Wandelen op de Serra Tramuntana op Mallorca – De lange afstand wandeling GR221 op Mallorca – Spanje

Wandelen op de Serra Tramuntana op Mallorca, ik had er tot voor kort nog nooit van gehoord of over nagedacht maar soms breekt nood wetten. Niets mis mee want zodoende kwam ik op Mallorca terecht en zeg nu zelf, er zijn ergere dingen! Ik zag online de lange afstand wandeling GR221 op Mallorca en een fijne uitdaging sla ik niet snel af. Dus ben ik nu op de Serra Tramuntana, ik had er nog nooit van gehoord. Het is de bergketen in het zuidwesten van Mallorca, als je met het vliegtuig naar Mallorca komt zijn dat de eerste bergen die je ziet.

De Serra Tramuntana op Mallorca gezien vanuit het vliegtuig

Wandelen op de Serra Tramuntana op Mallorca – Spanje

Ik kende Mallorca eigenlijk alleen van de stranden en van vakanties waar ik niet echt blij van word. Nu weet ik wel dat er buiten het toeristische deel van zo’n bestemming altijd genoeg te vinden is. Zo ontdekte ik een paar jaar geleden buureiland Ibiza ook op een andere manier. Mijn eerste plan was ook om naar de Costa Brava te gaan en daar de GR92 te gaan wandelen. Ook die kust is toeristisch maar ook geweldig mooi om te wandelen. Toen ik zag dat ik heel makkelijk vanaf Barcelona naar Mallorca kon besloot ik om eerst op Mallorca te vliegen en dan met de ferry naar het vasteland te gaan nadat ik hier uitgewandeld was. Een ticket terug is altijd makkelijk te boeken en ik zie dan wel vanaf waar ik terugvlieg.

Toen ik eenmaal op het eiland Mallorca was verrasten de prijzen van de hotels onderweg op de GR221 mij wel een beetje. Het kan dus zijn dat ik om die reden deze lange afstand wandeling GR221 op de Serra Tramuntana niet helemaal af ga maken. Ik ben nu voor 2 nachten een kleine 200 euro kwijt. Ik heb nog 3 weken te gaan en zo rijk ben ik toch ook weer niet… Voor alsngo ben ik dus vandaag begonnen met de eerste etappe op de lange afstand wandeling GR221 op Mallorca, wandelen op de Serra Tramuntana!

Dag 1 Port Andratx – Sant Elm

Om geld te besparen heb ik geslapen in Pequera en ben ik vanmorgen met de bus naar Port Andratx gegaan waar ik bij de haven uit de bus stapte.

Haven van Port Andratx - Wandelen op de Serra Tramuntana

De lange afstand wandeling GR221 op Mallorca – Spanje

Haven van Port Andratx – Wandelen op de Serra Tramuntana

Ik zag dat ik zo goed als op de route stond en ben gelijk gaan wandelen. Langs de haven en aan het eind rechtsaf de berg op. Al snel kreeg ik het warm en na een tijdje mocht ik van de asfaltweg af en een mooi pad in wandelen. Ondertussen had ik al een mooi uitzichtpunt gehad terug de haven over en sprak ik een Engelse meneer die zijn 3 honden uit liet. Hij vroeg me zowaar of ik de lange afstand wandeling GR221 liep. Hoe leuk!

Ik liep al heerlijk in de natuur, steenpaden die mooi breed waren maar wel lastig zijn. Mooie bochten en geleidelijk aan steeds hoger, wel daardoor ook steeds mooiere uitzichten over de zee, soms het binnenland en soms ook beide. Ik vind het heerlijk!

Het pad is op geen enkele manier te volgen anders dan dat ik de GPX van een Duitse website heb kunnen halen. Als ik die niet had dan had ik hier niet kunnen lopen. Ik las ergens dat vanaf morgen er betere aanduidingen zijn onderweg. Halverwege vandaag begon ik al wel wat geel/rode verf te zien. Ik had wit/rood verwacht van de GR maar alles beter dan niks natuurlijk!

Ik kwam bij het hoogste punt vandaag, de El Pas Vermell, een moeder en dochter tegen. Zij lopen de route ook met een papieren kaart. De rest van deze dag, naar beneden naar Sant Elm zou ik ongeveer samen met hen wandelen.

El Pas Vermell – Serra Tramuntana, Mallorca

De lange afstand wandeling GR221 op Mallorca – Spanje

Een plekje met wat katholieke beeldjes net na het hoogste punt El Pas Vermell

Ook kwam ik een vrouw tegen die tegengestelde richting liep en waar ik vanmorgen bij in de bus zat. Kort gesprek gehad en gelijk raakvlakken voor een leuk gesprek. Ze droeg dezelfde Indiase kralenketting die ik kreeg in Pushkar, India tijdens mijn 200RYT Yoga cursus. Zij had hem gekregen bij een meditatie cursus die veel indruk op haar achtergelaten had.

Het grote eiland Dragonera voor de kust van Sant Elm, Mallorca

Het uitzicht op de Pas Vermell is wel echt gaaf! Je zit het dorp Sant Elm liggen en het eiland voor de kust “Isla Dragonera”. Het wandelen gaat fijn, ik moet er altijd op zo’n eerste dag even goed in komen. Ik voel wat pijntjes, linkerheup is altijd wat geirriteerd… Ook mijn voeten moeten even weer wennen aan de schoenen, de warmte maar ook de stenen waar ze telkens op uitglijden.

Maar na 2.5 uur kom ik beneden exact bij mijn hotel uit. Ik kan zo de receptie in lopen en mij melden. Het is een groot hotel en ik heb de meest perfecte kamer met zicht op de kleine baai van Sant Elm. De moeder en dochter lopen nog een etappe door. Zij doen ook een paar keer 2 etappes op 1 dag. Ik doe er morgen 2… + een klein stukje.

Sant Elm, de eerste dag op de Serra Tramuntana GR221 zit erop

Ik check in en was gelijk mijn kleding even uit. Het is mijn 3e dag reizen en ik heb er mooi de tijd voor. Daarna loop ik het kleine dorpje in en zoek een fijn terras waar ik een pizza bestel. Een pizza Siciliana, met heerlijk zoute ansjovis en kappertjes, heerlijk!

Uitzicht over de baai van Sant Elm - Mallorca
Uitzicht over de baai van Sant Elm – Mallorca

Wandelen op de Serra Tramuntana op Mallorca – Spanje

Lengte, hoogte en tijd – Port Andratx naar Sant Elm

Deze route zou maar zo’n 8 km zijn met 320 meter klimmen en dalen. Het zou ruim 2 uur duren las ik ergens. Ik startte om 10 uur en was rond 12.30 over en dus heb ik er 2.5 uur over gedaan. Ondertussen heb ik nergens stil gezeten en ben dus wel door gewandeld.

Weersomstandigheden eind oktober

Het is eind oktober nog altijd heerlijk op Mallorca. Ik ben hier nu 3 dagen en het is 20+ graden en in de avond zakt het tot net onder de 20 graden. Ook nog heel prima met een truitje of dun jasje. Voor het wandelen is het dus ideaal weer.

Verblijf in Sant Elm

Ik heb mijn overnachting geboekt bij Universal Aparthotel Don Camilo waar ik €84,10 betaalde voor een nacht. Een enorm (toeristisch) hotel waar ik kamer 3007 heb, met geweldig uitzicht op de baai. De kamer is fijn en de badkamer is heerlijk.

Kijk voor jouw opties in Sant Elm – Mallorca

Onderweg kwam ik ook nog meerdere keren geiten tegen

Wandelen op de Serra Tramuntana op Mallorca - De lange afstand wandeling GR221 op Mallorca - SpanjeDat was een heerlijke dag op de Serra Tramuntana en ik ben blij dat ik tenminste nog een paar dagen ga doen. Hopelijk heb ik tijd en trek om elke dag een blog te delen, wel zo fijn om het zo snel mogelijk op te schrijven. Vers van de pers zeg maar en dus nog iets spontaner 🙂

Morgen wandel ik van Sant Elm naar Ses Fontanelles (12.3km) en door naar Estellences (11.9km) en dan nog een halve etappe door naar Banyalbafur. Hopelijk kan ik het allemaal wandelen en anders lift ik of pak een bus als die rijdt 🙂

Duim jij voor me?

Ondertussen staat ook die volgende dag online – Sant Elm naar Banyalbafur

Gemaakt door de dochter van het Duitse stel waar ik mee liep vandaag

Meer wandel inspiratie lezen?

Wandelen in de wadi Ghuweir – Jordanië

Wandelen op Karpathos – Griekenland

2x wandelen in de kustplaats Kaş – Turkije

Wandelen op Bukit China – Een Chinese begraafplaats in Melaka – Maleisië

Langs de kust van Portugal wandelen – Fishermen’s Trail

Lees eens hoe ik navigeer tijdens het wandelen

Alleen wandelen en navigeren – Hoe lees ik de aanwijzingen? Hoe volg ik het pad juist? – Zinvol Reizen

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik