Rondje Vilsteren – 18 km wandelroute Vilsteren – Wandelen in het Vechtdal

Op een heerlijke zonnige dag in het najaar van 2022 liep ik deze fijne wandelroute Vilsteren. Het startpunt is tevens eindpunt en dus parkeerde ik mijn auto bij restaurant Herberg de Klomp Vanuit hier verdwijn je al snel langs de kerk en het landhuis de bossen in. De wandelroute Vilsteren maakt een korte omweg door het stuk bos achter dit huis en ik snap wel waarom. Er staan een aantal grote mooie bomen langs een eeuwenoude weg.

Op dit soort wegen heb ik al snel beelden voor mij van koetsen met paarden ervoor die hier een paar eeuwen geleden reden.

Rondje Vilsteren – 18 km wandelroute Vilsteren

Rondje Vilsteren - Salland

Vilsteren wordt als ik het op zoek op het internet omschreven als een levend museum. Als je er rondloopt zie je ook dat alles nog herinnert aan de tijd dat het landgoed Vilsteren er de grootgrondbezitter was. Je ziet de kleuren van het landgoed overal terug komen maar ook de heggen rondom nu particuliere huizen en boerderijen laten eenheid zien. Lees meer over landgoed Vilsteren

Kort erna steek ik dezelfde weg waarop ik zojuist reed over om bij een oude Vecht-arm te lopen. Ik zie in de verte al dat er een aantal aalscholvers op een tak zitten. Met de vleugels wijd gespreid zodat ze fijn kunnen drogen in de zon. In de omgeving hoor je allerlei vogels maar met name de vele ganzen hoor je. Ik sta hier een tijdje te luisteren en te kijken in de fijne zon die heerlijk op mijn rug schijnt.

Luiken in de kleuren van Landgoed Vilsteren

Rondje Vilsteren - Salland

Even later wandel ik verder over het brede zandpad wat kort hierna afbuigt van het fietspad en het water. Ik wandel heerlijk door het buitengebied en geniet van de zon en deze fijne middag. Ik heb een heerlijk dagje uitgezocht, denk ik bij mijzelf. Na een tijdje kom ik weer bij een nevengeul van de Vecht uit.

Heerlijk stukje om te wandelen op deze fijne nazomerse dag. Ik herken dit pad ook omdat ik hier eerder eens wandelde met twee collega’s. Mooi gras pad langs het water en heerlijk uit de wind en in de zon. Ik sta even langs de kant van het water te genieten van het fijne weer en de mooie natuurgeluiden op de achtergrond.

De Vecht - Wandeling rondom Vilsteren
De Vecht langs het graspad

Na dit stuk kom ik langs een boerderij waar ik linksaf moet, passeren op eigen risico staat er. Je loopt even over het erf en ik verwacht elk moment een blaffende hond die aan komt rennen. Deze blijft gelukkig achterwege…

Ik vervolg het landweggetje en kom langs een oude boerderij wat nu manege lijkt te zijn. Daar sla ik rechtsaf om kort erna linksaf het bos weer in te gaan. Daar volg ik een paar bospaden wat in het begin goed te volgen is. Ik kom bij een open stuk waar ik lekker op de grond in de zon ga zitten. Zo aan het eind van de zomer is de zon niet zo fel meer en geniet ik nog veel meer van die laatste fijne zonnige dagen.

Wandeling rondom Vilsteren
Geen probleem als er op de plek waar ik juist wil zitten geen bankje is

Als ik dan verder loopt wordt de beschrijving een beetje lastiger. Er staat dat je zijpaden moet negeren en langs een hekwerk komt te lopen. Dit klopt al is het niet een zijpad naar mijn mening maar een Y splitsing en dus wandel ik beide paden af. Bij beide kom je uit op de Bosweg en als je bij het hekwerk linksaf aan houdt ben je er eerder. Dit is denk ik ook het pad wat bedoeld wordt. De ander loopt echt over een klein buurtschapje lijkt het.

18 km wandelroute Vilsteren – Wandelen in het Vechtdal

Via de Bosweg en het vakantiepark ga ik weer het bos terug in. Ook hier is het een langer stuk op bospaden, het is goed omschreven in boekje en ik volg de paden zonder veel moeite. Nadat ik Huize Hessum heb gepasseerd is het nog een stuk pad over wat een oprit lijkt en wat een heel smal pad blijkt te zijn maar uitkomt op de omschreven grote weg. De Tolhuisweg, hier ga ik links.

Huize Hessum - Rondje Vilsteren - Salland - Gegarandeerd Onregelmatig
Huize Hessum – Rondje Vilsteren – Salland

Een stuk verderop mag ik oversteken om een breed zandpad op te gaan. Ik sta er een tijdje stil langs de weg om een spin in zijn web op de foto te zetten. De zon schijnt er zo mooi op.. Het lukt me niet echt maar een stuk verderop krijg ik het wel voor elkaar. Bekijk ook deze insta-reel van de spin eens. Ondertussen was ik  het spoor overgestoken en was ik langs een mooi stuk water gelopen. En niet te vergeten een prachtig pad langs het spoor waar het zonnetje er heerlijk door kwam en ik uit de wind liep.

Rondje Vilsteren - Salland - Gegarandeerd Onregelmatig

Ik wandel nadat ik weer het spoor overgestoken ben, goed opletten hier want het is een onbewaakte overgang, het bos weer in. Even krijg ik zicht op een meer aan mijn linkerhand waar ik dan ook rechts moet afslaan. Kort daarna kom ik uit bij de Vilsterenseweg waar ik oversteek en boven op het talud linksaf ga. Kort erna ga ik rechts een pad in wat mij leidt naar een bos.

Hier wandel ik een mooi pad wat mij zicht op de Vecht geeft. Hier staat een mooi bankje waar je heerlijk even kan zitten. Even later kom ik uit bij een pad wat mij door een rododendron stuk leidt. Het pad is smal en overgroeid, echt wel een mooi stukje om te wandelen. Hierna moet ik met een trap omhoog en ik zie al gelijk dat hier de zgn kluizenaarshut staat.

Door bos en langs de Vecht – Wandelroute Vilsteren

Rondje Vilsteren - Salland - Gegarandeerd Onregelmatig

Er heeft nooit een kluizenaar gewoond maar is wel zo ingericht dat je er even kan zitten en als je wil wat in het boekje wat er ligt kan schrijven. Hierna wandel ik verder en kom weer langs een mooi meer. Rondom het meer is de begroeiing hoog maar op een aantal plekjes kun je mooi zicht pakken. Wederom met de zon die er schijnt en de natuurgeluiden op de achtergrond voel ik me hier heerlijk. Ik sta er een tijdje te mijmeren….

Kluizenaarshut – Rondje Vilsteren

Tweede meer, Rondje Vilsteren
Wat een heerlijk plekje met dito uitzicht..

Na het meer wandel ik het bospad uit, ik kom kort op een breder pad waar ik links ga om kort erna rechts een pad in te slaan wat mij langs eeuwenoude bomen omhoog leidt. Ook zo’n mooi stukje van deze al zo mooie wandeling! Ik maak een aantal foto’s van het uitgesleten pad langs de wortels van de oude bomen. Weer zo’n pad waar je je van kan voorstellen dat hier eeuwen geleden ook al mensen wandelden.

Leuke verrassende plekjes
Wandelen in het Vechtdal – Overijssel

Een oud uitgesleten pad - Rondje Vilsteren

Verder op kom ik langs een oud theehuisje wat zo maar midden in het bos lijkt te staan.. Maar dat is natuurlijk niet zo, het biedt namelijk uitzicht over een weiland met daarachter zicht op de molen van Vilsteren. Ik besef dat ik bijna weer terug bij het beginpunt ben. Als ik verder loop, nadat ik wat in het boekje heb geschreven wat ook hier in het theehuisje ligt zie ik aan de rechterkant een kleine heuvel.

In het boekje lees ik dat mensen hier een heuvel hebben gemaakt wat ze een kurkentrekker noemen. Het pad wat je dit kleine heuveltje op leidt loopt als een kurkentrekker rondom deze heuvel waarna je op de top uitkomt bij een bankje met zicht op de andere zijde van dit mooie stukje bos.

Uitzicht op Vilsteren tijdens Rondje Vilsteren - Salland
Uitzicht op Vilsteren tijdens Rondje Vilsteren – Salland

Als ik verder loop kom ik weer uit bij de oude Vechtarm waar ik eerder vanmiddag de aalscholver zag zitten. De meeste ganzen zijn vertrokken hoor ik, het is er een stuk rustiger. Wel zitten er nog steeds aalscholvers op de tak die boven het water uitsteekt. Ik ga hier linksaf en loop aan het eind van dit pad linksaf langs de grote weg, voor de molen langs en het landhuis en de kerk richting mijn auto.

Terug in Vilsteren - Rondje Vilsteren - Salland

Landgoed Vilsteren – Salland

Zicht op de Vecht tijdens de wandeling Rondje Vilsteren

Wat een heerlijke wandeling was het weer. Als je geïnspireerd bent geraakt en ook graag deze wandeling wil lopen zou je het boekje Wandelen in het Vechtdal van Gegarandeerd Regelmatig kunnen bestellen waarin deze wandeling en meerdere mooie wandelingen staan omschreven.

Deel je deze wandel inspiratie?

In het Vechtdal liep ik ook de NS tweedaagse wandeling – Wandelroute Vechtdal

Overijsselse Buitenplaatsen – Wandelen van Dalfsen naar Zwolle 17.5 km

Markelo – De Borkeld – 18 km

Het Marskamerpad – Van Duitsland tot aan de NL Kust

Wandeling bij Strafkolonie Ommerschans – 14km

Wandelen in Twente – Stuwwalroute

Of ga naar het buitenland om te wandelen

8 dagen wandelen op de LAW Alpe Adria Trail in Oostenrijk

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld als ik