Lee Trail in 3 dagen – Wandelvakantie Luxemburg

Ken jij de Lee Trail? Een trektocht door de vallei van de Sure in de Luxemburgse Ardennen van 53 kilometer? Ik ging op een korte wandelvakantie in Luxemburg en koos ervoor om de Lee Trail in 3 dagen te gaan doen samen met Antonette van we12travel. Dat het weekend van eind juni zo warm werd wisten we nog niet toen we hadden gepland. Ik kan goed tegen de warmte en heb de hele Lee Trail met plezier gelopen!!

De Lee Trail is een middelzware (moeilijkheidsgraad 3) trektocht in Luxemburg die zich ideaal leent voor een korte wandelvakantie. De tocht is 53 kilometer lang en het beste te doen in 3 etappes. De route gaat grotendeels door de natuur en er is op de trail weinig ruimte voor bevoorrading voor water en eten.

Lee Trail in 3 dagen – Luxemburg

Als je zoekt op de site van Escapardenne vind je dat de Lee Trail  loopt van Ettelbruck naar Kautenbach maar om alvast rekening te houden met de warmte hebben wij hem andersom gelopen. De laatste dag is namelijk de langste en die hadden we dan als eerste dag. Op die dag zou het kwik de 30 graden net niet aantikken. Ik lees dat er flinke wandelaars zijn die de trektocht in 2 dagen deden maar voor ons was Lee Trail in 3 dagen de beste keuze.

Voorbereiding Lee Trail

Omdat we gingen kamperen nam ik mijn tent, slaapzak en slaapmatje mee. Om dit allemaal in de tas te krijgen moest ik mijn grote backpack (60+10 liter) meenemen. Niet ideaal natuurlijk maar het was niet anders. Ik nam hiernaast nog de nodige muesly-, fruit- en notenrepen mee voor onderweg. 2 grote flessen voor water aan beide zijden in mijn tas. Het minimale aan kleding en toiletspullen kon er nog bij in.

Wel nam ik mijn percolator met koffie, koffiemelk en suiker 🙂 Antonette nam een brander mee zodat we wel elke ochtend eerste een kopje koffie konden doen voor we weg gingen!!

• Wildkamperen mag niet in Luxemburg, er staat een boete van 140 euro op. Al kwamen we onderweg wel plekjes tegen die zich er super voor lenen en waar het erop leek dat deze ook als zodanig gebruikt werden.

We hebben de eerste overnachting in Ettelbruck gedaan. Als je deze wandeling gaat doen zou ik anders adviseren. Namelijk gelijk door met de trein naar Kautenbach zodat je in de ochtend gelijk kan beginnen te wandelen.

Ettelbruck Lee Trail

Parkeren tijdens het wandelen op de Lee Trail

Je kunt je auto achterlaten op het station en per trein naar het beginpunt, voor ons dus Kautenbach. Op het station is het vrij parkeren, ideaal! Er lopen niet veel treinen, 1 per uur, en dus waren we pas om 10.30 uur in Kautenbach waar onze wandeling begon. De trein is daarentegen wel zeer goedkoop en ze willen hem zelfs helemaal gratis maken hoorde ik!

Bij het P&R terrein van het station staan informatieborden die je gelijk op weg helpen. Na een kort stukje te hebben gelopen gaan de twee lange afstandsroutes uit elkaar. De Eisleck Trail en Lee Trail hebben hier het overgangspunt.

De Eisleck Trail is 106 km lang en kun je in 5 etappes afleggen. De route start in Kautenbach en eindigt dan in La Roche-en-Ardenne. Ik zie dit zeker als een uitdaging om volgend jaar te plannen!

Als je dan nog niet klaar bent met Luxemburg kun je ook nog  kiezen om het Mullerthal trail van 112 km te gaan wandelen.

Bekijk hier waar op de landkaart het station van Kautenbach is – GPS Kautenbach station

Overnachting Lee Trail in Ettelbruck

We verbleven deze eerste nacht op Camping Ettelbruck voor €22 per nacht per persoon met een tentje.

Lee Trail in 3 dagen - Luxemburg

Je kunt er je avondeten doen, ze hebben een goed restaurant en een broodjes service in de ochtend. Nadeel van deze camping is wel dat hij dicht aan een doorgaande weg ligt en dus veel verkeersgeluiden de gehele nacht door.

Lee Trail in 3 dagen  – Luxemburg Trekking

Dag 1 Lee Trail * Kautenbach – Goebelsmuhle 22 km

Die eerste dag gingen we dus eerst inkopen doen in Ettelbruck, stapten we op de trein en begonnen om 10.30 uur met de wandeling. Bij het P&R terrein daar staan borden met de uitleg en de wegwijzering die we de eerstkomende dagen zouden gaan volgen.

Kautenbach Lee Trail

Bereid je voor want de route gaat gelijk omhoog, en verder omhoog. Al snel krijg je mooie uitzichten en kun je genieten van het Luxemburgse landschap. Na een flinke klim, vol in de zon kwamen we in een schaduwrijke omgeving te lopen.

Meerdaagse trektochten in Luxemburg

Wildlife op de Lee Trail

Net voor Hoscheid wordt je naast de route ineens verrast met een klein kerkje. Het staat er midden in de natuur en ziet er super leuk uit! Binnenin staan banken en is een altaar ingericht met beelden van Maria.

Kerkje op de Lee Trail

In Hoscheid namen we een pauze die we echt verdiend hadden. We moesten echt even zitten en een verfrissend drankje nemen. We namen beide ook een soepje om ons zoutgehalte enigszins weer op peil te brengen. Hierna moesten we nog zeker 6 km wandelen omdat hier geen camping is maar alleen een hotel.

Klangwanderweg - Lee Trail - Luxemburg
Op deze dag kwamen we ook over een Klangwanderweg te lopen. We kwamen allemaal attributen tegen waarmee we muziek en geluiden konden maken. Dat hadden ze echt heel leuk gedaan!

Maar we werden heerlijk verrast met voor mij het mooiste stukje van de dag! We kwamen ineens op een bergkam te lopen. Ik vond dit echt een super mooi stukje. Ik denk echt wel het mooiste stukje van deze hele trail. Op dag 3 kwam nog zo’n hoogtepunt…maar deze vond ik ook echt indrukwekkend!

Hiken op de Lee in Luxemburg

Wist je dat een Lee is een bergkam in het Luxemburgs is… De route is dus vernoemd naar dit stukje op de route en ik snap helemaal dat die een benoeming verdiend. Wat geweldig!

Lee Trail in 3 dagen - Luxemburg

En dan zo aan het eind van de dag duurt het laatste stukje wel erg lang. Het was al wel 19.30 uur voor we over waren en ons tentje op konden zetten. Een welverdiende nachtrust wachtte op ons. Ik heb heerlijk geslapen op mijn dunne matje en in mijn heerlijke dikke slaapzak!

Kamperen op de Lee Trail

Lee Trail overnachting Goebelsmuhle

We sliepen bij Camping Du Nord net voorbij Goebelsmuhle. De route loopt prcies voor deze camping langs. Ze hebben er in de zomerperiode een snack car en je kunt er dus je avond eten kopen. Per persoon met tentje kostte ons deze overnachting €11!

Toen wij er waren was er een NL stel wat ons eten aanbood, hoe lief! Zij hadden de vakantie erop zitten en gingen de volgende dag naar huis. Ze hadden nog wat avondeten, een tomaat en wat olijven in de aanbieding.

Wat smaakte dat heerlijk!

Dag 2 Lee Trail * Goebelsmuhle – Bourscheid du Moulin 13 km

De volgende dag probeerden we wat eerder op pad te gaan met het oog op de warmte. Het werd alsnog 8.30 uur voor we de verder gingen de op de Lee Trail. De eerste beklimming begon aan de overzijde van de weg bij de Camping. We gingen gelijk weer omhoog de natuur van Luxemburg in wat ons natuurlijk weer mooie uitzichten gaf!

Trektocht in Luxemburg

We kwamen langs een verlaten hotel met wat huizen eromheen en gingen daarna omhoog naar Gods Vinger. Je zit de vinger pas als je ervoor staat en dan kun je dus eigenlijk geen goede foto meer maken. Ook verder op het pad krijg je er geen zich meer op. Erg jammer want het moet een geweldig zicht zijn. De rotsen die zo loodrecht omhoog staan en als een hanenkam uit het bos steken… Met 1 hele hoge dan he? Die dan Gods Vinger is genoemd.

Lee Trail - Luxemburg

Gods Vinger

Het pad ernaar toe er ernaar is wel erg mooi. Het loopt langs de berg en op delen wordt je goed beschermd met een ijzeren hek. Als je uit het bos komt mag je een stukje langs de grote weg lopen om even daarna gelijk weer het bos in te gaan. Toen daar het uitkijkpunt Rouschtert aangeboden werd hoopte ik toch nog de Vinger te kunnen gaan zien maar helaas..

Lee Trail - Luxemburg

Het hoogste punt van deze route moest nog komen, dit is het Napoleonsknappchen. Deze is met 505 meter het hoogste punt van deze trail en op deze vlakte staat een eenzame Lindeboom die er geplant is ter ere van de zoon van Napoleon.

Lee Trail overnachting Camping du Moulin

Deze tweede nacht brachten we door op Camping du Moulin. Een erg fijne camping langs de rivier Sauer. In Bourscheid kun je bij de Brasserie heerlijk eten en bij de camping zelf zit een klein supermarktje. Per persoon met tentje kostte deze nacht €5.50

Koelen in de rivier Sauer – Camping du Moulin

Lee Trail in 3 dagen - Luxemburg

Ook een super tip om te wandelen is een deel van de Alpe Adria Trail.
Ik liep 8 dagen in Oostenrijk en genoot er volop!

Dag 3 Lee Trail * Boursheid du Moulin – Ettelbruck 18 km

Het Lee Trail loopt exact langs de camping dus we konden hem zo weer oppakken. Na de brug in Bourscheid du Moulin te zijn overgestoken konden we het pad aan de overzijde aan de weg kiezen om omhoog te gaan naar een geweldig uitzichtpunt! We stijgen in korte tijd zo’n 240 meter!

Lee Trail in 3 dagen - Luxemburg

Het uitzicht geeft je zicht op een meanderende Sauer door het Luxemburgse landschap!! Ik snap helemaal waarom hier een mooi punt is neergezet zodat je hier even kan zitten en genieten van het uitzicht.

Net als op een aantal andere plekken waar we langs kwamen is hier ook een punt van waar je kan paragliden!! Ook super gaaf natuurlijk!! Een tijdje terug in Nepal ging ik ook paragliden

Mijn wandelmaatje had het al de hele route zwaar met het weer, ik ben een warm weer mens maar zij niet. Ook had zij last van gras allergie, de route is namelijk op sommige plekken erg smal en niet zo goed bijgehouden zodat je echt door gras en bramenstruiken loopt. Hierdoor kun je schrammen op je benen krijgen en die gingen bij haar echt irriteren. Haar onderbenen waren echt helemaal rood en geïrriteerd. Na de enorme klim naar Gringlee werd het haar teveel en toen we na nog een stuk lopen in Michelau waren nam ze voor het laatste stukje de trein. Zij maakte helaas de Lee Trail in 3 dagen net niet vol, het scheelde maar 10 km 🙁

Voor haar was dit een moedige, goede en veilige keuze!

Daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Nav dit avontuur schreef zij Wandelen met warm weer

Zicht over Michelau

De trein deed er 3 minuten over, ik ben verder gelopen en zou er nog zo’n 3 a 4 uur over doen. Het was wederom warm maar de route was super! Ik liep omhoog vanuit Michelau en kwam in een bos te lopen waar ik steil afdaalde naar het uitkijkpunt waar de Predigtstuhl is.

Het geweldige uitzicht bij Predigtstuhl

Ik ben hier even opgeklommen, er is een hek dus daar ben ik uiteraard netjes achtergebleven. Ik kon er heerlijk zitten en genieten van wederom een mooi uitzicht. Het was al weer best warm en de wind verkoelde mij hier heerlijk!

Ik was rond 12 uur bij Predigtstuhl en liep nog zo’n 2.5 uur om uiteindelijk bezweet maar voldaan in Ettelbruck aan te komen. Als de route je weer de bewoonde wereld in laat lopen ben je ook gelijk bij het station en ik kon zo naar mijn auto lopen waar Antonette er net aan kwam lopen met een lekker verfrissend flesje koud water en een blikje sinas!

Lee Trail in 3 dagen - Luxemburg
Laatste foto die ik nam voor ik naar beneden liep en zo weer in Ettelbruck belandde

Na deze laatste dag reden we gelijk weer terug naar NL. Ik had toen mijn Lupo 3L nog en weet nog dat we iets van 40 euro aan diesel kwijt waren voor het heen en weer rijden… Those were the times!

De Lee Trail in cijfers

• 2000 meter hoogteverschil af te leggen
  • 60 % van de Lee Trail zijn onverharde paden
  • 16 natuurgebieden op of langs de route
  • 32 prachtige vergezichten
  • Eén stad en tien dorpjes

Wil je meer lezen over de Lee Trail en de aansluitende paden? Kijk dan eens op de site van Escapardenne die je vele routes en kaartjes toont.

Ik maak de laatste tijd ook vaker filmpjes en die zet ik dan natuurlijk op mijn YouTube kanaal. Ik zou het leuk vinden als je daar ook even komt kijken!

Lee Trail op YouTube

Terugblik Lee Trail in 3 dagen

Ik heb deze 3 dagen genoten van het Lee Trail in de Luxemburgse Ardennen. Ik vond de uitdaging super om de 53 km af te leggen. Hij staat te boek als een middelzware wandeling maar door de steile stijgingen cq afdalingen en de weinige plekken voor bevoorrading is hij wel een pittige middelzware wandeling.

Ik vond ook de uitzichten die de trail ons bood op de verschillende plekken echt super! Zo nu en dan een pittige klim om gelijk daarna de beloning te mogen aanschouwen. Heerlijk!

De paden waren op sommige plekken echt smal. Doordat we begin zomer liepen groeit alles natuurlijk als een malle en waren delen soms echt overgroeit door gras, brandnetel en bramenstruiken wat voor irritatie bezorgde bij mijn wandelmaatje door een gras allergie.

Lee Trail in 3 dagen Praktisch

Ik heb deze dagen ook weer met mijn trekking stokken gewandeld. Ik vond dat echt handig op de paden die soms overgroeit waren, je kunt zo handig brandnetels kapot slaan of bramenstruiken aan de kant duwen. Maar ook op de steile stijgingen en dalingen was het soms erg fijn om de trekking stokken ter ondersteuning bij je te hebben. Daarnaast loop ik op de lange rechte stukken gewoon net iets harder met de trekking stokken zonder dat ik daar lichamelijk erg veel moeite voor moet doen.

Wij liepen beide met een backpack van rond de 11 kg op onze rug. Wij hadden onze eigen tentjes bij ons en konden als het nodig was ons eten zelf bereiden. Maar een bagage transfer is te regelen op deze route las ik en dus kan jij je tas dus naar de volgende plek laten rijden. Laat dit jou niet tegen houden om deze mooie trektocht in Luxemburg te wandelen.

Het geweldige uitzicht bij Gringlee – Bourscheid du Moulin

Paklijst Lee Trail met tent

Ik had mijn 60 + 10 liter backpack nodig omdat ik een grote slaapzak heb. Ik kan die niet heel veel kleiner krijgen dan 35 cm bij 25 cm met de drukzak die ik er bij heb. Hij houdt me wel heerlijk warm in de tent.

• De backpack betreft de Berghaus Rigdeway 60+10
  • De slaapzak betreft de Camp Gear: Sleeping bag Comfort Deluxe XXL (deze weegt 2.2 kg)
  • Mijn slaapmat is de Bo-Camp Mummy 3.0 (deze weegt 620 gr. en is 16 bij 26 cm ingepakt)
  • Mijn trekkerstentje is de Qeuchua Quickhiker Ultralight ( deze weegt  ruim 2kg en is qua afmeting 40-15-15 ingepakt)

Omdat ik echt wel een kopje koffie in de ochtend wil had ik mijn percolator bij mij, een beker en natuurlijk melkstaafjes en zoetjes. De campingbrander had Anto in haar tas.

Qua kleding had ik het nodige ondergoed bij mij. Een tweetal shirts en twee hemdjes, een halflange yogabroek en mijn korte broekje. Ik had 4 paar sokken bij mij en mijn slippers voor in de avond. En mijn bikini die ik helaas toch niet gebruikt heb 🙂

Yoga op de Lee Trail @ Gringlee
Yoga op de Lee Trail hoort er natuurlijk ook nog even bij

In mijn toilettas zat een kleine tube tandpasta, een tandenborstel. Ik heb kleine flesjes voor shampoo, bodylotion en gezichtszonnebrandcrème. Zo rond de 100 a 150 ml. Kleine deodorant. Ook had ik er af plak tape tegen blaren in zitten en blarenpleisters. En de sneldrogende middelgrote handdoek. Een rol wc papier, just in case.

Muesly-, fruit- en notenrepen als noodrantsoen en voor energie onderweg. Een liter fles voor water en mocht bijvullen vanuit de rivier nodig zijn had ik mijn Lifestraw (750ml) bij mij. Daar had ik ook elke dag vers kraanwater in zitten.

Ik had geen fotocamera of laptop bij mij dus alle foto’s die ik nam zijn met de Huawei P20 genomen. Wel had ik een kleine tripod daarvoor bij mij.

Een kleine EHBO kit zit standaard in mijn tas.

Ik had mij thuis gewogen en kwam zonder water uit op ruim 10kg. Dus het zal ruim 11 kg zijn geweest met het water onderweg op de Lee Trail.

Hazelworm op de Lee Trail

Wil jij liever in een hotel onderweg? Ik kan het me best voorstellen en die mogelijkheden zijn er ook zeker.  Check vooraf de hotels rond de wandeling.

Lijkt de Lee Trail in 3 dagen jou ook super?

Bewaar hem of deel hem dan voor anderen!

Wil je meer wandelinspiratie?

Hike het Hanzestedenpad – Overijssel

Wandelen in Duitsland – Wandelroute Hermannshohen

Het Marskramerpad – Van Duitsland naar de NL kust – LAW3

Wandelen op de Wadden – Rondje Texel – 4 etappes

Wandelen rondom Winterberg – Winterberger Hochtour – 4 etappes

Of wil je meer en ga je verder?

Zinvol Reizen op de Rota Vicentina – Historical Way – Etappe 1, 2 & 3

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!