Etappe 2 & 3 van de GR221 – Dag 2 van Wandelen op Mallorca, Spanje

In oktober 2023 ben ik gaan het wandelen op Mallorca in Spanje. Ik koos voor de lange afstand wandeling GR221. Lees alles over de eerste dag toen ik van van Port Andratx naar Sant Elm liep. Het wandelen aan en langs de kust van Mallorca is heerlijk. Deze wandeling gaf me ook nog de uitdaging van een echte bergwandeling. Lees in deze blog het uitgebreide verslag van de etappes 2 & 3 van de GR221.

Wandelen op Mallorca is super, de uitzichten over de kustlijn zijn echt gaaf! Deze dag ging ik weer zoveel mooie plekjes zien! Lees eens verder.

Zonsondergang in Sant Elm, Mallorca - Wandelen op de GR221
Zonsondergang in Sant Elm, Mallorca – Wandelen op de GR221

Dag 2 van Wandelen op Mallorca, Spanje

Wat houdt de GR221 in?

De GR221 is een lange afstand wandeling op Mallorca. De wandeling brengt je door het gebergte de Serra Tramuntana. Dat is het gebergte wat helemaal langs de westkust van Mallorca ligt. Als je met het vliegtuig naar Mallorca gaat is dat ongeveer het eerste wat je ziet als je aan komt vliegen. Weet dat elke dag op de GR221 je een uitdaging brengt en je veel hoogtemeters zal geven. GR staat voor Grote Routepaden, lees meer over waar dit vandaan komt.

Etappe 2 – Sant Elm naar Ses Fontanelles

Ik begon die ochtend mooi op tijd. Omdat ik een nacht had geboekt in Banyalbufar moest ik tenminste 2+ etappes gaan wandelen. Om 8 uur nam ik een kopje koffie en om 8.15 uur liep ik het hotel uit. Ik had de dag ervoor gezien waar ik het dorp uit moest en dus liep ik er snel naartoe. Net voor je Sant Elm uit loopt kun je nog je water bij vullen, wat fijn! Want ik was dit vergeten te doen. Mijn literfles zat bijna vol maar de 700 ml heb ik nog even gevuld.

In Palma vind je deze water vul plekken ook. Ideaal. Er staat op Aqua Potable en dus drinkwater!

Sant Elm naar Ses Fontanelles, Mallorca - Wandelen op de GR221

Wandelen op Mallorca - De lange afstand wandeling GR221 - Spanje

Toen ging de tocht naar boven starten. Na een tijdje liep ik een bos in en langzaam aan ging ik steiler omhoog. Ik had 1 vrouw ingehaald en toen ik boven was en genoot van het uitzicht over Se Dragonera kwam ze mij weer voorbij. Ik nam even de tijd om mijn banaan te eten, wat foto’s te nemen en gewoon even te zitten.

Toen ik verder liep kwam ik langs een mooie bergwand te wandelen met mooi zicht richting de zee. Ik kon nog steeds het eiland Dragonera zien liggen en toen ik de bocht omging waarbij ik het zicht erop verloor kwam er een nieuw punt waar ik me op kon richten. La Trapa, het is een oud trappistenklooster wat tegen de bergwand aan ligt. Prachtig zicht op de zee en mooie oude verlaten wijngaarden erom heen. Een mooie plek!

La Trapa met Dragonera op de achtergrond

Etappe 2 & 3 van de GR221 – Mallorca, Spanje

Ik moest hier een hek over en kwam ook de eerste officiële borden tegen van de GR221, de rood wit gekleurde borden. Heel fijn, ik heb een GPX en ik kan dus navigeren maar als je niet telkens op je telefoon hoeft te kijken en gewoon alleen mag wandelen is zo fijn! Wandelen op Mallorca beviel me tot nu toe erg goed!

Toen ik hoger kwam na La Trapa kreeg ik ook weer zicht op Dragonera, nu vanaf de andere kant. Ik was voorbij de punt van het eiland en liep nu verder weg van het eiland.

Wandelen op Mallorca - De lange afstand wandeling GR221 - Spanje

Ik steeg mooi en toen ik boven kwam kreeg ik een van de mooiste vergezichten van deze dag. Ineens keek ik over de lengte van het eiland en zag de kustlijn zich ver voor mij uit strekken. Meerdere baaien zag ik met een ruig landschap ernaast. Wat gaaf zeg!

Wandelen op Mallorca - Prachtige uitzichten over de kust

Toen ik verder liep ging ik landinwaarts en kwam ik uit bij een gebied waar ook gejaagd wordt. Het was duidelijk van de plaatjes dat je geacht wordt op het pad te blijven want er wordt gejaagd. Toen ik dit gebied uit liep kwam ik bij Coll de sa Gremola. Een geweldige plek voor wielrenners, die zag ik ook in grote getale daar fietsen. Ik zag later dat ik onderlangs had kunnen lopen, daar liep het originele wandelpad van de  GR2221 maar ik liep een stuk over de verharde weg. Soms helemaal niet erg. Kan ik even wandelen zonder dat ik telkens moet kijken of er een steen ligt waar je naast moet gaan staan 🙂

Wandelen op Mallorca - Prachtige uitzichten over dalen en bergen

Even later moest ik rechtsaf, langs een hek wat niet open kon. Dat lukte door me goed vast te houden aan de paal die naast het hek stond.. Het was best een flinke sprong naar beneden geweest als het niet gelukt was… En toen weer naar boven via een breed pad. Kort hierna, ik denk 20 minuten, zag ik de afslag naar Finca Ses Fontanells. Net voorbij die afslag zag ik een paar grote stenen in de zon waar ik heerlijk tegen aan kon zitten. Ik heb daar mijn lunch genuttigd.

Ik had de eerste etappe voor deze dag erop zitten. Het was bijna 12 uur en ik had dus nog de hele middag! Perfect!

Wandelen op Mallorca - Pauze houden langs de route GR221

Etappe 2 & 3 van de GR221
Dag 2 van Wandelen op Mallorca, Spanje

Duur, afstand en stijging/daling

Ik heb over deze etappe zo’n 3,5 uur gedaan. Dit klopte ook met de beschrijving die ik op het internet tegenkwam. De afstand is ruim 12 km. Je zal tijdens deze etappe 560 meter stijgen en 280 meter dalen.

Een van de mooiste uitzichten tussen Sant Elm en Ses Fontanelles - GR221
Een van de mooiste uitzichten tussen Sant Elm en Ses Fontanelles – GR221

Etappe 3 – Ses Fontanelles naar Estellencs

Nadat ik mijn lunch, een mueslireep en een Snickers die ik nog in de tas had vanuit Jordanië ging ik verder. Ondertussen was ik gepasseerd door drie Duitse jongeren. Ze hadden water willen halen bij Finca Ses Fontanelles maar kregen dat daar niet. Ze hadden gezegd dat ze dit alleen aan klanten verkochten. Heel vreemd! Dit drietal ging ook door naar Estellencs en we zouden, bleek later, geen enkele kans meer krijgen om water te kopen/bijvullen.

Etappe 3 op de GR221 - Wandelen op Mallorca - Spanje

Ik haalde hen na een half uur weer in. We liepen alleen maar naar boven en ik vond het best zwaar. Ik had niet super goed opgelet omdat ik hen in het vizier had. Het pad wat zij kozen was niet de makkelijkste bleek achteraf. Toen we bijna boven waren en ik hen inhaalde zag ik dat we rechts naast het pad liepen. Zij liepen alleen op de pijlen, kleuren en gestapelde stenen. Je haalt het op die manier wel maar het is wel minder makkelijk.

Boven gekomen hield ik links aan en vond ik het pad, ik heb hen erop gewezen en ben door gelopen. Boven op de berg stond weer zo’n leuk hek waar je met een trap overheen kan klimmen. Daarna kwam ik kort in een dal te lopen waar een tweetal water reservoirs waren. Hierna mocht ik gelijk weer een flinke klim omhoog te maken. Deze was in plaats van net waar we tussen de planten door liepen over rotsen en stenen. Ik moest hier dus beter opletten en goed kijken waar ik mijn voeten neerzette.

Flora & Fauna op de GR221 - Mallorca

LAW GR221 – Wandelen op Mallorca, Spanje

Soms duurt het best lang voor ik weer een paal met vlaggetje zie staan, toen ik eenmaal bovenop was en ik dat paaltje weer zag staan was ik wel blij! Ik moest er niet aan denken dat ik een stuk terug moest om elders weer naar boven te moeten gaan.

Etappe 3 op de GR221 - Wandelen op Mallorca - Spanje

Ik loop met zo’n 8kg op mijn rug en dat is me eigenlijk net iets te veel op dit soort tochten. Mijn voeten vinden het niet fijn… knieën met het dalen al helemaal niet. Trouwens, ik zeg elke keer 8kg maar zeker weten doe ik het niet. Nagewogen heb ik het niet en van de vliegmaatschappij mocht ik 8 bij me hebben. Als ik ergens kan wegen zal ik dat doen en zien hoeveel ik bij me draag.

Bovenop de berg kwam ik nog wat geiten tegen en een bordje van de route met de aanduiding naar een tweetal refugi’s. Ik vraag me af waar je die kan vinden. Online kon ik er niets over vinden, over de route an sich al helemaal niet veel anders dan een aantal blogs die hun ervaringen delen. Maar dan staan er toch bordjes met refugi’s alsof je daar een betaalbare nacht zou moeten kunnen krijgen. Ik durf er niet op de gok naartoe te lopen moet ik bekennen.. Wie weet hoe je ze kan boeken? Vinden?

Na te hebben genoten van het uitzicht mag ik weer gaan dalen. Ik kom op een brede weg te wandelen en deze brengt me helemaal naar beneden, bijna naar zee niveau. Ondertussen begin ik erg last van mijn rechterknie te krijgen. Ik loop zo langzaam mogelijk om de klappen te voorkomen. Dan wordt ik ingehaald door een Hongaarse jonge meid. Ze vertelt me gewoon vanmorgen begonnen te zijn in Port Andratx! Daar waar ik gistermorgen begon!

Zij doet dus 3 etappes in een keer…en ze was van plan om de tocht zo snel mogelijk te gaan doen. Ze hoopte zelfs in 4 dagen de lange afstand wandeling GR221 te doen, zei ze erbij. Ik zag dat ze erg licht liep, ze had maar een klein tasje op haar rug waar ook nog een tent e.d. in zat. Ze kon dus overal neerploffen waar ze maar zin in had. Respect! En dat op gymschoenen ook nog.

Etappe 3 op de GR221 - Wandelen op Mallorca - Spanje

Toen we onderaan de weg waren wees het pad naar links, terwijl Estellenc naar rechts was. Zij liep een stuk terug om daarna af te dalen naar de zee om daar een mooi pad te gaan wandelen en ik nam de kortste weg naar Estellenc. Op de weg liep het voor mijn knie al een stuk beter, ook had ik een blaar gelopen onder mijn rechtervoet. Na een km op de weg te hebben gewandeld was ik er eigenlijk wel klaar mee, ik stak mijn duim op een niet veel later zat ik bij een Pools stel achter in de auto.

Duur, afstand en stijging/daling

Tot aan de weg waar we dus een stukje terug moesten om onder de weg het pad te vervolgen had ik 3 uur gelopen. De wandeling zou dan nog een uur duren als je door gaat wandelen. De gehele etappe is 14.4 km die je dan in 4 uur zou afleggen. Je stijgt deze etappe 550 meter en daalt 520 meter.

Wandelen op Mallorca – Spanje

Genieten van The Good Things in Life – Mallorca

Lunch in Estellenc - GR221

Maar ik zat een paar minuten later heerlijk in de zon op een terras in Estellenc. Ik had een heerlijke lunch besteld en zat volop te genieten van het heerlijke weer. Schoenen uit, slippers aan en de tas naast me op de grond.

Life is good!

Estellenc naar Banyalbufar - GR221 Mallorca
Estellenc naar Banyalbufar – 7km

Na een klein uurtje besloot ik om verder te lopen. Ik moest nog 7 km ongeveer naar Banyalbufar en dat kon ik wel dacht ik. De schoenen waren weer fris en de sokken weer droog en ik liep met goede moed het dorp uit. Na een stukje op het pad kwam ik weer op de doorgaande weg te lopen. Ik dacht … Eigenlijk heb ik gewoon zin ineen warme douche en een kop koffie… Dus weer de duim omhoog en nu was het een vrouw uit Berlijn die me met haar gele Panda een lift gaf. Wat kom je toch een leuke vakantiemensen tegen tijdens het wandelen op Mallorca!

Zo’n 5 meter voor het hotel, bij de bushalte, zette ze me af en ik kon zo inchecken en onder een hete douche stappen! Wat fijn geregeld weer allemaal!

Op het fantastische terras van hostal Se Baronia in Banyalbufar

Verblijf in Banyalbafur

Ik verbleef in het geweldig mooie Hostal Se Baronia waar ik precies €100 betaalde voor een nacht. Een geweldig groot pand waar je heerlij op het dakterras kan zitten maar waar ze ook een aantal verdiepingen lager een fijn zwembad hebben. Banyalbafur staat bekend om zijn terrassen en deze zijn goed te zien vanaf het dakterras.

Hostal Se Baronia - Banyalbafur - Wandelen op Mallorca
Zicht vanaf het balkon van Hostal Se Baronia

De volgende ochtend nam ik de bus naar Esporles en vanuit daar liep ik mijn laatste etappe naar Valdemossa. Ook weer een erg mooie wandeling! Lees ook over die wandeling!

Heb jij al eens zo’n stuk van een lange afstand wandeling gedaan?
Op Mallorca of in een ander Europees land?

Wil je meer wandelinspiratie lezen?

Wandelen in de wadi Ghuweir – Jordanië

Wandelen op Karpathos – Griekenland

Lycian Way – Etappe 2 & 3 – Turkije

8x wandelen in Singapore

Fishermen’s Trail – Wandelen langs de kust van Portugal

Of wandelen op de historische weg?

Zinvol Reizen op de Rota Vicentina – Historical Way – Etappe 1, 2 & 3

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik