Wandelen rondom Winterberg, Duitsland – De Winterberger Hochtour wandelen – Wandelen over de skipistes van Winterberg – Duitsland

Heb je zin in een flinke wandeling? Zoek je wat uitdaging in hoogtemeters maar heb je niet de tijd om ver weg te gaan? Hier heb ik de oplossing voor je! Ga wandelen rondom Winterberg, de Winterberger Hochtour geeft je op alle fronten uitdaging! Samen met blogvriendin Antonette (we12travel) ging ik begin juni 2022 wandelen rondom Winterberg. We liepen in 4 dagen zo’n 90 kilometer en overwonnen zo’n 2500 hoogtemeters in die dagen. Wat waren het heerlijke dagen!

Gelukkig heb ik geen moeite met stijgen. Stijgen doe ik dan ook liever dan afdalen. Omhoog loop ik langzaam maar gestaag door en vind de uitdaging ervan heerlijk.

Ik kan de Winterberger Hochtour wandelen iedereen aanbevelen die een beetje uitdaging zoekt.

Winterberger Hochtour - wandelen rondom Winterberg - Duitsland
Prachtige vergezichten op dag 3 over het dorp Züschen

Wandelen rondom Winterberg, Duitsland – Actief Reizen

Dag 1 Winterberg P3 – Die Sperre (nabij Silbach) * 16 km

We liepen op deze eerste dag helaas met regen weg uit Winterberg. We waren vanuit NL die ochtend gestart en dus begon ons avontuur op de Winterberger Hochtour net na het middaguur. Wij parkeerden op de P3 bij het Bike Park en vanuit daar kun je met google maps makkelijk omhoog navigeren naar het officiële startpunt van de Winterberger Hochtour bovenop de Kahler Asten.

Even twijfelden we nog bij de Kahler Asten, gaan we voor een cappuccino of lopen we gewoon in de regen door? We kozen voor de laatste optie en het duurde nog wel een tijd voordat het beter werd. Halverwege de eerste etappe begon de zon te schijnen en kon de regenponcho weer opgeborgen worden. Het werd heerlijk om juist nu te wandelen in het bos. Het ruikt dan allemaal zo lekker en fris!

Gelukkig is de regenponcho de rest van de dagen wandelen rondom Winterberg ook in de tas gebleven. De uitzichten op deze eerste dag waren al heerlijk en het voorspelde een heerlijke wandeling te worden!

Winterberger Hochtour - Wandelen rondom Winterberg - Duitsland
De witte letters WHT op een zwarte achtergrond zullen we deze dagen nog vaak zien Winterberger HochTour

Wandelen rondom Winterberg, Duitsland - De Winterberger Hochtour wandelen - Wandelen over de skipistes van Winterberg - Duitsland
Gelukkig klaarde het al snel op en liepen we in een heerlijk zonnetje de rest van deze eerste etappe op de Winterberger Hochtour

Toen we bijna over waren zagen we telkens de grote roofvogel rode of zwarte wouw rondvliegen in de verte.
Deze vogel is zo goed te herkennen aan de staart en vleugels.

De temperatuur was heerlijk… wat wil je nog meer op een mini avontuurlijke vakantie?

Na een fijne wandeling meldden we ons net buiten Silbach bij Die Sperre.

Wat een super net hotel zeg! We kregen de mooie boskamer en hadden uitzicht op het bos aan de achterzijde van dit hotel. Ook het restaurant was super en het eten was gewoon perfect! De dagen wandelen rondom Winterberg hadden niet beter kunnen beginnen!

Spargel bij Die Sperre net buiten Winterberg
Spargel bij Die Sperre net buiten Winterberg – Zeer aan te bevelen

Wandelen rondom Winterberg, Duitsland

Dag 2 Silbach – Elkeringhausen * 27km

Die volgende ochtend liepen we na een heerlijk ontbijt weer verder. Niet lang nadat we het dorp verlaten had bood de eerste stijging zich aan. Langzaam maar gestaag gingen we omhoog. Ik zag een aantal religieuze afbeeldingen naast de weg en grapte al dat het leek op de Via Dolorosa. Het pad wat Jezus aflegde met het kruis naar de berg Golgotha waar hij vervolgens gekruisigd werd.

Antonette kende het zo niet maar een aantal jaar geleden liep ik die weg in Jeruzalem. Mijn verbazing was ook groot toen dit ook zo bleek te zijn. Boven stond een kerkje en deze was open voor bezichtiging. Op onze een na laatste dag kwamen we weer op zo’n kruisweg te lopen.

Mooie uitzichten na een klim vanuit Silbach

Kruisweg omhoog om bij een klein kapelletje te komen - Winterberger Hochtour
Aan het einde van de kruisweg komen we bij een kleine kapel die open is en waar je een kaarsje kan branden

• Ik heb de GPS locaties opgezocht van deze lijdensweg en plek. Dus wil jij ook deze lijdensweg lopen naar het kapelletje?

Na deze lijdensweg kwamen we op mooie wegen te lopen met prachtige uitzichten. De pijlen brachten ons grotendeels zonder moeite over de Winterberger Hochtour maar zo nu en dan was het toch echt wel even zoeken en gokken.

Ik heb dit doorgegeven aan Winterberg en ze waren blij met het bericht. Benieuwd dat als jij deze Winterberger Hochtour gaat wandelen of het dan beter is.

Tussen de middag waren we in Niedersfeld en zaten we heerlijk op een terrasje met kaffee und kuchen natuurlijk.

Kaffee und Kuchen - Winterberger Hochtour

Na de fijne koffie pauze lopen we Niedersfeld uit en verdwijnen we zo de bossen en de bergen weer in. Er staan veel aanwijzingen maar zoals gezegd is er veel gekapt en dus missen er nog wel wat aanwijzingen. We wandelen toch met de bordjes die er wel staan en de online gevonden gpx prima over de Winterberger Hochtour. We kunnen weer volop genieten van weer heerlijke uitzichten.

Als we dan op een gegeven moment weer bij zo’n fijne berghut aankomen gaan we lekker zitten op het terras. We bestellen wat te drinken en te eten. Met een heerlijk  zonnetje, een fijn briesje en een super uitzicht genieten we van onze kleine vakantie!

Genieten van een kleine vakantie in Winterberg
Genieten van de Oostenrijkse Almdudler tijdens een kleine vakantie in Winterberg -Duitsland

Hierna wandelden we weer verder om te komen in het gebied waar we gewaarschuwd worden dat we niet te ver van het pad af mogen. Er is hier een steengroeve en uiteraard mag je daar niet in de buurt komen. Als we het pad volgen leidt hij ons weer omhoog zodat we wel bij een geweldig uitzichtpunt komen met uiteraard een kruis … maar ook het uitzicht op de steengroeve. Het is er druk met dagjes toeristen en wandelaars en na een kort bezoek dalen we aan de andere zijde weer naar beneden.

We komen in een mooi gebied te lopen, de hochheide. Ik denk dat als je hier in de nazomer / herfst komt je een mooier uitzicht zal hebben. Alsnog is de vlakte met de verschillende paden die er lopen voor allerlei wandelaar geschikt super!

De steengroeve is niet zichtbaar op de foto maar deze ligt nog voor het dorp wat je wel ziet op de foto

Thanks voor deze leuke foto Anto!

Na een lange wandeldag van 27 km op de Winterberger Hochtour komen we aan bij Bed and Breakfast Am Knittenberg. Ook hier hadden we een heerlijke nette kamer. Net als gister leek het als nieuw en alsof ze de corona periode benut hadden om te vernieuwen. Heel fijn! Wat wel handig is om te weten bij deze Bed and Breakfast is dat er in het dorp Elkeringhausen weinig tot geen plek is om je avondeten te nuttigen en dat er in de B&B geen keuken is die je kan gebruiken.

Wij bestelden ons eten bij Efes (Döner, kebab en Pizza) die we die middag in Niedersfeld hadden gezien.
Zij bezorgden ons een heerlijke pasta en pizza.

En het is toch net alsof je ver weg bent terwijl je dit zicht op ruim 2 uur rijden van NL kan vinden – Wandelen rondom Winterberg

In het kleine plaatsje Elkeringhausen was het jaarlijkse schuttersfeest en meerdere keren kwam de fanfare in vol ornaat langs lopen. Het gaf het geheel echt een sfeertje! Achter de muziek aan liepen een aantal stellen mooi in oude Duitse stijl gekleed.

Een heerlijke pasta van Efes - Winterberg
Een heerlijke pasta van Efes op de kamer van B&B Am Knittenberg

Overnachting bij B&B Am Knittenberg

Dag 3 Elkeringhausen – Mollseifen * 27km

Toen we aan het uitchecken waren die ochtend hoorde ik de fanfare alweer spelen hahaa! Laat in de avond hoorde ik ze nog een keer een felicitatie lied spelen en nu waren ze er ook alweer vroeg bij. Ik ging natuurlijk even kijken en zag dat ze bij het plaatselijke café/restaurant al aan het bier zaten en er flink gefeest werd. Het jaarlijkse schuttersfeest moet natuurlijk goed gevierd worden!

Toen we het dorp uitliepen kregen we gelijk een flinke stijging voor onze kiezen. Het begon al wat warmer te worden en dus liepen we langzaam maar gestaag omhoog. De uitzichten werden ondertussen alleen maar mooier. Toen we boven waren was er uiteraard een kruis en daar kregen we het mooiste uitzicht. We keken over het dorp Elkeringhausen waar we vandaan kwamen met een mooi groen glooiend landschap tot zover we konden kijken.

Hierna mochten we kiezen hoe we verder gingen. Je kunt er uit twee moeilijkheidsgraden kiezen. Als je links zou gaan dan zou de afdaling wat makkelijker zijn en dus kozen we rechts. Wij gingen voor de uitdaging. Ik vond het erg leuk! Het was zeker een uitdaging en voor Antonette was het echt een uitdaging en moest ze zelfs wat angst om te vallen / uit te glijden overwinnen. Heel goed! We kwamen na een half uurtje ongeschonden en happy aan bij een bankje waar we even gingen zitten.

Wandelen rondom Winterberg, Duitsland

• Als je niet heel soepel bent en hoogtes niet heel fijn vind dan kan ik aanbevelen om links te gaan. Het was op sommige plekken best stijl naar beneden.

Overal in deze omgeving wordt er steen gewonnen. Eerder liepen we al langs een steengroeve en het bankje waar we nu zaten stond bij Zeche Elend. Deze was op dit moment gesloten maar hier zou je een kijkje in ingang van de 30 meter diepe tunnel kunnen krijgen.

Verder lopend kwamen we weer wat andere wandelaars tegen die waarschijnlijk ook een zelfde soort wandeling doen. We hadden ze twee dagen terug ook gezien bij een koffiestop. Toch lopen ze op andere paden en kruizen onze wegen maar soms. Grotendeels lopen we alleen op de route en dat vinden wij wel heel fijn eerlijk gezegd.

Na weer een fijne klim kom ik als eerste boven en vind ik om het hoekje wat boomstammen waar ik besluit om de meegenomen rollo op te eten. We moesten gister bij Efes namelijk voor 50 euro bestellen anders kwamen we niet bezorgen. We bedachten ons dat het een goede lunch zou zijn en bestelden een rollo. Dit bleek achteraf echt een pizza alleen dan opgevouwen, het plaatje leek een soort wrap…

Maar hij was heerlijk en de plek was weer super natuurlijk!

Na een encounter met nieuwsgierige koeien en nog weer een mooie boswandeling kwamen we aan in het dorpje Züschen waar we natuurlijk hoopten op een kaffee mit kuchen… Niets was minder waar. Het plaatselijke was wel open maar ik kon roepen en lopen tot in de keuken maar ik kreeg geen antwoord. Dus liepen we verder. Wat achteraf wel erg jammer was is dat vergat mijn waterfles bij te vullen in die keuken want dit was de enige kans..

Koeien op de Winterberger Hochtour

Hierna liepen we weer een kruisweg omhoog om uiteindelijk bij een mooi kerkje (GPS Hackelberg Kapelle) weer uit te komen met het uitzicht over Züschen. Daar bedachten we ons dat we nog maar weinig water hadden voor de resterende 13 km die ons nog restte voor die dag.

De wandeling die volgde was er een door de bossen, veel in de schaduw en dus goed voor mijn watervoorraad. We gingen nog een aantal paden omhoog en daarbij merk ik dan wel dat ik eigenlijk makkelijker omhoog loop dan naar beneden. Als er iets lastiger zou zijn dan is het naar beneden maar omdat ik mijn houding aanpas, door de knieën ga om de klappen te voorkomen in de knieën heb ik daar geen last van.

Die vakwerk huizen zijn toch geweldig?

Hackelberg Kapelle bovenaan de Kruisweg net voorbij Züschen

Onderweg kwamen we nog bij een uitkijktoren waar ik natuurlijk even omhoog ging om het uitzicht te bekijken. Het blijft toch altijd leuk om even naar boven te lopen en van het uitzicht te genieten. Winterberg kon ik niet zien, die lag net achter een berg op dit punt. Wel was het frisjes daarboven met de wind die zich behoorlijk liet voelen.

En op het laatste stuk kwamen we dan eindelijk nog eens wat wildlife tegen 🙂 een hazelworm.. Ik had eerder deze wandeling toevallig twee reetjes gezien, ik liep langzaam maar gestaag naar boven en toen ik opkeek zag ik ze mij aan kijken en daarna gelijk wegrennen.. Voordeel van niet praten en rustig lopen 🙂

Hazelworm, het eerste wildlife

Hazelworm, toch eindelijk het eerste wildlife wat ik vast kan leggen op de Winterberger Hochtour

We verblijven deze nacht bij Pension Walddorf.

Het is onze duurste overnachting van deze dagen. De kamer was prima. Wel moet ik erbij vermelden dat het een rommeltje rondom de pension was en dat je misschien je eten beter in het dorp kan regelen. Wij aten met de pot mee. Ik moet zeggen dat het best prima was maar dit is niet wat je verwacht als je gaat eten in een pension. Als uitleg voor wat ik bedoel met, wij aten met de pot mee, is dat we aan tafel zaten met de 3 kinderen van de uitbater en dat we daadwerkelijk uit dezelfde pan opschepten.

Bij Pension Walddorf - Mollseifen

De andere twee nachten waren echt super en deze was echt van een ander kaliber. Dit terwijl we dachten te betalen voor een betere accommodatie als je de prijs moet geloven. De eerste nacht was het eten echt een hoogstandje, beide andere nachten waren de accommodaties als nieuw! Hier sliep ook nog eens een voetbalteam waardoor het erg rumoerig was op de nacht dat wij er waren. Al met al kan ik deze overnachting niet aanbevelen omdat er in de omgeving zoveel mooier en fijner aanwezig is.

Los daarvan was de uitbater een aardige man die zelfs nog had gewoond in mijn werkgebied .. maar ja … daar redt je niet alles mee!

Kijk voor je mogelijkheden in Mollseifen

De Winterberger Hochtour wandelen

En dan begint onze laatste dag alweer op de Winterberger Hochtour

Dag 4 Mollseifen – Winterberg P3 * 18km

Toen we Mollseifen die ochtend uitliepen waren we eigenlijk best snel het pad even kwijt. Of dat de borden echt niet meer goed stonden of dat door de vele bosbouw het pad bedolven was onder hout, takken en natuurlijk afval weet ik niet. Maar het was een flinke uitdaging om nog een beetje het pad te volgen. Uiteindelijk kwam het weer op een hoger gelegen weg uit welke we misschien al wel eerder hadden kunnen volgen..

Waar het pad ver te zoeken was . . Winterberger Hochtour

Hierna liepen we over bredere wegen door bos en langs weides. We liepen in een dal met heerlijke uitzichten en het was ook nog eens zondag.. De vele motorrijders lieten ons dit al weten en daarbij was me al verteld door een kennis dat het een prachtige route was om te rijden, Winterberg – Mollseifen.

Laatste dag op de Winterberger Hochtour

Heerlijke vroege lunch bij de Hoheleyer Hutte

Na het dorpje Hoheleye kwamen we bij Hoheleyer Hutte aan. Een heerlijke plek om even op het terras te gaan zitten en een vroege lunch te genieten. In het dorp kom je ook langs een gelegenheid maar als je het nog even kan uithouden kan ik deze echt aanbevelen. Waar de een in de schaduw lag en niet onderhouden en vrij leeg en saai leek was deze volop in de zon en gezellig druk met dagjes mensen, motorrijders, mountainbikers en natuurlijk wandelaars.

Hierna liepen we via een mooie route, langs een blote voeten pad. Ik vond dit wel een heel leuk stuk, naast het blote voeten pad kun je door een voetenbad lopen. En ook vinden we dan uiteindelijk de heerlijke banken doe we van Duitsland gewend zijn. Die hebben we toch de hele route moeten missen.

Laatste dag op de Winterberger Hochtour
Op deze laatste dag van Mollseifen naar Winterberg reden er ook vele motorrijders door het dal

En dan uiteindelijk komt de Kahler Asten weer in beeld. Langzaam maar zeker naderden we het einde van onze wandeling. 4 dagen hadden we rondom Winterberg gewandeld. Telkens hadden we aan onze linkerhand Winterberg zien liggen. Hoe leuk is dat?

Bij Kahler Asten genoten we nog even op het terras en besloten toen terug te lopen naar de P3 parkeerplaats bij het Bike Park waar mijn oranje auto geparkeerd stond. Altijd fijn om terug te komen bij een ongeschonden auto 🙂

Alles over deze route rondom Winterberg – Duitsland

Parkeren Winterberger Hochtour

Wij reden in de ochtend weg vanuit Nederland en startten met wandelen rondom Winterberg op de parkeerplaats bij het Bike Park net in Winterberg. De parkeerplaats is ook aangeduid als P3 op google maps. Er is een groot parkeerterrein en na de Winterberger Hochtour vond ik mijn auto daar ongeschonden terug. ( Ik had hem zo dicht mogelijk bij het gebouw neergezet omdat daar natuurlijk de meeste beweging is en evt nog camera’s hangen.)

Moeilijkheidsgraad Wandelen rondom Winterberg

Wel merk ik de laatste tijd steeds vaker dat wat mij makkelijk afgaat een ander best lastig of moeilijk kan vinden. Antonette omschreef deze wandeling als niet voor mietjes bedoeld. Ik heb deze wandeling zonder mijn stokken gewandeld en liep heerlijk. Antonette had de stokken wel nodig op stijgingen en sommige afdalingen.

Op de regenachtige eerste dag bij de Kahler Asten – Winterberger Hochtour

Aanwijzingen de Winterberger Hochtour

De route Winterberger Hochtour zou super goed te volgen zijn als alle bebording op de juiste plekken stonden en aanwezig was. Ik weet zeker dat dit in eerste instantie vast het geval is geweest. We zagen echt wel heel veel borden en op de meeste plekken werden we de juiste kant op gestuurd maar toch.. Er is veel bosbouw geweest en daar missen soms wel eens wat borden. Ook staat het bord of de aanwijzing soms iets verder in de straat dan handig zou zijn. Je ziet hem dus niet vanaf de kruising maar moet iets de straat al in.

• De route is twee kanten op aangegeven dus je zou ook rechtsom kunnen lopen.

Daarnaast is er een GPX bestand te vinden voor het wandelen rondom Winterberg maar deze week soms af van de route Winterberger Hochtour zoals hij ons de weg wees op de borden. Wel gaf hij, daar waar de bebording mistte, ons de juiste richting aan. Dus dat hielp dan wel weer. Samen met de borden/aanwijzingen en de GPX was de Winterberger Hochtour goed te bewandelen maar daarbij moesten we soms nog wel een gokje wagen. Als je alle tijd hebt is dat geen enkel probleem. Je wandelt in geweldig gebied en overal is het mooi.

Als je de Winterberger Hochtour doet en eigenlijk de afstanden te lang vind is het natuurlijk niet fijn.. Je wil dan liever geen meter te veel wandelen. Dan kan het dus irritatie opwekken doordat je twijfelt over de richting. Liever niet even een stukje verderop de straat inloopt om te kijken en evt weer terug te gaan.

Ik heb toerisme Winterberg een email gestuurd en ze zijn op de hoogte dat de bebording en GPX tijdens het wandelen rondom Winterberg niet meer helemaal meer up to date is. Ze hebben mij beantwoord en beloofd er iets aan te doen. Ik ben benieuwd dat als jij gaat wandelen of de aanwijzingen goed zijn en sluitend. Let me know!

Wil je deze inspiratie delen? Sharing is caring 🙂
Of sla hem op in je favorieten als inspiratie voor een avontuurlijke wandeling rondom Winterberg

Meer over mooie wandelen lezen?

Wandelen op de lange afstandswandeling Hermannshohen – Duitsland

Hiken op de Rheinsteig – Duitsland

Of bezoek het sprookjesachtige Monschau in de Eifel

Of wat dacht je van de Lee Trail in Luxemburg?

Maar ook Nederland heeft mooie lange afstandroutes bijv het Kustpad LAW5

Denk jij er wel eens aan om als pelgrim te gaan wandelen?
Lees eens hoe een dag als pelgrim eruit ziet op de Camino Frances

Een dag uit het leven van een pelgrim – Camino Frances

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik