Nederlands Kustpad 2 – De Langste wandelroute van Nederland – LAW5

Ik wilde heel graag even in een andere omgeving wandelen. Aangezien ik in het oosten van Nederland woon kon ik niet beter kiezen dan het Nederlands Kustpad 2. Lekker door de duinen en over het strand! Ik hou van lange afstandswandelingen en wandel graag een aantal dagen achtereen. Ik koos deze keer voor de langste wandelroute van Nederland: Het Nederlands Kustpad!

Wist jij dat het Nederlands Kustpad maar liefst 721 kilometer lang is? Het Nederlands Kustpad begint in het plaatsje Sluis aan de Zeeuwse Kust en eindigt in Bad Nieuweschans aan de grens met Duitsland? Afgekort wordt de route aangeduid met LAW5.

Omdat het Nederlands Kustpad de langste wandelroute van Nederland is hebben ze deze in 4 delen opgedeeld waarvan apart boekjes zijn uitgebracht. Dit zijn Deltapad, Hollands Kustpad, Friese Kustpad en Wad- en Wierdenpad. Kijk op de website van wandelnet voor de beschrijvingen van het hele Nederlands Kustpad.

Langste wandelroute van Nederland

Nederlands Kustpad

Nederlands Kustpad 2 Etappe 05

De Zilk – Haarlem 21.8 km

Ik begon mijn wandeling op het Nederlands Kustpad 2 in Hillegom. Ik had hier nl het Villa Flora hotel geboekt en mocht mijn auto de dagen dat ik aan het wandelen was laten staan.

Villa Flora Hotel – Hillegom

Na een goed ontbijt liep ik die eerste ochtend eerst naar De Zilk wat zo’n 4 km was. Toen ik daar aan kwam was er de teleurstelling dat de route eigenlijk gewoon niet aangegeven stond. Ik kon op het kaartje van de website zien dat ik op de route liep en had welgeteld 1 rood/wit bordje gezien wat ook aantoonde dat ik daadwerkelijk goed zat.

Mijn eerste wildlife sighting – Hollands Kustpad

Wat ik juist zo fijn vind aan dit soort wandelingen is dat ik niets in de hand hoef te hebben. Ik hoef alleen maar te lopen en bij afslagen of kruisingen moet ik even opletten of er niet een aanwijzing staat. Dat gaat op deze wandeling dus niet.

Later bleek dat er wel borden horen te staan. Deze zijn door het nationaal park Waterleidingduinen zijn weggehaald. Toch is het op de 2 dagen hierna ook niet goed en ben ik de website continue nodig en dit kost veel van je telefoonbatterij… De laatste dag was super aangegeven en ben ik de telefoon voor de route niet nodig geweest!!

Nederlands Kustpad Etappe 05

Die eerste dag  op het Nederlands Kustpad 2 liep ik heerlijk door de duinen en genoot ik van de weidse uitzichten. Ook liep ik door een bosgebied waar het heerlijk vertoeven was. Het was warm en dus kon ik de schaduw van de bomen erg waarderen. Ik liep deze dag naar de binnenstad van Haarlem en toen ik daar aan kwam vond ik het heerlijk om de stad te gaan verkennen.

Kijk die poten!!

Hollands Kustpad

Nederlands Kustpad Etappe 05

Ik denk dat ik deze dag tenminste 30 km heb gewandeld. Ik moest natuurlijk al die 4 km er bij op rekenen die ik liep voordat ik op de route was….daarnaast heb ik ook nog wel een aantal km in de stad Haarlem rond gewandeld en genoten van de echte Hollandse beelden in een stad.

Bootjes die door de kanalen varen om even de dag af te sluiten.

• In Haarlem verbleef ik in het Amadeus Hotel midden in het centrum van de stad

Nederlands Kustpad 2 Etappe 06

Haarlem – Santpoort Noord 18.1 km

Haarlem Centrum - Wandelen langs de Kust

De volgende ochtend pakte ik het Nederlands Kustpad 2 weer op aan de achterzijde van het station. Je loopt dan links de weg af en kris kras de wijk door en de stad uit. Je komt in een natuurgebied te lopen waar het op dat moment erg druk was met lokale mensen die een dook nemen in Het Wed in het Nationaal Park Zuid Kennemerland en die hun ochtendgymnastiek deden. Oh nee dat noemen we nu bootcamp 🙂

Nederlands Kustpad Etappe 6 Haarlem - Santpoort Noord
Super fijn om de bordjes te zien!!

Etappe 6 Nederlands Kustpad 2

Nederlands Kustpad 2 Haarlem - Santpoort Noord

Hoe verder ik daar vanaf kwam hoe rustiger het ook werd in het Nationaal Park Zuid Kennemerland. Ik kwam langs een herdenkingsplek uit de tweede wereldoorlog waar 92 verzetsstrijders gevonden waren die vermoord waren.

Het was een heerlijk gebied om te wandelen en langzaam aan werd het steeds meer duin-achtig en voelde ik dat ik weer in de buurt kwam van de duinen en van de zee. Maar het mooiste plekje van deze wandeling moest nog komen. Ik heb daar ook een tijdje gezeten om te genieten van alle geluiden en het mooie uitzicht.

Vogelmeer - Wandelen langs de Nederlandse Kust

Het Vogelmeer

Hierna ging ik de duinen in en kwam ik uiteindelijk voor het eerst echt op het strand te lopen!

Wat fijn!!

Nederlands Kustpad 2 Etappe 6 Haarlem - Santpoort Noord

Ik ging het strand op bij Parnassia aan Zee, dit valt onder Overveen. Het weer was super en ik had (achteraf) gewoon even de zee in moeten gaan. Alleen…voor je voeten , voor je eelt, is dat niet zo fijn als je daarna weer in je schoenen moet en nog zo’n 10km moet wandelen. Ik had bedacht dit voor de volgende dag te bewaren omdat ik dan een hotel aan de kust had maar het weer dacht daar anders over en ik had daar zeemist.

Nederlands Kustpad Haarlem - Santpoort Noord

Maar ik heb even heerlijk aan de kust gezeten, lekker in het zonnetje gelegen op mijn sarong.. en toen weer verder gewandeld.

Toen ik daarna de duinen weer inging herkende ik dit pad, ik had dit eerder gelopen. Het maakt deel uit van de NS wandeling in de Kennemerduinen.

Nederlands Kustpad Etappe 6 Haarlem - Santpoort Noord

Nederlands Kustpad 2 Etappe 6 Haarlem - Santpoort Noord

Bij Santpoort ging ik op zoek naar mijn hotel en hierna heb ik uiteraard niet veel anders meer gedaan dan relaxen, een heerlijke kop koffie op het terras drinken en goed dineren.

Nederlands Kustpad 2 Etappe 07

Santpoort Noord – Wijk aan Zee 14.4 km

Ik vond het Nederlands Kustpad 2 weer op de doorgaande weg in Driehuis en vanuit daar pakte ik hem op richting Beeckestijn. Ik liep hier door een mooi groots op gezet park en werd voor het landhuis geleid om daarna af te buigen naar Velsen.

Nederlands Kustpad etappe 7 Santpoort Noord - Wijk aan Zee

Kort hierna liep ik langs het water, Binnentoeleidingskanaal en ging ik naar het pontje om naar de overkant te gaan. Ik kon er even een lekkere cappuccino halen en kort daarna kon ik al over. Voor voetgangers is het gratis, heel fijn!!

Nederlands Kustpad 2 etappe 5 Santpoort Noord - Wijk aan Zee
In Corona tijd ging het pontje wel maar hoewel je buiten staat moest je wel een mondkapje voor

Coronabeeld op het Nederlands Kustpad 2

Het Nederlands Kustpad 2 is nog steeds niet altijd helemaal goed aangegeven en ik ben even aan het zoeken in het stuk park / bos waar ik na het pontje in kom te lopen. Het weer is heerlijk en zo lang ik van de kust verwijderd ben is het super. Als ik dan langs de grote weg kom te wandelen zie ik dat ik weer richting de mist ga. Dichtbij Wijk aan Zee loop wordt echt het mistiger en dus ook kouder.

Zwemmen in de zee gaat er dus echt niet meer van komen.

Nederlands Kustpad etappe 5 Santpoort Noord - Wijk aan Zee

Net voor Wij kaan Zee duik ik de duinen in. Het is al best mistig en als ik boven kom en bij een mooi uitzichtpunt sta dan word er wel een foto van me gemaakt door een paar aardige medewandelaars maar het uitzicht is ver te zoeken 🙂

Nederlands Kustpad 2 etappe 5 Santpoort Noord - Wijk aan Zee
Het uitzichtpunt in de duinen net voordat je Wijk aan Zee in loopt…

Ik meld me in Wijk aan Zee bij hotel Sonnevanck. Helaas willen ze me niet eerder inchecken dan 15 uur en laten ze me ruim 1,5 uur wachten na de lunch.. Ik heb het koud en wil een warme douche nemen.

Als ik dan eindelijk een hete douche heb kunnen nemen ga ik toch weer op onderzoek uit in de omgeving. Ik maak nog een mooie lange strandwandeling en daarna, net voor het avondeten een duinwandeling. In de duinen bij Wijk aan Zee liggen vele bunkers verstopt.

Nederlands Kustpad etappe 5 Santpoort Noord - Wijk aan Zee

Erg interessant om te bekijken!!

Strandwandeling in zeemist

Straatbeeld in Wijk aan Zee

Nederlands Kustpad 2 Etappe 08

Wijk aan Zee – Egmond aan Zee 20 km

Ik had de bordjes voor het Nederlands Kustpad gezien midden in het dorp, ik moet langs de spar richting de duinen. Daar kon ik mooi even een ontbijtje halen en wat voor de lunch. Het hotel waar ik was had uiteraard wel een ontbijt maar startte deze pas na 9 uur op.

Dat was voor mij te laat dus nam ik het mee om in de duinen te ontbijten.

Nederlands Kustpad 2 Etappe 8 Wijk aan Zee - Egmond aan Zee

Nadat ik een paar van die geweldige Schotse Hooglanders had gezien kwam ik daarna een mooie bank tegen om mijn ontbijt te nuttigen en om natuurlijk die lang verwachte Yoga pose te doen 🙂

Geweldig vind ik het dat vrienden en lezers er al om vragen:
Komt’ie nog?

Uiteraard!!

Yoga op het Nederlands Kustpad 2

Deze hele dag heb ik in het mooie duingebied gelopen. Even kwam ik iets meer naar het binnenland toe en kon ik mijn lunch genieten bij Johanna’s Hof (Castricum) en daarna dook ik de duinen weer in. Ik vond qua wandeling en gebied dit echt de mooiste dag!

Nederlands Kustpad 2 Etappe 8 Wijk aan Zee - Egmond aan Zee

Johanna’s Hof – Castricum ligt mooi op de route.
Gelijk daarna duik je even een bosrijk stuk in om daarna weer de duinen in te duiken!!

Nederlands Kustpad Etappe 8 Wijk aan Zee - Egmond aan Zee

Net voor Egmond aan Zee ben ik afgebogen naar Egmond Binnen om vanuit daar naar Heiloo te lopen. Daar is namelijk een station en daar pakte ik de trein terug naar Hillegom waar ik 4 dagen eerder mijn auto parkeerde.

Nederlands Kustpad 2 Etappe 8 Wijk aan Zee - Egmond aan Zee

Wat een heerlijk micro avontuur heb ik beleefd op het Nederlands Kustpad 2.

Ik ben 4 dagen op pad geweest en was in totaal 5 dagen weg. Ik sliep in heerlijke hotels met alle luxe en overdag leefde ik als pelgrim! Als je eenmaal pelgrim bent geweest (ik liep ooit 35 dagen achtereen) dan begrijp je wat ik bedoel!! Anders kan ik je aanbevelen om echt eens een lange afstandswandeling te gaan ondernemen.

Hoe fijn is het dan om even weg te zijn en echt even onderweg te zijn. Op reis te zijn en goed en gezond bezig te zijn. Ik kan het iedereen aanbevelen!

Deel je deze wandelinspiratie?

Wil je meer lezen over lange afstandswandelingen in Nederland?

Hike het Hanzestedenpad – 120 km

Wandelen in Twente – Stuwwalroute – 55 km

Wandelen door Salland – Sallandse Zandloper – 45 km

En lees deze tips ook eens!!

Veilig Wandelen in de Natuur – Wat te doen bij Insectenbeten

Of wandel eens een stuk van de pelgrimsroute St Olavsleden in Noorwegen

Er waren van deze wandeling nog best wat foto’s die ik graag met je wil delen dus…
Hier komen ze

Nederlands Kustpad etappe 7 Santpoort Noord – Wijk aan Zee

Etappe 8 Wijk aan Zee – Egmond aan Zee

Nederlands Kustpad Etappe 8 Wijk aan Zee – Egmond aan Zee

Wat doe jij trouwens als je nodig plassen moet onderweg?

Plassen in de natuur en poepen in de frisse buitenlucht!

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!