8 dagen wandelen op de LAW Alpe Adria Trail in Oostenrijk

Ook in 2020 zocht ik een reis uitdaging. Al mijn gestelde uitdagingen gingen namelijk niet door .. Iedereen heeft in 2020 hetzelfde probleem ervaren door corona natuurlijk!! Maar gelukkig mochten we in Europa toch wel reizen in de zomer en kon ik naar Oostenrijk. Ik ging 8 dagen op de LAW Alpe Adria Trial hiken!!

Wat een super uitdaging!
Ik had namelijk nog nooit in de Alpen gewandeld!!

Alpe Adria Trail - Oostenrijk

Dus in augustus vertrok ik met de trein naar Oostenrijk. Na een lange dag reizen was ik in Spital an der Drau waar ik een overnachting had geboekt. De volgende dag reisde ik door naar Seeboden. Daar heb ik twee heerlijke dagen aan het Miltstätter See gehad alvorens ik begon aan 8 dagen op de LAW Alpe Adria Trail.

Ik koos heel bewust voor de trein om zo het milieu minder te belasten. Ik moet zeggen dat het reizen in de trein wel heel fijn was maar de overstappen best wel stressvol zijn. Ook het feit dat de reis minstens 2x zo lang duurt vind ik wel iets minder maar wat ik het meest jammer vind… Ik heb voor de heen- en terugreis in totaal bijna 200 euro betaald.

LAW Alpe Adria Trail etappe 12 t/m etappe 19

Etappe 12 : Seeboden – Miltstätter Alpe 22 km

Moeilijkheidsgraad van deze etappe is difficult
Stijgen: 1.670 meter en dalen 466 meter
Duur: 8 uur

Die eerste dag was een beproeving had ik gelezen. Dus ik had me helemaal ingesteld op een heftige dag klimmen en klauteren. Altijd goed om dat te doen psychisch want achteraf viel mij deze dag enorm mee. Ik had heerlijk geklommen, genoten van alle uitzichten en onderweg nog een heerlijke lunch genoten. Deze etappe had diverse fijne pauze plekjes en ik vond het heerlijk.

Het was super weer en ik genoot volop van mijn vrijheid in de Oostenrijkse Alpen. Op een gegeven moment had ik zelfs een heel klein beetje regen waardoor ik een regenboog te zien kreeg. Hoe mooi kun je het krijgen op je eerste dag op de LAW Alpe Adria Trail.

Eerste dag Alpe Adria Trail : Nog fris en fruitig

Bekijk mijn uitgebreide verslag van etappe 12

Etappe 13 : Miltstätter Alpe – Dobriach 23 km

Stijgen: 584 meter en dalen 1.796 meter
Duur: 7.30 uur

De volgende ochtend startte ik gelijk met een echtpaar wat ik nog vaker zou zien en de Oostenrijkse die ik ook vaker zou zien op andere etappes. Het begon al een beetje te voelen als de camino waar ik eigenlijk weer zo naar verlang. Na een halve km best dicht bij elkaar te hebben gelopen verloor ik hen uit het zich achter mij en waande ik mij alleen op de wereld…eh op de Oostenrijkse Alpen! Ik had de meest geweldige uitzichten aan beide zijden. Het begin van deze dag geeft je al een flinke klim.

Na de Garnet Poort en de afdaling naar Lammersdorfer hutte waar ik mijn lunch genoot werd het weer rustiger op het pad. Dit deel heeft veel dagjes mensen. Het pad slingerde heerlijk door het gebied en ik vond het heerlijk! Doordat ik zo in mijn sas was verloor ik een stukje van het pad….met een omweg en de hulp van de Alpe Adria Trail app kwam ik toch snel weer op de juiste weg terecht.

Tweede dag Alpe Adria Trail - Oostenrijk

De lange afdaling van deze dag bracht wel met zich mee dat ik pijn in mijn knie kreeg. Ik was die avond erg bang dat ik daar de rest van de wandeling last van zou krijgen.

Bekijk mijn uitgebreide verslag van etappe 13

Etappe 14 : Dobriach – Langalmtal 17 km

Stijgen: 1.166 meter en dalen 124 meter
Duur: 7.00 uur

Na een goede nachtrust kon ik pijnloos starten aan etappe 14 van de LAW Alpe Adria Trail. Wat was ik daar blij van!! Ik nam mij voor om wat meer pauzes te nemen en dus die knie wat meer rust te gunnen. Na een paar km kwam ik het echtpaar tegen..ik liep verkeerd, ik had een pijl verkeerd in geschat en omdat in het begin van deze etappe meerdere paden richting Radentheim lopen kun je een pijl verkeerd lezen. Ik besloot om met hen mee te lopen en daarmee ging mijn voornemen om meer pauzes te nemen in rook op.

Tot de middagpauze hebben we gelopen met een korte drinkpauze. Het ging super en hun tempo lag iets lager dan de mijne dus mijn knie hield het goed vol. Bij Aichholzerhutte besloot ik om een lange pauze te nemen en toen zij verder gingen bestelde ik nog een cappuccino en Almdudler. Ik genoot van het uitzicht en de zon!

Etappe 14 Alpe Adria Trail - Oostenrijk

Bekijk mijn uitgebreide verslag van etappe 14

8 dagen wandelen in de Oostenrijkse Alpen

Etappe 15 :  Langalmtal – Falkerthaus 14.2 km

Moeilijkheidsgraad van deze dag is difficult
Stijgen: 1.028 meter en dalen 1.113 meter
Duur: 6.45 uur

Tijdens deze wandeling kwam ik niets tegen wat maar iets van eten of drinken verkocht.. Ik vond dit de meest mooie wandeling qua uitdaging en uitzichten! Ik ging door een afgelegen stuk Alpen en mocht klimmen, afdalen en over uitgestrekte alpenweides wandelen. Echt helemaal super!

Qua zwaarte en behendigheid voor wandelen was dit ook de meest uitdagende. Tijdens een bepaald stuk liep je over rotsblokken, daarna over een smal pad met een behoorlijke afgrond langs je… Dus ja je concentratie en behendigheid ben je zeker op deze etappe nodig!!

Etappe 15 Alpe Adria Trail

Alpe Adria Trail Oostenrijk

Aan het eind kom je te lopen in het Nockberge Bioshphere Park en dus daar kom je weer wat meer dagjes mensen tegen en lopen er meer paden kriskras door elkaar. Daar is het even opletten dat je de juiste afslagen nemen. Er lopen meer paden om dat het natuurlijk een uniek gebied is en dus geweldig om te mogen wandelen!! Toen ik over was heb ik als beloning een heerlijke cheesecake besteld!

Bekijk mijn uitgebreide verslag van etappe 15

Etappe 16 : Falkerthaus – Bad Kleinkirchheim 19.3 km

Moeilijkheidsgraad van deze dag is difficult
Stijgen: 1.195 meter en dalen 1.731 meter
Duur: 8.00 uur

In Falkerthaus kwam ik de Oostenrijkse weer tegen die met volle bepakking liep. In de ochtend kwam ik haar na een paar km tegen en we liepen een tijdje samen op. Het probleem is dan dat je niet meer helemaal goed naar de aanwijzingen kijkt en samen liepen we een berg op waar het pad echt niet meer te verkennen was. We liepen de smalle terrasjes op die de koeien gebruiken, flinke stappen dus en een oneven ondergrond. Even later kropen we onder een prikkeldraad door om weer op een pad uit te komen. Wel een goede workout zo vroeg in de ochtend.

Yoga op de Alpe Adria Trail

Hierna kwam ik weer op een mooie alpenweide te lopen, lekker veel zon en gave uitzichten. Bij een hoogste punt had ik het best koud en liep ik dus snel door om kort daarna bij een mooi pauze plekje aan te komen waar ik even op de kop ging staan. Die hoort er natuurlijk wel bij he?

Na een afdaling kwam ik daarna door een dal te lopen waar ik zicht kreeg op verschillende dorpjes. Wat een heerlijk land en gebied zeg! Voor mij de eerste keer dat ik in Oostenrijk was en ik genoot volop van de natuur en de cultuur! Net voor het eindpunt van deze dag kwam ik door een dorpje waar ik een heerlijke pasta at op het terras. Dit was de laatste etappe van de geboekte reis maar ik was nog niet klaar met de LAW Alpe Adria Trail en boekte voor de volgende dag een B&B in Arriach! Ik liep nog even door, ik had de smaak te pakken!

Bad Kleinkirchheim - Oostenrijk

Bekijk mijn uitgebreide verslag van etappe 16

Etappe 17 Bad Kleinkirchheim – Arriach 17.8 km

Stijgen: 1.223 meter en dalen 1.365 meter
Duur: 7.00 uur

Na een heerlijke nacht in een luxe hotel met zwembad kon ik mijn eigen weg vervolgen op de LAW Alpe Adria Trail. Ik liep nu zonder support van een reisbureau en had de overnachting zelf geboekt en was van plan om nog een paar dagen te blijven. Ik genoot volop van de omgeving, het weer en de vrijheid!

Het was een beste klim naar boven om uiteindelijk in een ski gebied uit te komen waar veel dagjes mensen waren die met een lift naar boven kwamen. Om die reden kon ik er heerlijk een lunch genieten op een terras. Het was er een stuk koeler en toen ik verder liep deed ik mijn jas aan om bij hoogste punt van die dag even stil te staan. Wollaner Nock op 2145 meter met mist en wind is toch anders dan in het zonnetje uit de wind 🙂

Frisjes op de wollaner Nock - Oostenrijk

En daar kom je net zo snel weer in als je afdaalt en in de bossen komt te lopen. Jas weer uit en volop genieten van de zon en de uitzichten over de dalen die de Oostenrijkse Alpen je bieden. Uiteindelijk kwam ik uit de bossen te lopen over de asfaltwegen in het dal en dat was net iets langer dan ik dacht, nog een km of 4 a 5 langs boerderijen en huizen in landelijk Oostenrijks gebied.

Panorama Oostenrijkse Alpen

Bekijk mijn uitgebreide verslag van etappe 17

8 dagen wandelen op de LAW Alpe Adria Trail in Oostenrijk

Etappe 18 Arriach – Gerlitzen Alpe 15.3 km

Stijgen: 1.245 meter en dalen 218 meter
Duur: 6.00 uur

Na een heerlijke nacht in het Bed & Breakfast precies langs de route aan de rand van Arriach ging ik weer verder. Klein stukje over de weg om daarna het bos in te gaan en te stijgen. En ook wel een flinke stijging van zeker een uur! Wat brede boswegen brachten me uiteindelijk op de mooie paden op alpenweides en door bossen. Weer een heerlijk stuk wandelen deze dag op de Alpe Adria Trail.

Start etappe 18 Alpe Adria Trail
Toen ik weg ging die ochtend was het ietwat bewolkt maar heerlijk weer

Dit was ook de eerste dag dat ik regen onderweg had. Ik had wel eens in de avond wat regen gehad maar deze dag had ik een enorme plensbui tijdens mijn lunch. Dus ook een perfect moment… Ik heb er gewoon wat langer gezeten en een extra cappuccino genomen. Ik zat heerlijk buiten en later zelfs binnen bij de openhaard die al snel aangemaakt werd. Hoe fijn!!

Panorama uitzicht Gerlitzen
Ook aan het eind van de dag klaarde het weer helemaal op met mooie uitzichten over de Alpen

Bekijk mijn uitgebreide verslag van etappe 18

Etappe 19 Gerlitzen Alpe – Ossiach 16.6 km

Stijgen: 109 meter en dalen 1.529 meter
Duur: 5.45 uur

Bij Gerlitzen Alpe waan je je ook op een zomerse dag in een ski oord. De Apres Ski vibe hangt er all over. Ik had er in de avond een fijne wandeling gemaakt en nu liep ik aan de andere zijde van de berg naar beneden door een mooi stuk.

Mijn laatste etappe op de Alpe Adria Trail

Het was mijn laatste dag en ik genoot teveel van het gebied en lette niet op en dus liep ik voor de tweede op deze route verkeerd. Ik had alle tijd en vond het helemaal niet erg, een extra stukje afdaling en stijgen in dit geweldige Alpen gebied.

Toen ik uiteindelijk uit het bos kwam kreeg ik een geweldig vergezicht over Ossiacher See. Hierna ging ik naar Salzburg en dus hield mijn wandeling op bij het station van Steindorf am Ossiacher See en liep ik de laatste km’s van deze wandeling niet. Ik troost mij met de gedachte dat ik hier zeker weer ga komen om de rest van deze geweldige lange afstandswandeling ook te gaan doen.

Bekijk mijn uitgebreide verslag van etappe 19

Ik heb 8 heerlijke dagen op de LAW Alpe Adria Trail doorgebracht. Ik kwam helemaal los van de hectiek van het alledaagse leven en voelde me echt even weer die zorgeloze pelgrim. Niet te ver vooruit denken, de wereld langzaam aan je voorbij zien trekken en leven in het hier en nu!

Vraag je eens af hoe Zinvol je Reis is als je meerdere dagen achtereen wandelt? Je kunt je gedachten ordenen, je laat je lichaam ontspannen door inspanning, je blik wordt weer breed en je komt weer terug bij jezelf. Als je het mij vraagt moet iedereen dit zeker een keer doen….of vaker 🙂

Lees ook eens de blog Mindful Wandelen
Dit jaar liep ik ook 8 dagen op de Camino Frances

Vond je deze etappes leuk en zou je die ook willen doen?
Bewaar deze blog dan door hem te pinnen of te delen.

Meer Zinvolle Inspiratie?

Het Marskramerpad – Wandelen van Duitsland tot aan de Noordzee

3 Dagen op het Lee Trail – Luxemburg

Pelgrimeren op de St Olavsleden in Noorwegen

Wandelen lang de IJssel – Hanzestedenpad – NL

Poon Hill Trek – Nepal

Of loop het langste pad van NL, het Kustpad

Nederlands Kustpad 2 – De Langste wandelroute van Nederland – LAW5

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!