ik verder wandel. Ik herken die toren, daar heb ik een paar jaar geleden ook op gestaan. Toen ging ik met een groep collega’s wandelen in voorbereiding op de Oman rondreis. Leuke herinneringen komen naar boven aan de wandelingen die we deden in de corona tijd maar ook aan de Oman reis.

Wandel tweedaagse langs de Vecht – Uitzicht over de Vecht

Uitkijktoren de Stokte - Dalfsen - Vechtdal
Uitkijktoren de Stokte – Dalfsen – Vechtdal

Uiteraard klim ik de 20 meter even naar boven en maak wat mooie foto’s van de wijde omgeving. Als ik weer beneden kom zie ik dat het nog zo’n 3 km is om in Dalfsen te komen. Al mijmerend over Oman, maar ook over het coachweekend wandel ik het laatste stuk naar hartje Dalfsen. Als ik daar op de brug sta zie ik dat als ik in een drafje naar het station ga ik de trein kan redden.

Dat lukt me en om 14.30 uur zit in de trein terug naar Ommen.

Brug in Dalfsen, op weg naar het station - Vechtdal

Wat een heerlijke dagen waren het. Wandelen in het Vechtdal kan ik iedereen aanbevelen. Ik kan je wel vertellen dat op mijn lijstje nu natuurlijk staat om het echte Vechtdalpad te gaan doen. Ik heb de smaak te pakken en ga kijken of ik in oktober of november nog dat traject kan gaan doen. Dan loop je deze twee wandelingen in tegengestelde richting en ga je weer hele andere plekjes zien.

En het is een goede voorbereiding op mijn Fishermen’s Trail die te boek staat als middel tot zwaar.

Genieten van het fijne herfstweer op uitkijktoren De Stokte - Vechtdal

Landgoed Vilsteren - Wandelen in het Vechtdal

Wat was het heerlijk om te wandelen in het Vechtdal. In de komende tijd ga ik zeker nog een paar etappes meer doen van het Vechtdalpad. Ik ben benieuwd of mij deze volgende etappes net zo veel afwisseling bezorgen als de afgelopen twee.

Deel jij deze leuke en actieve inspiratie?

Wandelen in het Vechtdal

Wil je meer wandel inspiratie?

Wandelen buiten de Binnenstad van Nijmegen – Ooijpad

Winterberger Hochtour – In 4 dagen rondom Winterberg

Wandelen in het geweldige Cappadocië – Turkije

6 dagen pelgrimeren op de Camino Frances – Spanje

Wandelen in Twente – Florilympha – 10 km

Of wat dacht je van een rondje Texel?

Wandelen op de Wadden – Streekpad Waddenwandelen – 4 Etappes Rondje Texel – 76 km

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld als ik