Kustwandeling langs de Costa Brava (GR92) Verslag van dag 3, van Sant Feliu de Guixols naar Palamos – Spanje

Ik begon alweer aan dag 3 op de prachtige kustwandeling langs de Costa Brava. Een van de Europese wit/rood gemarkeerde routes genummerd GR92. Deze derde dag bracht mij weer vele fantastische vergezichten langs de ruwe kust toen ik vanaf Sant Feliu de Guixols vertrok om naar Palamos te gaan.

Kustwandeling langs de Costa Brava - Spanje

Deze heerlijke dag begon met een fris zonnetje langs de Costa Brava. Het was al midden november en in de avond en in de ochtend was het wel iets frisser aan het worden. Ik had een croissant met cappuccino in mijn hostal gehad en liep richting de kust. Langs de lange boulevard begon ik de vlaggetjes weer te volgen.

Er was die ochtend markt en deze was al in volle gang toen ik daar liep. De kust volgend kwam ik langs een haven en daar ging het pad omhoog. De kust was ruw, deed de naam eer aan, en ik liep omhoog om bredere uitzichten te krijgen. Het pad was weer goed aangelegd en ik kwam al veel wandelaars tegen.

De Europese wit/rood gemarkeerde GR92
Een prachtige kustwandeling langs de Costa Brava

Bij Mirador de les Triadores zag ik een groepje mensen staan. Zij gingen de uitdaging aan om daar af te dalen, ik zag helmen en touwen liggen. Wat leuk! Aan zo’n avontuurlijke trip zou ik ook zeker mee kunnen doen. Ik liep door en genoot van het zonnetje en de stralend blauwe lucht.

Kustwandeling langs de Costa Brava - Spanje

Ik kwam door een klein natuurgebiedje te lopen, er stonden een aantal borden waarop ik zag wat ik kon zien aan flora & fauna. Het gebied heet Cala d’Ametller. Een stukje verderop kwam ik ook weer een bord tegen met de reclame voor Via Ferrata in dit gebied. Je kunt hier als je van outdoor activiteiten houdt dus wel goed terecht!

De kustlijn op deze kustwandeling langs de Costa Brava is echt prachtig. Mooie doorkijkjes door het groen en de diepte die aangegeven wordt door wat rotsen in het water. Ik loop hier met een glimlach op mijn gezicht. Net voordat ik bij het eerste dorpje aan kom van vandaag loop ik door een tunnel langs de kust. Deze ligt onder een huis wat aan de kust staat. Echt ook weer prachtig aangelegd. Ik begin door de wijk van dit plaatsje langs de kust te lopen en kom uiteindelijk uit op de boulevard met fijn strand van Platja de San Pol.

Bij de villa Taverna Laura ga ik zitten in de schaduw want ondertussen is het toch alweer flink warm geworden. Daar geniet ik van een heerlijke cappuccino. Life is good!

Kustwandeling langs de Costa Brava - Spanje

Aan het einde van de boulevard, net voordat ik de baai verlaat is het wat drukker. Er wordt gesurft en er staan veel mensen te kijken. De zee is ruw en dus doet de surfer zichtbaar zijn best om de mooiste golven te pakken, altijd mooi om te zien.

Hierna loop ik over mooie aangelegde paden langs de kust. De imposante gebouwen waar ik langs kom zijn prachtig en hebben geweldige uitzichten over de mooie Costa Brava. Wat is het hier mooi zeg. Ik loop vandaag niet alleen op deze mooie paden, het is namelijk zondag. Ook leidt het pad me nog over een klein strandje en daarna weer iets het binnenland in om dan naar Platja Gran d’Aro te lopen.

Kustwandeling langs de Costa Brava (GR92)

Ik ga er iets voor van het pad af omdat deze mij eerst via de grote weg verder naar het hoofdstrand wil leiden. Dit doe ik omdat mijn ouders zoveel jaren geleden hun eerste vakantie samen hier vierden. Ik vind de camping en het strand en al beeld bellend heb ik contact met mijn familie. Altijd leuk om dit soort plekjes dan even aan te doen, als je er toch praktisch langs komt wandelen.

Kustwandeling langs de Costa Brava - Spanje

Even later ben ik bij het grote strand. Daar geniet ik van een heerlijke lunch aan de boulevard met zicht op het drukke strand en de mooie blauwe zee.

Als ik weer verder loop kom ik langs een aantal prachtige kleine strandjes. De paden langs de kust zijn ook echt zo gaaf gemaakt. Rondom oude bomen, uitsparingen gemaakt voor rotspartijen en op een van die rotspartijen zie ik een mooi beeld staan van een man die zit.. Dit spreekt echt wel tot mijn verbeelding…

Wat een prachtig plekje

Het water komt alweer wat hoger en ik moet echt mijn best doen bij de verschillende strandjes om geen natte voeten te krijgen. Dit lukt aardig en ik kan nog wat tegenliggers aanwijzingen geven over hoe en wanneer de oversteek te maken.

Kustwandeling langs de Costa Brava - Spanje

En dan kom ik aan in Palamos. Ik wandel langs de lange boulevard, het begint al laat te worden en ik ben blij als ik merk dat mijn hotel net voor het oude plaatsje ligt. Snel check ik in en ga fijn douchen. Het hotel is echt super. Ik heb een prachtige kamer met een super fijne douche.

Verslag van dag 3, van Sant Feliu de Guixols naar Palamos – Spanje

Nog net voor zonsondergang ga ik een korte wandeling maken door het stadje.

Kustwandeling langs de Costa Brava in Spanje
Mooi beeld in Palamos met zicht over de haven

Overal ruik ik de rook van het poffen van kastanjes. Ik had ze nog nooit gekocht en dus doe ik dat.. ik moet eerlijk toegeven dat ik de geur van de rook in de straten fijner vond dat de kastanjes. Ik eet ze liever rauw dan.

Die avond eet ik een heerlijke pannenkoek met zalm in een van die oude straatjes.

Wil je ook het verslag van dag 2 lezen? Toen liep ik van Tossa de Mar naar Sant Feliu de Guixols.

Afstand, hoogte en tijd – Sant Feliu de Guixols naar Palamos

De afstand die ik vandaag aflegde was 16.78 km. Er kwam toch nog 741 dalen en 743 stijgen bij kijken lees ik verbaasd. Dit is merendeels doordat je lekker langs de kust wandelt en dan telkens even afdaalt naar de stranden en weer iets hoger komt. Ik heb het zo niet echt doorgehad dat het toch nog zoveel was.

Lunch onderweg?

Ik at mijn lunch op het strand van Platja D’aro. Langs deze boulevard kun je verschillende restaurants en plekjes vinden om te lunchen en te relaxen. Het was ook perfect op de helft van de route van deze dag.

Verblijf in Palamos

In Palamos had ik een heerlijk hotel. Hotel Vostra Llar had ik voor deze nacht gekozen (62 euro) en daar was ik erg blij mee. Ik had een geweldig mooie kamer met een heerlijke badkamer. Ook in de ochtend kon ik er een heel fijn ontbijt krijgen. Het ligt net buiten het drukke deel van de binnenstad maar echt op maar 5 minuutjes lopen dus ideaal.

Wandelen langs de Spaanse Kust is een echte aanrader

Deel of bewaar deze post voor later

Wil je meer lezen over deze wandeling?

Eerder deelde ik mijn eerste dag op de GR92 en de tweede etappe van Tossa de Mar naar San Feliu de Guixols.

Of wat dacht je van een meerdaagse wandeltocht op Mallorca?

Wandelen in Jordanië mooiste Wadi Ghuweir

Wandelpaden op het Griekse eiland Karpathos – Griekenland

Wandelen op de Lycian Way in Turkije

En wat dacht je van wandelen in Singapore? Het is er verrassend groen in de stad!

8 x verschillende wandelingen in Singapore – Ga Wandelen in Singapore! – Actief op Reis

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *