Bezoek het oudste regenwoud ter wereld de Taman Negara – Wandelen in het regenwoud Taman Negara, Maleisië

Toen ik weer in Maleisië was wilde ik graag een langere wandeling maken in het regenwoud. Het oudste regenwoud ter wereld, de Taman Negara. Wandelen is een hobby geworden van mij dan ook nog eens in het oudste regenwoud zou dan toch super zijn? Dus ik boekte een trip van 4 dagen waarvan we 2 dagen zouden wandelen in het regenwoud Taman Negara.

Wandelen in het regenwoud Taman Negara, Maleisië

Op het moment van schrijven woon/leef ik 5 weken in Melaka en dus kon ik zo ‘even’ dit uitstapje maken.

Ik heb in Melaka een appartement in het Imperio Residence complex waar ik kan studeren voor de Life Coach opleiding. Ik kan het iedereen aanbevelen om een studie te doen, te blijven ontwikkelen en leren. Het is door deze studie dat 2022 een ongelooflijk leerzaam jaar voor mij is geweest. Maar dat is een ander verhaal

Vanuit Melaka deed ik een weekend trip naar Singapore waar ik meerdere wandelingen liep. En deed ik nu ook een 4 daagse naar de Taman Negara. Ik had de Inner Jungle Trip geboekt waarbij ook een nacht in de grot inbegrepen zat maar ik zal later vertellen waarom dit niet door kon gaan.

Bezoek het oudste regenwoud ter wereld de Taman Negara

Zicht op de rivier vanaf Kuala Tembeling Jetty - Oudste regenwoud ter wereld Taman Negara
Zicht op de rivier vanaf Kuala Tembeling Jetty – Oudste regenwoud ter wereld Taman Negara

Dag 1 KL naar de Taman Negara

De avond voor mijn trip startte was ik in de grote stad Kuala Lumpur. Ik at wat lekkers op Jalan Alor, nam een voetmassage, bezocht de Petronas Towers natuurlijk even en liep wat rond in Chinatown. Kuala Lumpur vind ik een fijne stad om zo even te zijn. De volgende ochtend vertrokken we rond half 9 vanaf het Han Travel bureautje in Chinatown – Kuala Lumpur richting Kuala Tembeling Jetty, hier stapten we over op een boot om de laatste uren daarin af te leggen.

Bij Kuala Tembeling Jetty krijg je alle informatie over de dagen in Kuala Tahan, het dorpje wat als uitgangspunt dient voor jou trip de Taman Negara in. Als je alles via Han Travel of NKS Travel hebt geboekt krijg je de vouchers voor je verblijf, de tripjes en uitleg over waar je te melden wanneer.

Beide keren had ik alles via Han Travel geboekt, online. Dit verloopt soepel en zonder problemen. Wil je niet vooraf boeken dan kan dat ook zeker allemaal ter plaatse. Via je hostel of het NKS bureau wat in Kuala Tahan zit is alles alsnog te boeken. Volgens mij ben je niet echt duurder uit als je alles apart boekt, of juist alles als pakket.

Vrij wandelen in het regenwoud Taman Negara is ook een optie maar dan moet je je beperken tot de boardwalk. Dat is een aantal kilometers en dan blijf je in de omgeving van Mutiara Resort.

Zicht vanaf de boot op het oudste regenwoud ter wereld Taman Negara

Na een paar uur op de boot, een krokodil gezien te hebben… Volgens mij was hij echt te groot voor een monitor lizard maar dat zou ook nog kunnen natuurlijk. Ik heb het gevraagd en ja er komen krokodillen voor. Niet bij Kuala Tahan omdat daar de stroming te snel was werd mij verteld. Maar wel waar we met de boot langs kwamen… Ook zag ik weer meerdere mooie Smyrna-IJsvogels zitten. Ze vallen goed op door kleur en grootte van de snavel, prachtig zijn ze! En aan de kant zagen we een aantal keren waterbuffels staan.

Op weg om te gaan wandelen in het regenwoud Taman Negara

Aangekomen in Kuala Tahan herkende ik het gelijk. De boten die aan de rand liggen, de restaurantjes en de boot om naar de overzijde te gaan, het NP in. De weg naar boven en daarna werd het allemaal anders. Er was enorm veel bijgebouwd natuurlijk. Ik zat in de dezelfde weg als de eerste keer alleen stonden er nu veel meer huizen en hostels aan. Deze keer zat ik bij Agosto Hostel, de vorige keer had ik aan het eind gezeten bij Tahan Guesthouse. Daar had ik voor het eerst een eigen hurktoilet gehad op de kamer 🙂

Zicht op Kuala Tahan vanaf de Taman Negara - Mutiara Resort
Zicht op Kuala Tahan vanaf de Taman Negara – Mutiara Resort

Agosto Hostel is een fijne plek om te verblijven moet ik zeggen. Ann is super aardig en vertelt je graag alles wat je wil weten. Ook over haar leven en het leven in Maleisië hebben we verschillende gesprekken gehad. Ik kan deze plek om die reden aanbevelen. Ze heeft slaapcabines en een paar privé kamers. De wc is klein en in de wc zit ook de douche maar wel een warme douche! Ik begreep dat Tahan Guesthouse nog steeds geen warme douche heeft… En dat is toch wel heel fijn vind ik.

Tahan Guesthouse ziet er wel heel kleurig uit - Oudste regenwoud ter wereld Taman Negara
Tahan Guesthouse ziet er wel heel kleurig uit

Wandelen in het regenwoud Taman Negara, Maleisië

Ik heb een foto gemaakt van Tahan ondat ik het zo leuk vond dat ik het herkende… Nu zie ik dat ik helemaal geen foto heb gemaakt van Agosto maar ik moet je bekennen dat ik daar lekkerder kon zitten. In Tahan had ik een eigen kamer maar kan ik me niet meer herinneren en ik zie het nu ook niet dat je fijn kan zitten buiten. Bij Agosto staan een paar tafel, twee banken en wat krukken om fijn te zitten.

Er waren veel Nederlanders en andere backpackers in Kuala Tahan en die avond at ik bij Ann Restaurant een fijne curry. Geen hoogstandje maar het was gezellig zo aan een volle tafel na een maand alleen te hebben gegeten.

Nightwalk in Taman Negara

Net als de eerste keer ben ik nu ook meegegaan met de nightwalk die in het programma zit. Natuurlijk ging ik gelijk mee wandelen in het regenwoud. Die kans zal ik altijd aannemen.

Verwacht geen grote dieren te zien want je loopt natuurlijk aan de rand van het park en in het deel waar de hele dag mensen zijn. De avondwandeling is meer gericht op insecten en reptielen. De vorige keer zag ik best veel insecten en ik was dus weer benieuwd wat we nu zouden spotten.

Nightwalk in het oudste regenwoud ter wereld de Taman Negara

Dit keer zagen we spinnen, wandelende takken en een slang hoog in de boom. Ook zagen we een paar schorpioenen maar doordat deze alleen in het donker zichtbaar worden gemaakt door blauw licht kon ik ze niet op de foto krijgen. Maar ik vond dat ook wel een heel indrukwekkend gezicht. Je ziet de vormen super goed en als ze zich bewegen zie je de staart heel duidelijk. Het was wel echt een indrukwekkend beest.

GPS coordinaten van alle bezochte plekken dag 1

Alle bezochte locaties van dag 1 zijn – GPS locatie Han Travel in KL waar ik werd opgepikt die ochtend – GPS locatie Kuala Tembeling Jetty, is de jetty waar ik op de boot stapte naar Kuala Tahan – GPS locatie Kuala Tahan – Mijn hostel die nach was GPS Agosto Taman Negara – En de locatie van waaruit de avondwandeling begon die avond was GPS Muitara Taman Negara

Dag 2 Long Trek – Teras Waterfall

Gister had het de hele dag geregend. Ook vannacht, rond 3 uur toen ik even naar het toilet ging zag ik dat het hard regende en toen ik wakker werd nog steeds. Ann vertelde ons dat ze twijfelde of de trip naar de grot door kon gaan in verband met de hoge waterstand. Toen ik naar de rivier ging om te kijken zag ik dat de boten aan de kant lagen. Eh… aan de kant? Ze lagen op de plek waar gister de parkeerplaats was. De rivier was bijna twee keer zo breed als de dag ervoor. Het water stroomde hard! Het wandelen in het regenwoud Taman Negara kwam zo wel in gevaar…

Hoog water bij Kuala Tahan, Taman Negara

Na het ontbijt zouden we horen of het wandelen in het regenwoud Taman Negara wel of niet door zou gaan. Het bleef maar regenen en ik kon het antwoord al wel raden. Nee het ging niet door. We konden wel een Long Trek doen naar de waterval. Het verschil in prijs zouden we dan terugbetaald krijgen. Dat ga ik dan dus doen. Een long trek de eeuwenoude jungle de Taman Negara in want wandelen in de jungle is wat ik ging doen, no doubt about that!

Het regent nog als we dan uiteindelijk de jungle de Taman Negara in verdwijnen. We lopen eerst een heel stuk over de boardwalk, als deze ophoudt komen we op een soms best glibberig pad te lopen. Ik kijk zo nu en dan even goed om me heen. Ik sta even stil en hoor de jungle geluiden.

Heel kort zie ik even een vogel vliegen … Je weet wel zo’n mooie met een lange staart waar aan het eind van de veertjes van die opvallende stukjes zitten. Alsof de rest leeg is en daar nog wat veer zit. Ik heb zitten zoeken maar kom er niet bij. Als je weet welke vogel ik bedoel hoor ik het graag.

Bezoek het oudste regenwoud ter wereld de Taman Negara - Wandelen in het regenwoud Taman Negara, Maleisië

En oh ja, als het regent in de jungle krijg je last van bloedzuigers. De Franse medetoeriste dacht daar aan en keek bij haar schoen en zag er zowaar eentje omhoog klimmen. Hierna waren we allemaal gewaarschuwd natuurlijk! Meerdere bloedzuigers vechten we van ons af maar uiteindelijk worden we allemaal tenminste 1x door een bloedzuiger te pakken genomen. De Franse had er wel meerdere op zich zitten… En ook een super grote, ze zag hem pas toen hij al vol was en wel 4 cm lang!!

Het rare aan de bloedzuigers is, je voelt ze niet. Je voelt niet dat ze op je klimmen, je voelt niet dat ze zich vast zuigen en je voelt niet dat ze je bloed opzuigen. Ik had hem pas door toen hij weer onder mijn legging vandaan wilde komen maar dat dit niet lukte. Hij was nu natuurlijk een stukje dikker en mijn legging zit strak.. Toen voelde ik wat kriebelen en toen ik mijn legging omhoog deed zag ik bloed. Pas later kwam de bloedzuiger eruit vallen. Gelukkig hebben ze geen ziekte onder de leden en is er dus geen reden tot paniek.

Als we een tijd gewandeld hebben komen we langs een bijen nest, het zijn de sweatbees wordt uitgelegd door onze gids. Het nest is best lang en steekt bijna haaks van de boom af. Super om te zien. De sweatbees zijn kleine bijen en komen op mensen af die zweten, vandaar de naam. Ik lees later dat ze ook groefbijen worden genoemd. Verder zijn ze niet gevaarlijk voor de mens, ze lijken je niet te steken.

En we komen langs een mooie grote boom, de mengkundur tree. Hier nemen we allemaal even een foto, de gids stelt het voor en ik ben er blij mee dat we hier de tijd voor namen. Het regende nog steeds en aan de foto kun je zien dat er een beetje vocht in mijn hoesje is gekomen. We wandelen, ik heb het warm en hij hangt onder mijn poncho. Alsnog vind ik het een leuke foto geworden dus ik deel hem hier wel 🙂

Hierna lopen we verder en op een gegeven moment mogen we naar boven lopen, naar een mooi uitzichtpunt. Het is dan al duidelijk dat we de hele wandeling niet af kunnen maken. De waterstand is te hoog en als we naar de waterval willen dan moeten we dat per boot gaan doen. Helemaal prima, daar kiezen we voor en gaan naar boven.

Een leuke uitdagende wandeling naar boven, een gedeelte is nog best smal ook nog en dus is het even goed opletten. Het is wel gestopt met regenen maar alles is nog erg nat en dus glibberig. Boven gekomen zitten we even te genieten van de plek, het uitzicht over de rivier en het feit dat het droog is. Ik eet mijn mandarijn op en laat dan een foto maken van mij op deze mooie plek!

Hierna gaan we  weer naar beneden en lopen naar ons eindpunt… Dit is helaas daar waar we lunchen en waar we een stroompje over moeten steken. Die oversteek is lastig geworden door de hoge waterstand en we moeten er zwemmen.

Kijk voor een filmpje daarvan bij de highlight Taman Negara op Instagram.

Omdat de gidsen het toch allemaal spannend beginnen te vinden wordt er besloten dat we ook niet meer naar de waterval gaan maar dat we terugkeren naar Kuala Tahan.

Normaliter kun je hier door lopen zonder dat je uberhaupt natte voeten krijgt. Ik heb gezwommen en in het middendeel de grond niet gevoeld onder mij

Als we dan allemaal aan de overzijde zijn, al zwemmend… lopen we door de bosjes en klimmen zo vanuit het groen de boot in die reeds klaar ligt. De stroming is heftig en de rapids zijn leuk en er komt wat water binnen maar we blijven eigenlijk goed droog… Al zijn we nog steeds doorweekt van het zwemmen hahaha!

Zo vanuit de jungle de boot in. Het water stond zo hoog dat je zo uit het groen de boot instapte.

Wel jammer dat we dus ook niet meer langs het Orang Asli gaan. Het oorspronkelijk volk wat nog in de Taman Negara woont bezoeken. Ik heb dat de vorige keer wel gedaan en ik begreep al dat er niets veranderd is aan de invulling van het bezoekje. Dus voor mij minder lastig dan voor de andere toeristen die hier nog niet eerder zijn geweest. Jammer!

Bezoek het oudste regenwoud ter wereld de Taman Negara
Wandelen in het regenwoud Taman Negara, Maleisië

Die middag is Ann van Agosto Hostel erg ongerust. De mensen die gister wel de jungle in zijn gegaan waren nog niet terug. Er zijn hulptroepen onderweg gegaan en de echte hulptroepen waren in gereedheid gebracht en stonden op afroep. Ze had geen contact met de groep die stroomopwaarts was gegaan om de toeristen op te halen. Ze wist dus niet hoe het ging. Het duurde best lang maar begin van de avond kwam de groep thuis. Ze werden als helden onthaald!

Wat een verhalen werden er verteld! Ze hadden een boom moeten hakken, een vlot gebouwd en meerdere rivieren door moeten zwemmen. Er was 1 toerist bij die niet kon zwemmen… enz enz.. Story of a lifetime! Ergens vond ik het jammer dat ik daar niet bij was geweest. Ik ken mezelf en ben vindingrijk, ik zou het geweldig hebben gevonden… Uiteraard ook spannend maar dan gaat het ook ergens om!

Maar oke, ik ging een dag eerder dan verwacht weer terug naar Kuala Lumpur en dan ook gelijk terug naar Melaka, terug naar mijn appartement waar ik nog 1.5 zou blijven.

Dag 3 terug naar Kuala Lumpur

Al met al was het toch een leuke trip geweest. De helft niet gezien, maar ik was getroost met het feit dat ik het Orang Asli dorp al bezocht had en een waterval vind ik wel leuk hoor maar geen hoogtepunt. Die nacht in de grot komt nog wel een keer… Ik droom nog wel even over die keer dat ik in een grot in de Harau vallei sliep!

Wandelen in de Taman Negara

Na een laatste blik op de Taman Negara te werpen liep ik richting het busstation. Voor de terugweg was de bus geboekt. Via een stop bij Han Travel in Jerantut waar ik een deel van mijn geld terugkreeg omdat ik de nacht niet in de grot had geslapen gingen we door naar Kuala Lumpur. Daar werden we weer bij Han Travel Bureau in China Town afgezet.

Zou jij ook voor de 2 daagse gaan waarbij je een nacht in de jungle, in een grot doorbrengt?

Lees meer over mijn eerste bezoek aan de Taman Negara

Tip: Als je deels zelf rijdt en deze trip boekt bij Han Travel is het misschien handig dat je de exacte locatie van het reisbureau in Jerantut weet. Er is een parkeerplaats en dan zou je op kunnen stappen in het busje vanaf dit kantoor. GPS locatie Han Travel in Jerantut

Deel je dit avontuur op je sociale media?

Wil je meer lezen?

Wandelen op Bukit China – Melaka

De Authentieke Nyonya Laksa proeven in Melaka

Hiken in Penang National Park

Borneo Backpack Tips

3 dgn in de jungle van de Kota Kinabatangan

En als je hier dan toch bent… Ben je al eens in Singapore geweest? Ik wandelde er zoveel mogelijk!

8 x verschillende wandelingen in Singapore – Ga Wandelen in Singapore! – Actief op Reis

Ik hoop dat jij net zo van deze mooie wereld geniet dan ik