Wandelen door de theeplantages van Cameron Highlands – Maleisië

Ik was al eerder in Maleisië geweest maar was er nooit naar de theeplantages gegaan. Wel had ik ze gezien in Kerala en Sri Lanka. Toen ik in februari 2023 weer in Maleisië was vond ik het een goed plan om ze deze keer op te zoeken. Ik ging het wel anders doen, deze keer ging ik wandelen door de theeplantages van Cameron Highlands.

De Cameron Highlands is een hoogvlakte in Maleisië, zo’n 150 km ten noorden van Kuala Lumpur. Ideaal voor theeplantages is de temperatuur met 10 tot 25 graden, dit komt natuurlijk omdat het 1500 meter boven zeeniveau ligt. In vroegere koloniale tijden zijn de Britten hier geweest en hebben de eerste theeplanten hier geplant. Zij woonden hier mede door de aangename temperatuur en het prachtige bergachtige landschap.

Bharat Teaplantation Cameron Highlands - Tanah Rata, Maleisië
Bharat Theeplantage, Tanah Rata

Als jij gaat zoeken naar een slaapplekje om ook naar te gaan wandelen door de theeplantages van Cameron Highlands zoek dan op Tanah Rata. Dat is het dorpje wat midden in het gebied ligt en waar jij een fijn hostel of hotel kan vinden. Ook vind je hier tientallen fijne restaurantjes!

Kijk eens waar Tana Rata ligt om jouw rondreis goed te plannen – GPS Tanah Rata

Wandelen door de theeplantages van Cameron Highlands

BOH Teaplantation Cameron Highlands - Maleisië

Boh Tea Plantation

De eerste dag dat ik in Cameron Highlands was koos ik ervoor om het gebied te verkennen met een groepje. Een vastgestelde toer door de omgeving leek me prima voor een eerste kennismaking. We werden die ochtend gebracht naar een mooi uitzichtpunt om de eerste foto’s van de theeplantages te kunnen maken. Hierna gingen we door naar Boh Tea Plantation. Het is de oudste theeplantage en heeft een klein museum en een restaurant met zicht over de theeplantages.

Teaplantation Cameron Highlands - Tanah Rata, Maleisië

Geadviseerd werd om gelijk in de rij te gaan staan voor een kopje thee omdat die nu nog kort was. Ik vond het al een lange rij… maar ging er toch in staan. Al snel zag ik dat de tweede rij sneller ging en korter was. Deze verdwijnt achter de muur en lijkt naar een tweede restaurant te gaan. Weet dat ze allebei in het zelfde restaurant uitkomen en het dus niet uitmaakt welke je kiest. Ik ging uit de rij en bij de tweede staan, de rest bleef staan en toen ik mijn thee al had stonden ze nog steeds in de lange rij te wachten.

BOH Teaplantation Cameron Highlands - Tanah Rata, Maleisië

Ik heb wel een kopje thee met theezakje gedaan, anders duurde het nog langer. Om eerlijk te zijn ben ik niet zo’n fijnproever en ga ik dus liever rondlopen. Ik heb een foto gemaakt met de papieren beker met zakje thee 🙂 En toen ben ik gaan kijken bij het museum en door de plantage gelopen. Toen ik op de afgesproken tijd weer terug kwam waren zij net klaar met het kopje thee halen en drinken.

Theeplantages van de Cameron Highlands - Tanah Rata, Maleisië
Die ochtend onderweg naar de theeplantages van de Cameron Highlands – Tanah Rata, Maleisië

Mossy Forest – Cameron Highlands

Hierna gingen we naar het mossy forest. Leuk om een wandeling te doen naar een bergtop waar het super mossig is. Dat ik er nu zo super blij van werd kan ik niet zeggen. Misschien is het echte mossy forest beter… Wij gingen naar een andere berg omdat het teveel geregend had de laatste weken en dus was het te nat. Ik was ook in de Taman Negara geweest en ook daar was het water te hoog …

Mossy Forest nabij de theeplantages van Tanah Rata - Cameron Highlands

Mossy Forest nabij de theeplantages van Tanah Rata – Cameron Highlands

Ik kan het niet echt aanbevelen om zo’n trip te boeken, ik werd er niet echt blij van. Het is makkelijk dat je rondgereden wordt, dat je niet zelf hoeft te zoeken… Maar je gaat dan ook daarheen waar iedereen een gaat en hebt dus geen unieke/authentieke ervaring. Ik werd van het wandelen door de theeplantages van Cameron Highlands van de volgende dag echt zoveel blijer!

Wandelen door de theeplantages van Cameron Highlands

• Trail 10 icm trail 6

Ik verbleef bij Traveller Bunker, een hostel wat veel backpackers kiezen. Ik koos het ook en kreeg er een goede uitleg over hoe en wat te doen in de 2 dagen dat ik in Tanah Rata was. De voorgaande halve dagtrip boekte ik uiteraard ook via hen. Toen ik vroeg naar de wandelmogelijkheden kon ik een QR code scannen waarbij ik alle punten in Maps.me kon inladen voor de route trail 10 en 6. Diezelfde ochtend gingen er ook een heel aantal uit het hostel samen de wandeling doen. Dus vind je het niet fijn om in je eentje te wandelen dan bieden ze gelegenheid om samen te gaan.

De punten van de wandeling in Maps.me - Wandelen door de theeplantages van Cameron Highlands

Toen ik de groep, zeker een man/vrouw of 10, zag staan liep ik juist snel weg. Ik was juist van plan om alleen te wandelen en te genieten van de rust en van de vogels die ik hopelijk nog zou zien of horen.

Met de waypoints in maps.me kun je haast niet verdwalen, ware het niet dat ik eenmaal boven gekomen gewoon gelijk verkeerd liep. Ik zag links van mij een pad en klom er omhoog… Toen ik even later op maps.me keek zag ik dat gelijk al verkeerd was. Hierna checkte ik even iets vaker maar ik moet zeggen dat het gewoon wel een makkelijke wandeling is met maar weinig zijpaden of wegen.

Wandelen in de theeplantages van Cameron Highlands, Tanah Rata, Maleisië

Eenmaal in het bos, jungle, was ik erg happy. Ik vond het een fijne uitdaging, ik moest echt wat klimmen en opletten. Het was al warm en dus was het een flinke workout. Toen het pad naar links afboog bleef ik op de helling lopen en kon ik wat meer tijd nemen om het uitzicht te bekijken. Ik hoorde veel vogels…en zag er geen. Toen hoorde ik ineens ook aan de overzijde de groep, typerend voor een groep natuurlijk… Dat brengt gelach en een luid gesprek met zich mee.

Kort hierna begon ik aan een flinke uitdagende afdaling. Ik moest echt goed opletten en me soms vasthouden aan het touw wat er lag. Het was glad door de vele regen van de laatste dagen. Wat een super leuke wandeling!

Er zijn zelfs wat stukjes geweest op deze wandeling door de theeplantages waar ik moest klauteren, daar was de uitdaging te groot om gewoon te blijven wandelen. Ik hou ervan! Jij dan?

Vind jij dat soort stukjes juist leuk of haak je dan liever af?

Wandelen in de theeplantages van Cameron Highlands, Tanah Rata, Maleisië

Nadat ik een stroompje over was, waar ik even het zout van mijn gezicht af waste mocht ik weer iets omhoog. Ik had het zwaarste deel van de wandeling gehad. Nu keek ik over de enorme vlaktes en zag in de verte de theeplantages al liggen. Ik nam de tijd om een yogafoto te maken. Dat had ik ook nog niet zoveel gedaan deze reis. Het moest er weer eens van komen.

Yoga pose tussen de theeplantages - Maleisië

Wat een prachtig uitzicht!

Hierna kwam ik door gebied te lopen waar mensen van allerlei groente verbouwden. Ik kreeg niet helemaal duidelijk van de man wat hij verbouwde, ik herkende de plant namelijk niet.

Wandelen in de theeplantages van Cameron Highlands, Tanah Rata, Maleisië

Kort hierna kwam ik op een verharde weg te lopen en net toen ik bij een dorpje kwam ging ik weer van de verharde weg af. Bij het dorpje stond een bord met de tekst Perkampung Orang Asli – Kampung sg. Ubi. Ik mocht weer verder lopen langs een fijn stroompje water en kort erna liep ik toch echt helemaal tussen de theeplantages.

Bharat Tea Plantation

Uiteindelijk kom je uit bij de Bharat Tea Plantation met de waterval. Hier kom je ineens weer tussen het massatoerisme en is de wandeling ook in 1 klap voorbij. Het is voorbij met de rust en kalmte. De wandeling was echt super! Je bent echt even buiten het toeristische deel van de Cameron Highlands terwijl je nog geen 10 km wandelt. Ik ben niemand tegengekomen op mijn wandeling, op een paar lokale mensen/boeren na dan.

De waterval bij Bharat Teaplantation - Tanah Rata
De waterval bij Bharat Teaplantation – Tanah Rata

Ik liep hier het pad naar boven, moest een fee van een paar RM betalen toen ik eruit ging en stond op de grote parkeerplaats.

Bharat Teaplantation - Cameron Highlands - Tanah Rata

Toen ik de weg opliep bedacht ik me dat me verteld was dat ik hier heel goed kon liften. Dus nadat ik mijn duim opstak duurde het maar 2 auto´s voordat een aardige man stopte.

Nog geen 10 minuten later was ik weer terug in Tanah Rata en kon ik uitchecken bij Travellers Bunker en nog even wat gaan lunchen. Daar kwam ik mijn barmhartige samaritaan weer tegen, soms is de wereld zo klein he? Hij zat ook lekker Indiaas te eten bij Restoran Sri Brinchang. Kort hierna nam ik de bus naar Penang om wederom de leuke stad Georgetown te bezoeken.

Net als in 2014 bekeek ik de streetart van Georgetown natuurlijk. Het is wel erg jammer om te zien dat ze niet goed onderhouden worden en vele er niet meer zo mooi uit zien als toen. En deze keer boekte ik geen kookles maar at er wel heerlijk!

Duur van het wandelen door de theeplantages

Ik heb er zo’n 2.5 uur over gedaan. Ik loop altijd aardig door dus reken er iets langer voor uit. Het is qua afstand niet ver maar het is een leuke uitdagende wandeling dus wat flexibiliteit ben je wel nodig.

• Tip: Onderweg kun je nergens water bij vullen dus neem voldoende water mee!

Verblijf Cameron Highlands

Ik verbleef in een simpel, goedkoop hostel wat wel veel te bieden had. Er was een levendige keuken waar je gebruik van kon maken. Ook de tripjes die georganiseerd werden met de andere reizigers waren leuk. Als je alleen reist en graag aansluiting wil vinden bij andere reizigers is dit hostel wel een aanrader. Traveller Bunker zit 5 minuten lopen van de drukke winkelstraat af maar in de naastgelegen straatjes is voldoende te vinden. Zoals een drukke bar / cafe, een winkelcentrum of kleine restaurantjes.

Kijk voor jou mogelijkheden bij Traveller Bunker

Komen & Gaan Cameron Highlands

Je kunt makkelijk met de bus reizen vanaf Kuala Lumpur naar Tanah Rata – Cameron Highlands.

• De bus vanuit KL doet er ongeveer 3.5 uur over en de kosten zitten veelal rond de 6 en de 8 euro.

Als je via de app van Easybook zoekt zul je vele mogelijkheden vinden. Veel verschillende tijden maar ook verschillende op- en uitstapplaatsen. Je kunt vanuit centrum KL makkelijk de metro pakken naar TBS (Terminal Bersepadu Selatan) De meeste bussen vertrekken vanuit daar naar de Cameron Highlands. Kies dan als je naar Traveller Bunker gaat voor Tanah Rata als eindbestemming.

Je kunt ook makkelijk met de bus reizen vanaf Penang (Georgetown) naar Cameron Highlands.

• De bus vanuit Penang doet er ongeveer 3.5 uur over en de kosten zitten veelal rond de 7 a 8 euro.

Je kunt vanaf Penang vertrekken of Butterworth, wat niet op het schiereiland ligt maar op het vasteland. Kijk even goed op de kaart waar je bent. Als je in het oude centrum van Penang verblijft is Komtar een fijne optie om te nemen. Ook is Sungai Nibong kan, ik nam deze stop toen ik wat verder uit het centrum een overnachting had geboekt. Ik verbleef in Ke-Lan-Tan-House en dat was wel uniek en een prachtige huis.

Vind jij deze tip om te wandelen in de theeplantages van Cameron Highlands leuk?
Deel / Pin of tip deze blog dan

Reis jij ook naar Maleisië? Lees dan even verder

Hiken op Machinchang Trail – Langkawi

Bezoek het oudste regenwoud ter wereld – Taman Negara

Mysterieuze wandeling op Bukit China in Melaka

De authentieke Nyonya soep proeven in Melaka

Reisgids Sepilok – Borneo – Bezoek de orang oetan

Ga je ook naar Singapore tijdens je reis?

8 x verschillende wandelingen in Singapore – Ga Wandelen in Singapore! – Actief op Reis

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik