Solo Roadtrip Rhodos – Hoogtepunten van Rhodos in 3 dgn – Griekenland

Roadtrip over een deel van Rhodos is altijd een goed idee! En dus toen ik in mei 2023 in Turkije niet vond waar ik naar zocht heb ik de overstap gemaakt naar het Griekse eiland Rhodos. Ik nam me voor om een paar Griekse eilanden te bezoeken. Hoe fijn is het dan dat ik zo vanuit Fethiye, Turkije, met de ferry naar Rhodos kon. In totaal was ik 4 dagen op Rhodos en bezocht ik de hoogtepunten van Rhodos door middel van een solo roadtrip Rhodos.

Lindos – Solo Roadtrip Rhodos – Griekenland

Waarom een Solo Roadtrip Rhodos?

Er lopen wel openbare bussen op het eiland Rhodos en je kunt natuurlijk ook tripjes boeken via een lokaal reisbureau. Maar ik vond het toch wel de makkelijkste manier om Rhodos te verkennen met je eigen huurauto. Ik heb de auto twee dagen gehuurd en vond het echt relaxed om zo mijn eigen tijd te kunnen indelen.

Hoogtepunten van Rhodos in 3 dgn – Griekenland

Wat moet je zien tijdens je Solo Roadtrip Rhodos?

Wat bezocht ik allemaal tijdens mijn roadtrip Rhodos? Mijn start- en eindpunt van deze solo roadtrip was Rhodos stad. Een super leuke stad om te verblijven en natuurlijk rond te wandelen.

Rhodos stad

• Smalle straatjes in de oude stad

De eerste dag verkende ik natuurlijk Rhodos stad. Ik liep door de eeuwenoude straten en dwaalde er uren rond. Wat zitten er veel leuke hoekjes en plekjes in de stad. Hier en daar vind je een oude kerk of moskee maar overal vind je mooie hoekjes. De straten zijn ook veelal mooi belegd met ronde steentjes waarin dan zulke mooie afbeeldingen worden gemaakt. Dat alles geeft de stad zo’n verfijnde sfeer.

• Street of the Nights of Rhodes

Deze straat wil ik toch met name noemen. Deze straat vond ik wel echt een indrukwekkende straat. Ik liep erin vanaf de bovenzijde maar ik denk dat hij nog indrukwekkender is als je vanaf beneden naar boven loopt. Het is een lange straat, pand na pand waar je de historie van af ziet druipen..

Street of the nights of Rhodes - Rhodos stad

GPS Street of the Nights of Rhodes

Rhodos Tip – Helemaal onderaan de straat, links, heb je de lokale VVV zitten en daar kun je makkelijke plattegrondjes verkrijgen. Zelfs in het Nederlands. Er zijn een paar routes voor je uitgestippeld door de oude ommuurde stad. De een heeft religie als thema en een ander bijvoorbeeld historische panden of parken. Erg leuk om deze wandelingen in Rhodos stad te doen!

• De verschillende pleintjes in Rhodos stad

Her en der kom je op de leuke kleine pleintjes uit van de stad. Ook zijn er wat grotere pleinen natuurlijk, met veel terrasjes waar je heerlijk een drankje kan doen of kan eten. Ik heb op verschillende pleintjes even gezeten, een cappuccino, een lunch of ontbijt… Of natuurlijk mijn avondeten. Keuze genoeg!

Solo Roadtrip Rhodos - Highlights Rhodos in 3 dgn - Griekenland
Die boom! Als het in de zomer echt warm is dan kun je hier heerlijk in de schaduw zitten.

• Gracht rondom oude stad Rhodos

Ook liep ik in de gracht, rondom de oude stad Rhodos. Zo krijg je een goed gevoel van hoe de stad opgebouwd is, waar de stad open was en hoe hij verdedigt moest worden. Aan de zeezijde is er best veel open, muren ook vrij laag. Er werd natuurlijk veel handel gedreven in de vroegere tijden en de haven was een belangrijke plek.

• Mandraki Haven

Mandraki haven is ook een leuke plek om even te zijn. De vroege avond door te brengen als de drukte er weg is en de zon wat minder fel wordt. Even met je voeten in het water en de vissen zien zwemmen in het heldere zeewater. In Mandraki haven staan 3 mooie oude molens waar je een fijne wandeling langs kan maken om even tot aan St. Nicolas Fort te lopen. Of misschien wel helemaal tot het eind bij de zuil met het hert erop.

Mandraki Haven - Rhodos Stad - Griekenland

Vroeger stond hier een standbeeld van de zonnegod Helios, nu staan er aan beiden zijden een zuil met een damhert (dama dama) erop. De dama dama is het symbool van Rhodos.

Zo staan er in de haven nog een aantal beelden zoals Delphinia en de Fallen Angel.
Ga jij ze zoeken?

• Elli Beach – Rhodos stad

Ik ben er even naartoe gelopen omdat ik dacht misschien wel even te willen gaan zwemmen maar man, wat is dit een vol strand. Ligbed aan ligbed staat er, en ze zaten veelal ook vol. Wat natuurlijk wel leuk is, is het duik platform voor de kust waar je vanaf kan springen en duiken. Elli beach is een steentjes strand en dus lekker liggen op Elli Beach is er niet gelijk bij, een bedje huren is dan haast een must als je hier een middag wil doorbrengen.

Als je meer tijd hebt in Rhodos stad zou je buiten de oude ommuurde stad nog de Acropolis, het oude stadium en de overblijfselen van de tempel van Athena Polias en Zeus Polieus kunnen bezoeken.

Solo Roadtrip Rhodos
Hoogtepunten van Rhodos in 3 dgn – Griekenland

Op dag 2 ging mijn solo roadtrip Rhodos eiland in. Op het lijstje voor dag 2 had ik staan: de vlindervallei & Kallopetra klooster, Seven Springs en Tsampika strand bezoeken.

Vlindervallei  en Kallopetra klooster

De vlindervallei van Rhodos (Butterfly Valley of Petaloudes) moet je eigenlijk natuurlijk bezoeken als er vlinders zijn. Dat is niet in de lente en dus werd het gewoon een mooie wandeling in een vallei. De vallei is alsnog een mooie plek, het was er ook nog best druk vond ik.

Vlindervallei bezoeken op Rhodos - Griekenland

Er zijn mooie paden gemaakt zodat iedereen er goed kan wandelen. De eerste schildpad had ik voor de ingang al gespot, op de terugweg maakte ik de foto met de libelle op zijn rug. Toen ik na 3 euro te hebben betaald verder liep hoorde ik al snel kikkers. Toen ik beter keek zag ik ze ook wel zitten in het ondiepe stroompje. Nog een stuk verder kwam ik ook krabben tegen. Zelfs een groepje krabben die een dode vogel in het water aan het verorberen waren.

Maar vlinders heb ik maar sporadisch gezien daarvoor moet je natuurlijk in het najaar hier zijn. Ik zag zeker niet de kleurrijke vlinders die er zouden moeten zitten. Als ik op internet zoek dan zie ik dat de Spaanse Vlag vlinder hier veel moet zitten in de nazomer.

Mooie paden gemaakt in de vlindervallei zodat iedereen goed de vallei kan bezoeken

Als je de hele vallei doorloopt kom je boven uit bij de Kallopetra klooster. Hier heb je ook even zicht over een deel van het eiland, met uitzicht op zee. Het Kallopetra Klooster is zo’n 2.5 kilometer verder rijden met de auto ook te bereiken. Maar op deze manier bezoeken vind ik natuurlijk veel leuker! Hierna kun je hetzelfde pad weer terug naar beneden nemen.

GPS VlindervalleiGPS Kallopetra Klooster

Parkeren bij de Vlindervallei

Er zijn twee parkeerplaatsen bij de vlindervallei. De eerste waar ik parkeerde maar ook halverwege de wandeling kom je over de weg en moet je je gekochte toegangskaartje soms laten zien als je verder naar boven loopt. Daar is dus ook kaartverkoop, een parkeerplaats maar ook een winkeltje en een restaurant.

• Seven Springs ( Geen stop waard op je Roadtrip Rhodos )

Ik ben hier heen gereden omdat het op de kaart stond als plek waar je even een fijne stop kan maken. Ondertussen had ik al geluncht in Psinthos anders zou je dat hier kunnen doen. Al vind ik Psinthos een veel leukere plek om te lunchen hoor. Want anders dan wat bebording die je een verkeerde kant op lijken te sturen, het bos in, en een restaurant kon ik hier niet vinden.

Er zou nog een meer zijn en een soort van tunnel waar water doorheen gaat om bij dat meer te komen. Ik vond het niet interessant en na een half uur zoeken (net mede toeristen) en vragen ( bij winkeltje en restaurant) ben ik weer verder gereden.

Er lopen rondom het restaurant ook veel pauwen die misschien wel even hun kleurrijke veren willen laten zien.

• Monastery of Agios Nectarios

Toen ik verder reed van de Seven Springs kwam ik langs dit klooster: Monastery of Agios Nectarios. Had ik heel graag willen bezoeken maar opende pas om 15.00 uur weer en ik had dan een uur moeten wachten. Er zit een winkeltje bij en restaurant. Maar het hek was gesloten dus ik kwam niet dichtbij het klooster zelf. Moet een erg mooi beschilderd en bewerkt klooster zijn.

Monastery of Agios Nectarios - Rhodos - Griekenland

GPS Monastery Agios Nectarios

Tsampika Beach

Een heerlijk zandstrand kun je nooit afslaan op een lange dag rondrijden toch? Ik was eerst op zoek gegaan naar een plek die Hole in the Rock heet. Ik heb er aardig wat landweggetjes voor afgereden en nog een stuk gewandeld maar ik denk dat het meer per boot bereikbaar is. Wel jammer, want zo’n rotswand waar een gat in zit langs de kust is altijd wel fotogeniek toch?

Dus door naar Tsampika en even lekker op het 800 meter lange zandstrand liggen. Even afkoelen in het super mooie helderblauwe zeewater en een beetje bijkleuren in de mediterraanse zon. Niks mis mee om een dag ontdekkingstocht op Rhodos zo af te sluiten.

Op Tsampika strand kun je ook verschillende watersporten beoefenen. Tevens is er een stukje strand voor nudisten gereserveerd.

GPS Tsampika Beach

Huur jij ook een auto voor je solo roadtrip Rhodos of boek jij liever tripjes met medereizigers?

Mijn huurautootje, een Fiat Panda

Akramitis berg beklimmen

Voor mij was dit wel het hoogtepunt van mijn solo roadtrip Rhodos. Ik vond het heerlijk om even weer aan de wandel te zijn. Even een beetje uitdaging voor de benen en ondertussen leuke gesprekken met de gids en het Britse stel. Ik had namelijk een wandeling geboekt bij Hiking Rhodes.

Wandelen op Akramitis berg - Rhodos - Griekenland

Met een omweg gingen we naar boven. Onderweg werd er van alles verteld over de natuur en de omgeving. Maar ook werd ons een grot getoond waar vroeger, in WWII, spionnen hebben gezeten. Deze werden door een herderin Maria van brood en water voorzien elke dag.

Solo Roadtrip Rhodos - Highlights Rhodos in 3 dgn - Griekenland
Zie je mij links in beeld uit de grot kruipen?

Hierna liepen we verder, en nadat we een hertje zagen die de gids een dama dama noemde, kwamen we uiteindelijk aan op de top. We konden verschillende eilanden (Chalki, Alimnia e.a.)  spotten maar ook zover kijken dat we de lycische kust van Turkije zagen liggen.

Yogapose op de berg Akramitis - Rhodos - Griekenland

Hierna namen we de korte weg naar beneden en namen we weer afscheid. Ik vond het erg gezellig om even weer met mede-toeristen te zijn maar ook de gids, Manuela, vond ik een super aardige vrouw. We hebben heel wat afgekletst onderweg.

Wandelen op Akramitis berg - Rhodos - Griekenland
Onderweg kom je schapen en geiten tegen en… als je geluk hebt zie je ook de dama dama

GPS Akramitis Berg

• Monolithos Castle

Voordat ik Akramitis berg op ging bezocht ik snel nog een Monolithos Castle. Dit kasteel had ook weer een super plek natuurlijk. De beste strategische plek die je maar kan bedenken. Hoog op een rots van monolith gebouwd en dus van geen kant goed aan te vallen. Wel hadden ze natuurlijk zicht alle kanten op en ook over de zee van waar vroeger natuurlijk de grootste dreiging uit ging. Rhodos lag namelijk op een goede vaar route.

Solo Roadtrip Rhodos - Highlights Rhodos in 3 dgn - Griekenland
Links zie je Monolithos Castle met het witte kerkje binnen de oude muren

GPS Monolithos Castle

Het witte stadje Lindos

Lindos is echt een stadje wat je bezocht moet hebben. Lindos wordt ook wel het witte stadje genoemd en is gebouwd tegen de kust van Rhodos aan. Hoog over Lindos torent de Acropolis uit, dit geeft natuurlijk aan allerlei zijden gave foto’s.

Lindos - Solo Roadtrip Rhodos - Highlights Rhodos in 3 dgn - Griekenland

Dolen door de vele kleine straatjes van Lindos vond ik super. Ook in de avond, als het net iets rustiger is, liep ik nogmaals de vele straatjes. Van mooie deuren, ingelegde vloeren en geweldige doorkijkjes kan ik nooit genoeg krijgen. Om die reden is het wel echt een aanrader om een nacht in het witte stadje Lindos te verblijven. Als de grootste drukte weg is krijg je toch een beter zicht op de straatjes en de panden.

Lindos, het witte dorpje van Rhodos

Uiteraard ben ik even naar de Acropolis gelopen maar ik was er pas aan het eind van de middag en wilde niet een ‘snel’ bezoek doen en daarvoor de entree betalen. Wel kon ik natuurlijk even zicht pakken over het hele dorp en de baai.

Lindos - Solo Roadtrip Rhodos - Highlights Rhodos in 3 dgn - Griekenland
In de achtergrond zie je de baai met daaraan het strand van Lindos

Aan het begin van de avond ben ik ook nog even op het strandje geweest, pootje baden en gewoon geniet van de rust die er dan heerst. Kom je er overdag dan is het super druk, ligbed aan ligbed, net als Tsampika en het strand bij Rhodos.

GSP Lindos

Lunchen tijdens je Roadtrip Rhodos?

Tijdens mijn solo roadtrip Rhodos lunchte ik in Appolakia en Psinthos. Vooral die laatste vond ik een erg leuk dorpje. Deze was na mijn bezoek aan de vlindervallei, onderweg naar de andere zijde van het eiland. Erg leuke dorpskern met vele restaurantjes rondom een mooi plein met oude bomen.

Psinthos - Solo Roadtrip Rhodos - Highlights Rhodos in 3 dgn - Griekenland

Appolakia is iets kleiner en zitten twee restaurants aan een deels doorgaande weg. Ik moest wel erg lachen om de twee vrouwen die werken bij de verschillende restaurants. Ze zwaaien naar elke automobilist en wijzen dan naar hun eigen parkeerplaats en heten je van harte welkom. Ze doen het op een leuke manier en ik had mooi wat te kijken onder mijn lunch.

GPS Appolakkia

Auto huren voor je solo Roadtrip Rhodos?

Ik liep zo een bureautje binnen en huurde een auto voor 30 a 40 euro per dag. Ik kan me ook voortellen dat je vooraf dat wil bespreken zodat als je aan komt op Rhodos je auto al voor je klaar staat.

Bekijk je opties voor het huren van een auto op Rhodos

Waar verblijven tijdens je Solo roadtrip Rhodos

Slapen op Rhodos?

• STAY Hostel – Rhodos Stad

In Rhodos stad overnachtte ik bij een hostel. Dit was bij STAY en vond dat wel een heel fijn hostel. De gemeenschappelijke ruimte was fijn, ze hadden lekkere koffie en een fijn ontbijt. In de avond werd me zelfs een keer gratis macaroni aangeboden.

Griekse Yoghurt met griekse honing en muesli - Stay Hostel Rhodos

Ik moet wel zeggen dat ik de slaapkamers erg klein vond. Het was een kleine kamer met 3 lage bedden. We konden net langs de bedden lopen en dan moesten we daar ook nog onze spullen ergens kwijt. Er zat een heel klein plankje aan de muur maar daar kon niet veel meer dan je fles water en toilettas op staan. Ook mistte ik haakjes aan de muur zodat ik wat op kon hangen.

Een locker was er wel, een slot kon je lenen als je een onderpandje van tenminste 10 euro gaf.

Kijk voor jou data bij STAY

• Electra – Lindos

Elektra kan ik echt heel erg aanbevelen. Midden in de oude stad van Lindos vind je achter zo’n mooie oude deur dit hotel. Je komt eerst op een groot terras uit waaraan een aantal deuren zitten, de kamers. Dan is er een verdieping lager ook nog een tuin waar in je mag zitten.

De kamers zijn een beetje gedateerd maar alles is schoon en netjes. Ik betaalde eind mei voor 1 overnachting 36 euro. Dat is een super prijs voor deze accomodatie op deze plek midden in de stad.

Het terras biedt zicht over de baai en dus het strand van Lindos. In de avond zat ik hier met een Australiër die net als mij nog zijn reis aan het uitstippelen was on the go. Heerlijk!

Boek jouw overnachting in Lindos ook bij Electra

Hotel Electra Lindos - Solo Roadtrip Rhodos - Highlights Rhodos in 3 dgn - Griekenland
Genieten van het uitzicht op het terras van Electra in Lindos

Mijn Solo Roadtrip Rhodos was kort maar super leuk! Het volgende eiland dat ik bezocht was Karpathos. Hier was ik iets langer en ging ik wandelen!

Heb jij nog tips voor Rhodos die ik echt gemist heb en
voor een volgend bezoek echt op mijn lijstje moet zetten?

Deel jij deze inspiratie?

Meer fijne inspiratie lezen?

Roadtrip langs de mooiste witte dorpen van de Sierra Subbetica – Spanje

Roadtrip Eifel – Monschau, Stolberg en Aken

Wat je moet weten voor een rondreis met 4×4 door Namibië

5 Tips voor Veilig Rijden in het Buitenland

Of ga op de ultieme solo roadtrip door Namibië

Solo Rondreis Namibië met 4WD – 10.000 km Alleen in Namibië rondreizen

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik