Wandelen in de Wadi Ghuweir, Jordanië – De wadi die als de mooiste wadi van Jordanië bekend staat

Sinds een paar jaar heb ik een aantal wadi’s gewandeld in Jordanië en Oman en ik beken eerlijk, ik ben grote fan! Nu ging ik terug naar Jordanië en ging ik weer in een wadi wandelen natuurlijk. Ik had de kans om de wadi die bekend staat als de mooiste wadi van Jordanië te gaan wandelen. De Wadi Ghuweir die zich in de omgeving van het plaatsje Dana bevindt en in het Dana Biosphere Reserve. Toen ik er eerder was liep ik er een aantal kortere wandelingen. Deze waren makkelijker te realiseren alleen, zonder een lange taxi heen en terug.

Wandelen in de Wadi Ghuweir, Jordanië - De wadi die als de mooiste wadi van Jordanië bekend staat

Toen ik in oktober 2023 terugging naar Jordanië met een groep leuke dames besloten we om deze mooiste wadi van Jordanië te gaan ontdekken, de wadi Ghuweir.

Bij de start van de wandeling lezen we op het bord Wadi Al Ghuwayr (An Nakhil) hiking trail. Als ik An Nakhil opzoek lees ik dat Nakhil Arabisch voor palmboom is. Hierboven deelde ik natuurlijk gelijk dat prachtige plekje al. Te zien in de smalle Sig van de Wadi Ghuweir waar we doorheen lopen. Prachtige grote palmbomen aan de wand en ook wel hangende tuinen genoemd.

Wadi Ghuweir
de wadi die als de mooiste wadi van Jordanië bekend staat

Wandelen in de Wadi Ghuweir

Het eerste stuk van de wandeling lopen we langzaam de wadi in. Het is nog een brede droog liggende bedding met wanden zandkleurige wanden naast ons. Hoe verder we lopen hoe hoger de wanden worden en hoe smaller de kloof wordt. Het wordt dan ook de Sig genoemd. Net als bij Petra loop je op een gegeven moment tussen enorm hoge wanden en is de doorgang smal aan het worden.

Hierna lopen we door en als we bij een enorme rots in de Sig komen besluiten we er op te klimmen om een leuke groepsfoto te maken. Met behulp van de gids lukt het ons om er op te komen. Hij maakt de foto en helpt ons er dan weer af 🙂 Je kunt de wandeling natuurlijk zo avontuurlijk maken dan jij wil. Ook op de rest van de wandeling is her en der klauterwerk nodig, ik hou ervan! Op sommige plekken zitten er wat ijzeren trapdelen in de rotsen gemaakt. Deze kun je makkelijk gebruiken als trap wat soms ook wel echt nodig is.

De wadi die als de mooiste wadi van Jordanië bekend staat

Klimmen in de Wadi Ghuweir, Jordanië

Hangende tuinen / Palmbomen in de Wadi Ghuweir

In die smalle Sig bij de palmbomen nemen we een korte pauze. Even wat water drinken en bijtanken. Het is onderhand al best warm geworden en er waait maar lichtjes een briesje wat ons wat afkoelt. We genieten van het uitzicht en maken verschillende foto’s van de palmbomen die hoog boven ons uit torenen. Het geeft het geheel echt een geweldig zicht. Ik liep jaren geleden door de wadi Bin Hammad en daar zag ik ook de hangende tuinen maar hele palmbomen zag ik nog niet vanuit de wand groeien.

Wandelen in de Wadi Ghuweir, Jordanië

Natte voeten in de Wadi Ghuweir

Weet dat je in de Wadi Ghuweir je schoenen niet droog houdt. Neem dus een extra paar schoenen mee of waterschoenen. Of zoals ik vanaf nu in de wadi’s draag een paar fijne blote voeten schoenen die snel drogen maar ook nog eens fijn wandelen.

Wandelen op de Pro Runner in de Wadi Ghuweir, Jordanië

Halverwege de wandeling heb ik mijn gewone sportschoenen ingewisseld voor de blote voeten sportschoenen. Ik kan er goed op lopen en ze zijn vlot weer droog, de ideale waterschoen. Wel heb er lang over gedaan om die te vinden maar toen collega en reisgenoot Nicole me daar op wees was ik verkocht. Ik keek al langer naar blote voeten schoenen en deze waren in de aanbieding en voor 49.95 kon ik ze in de Wadi Ghuweir mooi uitproberen.

Zwemmen in de Wadi Ghuweir

Na een tijd wandelen en klauteren komen we uit bij een soort zwembadje tussen de rotsen. De gids van het stel wat voor ons loopt is lekker actief met zijn klanten en heeft hen overgehaald om even te gaan zwemmen. Ook ons haalt hij over om in het water te komen. Heerlijke verkoeling brengt het ons. En nat wordt je toch wel dus dat is geen probleem en met het zonnetje erbij ben je ook zo nog wel een keer droog!

Zwemmen in de Wadi Ghuweir, Jordanië

Hierna lopen we door een steeds breder wordende wadi. Afwisselend lopen we in een ondiep stroompje of over de stenenbodem van de rivier. In het regenseizoen, startend vanaf eind oktober, kan het hier flink vol lopen met water. De wadi zal dus delen van de winter periode gesloten zijn, net als de Wadi Mujib. Maar nu, begin oktober, is het er heerlijk wandelen!

Als we dan na een paar uur de wadi bijna uitlopen besluit de gids dat hij een lekkere lunch voor ons gaat maken. We zoeken een plekje in de schaduw langs het stroompje en kunnen al terugkijken op een heerlijke wandeling. Er wordt hout gesprokkeld door een aantal van ons groepje en de gids snijdt aardappels en groente. Deels koken en later roerbakken, wat kruiden erbij en even later eten we een heerlijke wrap met een groente mix ertussen.

Eten in de Wadi Ghuweir - Jordanie

Hierna is het nog een uurtje wandelen langs en door het ondiepe riviertje.

Aan het eind, bij de plek waar we weer opgehaald worden door de taxi, kunnen we ene heerlijke koele coca cola kopen. Die hadden we verdiend na 5 uur wandelen, klimmen en klauteren!

De wadi die als de mooiste wadi van Jordanië bekend staat

Wadi Ghuweir de mooiste wadi van Jordanië?

Ik vond de wandeling in de wadi Ghuweir echt fantastisch! Of ik het ook de mooiste wadi van Jordanië vind weet ik niet… Ik vind de wadi Mujib ook echt een geweldige avontuurlijke wandeling. Maar omdat deze erg kort is en ook veel uit zwemmen bestaat kun je het eigenlijk niet met elkaar vergelijken. Maar ik noemde de Wadi Mujib eerder de mooiste wadi van Jordanië en daar blijf ik nog wel bij aangezien je meer avontuurbeleving hebt in een kortere tijd.

De palmbomen in de Wadi Ghuweir
De palmbomen in de Wadi Ghuweir zijn met recht het mooiste stukje van de Wadi

Afstand en duur Wadi Ghuweir

• 15 km / 5 uur

Ik lees op veel websites dat de wandeling 17 km is maar onze tellers geven aan dat we hooguit 15 km hebben gewandeld. We hebben er in totaal 5 uur over gedaan maar dan moet je de pauzes ook nog meerekenen. Dus ik schat dat 15 meer klopt dan die 17 km die ik overal lees. Dit omdat je niet kan doorstappen en een aantal klim en klauter momenten hebt waarbij je kort stil staat in deze mooiste wadi van Jordanië.

Waar start/eindig je de Wadi Ghuweir

We hebben verschillende wandelrichtingen gezien. Wij liepen in de ochtend veel in de schaduw van de rotswanden om ons heen. Daardoor is het niet zo snel te warm natuurlijk en heel fijn om dus aan deze zijde te starten. Aan het eind van de wandeling werd het steeds breder en dus steeds zonniger en warmer. Als je andersom begint dan begin je met de ochtend zon in je gezicht maar eindig je als het warmer wordt in de schaduw, tussen de hoge rotsen.

Het is altijd een lange rit naar startpunt, een kleine uur (Wadi Ghuweir parking GPS), of eindpunt, 1,5 uur (Ghwayr Neolithic Settlement GPS), ben je wel onderweg vanuit Dana naar begin of eind.

De palmbomen in de Wadi Ghuweir

Verblijf in of bij Dana Biosphere Reserve

Wij verbleven bij Al Nawatef Eco Camp, een super mooie plek in het Dana Biosphere Reserve. Tijdens mijn eerste bezoek verbleef ik in het dorpje Dana zelf. Toen at ik bij Dana Tower Hotel en had ik graag daar willen verblijven maar ik boekte toen mijn nacht bij het super onpersoonlijke Wadi Dana Logde. Voor grote groepen is het een prima hotel maar als je alleen of in kleine groep reist kan ik dit niet aanbevelen.

Ontbijt bij Al Nawatef Camp met prachtig zicht over de omgeving - Dana
Ontbijt bij Al Nawatef Camp met prachtig zicht over de omgeving – Dana

Dana - Dana Tower Hotel
Avond uitzicht vanaf het dakterras van Dana Tower Hotel

Bespreken van je Wadi Ghuweir trail

Als je bij Al Nawatef Camp of de Wadi Dana Logde je trip bespreekt ben je een stuk duurder uit. Ze vragen flinke prijzen en geven je niet veel keuze is mijn ervaring. Wat ik aanbeveel is dat je bij het Dana Tower Hotel je trip kan bespreken. Ik heb nu tweemaal mijn wandelingen geregeld met de man die het kleine supermarktje naast Dana Tower Hotel zit. Ahmad kan alles voor je regelen en met hem is nog wel wat te onderhandelen. Ook is de kans daar wat groter dat je met een andere groep mee zou kunnen of samen kan boeken.

Genieten van de zonsondergang bij het plaatsje Dana, korte wandeling door Dana
Genieten van de zonsondergang bij het plaatsje Dana tijdens een korte wandeling door Dana

Zet jij deze wandeling ook op je lijst?
Sla deze blog dan op voor later!

Wil je meer lezen over reizen in Jordanië?

Tips voor jouw bezoek aan de historische stad Madaba

9x wandelen in het Dana Biosphere Reserve

Bezoek de historische stad Petra (2 dgn)

Bezoek As-Salt – Voormalige hoofdstad van Jordanië

Ruïnes van Jerash – Ooit een welvarende Romeinse stad

Als je de Wadi Rum in gaat zorg dan dat je deze show ook mee mag maken

De treinreis van 1916 in de Wadi Rum, Jordanië – Journey through 1916 – Het verhaal van de Arabische Opstand

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik