De Fishermen’s Trail – Wandelen langs de kust in Portugal – Deel 2

Deze reis staat in het teken van wandelen in Portugal, het laatste deel van wandelen langs de kust over de Fishermen’s Trail. Ik begon deze reis met het wandelen op de Historical Way. Ik deed 3 etappes tot aan Porto Covo waar ik over ging op de Fishermen’s Trail, het wandelen langs de Atlantische Oceaan met haar mooie blauwe en blauwgroene tinten. Echt geweldig!

De Fishermen’s Trail

Fishermen's Trail - Wandelen langs de kust in Portugal

In deze blog neem ik je verder mee in het wandelen langs de kust van Portugal. Ik was gebleven aan het einde van etappe 5, in Odexeice. Een leuk plaatsje net iets landinwaarts. De vooruitzichten voor de volgende dag was veel regen. Toen ik die avond met de Brit, de Indiase man en de Duitse zat te eten vertelde de Duitse Eva dat ze besloten had om een Uber te nemen in de ochtend om haar een stuk verder te brengen. Ze zou dan de middag wandelen, de laatste 10 km wandelen van etappe 8. Dus Carrapateira in… Dat leek me wel wat.

Etappe 8 – laatste 10 km naar Carrapateira

Na een kopje koffie die ochtend samen met de Brit, die daarna naar Lissabon ging want zijn reis zat erop, en met de Indiase man die ook zijn laatste dag besteedde op de trail door naar het strand te gaan en de avondbus naar Lagos te pakken, stapte ik met Eva in een Uber. Een elektrische en hij werd bestuurd door een Oekrainer 🙂

Wandelen op de Fishermen's Trail - Portugal
Samen met de Duitse Eva op pad

Bij Monte Novo stapten wij uit en begon onze wandeling. We hebben samen gewandeld en het tempo kwam redelijk overeen. Dat is dan wel weer fijn. Het waren lange wegen richting kust, golvend met weinig interessants onderweg. Bij de kust gekomen begon het te regenen, we zagen het al een tijdje hangen in de lucht. Het duurde niet lang of het goot echt! We liepen het stuk over het strand en waren echt doorweekt… Ik voelde het op een gegeven moment echt mijn schoenen in gaan…

Je kunt het eigenlijk niet zien op de foto maar de rood/witte vlag en de groen/blauwe vlag staan op de overhangende tak geschilderd.

Bij de eerste afslag linksaf richting dorp Carrapateira zijn we afgeslagen en moesten we een heel stuk over een asfaltweg. Dit is niet de route maar we waren niet meer aan het opletten, we liepen alleen nog recht op ons doel af… Een droog huis en een warme douche!

Schoenen, zooltjes en sokken drogen - Fishermen's Trail

Ik liet het water echt uit mijn schoenen stromen toen ik over was, er stond gewoon echt een laagje in, hahaa! Dat had ik nog nooit eerder gehad. Die middag en avond heb ik samen met Eva heerlijk gegeten in de Micro Bistro Bar. Wat een super leuk tentje! Een hip tentje met heerlijk eten!

Micro Bistro Bar in Carrapateiro

GPS Carrapateira

Zoek een overnachting in Carrapateira

Wandelen langs de Kust in Portugal

Etappe 9 – Carrapateira naar Vila do Bispo 16 km

Vanmorgen samen met Eva begonnen maar na 2 km ben ik uitgelopen. Ik loop niet per definitie sneller dan haar maar maak mijn foto’s wat sneller, of neem daar minder tijd voor. Ik kan ook mijn water pakken zonder dat ik daarvoor moet stoppen. Dus toen we bij de kust waren ongeveer liep ik weer alleen.

Wandelen langs de kust in Portugal - Fishermen's Trail

Het was echt een super gave route en super uitdagend ook. Er zaten echt stukken bij waar je moet klimmen en klauteren en echt even je best moest doen. Deze etappe is dus niet voor iedereen weggelegd denk ik. Ik vond het heerlijk! Het is de hele dag droog gebleven en ik heb de meest mooie plekjes weer voorbij zien komen. Een aantal camperplekken waar mensen nu staan die zeker gaan surfen maar ook de overwinteraars die niet meer hoeven te werken voor hun geld.

Op een gegeven moment lag er een bord met de tekst dat als de oceaan het niet toe zou laten dat we konden passeren we terug moesten gaan. Hmm..interessant! Na een heel stuk liep het pad naar beneden, ook best steil weer… klein stukje over het strand, bij lange na niet bij het water. Daarna weer omhoog, tussen twee baaien in. Wat een super plek was dit! Deze klim was ook best een uitdaging, en ging daarna nog een stuk op een weg door.

Het pad wat je links de berg af zit gaan was een vrij uitdagend pad. Daarna dus dat stukje strand over en toen weer omhoog. Dit was echt een super gaaf stukje om te wandelen en zeker niet voor mietjes bedoeld 🙂

Daarna kwam ik in een natuurgebied te lopen, ik hoorde weer jagers om mij heen. Na een lange weg hielden ineens de bordjes van de Fishermen’s Trail op te bestaan…

Wandelen langs de kust in Portugal - Fishermen's Trail

De Historical Way werd wel aangegeven en omdat die ook naar Vila do Bispo gaat die maar gevolgd. Blijkt dat dit ook voor morgen een deel zo is… Best vreemd he? De hele tijd wordt hij dan gewoon dubbel aangegeven en nu vinden ze het ineens normaal om dan maar de Fishermen’s Trail achterwege te laten.

Wandelen in Portugal langs de Atlantische Oceaan – Fishermen’s Trail

Na een paar kilometer langs die grote weg kwam ik uit in Vila do Bispo en het was nog maar 12 uur… ik mocht al inchecken en heb me gelijk lekker heet gedoucht. Nog geen uur later zat ik op het terrasje naast Eva die ook net binnen was en aten we onze lunch. Later die middag ben ik nog lekker gaan zwemmen in het indoor zwembad.

GPS Vila do Bispo

Bekijk jouw opties voor een overnachting in Vila do Bispo

Etappe 10 – Vila do Bispo naar Sagres 20.5 km

Erg twijfelen of ik wel of niet zou gaan. De hele dag was er regen voorspeld, misschien in de middag wat minder… Maar oke, tijdens het ontbijt dacht ik nog, ik boek een nacht bij in dit hotel. Ga ik nog lekker zwemmen en lees ik gewoon mijn boek uit. Toen ik naar mijn kamer liep bleek het haast niet te regenen… Dus ik heb me aangekleed, goed voorbereid op hevige regenval… Plastic om de gaiters zodat mijn schoenen deels droog zouden blijven, korte broek waarin ik de telefoon kan stoppen en tas in de regenhoes en poncho aan. Gaan met die banaan!

Goed aangekleed voor de regen - Fishermen's Trail

Ik moest rood/wit volgen eerst dus toen ik ze zag ben ik ze gaan volgen… Totdat ik zo’n 40 minuten later dacht…ik ga landinwaarts?? Bleek ik op een hele andere europese route te zitten. Ik had ook niet eens gekeken welke plaatsnaam er aan gegeven werd… Ik ben gewoon gaan volgen.. dus ik kon weer terug. Ruim een uur nadat ik dus startte met wandelen was ik pas goed op weg. Ik was onderhand doorweekt. Niet door de regen maar door het condens wat zich onder de poncho ophoopt van je lichaamswarmte. Niet erg want niet koud maar toch…

Dit is niet de goede weg.. Fishermen's Trail - Wandelen langs de kust in Portugal
Dit is niet de goede weg..

Koeien en schapen op het pad - Fishermen's Trail - Wandelen langs de kust in Portugal

Ik liep het dorp uit en liep over lange wegen richting de kust. Ik passeerde een man met zijn kudde koeien en schapen. En een stuk later klaarde het iets op. Bleek dat ik al een tijdje de Atlantische Oceaan weer in zicht had naast mij. Ik maakte een mooi filmpje met de vogels die laag aan het vliegen waren om vliegjes te vangen, denk ik.

Fishermen's Trail - Wandelen langs de kust in Portugal

Hierna kwam ik echt weer door het groen van de kust te lopen, golvend van hoog naar laag langs de kust en de baaien. De zee kleurde weer mooi blauw/groen net als de wegwijzertjes die er ook weer waren van de Fishermen’s Trail.

De Fishermen’s Trail – Wandelen langs de kust in Portugal

Ik vond het echt weer een super route, wandelen langs de kust in Portugal! Ik kwam een aantal wandelaar tegen en het duurde niet lang voordat de zon echt doorbrak en ik de angst kwijtraakte dat het misschien weer zou gaan regenen. De poncho ging uit en de doorweekte trui ook, mijn oranje windjack aan en weer volop genieten.

Fishermen's Trail - Wandelen langs de kust in Portugal

Na een paar mooie paden langs de kust ging ik weer iets landinwaarts en kwam ik over stenen te lopen. Dit hield aan tot de grote weg naar Cabo de Sao Vicente. Lastig wandelen hoor. Eerst alleen maar op de grond proberen te lopen, daarna toch alleen maar op de grote stenen te stappen..en op een gegeven moment beide manieren gecombineerd. Fijn is het niet!

Cabo de Sao Vicente kwam in beeld en ik zag dat de vuurtoren in de steigers stond. Wat jammer nu weer. Maar ja, dan maar lekker wat eten in het restaurant…aaah die bleek ook dicht te zijn. Dat is nu jammer zeg! Mijn kleine teentje had de blaar weer ontwikkeld en mijn sokken waren nat. Ik heb er een tijdje op het muurtje gezeten met blote voeten, sokken iets laten drogen, schoenen ook… En de blaar doorgeprikt. Toen het spul weer aan en het laatste stuk wandelen.

Cabo de Sao Vicente - Wandelen langs de kust in Portugal

Ook daar was het steen, steen en nog eens steen. Niet fijn hoor met een blaartje! Maar gelukkig is het vaak na een kilometer lopen weer zo dat de voet en de blaar weer lekker in de schoen zitten en je hem niet meer voelt. Langs nog een aantal mooie baaien en strandjes gekomen en uiteindelijk in Sagres aangekomen.

Ik was vergeten een hotel te boeken en ik zag er 1 net voor het eindpunt, een hotel met een pizzeria en coffeebar erin.
BINGO. Ik verbleef deze nacht in het fijne hotel Mareta View

Bij zonsondergang nog even de surfers bekeken bij het strand. Zeker 15 zaten er in het water en deden hun best! Super leuk om te zien, ik heb het toen een keer een weekend geprobeerd, ik weet hoe zwaar het is!

Hendrik de Zeevaarder - Sagres

GPS Sagres

Bekijk jouw opties voor overnachtingen in Sagres

De Fishermen’s Trail – Wandelen langs de kust in Portugal

Etappe 11 – Sagres naar Salema – 19.5 km

Deze route staat te boek als erg moeilijk, dat zie ik nu pas.. Een dag nadat ik hem gelopen heb en een regenachtige dag heb. Maar ik kan je verzekeren, het was de moeilijkste etappe tot nu toe. De meest uitdagende, de meeste hoogtemeters maar ook de meeste strandjes bezocht. Echt een heerlijke dag!

De Fishermen's Trail - Wandelen langs de kust in Portugal - Deel 2
Vanuit Sagres naar Salema kom je langs vele stranden, dit was gelijk al de eerste

Het weer was super en de hele dag heb ik geen spetter regen gezien, het was gewoon lekker zomer weer.
Zo fijn he? in december even flink de zon op je gezicht!

Ik heb in het hotel waar ik zat, kan ik echt aanbevelen trouwens, ontbeten. Dat ontbijt was iets minder maar ja… Het hotel Mareta View – Bed and Breakfast zit precies langs de route en heeft een coffeeshop en een pizzeria onder zich. Ik vond het een super plek! Die ochtend liep ik daar weg en volgende de grote weg en vond een km verderop een SPAR. Daar heb ik een banaan gekocht en twee mandarijnen voor onderweg.

Kort daarna loopt de route net voor de haven linksaf achter een paar woningen langs richting het eerste strandje. Het was al lang geleden dat ik op het strand liep. Volgens mij alleen echt een heel stuk op de eerste dag vanaf Monte Covo.. Daarna elke keer wel in het mulle zand maar niet een heel stuk strand. Na het strand ging ik door een natuurgebiedje waar nu erg veel water was.. Ik zag echt even niet hoe ik aan de overkant zou komen zonder mijn schoenen nat te krijgen. Hier had ik toch echt geen zin in zo vroeg al. Dus dan sta je daar even te kijken en langzaam loop ik dichterbij..

Uitdagingen op jouw pad - Fishermen's Trail

Uitdagingen krijg je op je pad om aan te gaan
Wandelen langs de kust in Portugal

Wat vond ik het super gaaf om dit proces te bezien. Ik kon haast niet geloven dat dit de route was. Toch zag ik een paar meter verderop het vlaggetje van de Fishermen’s Trail op de wand staan. Ik moest echt een stuk door het water om daar te komen. De wand waarlangs ik zou gaan was echt te steil. Toen ik dichterbij kwam, al twijfelend en nadenkend zette ik een paar stappen in de juiste richting, zag ik een rijtje stenen in het water liggen. Ze lagen er perfect om op te staan en om de eerste 1.5 meter al te overbruggen. Ik zag nog niet hoe ik dan verder zou moeten maar ja, die eerste stappen gezet. Met mijn wandelstokken zorgde ik dat ik in evenwicht bleef en dat ging prima. Tot bij de laatste steen, het water was hier ook echt wel op zijn diepst…

Als ik erin zou stappen zou ik tot boven de schoenrand erin zakken (Ik draag hoge schoenen). Ik bedacht me dat ik terug moest gaan om grote ronde stenen te zoeken zodat ik het rijtje af zou maken maar net toen ik wilde keren zag ik rechts naast mij dat de wand niet meer zo steil was en ik als ik mijn best zou doen nog een stukje verder zou kunnen komen op die wand. Dus dat gedaan. Ik stond op de wand mezelf naar links te laten hangen zodat ik goed grip had toen ik ineens zag dat ik gewoon omhoog zou kunnen klimmen ongeveer een meter en dan op het pad uit zou komen! Eerder had ik nog niet gezien dat het pad daar al liep, dat viel pas op toen ik al zover was. En zo was ik ineens daar waar ik wilde zijn.

Mindful Wandelen

Als je dit stukje zet in de metafoor van hoe het leven werkt… Soms moet je stappen zetten in een richting die je nog niet ent maar die jou wel aanspreekt. Nee je weet nog niet waar je uitkomt, dat is nog niet te zien maar als het goed voelt moet je gaan en dan openen zich wegen en paden die voor jou beschikbaar worden en die uiteindelijk jouw te bewandelen weg is. Ik heb hier nog een hele tijd over lopen nadenken, wat heerlijk weer!

De Fishermen's Trail - Wandelen langs de kust in Portugal - Deel 2

Ik liep ineens over lange wegen in het binnenland leek het. De oceaan was niet meer in zicht. Langzaam aan kwamen er weer wat bergen in zicht en zo ineens stond ik voor een afgrond leek het wel en kon ik een lang pad af naar beneden naar een leuk strandje. Ik zag een parkeerplaats met een heel aantal campers en hoe dichterbij ik kwam hoe beter ik kon horen dat er gitaar getokkeld werd.

Ik zag een oudere grote camper met een houten opbouw aan de achterzijde. Zo’n pipowagen hadden ze er achter op gebouwd, hoe leuk! Er liepen allemaal alternatieve relatief jonge mensen rond en er hing een echte hippiesfeer. Ik liep er even naar het strand en besloot er een pauze te doen. Even een banaan eten, en even lekker genieten van de rust.

Hippies bij Praio do Barranco langs de Fishermen’s Trail

De Fishermen's Trail - Wandelen langs de kust in Portugal - Deel 2

Met stenen waren er inhammen gebouwd waar je uit de wind kon zitten. In die naast mij zat nog weer iemand gitaar te zingen en zachtjes mee te zingen. Een stukje verderop zag ik mensen in het water surfen en links van mij een stel zich helemaal uitkleden om een skinny dip te nemen. Rechts was een man op een slackline aan het balanceren… Heerlijk sfeertje hing er. Ik heb er een tijdje heerlijk zitten te genieten van de sfeer en de zon.

Wil jij hier ook naartoe? GPS locatie relaxte strandje Praio do Barranco

Even samen lopen met Martina uit Kroatie

Een stralende dag op de Rota Vicentina – Fishermen’s Trail

Hierna weer verder en die begon gelijk weer met een klim, weer naar boven waar we de meest mooie uitzichten weer hadden over de baai en de Atlantische oceaan. De Croatische Martina had ik al even gezien en toen ik verder liep vanaf het strand koos zij een andere route. Bovenop bleek dat zij de weg kwijt was geraakt en pas nu weer terugvond.. We hebben tot de volgende baai gezellig samen gelopen. Ze was al een jaar aan het reizen, via workaway op een heel aantal plekken gewerkt waaronder IJsland en nu Portugal. Ze zat in haar laatste week en volgend jaar wilde ze gaan werken. Als ambulancemedewerkster 🙂 Hoe leuk! Ik vertelde natuurlijk dat ik in mijn werk vaak contact heb met de ambulance en hun medewerkers.

De Fishermen's Trail - Wandelen langs de kust in Portugal - Deel 2

Bij de volgende baai nam ik een pauze en zij liep nog even door. Na mijn pauze en na weer een flinke klim en afdaling zag ik haar bij de volgende baai liggen in haar zwempak, ze had lekker een duik genomen. Eigenlijk wil ik dat ook wel doen en ik nam me voor om dat bij de volgende baai te doen. Maar eerst moest weer een aardige klim maken. Het hield niet op deze dag! De paden waren op sommige plekken best glad en nog vochtig van de vele regen.

Toen ik weer een afdaling had gemaakt en zag dat ik toch net niet bij het strandje kwam besloot ik om er toch naartoe te gaan. Het werd al iets frisser maar de zon scheen nog lekker. Net voor het strand moest ik een flinke afstap maken en daar gleed ik uit. Ik schaafde mijn kuit, onderzijde van mijn bovenarm en kwam flink hard terecht op mijn bil. Precies op het bot natuurlijk. Ik stond op en besloot dat dit strandje niet voor mij bedoelt was en ging weer terug naar boven.

Vallen en opstaan op de Fishermen’s Trail

Ik kwam even door een mooi natuurgebied te lopen met zicht op de oceaan.  Dit was de eerste keer dat ik veel afdrukken van herten/reeën zie. Ik had tot nu toe alleen de bebording gezien waarop gewaarschuwd wordt voor overstekende herten. En natuurlijk de jagers al meerdere keren gehoord. En toen kwam ik weer bij een strandje waar we weer een flinke afdaling maakten. Sommige stukken waren zo steil en alleen maar met zand dat ik helaas nog een keer uitgleed.. Deze keer minder pijnlijk maar doordat ik me bijna nergens aan kon vasthouden gleed ik een stukje naar beneden. Deze vond ik meer beangstigend dat de eerste keer. Wat als ik verder zou glijden en tegen een boom ofzo tot stilstand zou komen? Bah!

De Fishermen's Trail - Wandelen langs de kust in Portugal - Deel 2
Geen charmante foto…maar ik kan je vertellen dat ik nu, een dag later, een flinke blauwe bloeduitstorting heb op mijn bil

Nou ik kan je vertellen dat ik nu snap waarom mensen die al een beetje een angst ergens voor hebben juist vallen en uitglijden. Ik werd te voorzichtig en glibberde best veel. Ik ben niet meer gevallen maar het lopen ging niet fijn meer. Ik was blij dat ik beneden was,ik heb er even bij het strandje gezeten aan een picknicktafel en toen weer verder.

De klim naar de volgende hoogte was te steil en ik werd een heel stuk erom heen geleid. Door een mooi landschap liep ik terug naar de kust. Wederom liep ik over mooie slingerende paden in het natuurgebied Costa Vicentina.  En zo ineens stond ik achter een aantal woningen in een wijk van Salema. Ik liep er een wijk in waarvan ik het gevoel heb dat er alleen maar pensionada’s wonen, ik hoorde veel Engels, ik zag een aantal Duitse auto’s staan.

Wandelen langs de kust in Portugal

In het dorpje was niets geopend en dus liep ik de volgende 1.5 km naar boven langs de grote weg naar mijn studio die ik gehuurd had bij Eco Camp – Sustainable Camping & Glamping. Ik vond het een super leuke plek, ik heb er een fijne pizza kunnen eten die avond en ze hebben een erg leuk winkeltje. Maar most of all… Die kachel! Het was frisjes en ik kon even het shirt wat ik totaal bezweet had vandaag en de broek die veel rood zand door het vallen had wassen en drogen. Helemaal super!

De kachel in mijn studio bij Eco Camp

GPS Locatie Salema

Kijk voor jou opties voor een overnachting in Salema

Rustdag in Burgau – Fishermen’s Trail

De volgende dag regende het helaas bij het wakker worden al. Ik heb een brioche croissant en een pastel de nata gekocht in het winkeltje en nadat ik die op had een Uber besteld naar Burgau. Daar zit ik nu in een appartement en ik heb lekker pasta gekookt, ook wel eens fijn he? Na alweer 1.5 week eten buitenshuis.. Hopelijk kan ik morgen wel weer wandelen langs de kust in Portugal want dat zou mijn laatste dag en etappe dan ook zijn.

Burgau - Portugal, Wandelen langs de Portugeze Kust

Morgen wandel ik het laatste deel…als het weer het toelaat tenminste. Deze etappe ging eigenlijk van Salema naar Luz, dat is 5 km verder. Bij slecht weer loop ik die 5 en verblijf ik in Luz en loop ik de volgende dag hopelijk de allerlaatste etappe Lagos binnen.

Etappe 12 – Salema naar Luz (laatste 5 km van Burgau naar Luz)

Dus ik begon deze ochtend op tijd. De regen werd voorspeld vanaf 10 uur en ik wist dat om 8 uur de winkel en het coffeeshopje open was. Na een fijne avond op de bank en slapen in een appartement was dat een fijne start. Een goede kop koffie.

Koffie hoort erbij – Fishermen’s Trail, Portugal

Koffie op de Fishermen's Trail in Burgau

Hierna liep ik naar de route, die ik had ik tijdens mijn rustdag uiteraard al lang opgezocht dus ik wist de kortste weg ernaar toe. Al snel liep ik langs de kliffen en de Atlantische Oceaan met heerlijke uitzichten wederom. Ik was onderweg naar Luz en dat was maar 5 km en dus had ik alle tijd. Die tijd nam ik ook, ik maakte foto’s van verschillende slakken,.. die er toch echt anders uitzien als de slakken die wij kennen. Ook nam ik tijd om te genieten van het zonnetje!

Iets na half 10 was ik in Luz en hoorde ik, toen ik langs een kerk liep, mensen zingen. Het was een religieuze feestdag, dat is ook zo. Dat was mij gister al verteld, kort heb ik even binnen gestaan om te kijken en te luisteren. De deur was niet voor niks open toch?

Ook de slakken zijn anders dan bij ons - Wandelen langs de kust in Portugal

Terugblik naar Burgau vanaf de Fishermen's Trail - Wandelen langs de kust n Portugal

Fishermen's Trail - Wandelen langs de kust in Portugal

Hierna ben ik op zoek gegaan naar een tentje waar ik fijn kon zitten. Die vond ik al snel nadat ik langs de mooie lange boulevard van Luz liep. Ik kon er fijn binnen zitten en na de eerste koffie begon het iets te sputteren en na de tweede brak het los. Toen heb ik nog een fijne tosti besteld en daarna kon ik verder.

Octopus in de boulevard gelegd van Luz - Fishermen's Trail

GPS locatie Burgau / GPS Luz Octopus

Kijk voor een overnachting in Luz

Etappe 13 – Luz naar Lagos – 11km

De zon brak weer door en na het dorpje Luz mocht ik een flinke klim naar boven maken. Het kost even wat maar dan heb je daarna ook wat. Een geweldig zicht over Luz en de Atlantische Oceaan. Luz is niet een dorpje…zoals ik net zei maar toch echt wel een flinke plaats!

Flinke klim omhoog na Luz - Fishermen's Trail - Portugal

Terugblik op Luz vanaf de Fishermen's Trail - Wandelen langs de kust n Portugal

Weer de fijnste uitzichten over de kustlijn

Ik mocht een tijdje boven blijven lopen, in de zon en met fijne uitzichten. Na een tijdje ging het pad weer naar benden en kwam ik uit in Porte do Mos. Ook hier waren wel weer twee koffietentjes maar ik had er nog geen behoefte aan. Ik schuilde kort met een Duits ouder echtpaar in een busstop en daarna liep ik door. Klein stukje door een wijk en toen over een geweldig verhoogd houten pad. Dit hebben ze best veel zo langs de kust. Dat loopt natuurlijk heerlijk en voor veel meer mensen toegankelijk op deze manier.

Wandelen langs de kust in Portugal - Fishermen's Trail

Nadat ik langs een golfbaan was gekomen kwam ik in een natuurgebied te lopen waar ik veel mensen tegen kwam. Na een heel tijd liep ik richting de punt van het land en kwam ik uit bij een vuurtoren. De route was er niet geheel duidelijk dus ik kwam voor de vuurtoren uit, toen ik beter keek op de GPX zag ik dat ik er eigenlijk achterlangs had moeten lopen. Nou ja, dat zullen ze vast niet voor niks gedaan hebben dus liep ik even een stukje terug. Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb… Anders had ik Ponte da Piedade gemist!

Ponta da Piedade - Wandelen langs de kust in Portugal

De geweldige ruwe kust van Portugal

Wat een mooi stuk natuur zeg! Er is een mooie trap gemaakt zodat je naar beneden kan en dicht bij het woeste water van de Atlantische Oceaan kan komen. Ik zag daar dat er een man, in zwembroek, stond. Achter hem op de muur zag ik ook een bord dat er boten zouden aanmeren. Die boten heb ik niet gezien maar die man heeft zijn best wel gedaan om een aantal keren als de golven niet te heftig waren er in te springen en er snel weer uit te komen.

Als dat niet goed zou zijn gegaan dan waren wij met z’n allen daar getuige van geweest… Niemand had hem kunnen redden.. Best vreemd dat iemand zoiets doet… Maar ja, het ging gelukkig goed en hij heeft zijn kick gehad.. dat straalde van zijn gezicht af!

Wandelen de stad Lagos in vanaf de Fishermen's Trail

Na dit mooie stukje natuur liep ik een stuk langs de grote weg om daarna van strand naar strand te lopen en uiteindelijk de boulevard van Lagos op te komen. Langs een fort, voorbij een kerk en uiteindelijk bij de haven… Gelijk daarachter stond het bord van de Rota Vicentina… Het 0-punt voor mij. Voor anderen het startpunt misschien!

Forte da Ponta da Bandeira - Lagos - Portugal

Ik had het gedaan… Althans, zo goed als! 3 etappes heb ik overgeslagen… Ooit ga ik die nog wel doen want.. Ik ga ook heel graag wat meer van de Historical Way doen. Ik vond die ook wel super gaaf! Maar voor nu ben ik lekker in Lagos en heb ik nog even de tijd om ook die stad morgen te gaan bekijken…en overmorgen!

• Eindpunt van de Fishermen’s Trail GPS Lagos

Waar ga jij overnachten in Lagos?

PIN Fishermen's Trail

Sao Torpes tot Lagos – Portugal

De 13 etappes van de Fishermen’s Trail voor je op een rijtje:

Om even een overzicht te krijgen over hoe de gehele route is deel ik nog een keer alle etappes voor je op een rijtje. Het zijn er 13 in totaal en de kortste is maar 10 km terwijl de langste 22.5 km is. Dit wil niet altijd zeggen dat je op de langste route ook de meeste tijd nodig bent. Verkijk je niet op de hoogtemeters die er soms bij kijken. Lopen langs de kust is telkens weer verrassend en uitdagend!

1  : Sao Torpes – Porto Covo 10km
12: Salema – Luz 12 km
13: Luz – Lagos 11 km

Deel je deze blog?
Of bewaar hem als inspiratie voor jouw volgende wandelvakantie!

Wil je andere wandel inspiratie lezen?

Wandelen in een Wadi – Oman / Jordanië

8 dagen pelgrimeren in Spanje – Camino Frances

8 dagen op de Alpe Adria Trail – Oostenrijk

Of bekijk mijn mooiste wandelingen in Overijssel eens

Mijn mooiste wandelingen in Overijssel – Nederland

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik