5 dagen Alpe Adria Trial – Mallnitz E7 t/m Seeboden am Millstättersee E11

De Alpe Adria Trial, lange afstand wandeling in Oostenrijk die ik je echt kan aanbevelen. Ik heb onderhand 19 etappes gelopen en ben dus bijna op de helft. Als jij ook een wandelavontuur van meerdere dagen zoekt en de Alpen gaaf vind dan is dit de perfecte keuze als je het mij vraagt. Lees meer over mijn eerste week: Kaiser Franz Josefs Hohe naar Mallnitz. Na Mallnitz liepen we verder naar Obervellach, lees hier verder op dit gave 5 dagen Alpe Adria Trail avontuur!

Mallnitz E7 t/m Seeboden am Millstättersee E11

Wist jij dat de hele Alpe Adria Trail maar liefst 750 km lang is? Beginnend in de Alpen bij Kaiser Franz Josefs Hohe (Gross Glockner) naar de Adriatische Kust in Slovenië. En ja, je loopt dus in meerdere landen als je hem helemaal gaat wandelen. Van Oostenrijk ga je even Italië in om daarna in Slovenië te eindigen.

Alpe Adria Trail - Oostenrijk
De Uitzichten waar je op moet rekenen tijdens je wandeling op de Alpe Adria Trail

Wij begonnen aan etappe 7 tijdens deze laatste 5 dagen Alpe Adria Trail.

Etappe 7 Alpe Adria Trail

Mallnitz naar Obervellach
Deze etappe is 17.8 km en daar zul je ongeveer 6.00 uur over doen.
Stijgen: 238 meter en dalen 738 meter
Overnachting in Pension Haus Molltalleitn

We liepen die ochtend naar Mallnitz, super leuk plaatsje met een mooi park en plein. Hierna loop je naar Stappitzer See, op de kaart lijkt het erop alsof je een stuk heen en weer loopt om daarna de route weer op te pakken. Dat is een heel klein stukje en zeker de moeite waard om te doen. Het is een mooi riviertje waar je langs loopt, super helder water en het meer wat in het dal ligt is ook een echte spiegel. Bij het punt waar de route weer bij elkaar komt kun je vervolgens nog een lekkere kop koffie kopen en even heerlijk in de zon op het terras zitten. Fijn en mooi toeristisch plekje dit.

5 dagen Alpe Adria Trail

Stappitzer See - Alpe Adria Trail

5 dagen Alpe Adria Trail – Oostenrijk

Hierna liepen we heerlijk langs het dal aan de andere zijde dan waar we gister liepen terug naar het Molltal naar het plaatsje Obervellach. Ondertussen liepen we door de Rabbischschlucht, een kloof met een denderende rivier. Geweldige plekjes dit waar ze dan de Alpe Adria Trial even doorheen laten lopen. Helemaal super toch?

Rabischschlucht - Alpe Adria Trail - Oostenrijk

Het zou aan het eind van de dag gaan regenen en toen we een half uur voor het plaatsje waren begon het al te druppelen. Toen we in het bos aan het afdalen waren ging het iets harder regenen maar bleven we door de bomen nog redelijk droog. Toen we in het plaatsje aan kwamen begon het echt te plensen. We stonden toen voor een terras met allemaal droge plekjes om een currywust of bratwurst met patat te eten…

Nou ja dat konden we toch niet weigeren?

currywurst / bratwurst - Oostenrijk

5 dagen Alpe Adria Trail – Volop Genieten

Obervellach - Alpe Adria Trail

We waren over, kregen gelijk een heerlijk kopje thee van de lieve mensen in het bed & breakfast Haus Mölltalleitn waar we zaten. Wat een leuk en lief stel was dat. Ze hadden alles perfect geregeld in een super fijn huiselijk sfeertje. Echt wel een aanrader. Je moet er een paar extra meters voor omhoog maar dan heb je ook dit uitzicht vanaf het terras. Hoe fijn!

Grillkunst - Obervellach
Een heerlijke pittige hamburger bij Grillkunst

Grotendeels heb ik deze reis even aan de kant gezet dat ik geen vlees eet. Het is lastig om vegetarisch te kiezen van de kaart in Oostenrijk. Uiteraard zijn er altijd mogelijkheden maar ik wil het mezelf tijdens het reizen niet te moeilijk maken. Dat is ook waarom ik me flexitariër noem 🙂

Kijk welke overnachtingsmogelijkheden er in Obervellach voor jou zijn.

Etappe 8 Alpe Adria Trail

Obervellach naar Danielsberg
Deze etappe is 12.9 km en daar zul je ongeveer 5.30 uur over doen.
Stijgen: 841 meter en dalen 559 meter
Overnachting in Haus Kolbnitz

Vanaf Obervellach liepen we heerlijk over verschillende landwegen die dag verder. Mooie uitzichten over het dal en uiteindelijk onder het treinspoor door. We zagen die gister al in de verte, de mooie hoge bogen van de bruggen.Ooit was dit een van de meest spectaculaire treinsporen door de Alpen. In 1909 werd deze geopend door Franz Joseph, even een leuk weetje ertussen door.

Alpe Adria Trail - Oostenrijk
Wakker worden en dit uitzicht hebben ..

Verder lopend kwamen we uiteindelijk bij een dorpje waar we gehoopt hadden op een lunch. Helaas was er niets open en gingen we toen we het dorp bijna uit waren maar aan de kant van de weg zitten. Heerlijk in het zonnetje wat muesli repen eten. Altijd goed om dus wat in de tas bij je te hebben. Meestal kun je eten onderweg maar deze dag lukte het niet.

Onderweg langs de Alpe Adria Trail

Onder hoge bruggen door - Alpe Adria Trail

Al dagen zagen we de Danielsberg liggen en nu gingen we er dan eindelijk op. Wat een leuk gebied, ze hebben er heel veel informatie geplaatst over de lokale flora en fauna. Welke dieren er gezien worden, welke stenen er gevonden worden en noem maar op. Ik vond het een leuke afwisselende wandeling die je ondertussen de Danielsberg opleidt waar je op het bijna hoogste punt even fijn kan zitten.

Zicht vanaf het rustpunt op de Danielsberg

Op de Danielsberg vind je Herkuleshof maar die was gesloten toen wij er waren helaas. Wat een prachtige plek!! Het pad loopt er rechts langs over het terrein om aan de achterzijde, na de mooie vijver, het bos weer in te gaan. Een heerlijk bospad brengt je weer naar beneden. Wij hadden onze overnachting in Kolbnitz. Dit bleek te zijn naast de plaatselijke nachtclub, eh nee, boven de plaatselijke nachtclub. Kolbnitz is maar een klein plaatsje leek het. Wel onderverdeeld in Uberkolbnitz en Unterkolbnitz. Haus Kolbnitz was super, erg netjes en er zitten NL’ers op wat ook wel even fijn was.

Herkuleshof - Alpe Adria Trail

Pasta is altijd een goed idee - Alpe Adria Trail

Boek jou overnachting bij Haus Kolbnitz

Etappe 9 Alpe Adria Trail

Danielsberg naar Hühnersberg
Deze etappe is 19.7 km en daar zul je ongeveer 6.15 uur over doen.
Stijgen: 744 meter en dalen 659 meter
Moeilijkheidsgraad van deze etappe is medium
Overnachting in Berggasthof Karlbauer

Bij Kolbnitz kun je met een treintje de berg op… Even een toeristisch uitje, dat is toch ook leuk tijdens zo’n wandelvakantie. Dus vroeg in de ochtend, met het eerste treintje gingen we naar boven. Normaliter lopen de toeristen dan een paar uur dus de man die we vroegen hoe laat we weer naar beneden konden keek ons raar aan toen we zo snel mogelijk weer wilden. Achteraf kunnen we zeggen dat het leuk is om even in een treintje te zitten maar dat we op de Alpe Adria Trail zelf zeker zulke mooie uitzichten hebben gehad. Je hoeft dit dus echt niet daarom te doen.

Bij Kolbnitz met het treintje omhoog - Oostenrijk

Hierna gingen we dan op pad, langs de rivier, op het fietspad met vele medefietsers. Het was echt een druk pad met ook wandelaars, erg leuk ook wel om wat meer mensen gedag te zeggen. Na ruim een uur staken we het water over en kwamen we in Muhldorf waar we heerlijk op het terrasje een koffie met gebak deden. Lekker genieten in het zonnetje van wederom een heerlijke dag op de Alpe Adria Trail.

Koffie in Mulldorf - Alpe Adria Trail
Bij een pauze doe ik altijd mijn schoenen en sokken uit, jij dan?

Toen we verder gingen kwamen we langs een herdenkingsplek van de tweede wereld oorlog en liepen we langzaam het dorp uit naar boven. Richting de indrukwekkende Barbarossaschlucht. Wat een geweldige stuk van deze dag. Omhoog langs het water wat naar beneden raast. Hoe hoger je kwamen hoe smaller de kloof werd in eerste instantie. Langs de route stonden nog wat leuke beelden om het voor kinderen ook levendig te maken.

Barbarossaschlucht - Alpe Adria Trail

De Flora en Fauna op de Alpe Adria Trail

Na zeker een half uur a 45 minuten kwamen we boven uit en liepen we verder over een brede zandweg. Heerlijk stukje van deze dag! Na een tijd kwamen we over een verharde weg te lopen en kwamen we door een plaatsje Goriach. Hier werden we een beetje te melig en hadden we ineens, beiden tegelijkertijd liedjes met dit woord erin… Ik begon met Goriach in de goriach hieperdepiep hoera… En tegelijkertijd begon Nicole met Goriach (gloria) van Ciao Italia… Ach ja … daar moet je bij zijn wil dat lollig zijn 🙂

Goriach - Oostenrijk

Hierna liepen we nog een tijdje over een mooi landweggetje en zochten de Wallfahrtskirche Maria wat in onze beschrijving stond. Daar zouden we ook nog een lekker bakje koffie kunnen drinken. Toen we daar kwamen leek Hohenburg Inn open te zijn maar niets bleek minder waar. Ze was gewoon gesloten, terwijl het lunchtijd was… Erg jammer. We liepen wel even naar de kerk maar vergaten haar te vragen om de sleutel…waar we op de terugweg achter kwamen.

Uitzicht op het eindpunt - Seeboden
Wallfahrtskirche Maria in Hohenburg

Toen we weer afdaalden kwamen we na een tijdje uit bij Berggasthof Karlbauer. Wat een heel mooi plekje is om te overnachten, iets duurder maar ook zeker de moeite waard. Vanaf het terras heb je zicht op een weide met wat geiten, ook een ADHD geit. Ook hebben ze er paarden en kippen. Helaas was er 1 kip dood toen wij een rondje gingen lopen. Wij vonden de kip verzopen aan in de waterbak… Wij vermoeden dan ook dat de kip door de ADHD geit vermoord is.. Je snapt het al, de melige bui van die middag zat er zo weer in.

Berggasthof Karlbauer - Huhnerberg
Berggasthof Karlbauer – Huhnerberg

Nicole maakte een gaaf filmpje van wat momenten op de Alpe Adria Trail!! Ook deelde ik na de reis alle stories van instagram in een highlight. Super leuk om weer te bekijken.

Boek jou overnachting voor deze etappe bij Berggasthof Karlbauer

Etappe 10 Alpe Adria Trail

Hühnersberg naar Gmünd
Deze etappe is 16.0 km en daar zul je ongeveer 5.30 uur over doen.
Stijgen: 377 meter en dalen 687 meter
Moeilijkheidsgraad van deze etappe is medium
Overnachting in Pension Alte Muehle

Het berggasthof Karlbauer lieten we weer achter ons en we gingen op weg naar wat een mooi uitzicht zou moeten zijn de 3 dalen in. Ik kan je verzekeren dat de uitzichten gaaf waren maar dat we verder liepen omdat we dachten dat er nog een beter uitzicht kwam. Dat was dus niet zo. In die vroege ochtend zagen we wel een vrouw zitten op een bankje en we wilden haar niet storen. Ons vermoeden is dat zij het uitzicht had wat ons boekje voor ons beschreef.

Wijdse Uitzichten op 5 dagen Alpe Adria Trail

Oude in ere herstelde watermolen - 5 dagen Alpe Adria Trail
Oude in ere herstelde watermolen – 5 dagen Alpe Adria Trail

We liepen verder om naar de Drachenwandermeile te gaan. Een lange hangbrug waar we overheen zouden gaan lopen. De weg ernaar toe was ook mooi, door het landschap met mooie uitzichten en langs een mooie in ere herstelde watermolen. Daarna gingen we het bos in en kwamen we over een verouderd pad te lopen ingericht voor kinderen. Verouderd omdat het klaarblijkelijk al jaren niet meer gebruikt was. Maar bij het hotel was ons verzekerd dat de brug open zou zijn… Het bordje in het dorp Altersberg gaf aan dat hij dicht zou zijn. Gelukkig hebben we het erop gegokt want ja hoor, de brug was open. Hoe leuk!

Drachenwandermeile - Alpe Adria Trail - Oostenrijk

Alpe Adria Trail in Vogelvlucht

Na de brug kwamen we bij een eetgelegenheid uit wat bij de kinderwandeling hoorde. Aan deze zijde van de brug was hij nog intact en levendig, super leuk gemaakt. Na de apfelstrudel met koffie liepen we langzaam naar beneden. Onderweg kwamen we een treintje tegen naar boven met allemaal kinderen om ook de drakenbrug over te steken natuurlijk!

Kunstlerstat Gmund - Oostenrijk

Kunstlerstad Gmund - Oostenrijk

We waren lekker op tijd in Kunstlerstadt Gmünd en daar waren we blij mee. Wat een leuke stad! Zeker de moeite waard om nog even doorheen te struinen voor het avondeten. Ons pension was ook echt geweldig, een oud gebouw van buiten maar hypermodern van binnen. Wat fijn zeg!

Kunstlerstadt Gmund - 5 dagen Alpe Adria Trail
Pension Alte Muehle – Kunstlerstadt Gmünd – 5 dagen Alpe Adria Trail

Uitzicht over Gmund vanaf Alte Burg

Boek jou overnachting bij Pension Alte Muhle

Etappe 11 Alpe Adria Trail

Gmünd naar Seeboden am Millstättersee
Deze etappe is 14.8 km en daar zul je ongeveer 4.30 uur over doen.
Stijgen: 310 meter en dalen 460 meter
Overnachting bij Strandhotel Pichler

We verlieten het leuke stadje Gmünd maar ook het het super leuke pension. We konden al terug kijken op een geweldige 5 dagen Alpe Adria Trail en besloten te genieten van deze laatste dag. Het weer was iets minder maar we keken toch ook uit naar het zwemmen in het Millstätter See. Hoe verder we kwamen hoe beter het weer werd, hoe fijn!

5 dagen Alpe Adria Trail - Gmund

Het hoogtepunt van deze dag was wel het kasteel (burg) Sommeregg waar we langs kwamen. We besloten hier een vroege lunch te nemen en op het dak even te genieten van de uitzichten. In de verte zagen we het meer al liggen, ons eindpunt. Het kasteel heeft een mooie inrichting en zoals we lazen een foltermuseum. Wij zijn hier niet binnen geweest maar in het restaurant vond ik het al indrukwekkend om de ridders en hun kledij te zien.

Even op het dak van Burg Sommeregg

Hierna liepen we in een klein uurtje naar het Seeboden am Millstättersee waar we bij de stapstenen in het meer bij ons eindpunt aankwamen. Echt, wat een super avontuur, wat een mooie dagen hebben we gehad en wat waren we blij dat we zonder ‘kleerscheuren’ ons eindpunt behaald hadden.

Trots op ons!!

Trots op ons, 11 dagen op de Alpe Adria Trail volbracht
Trots op ons! 11 dagen op de Alpe Adria Trail volbracht

Zou jij ook wel eens 5 dagen Alpe Adria Trail willen doen? Of zoals wij nu deden 11?
Of de etappes 12 tot en met 19? Zoals ik het jaar ervoor deed?

Als beloning na deze 11 dagen wandelen op de Alpe Adria Trail hadden we een fijn hotel geboekt aan de rand van het Milstatter See. Ik had het vorig jaar al gezien, toen at ik er alleen op het terras. Nu verbleven we er! Hotel Pichler met een privé strandje aan het meer. Heerlijk relaxen en even niets doen.

Yoga op het prive strand van hotel Pichler

Kijk eens wat je nog meer allemaal kan doen bij het Millstätter See

Boek ook jou laatste relaxte overnachting bij Strandhotel Pichler

Prive strand hotel Pichler

Het was een geweldige reis. We hebben een paar uitdagende dagen gehad maar ze waren allemaal goed te doen. Je moet er uiteraard niet aan beginnen als je geen wandelaar bent en niet lange afstanden kan wandelen. De afstanden lijken kort maar je moet dan ook kijken naar de tijd die er voor staat om ze te doen. Het is berg op berg af, iets wat wij in Nederland natuurlijk niet zo goed kennen.

5 dagen Alpe Adria Trail - Oostenrijk

Navigeren op de Alpe Adria Trail

De route is goed aangegeven, daar waar gewerkt aan de weg of in het bos wordt is het wel eens lastig. Wat dan fijn is om te gebruiken is de app. Je kunt deze kosteloos downloaden en dan kun je altijd zien of je nog op de route zit. Wij hebben dit een aantal keren gebruikt bij twijfel en 1x bij een overstroming waarbij we om moesten lopen. Super fijn dat je dan de app hebt die je met de GPS route kan leiden of kan herleiden terug naar de route.

Etappe 7 – Alpe Adria Trail – Oostenrijk

Etappe 9 – Alpe Adria Trail

Bewaar deze wandeling
Share – Tweet – Pin

Ben je nog op zoek naar meer wandelinspiratie?

Wat dacht je van 8 dagen pelgrimeren op de Camino Frances – Spanje

Wandeling Watergraafsmeer Amsterdam – 15 km

Wat neem ik in Nederland mee op een wandeling?

Nederlands Kustpad Deel 2

Lee Trail – Luxemburg – 3 dagen wandelen

Of wat dacht je van de meest noordelijk gelegen pelgrimstocht?

Wandel op de oude Pelgrimsroute St Olavsleden – Pelgrimeren in Noorwegen

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld als ik

Een reactie

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *