Hike het Hanzestedenpad – SP11 – Wandelen langs de IJssel

Heb je ooit gehoord van het Hanzestedenpad? Ik kende het nog niet totdat ik toevallig een etappe deed van de NS route die het Hanzestedenpad overlapt. Deze IJsselwandeling bracht me van Brummen naar Zuthpen en toen ik onderweg de bordjes tegenkwam van het Hanzestedenpad bracht me dat op een idee.  Een lange afstand wandeling (LAW) die langs de IJssel loopt en de Hanzesteden aan doet leek me wel erg mooi.

Eerder schreef ik al eens over Deventer en Kampen, twee mooie Hanzesteden. Deze route brengt je langs die twee mooie steden maar ook Zutphen en Zwolle. Aangezien ik in Overijssel woon kan ik deze IJsselwandeling mooi in etappes lopen!

Het Hanzestedenpad is in totaal 120 km lang en dus best goed te doen in een seizoen. De route is opgedeeld in 7 etappes van elk zo rond de 15 a 20 km.

Hanzestedenpad -
Ruine de Nijenbeek (etappe 3)

Lange afstandswandeling Tip
Ik deed in 2020 de Sallandse Zandloper en de Stuwwalroute in Twente.
Beide routes kun je in 2 of 3 dagen doen.

Of wat dacht je van de uitdagende Lee Trail in 3 dagen in Luxemburg?

Toen ik de bordjes gezien had tussen Brummen en Zutphen die eerste avondwandeling nam ik me voor om een groot deel of misschien wel het hele Hanzestedenpad dit jaar te gaan doen! Ik heb sinds een paar maand de treinkaart Dal Vrij en kan dus vrij reizen in de daluren.

Als je een korte variatie op deze wandeling wil dan kun je kiezen voor de IJsselvallei wandeling van de NS (32 km). Die is in 2 etappes te doen en gaat van Zutphen naar Deventer en vervolgd dan zijn weg naar Olst.

De wandeling gaat zoveel mogelijk over natuurpaden. Daar waar geen andere mogelijkheid is pakken we een stukje asfaltweg. Door het vele water, de IJssel en de uiterwaarden, zijn er natuurlijk veel weidevogels en watervogels te zien. Ik liep in de lente dus al het groen kwam tot leven en bloeide volop!

Het pad is genummerd als Sp11 wat streekpad 11 betekent. En dus zijn er meerdere LAW streekpaden. Toen ik ging zoeken kwam ik bij wandelnet.nl uit en zag ik nog vele andere mooie LAW wandelingen!!

Dat geeft weer inspiratie voor andere wandelingen 🙂

Hanzestedenpad - Wandelen langs de IJssel
Net buiten Zutphen vind je dit beeldbepalende gebouw “De IJsselstroom” De oude stoomwasserij is nu een locatie voor vergaderingen. (etappe 3)

De eerste etappe van deze IJsselwandeling is van Doesburg naar Brummen, een wandeling van 19 km en deze deed ik eind april 2020.

In Doesburg begin je aan de rand van het stadje en toen wezen de bordjes mij stad uitwaarts… Vreemd vond ik dat. Toen ik beter keek zag ik dat ik dus naar de rand van de grachten werd geleid om zodoende met een omtrekkende beweging naar het stadje te lopen om dan bij de IJsselkade stadinwaarts te gaan.

SP11 Hanzestedenpad - etappe 1

Daar heb je dan gelijk even mooi zicht op de kerk van Doesburg.

Ik hou erg van zo’n oude stadskern en vind het heerlijk om die oude huizen te zien. Het idee dat 100 jaar geleden de mensen dit zelfde uitzicht hadden is toch super?

Al snel verdwijn je onder een viaduct door, linksaf slaand en een stukje verder rechts afbuigend verdwijn je een dijk op en begint het lange stuk langs de IJssel. Er stond nog een windje in het begin van mijn wandeling maar de zon scheen ook heerlijk en dus was het fijn wandelen op deze hoogte.

Hanzestedenpad SP11 - Etappe 1

Je komt langs een aantal campings en een haventje waar je bij een restaurant evt een kopje koffie kan halen en natuurlijk voor een toilet bezoek terecht kan. In de periode dat ik de route liep was alles gesloten ivm met de Coronacrisis en dus liep ik door en zat ik uiteindelijk op een bankje net voordat ik het pondje op stapte bij Oud Dieren.

Hou er rekening mee dat je hier dus een euro bij je moet hebben… Je mag uiteraard met de pin betalen, maar je kan de wandeling niet af maken als je geen geld bij je hebt 🙂 Voor voetgangers kost de overgang over de IJssel met het pondje een euro!

Bij dit punt zie je ook dat de route Graafschapspad (SP8) en Hanzestedenpad (SP11) elkaar kruizen. Ik zag het bordje deze dag al eerder voorbij komen. Misschien moet ik die ook maar eens gaan lopen 🙂 Deze is route is 116 km en brengt je door de Achterhoek.

Hanzestedenpad SP11 - Etappe 1

Een heel klein stukje loop je door een wijk van Dieren om al snel weer in het buitengebied te wandelen. Kort daarna heb je nog het kleine dorpje Spankeren waar je doorheen komt. Hierna liep meer tussen de weilanden en dook zo nu en dan het bos in. Heel kort lette ik even niet op en kon ik terug om de afslag die ik gemist had weer op te pakken 🙂 Langs smalle beekjes en over zandpaden kwam ik uiteindelijk in Brummen. Ik heb weer een heerlijke wandeling gemaakt!

Kerk in Spankeren

Ik deed zo’n 4 uur over deze etappe van 19 km.

In het begin was hij een beetje saai door de lange tocht over de dijk maar daarna vond ik hem erg leuk en afwisselend door het pondje, de dorpjes en de zandpaden.

• Brummen – Zutphen 16 km (Cortenear uiterwaarden) SP11 (02)

Wandelen langs de IJssel

16 mei 2019 liep ik deze etappe alleen dan de versie van de NS. Omdat ik voor de podcast Reisgenoten deze etappe liep deden we dit even in de avond en dus de versie van de NS omdat die iets korter is. Op zich een saaie wandeling met weinig uitdaging doordat deze vrij veel over lange paden met weinig spectaculaire uitzichten aan de horizon gaat. Voor het interview goed omdat we niet teveel hoefden op te letten waar we naartoe liepen.

De NS versie is 12.5 km en brengt je ook naar Zutphen.

Hanzestedenpad – Zutphen

Wandelen langs de IJssel

• Zutphen – Deventer 18 km – SP11 (03)

Een paar dagen later had ik een dagje vrij en besloot ik om van Zutphen naar Deventer te lopen. (18 mei 2019) 2 steden die bij uitstek een Hanzestad zijn in mijn beleving. Ik vond deze wandeling echt wel mooi! Het is volop lente en er bloeit en vliegt van alles langs het pad. Midden in het centrum van Zutphen beginnend en dan loop je de IJssel over om dan gelijk linksaf te slaan het natuurgebied in.

Wandelen langs de IJssel

Genoeg tijd nemen om foto’s te nemen van bloemen en insecten. Ik vind dat echt leuk!!

Verder lopend kwam ik langs de overblijfselen van kasteel Nijenbeek. Ik zag het torentje al van verre wat een erg mooi vergezicht over het water gaf! Ik liep nog een stuk verder over de dijk en was blij dat het pad afboog om alsnog iets terug te lopen zodat ik dicht langs het overblijfsel van het kasteel kwam. Toch apart om te zien altijd, een kasteel.. of althans, dat wat er nog van over is. Je indenkend dat er een kasteel heeft gestaan en er dus in vroegere tijden veel te doen was hier.

Verder lopend mocht ik over een hekje stappen om over de dijk te lopen waar ook de schapen grazen. Hoe leuk is dat!! De schapen vonden het iets minder toen ze toch op het pad waren gaan liggen en dus week ik maar iets uit voor hen 🙂

Hanzestedenpad

Even later nam ik een korte pauze nabij de IJssel en sprak ik daar een stel wat aan het fietsen was. De man vertelde mij dat als ik een stukje verderop goed oplette ik nog de overblijfselen van de tweede wereldoorlog zou kunnen zien. Het was hem nooit opgevallen maar hij hoorde er laatst over op de tv.

In de ijzeren palen die het land van de weg scheiden zitten een aantal kogelgaten of schampgaten. Toen er gevochten werd, de geallieerden de IJssel overgingen schampten die schoten dus de ijzeren palen en dat is tot op vandaag nog zichtbaar!

Best interessant dus!!

Hanzestedenpad

Dit is in de gemeente Voorst en net nadat je de bankjes bij het monument met de tekst: Oversteek geallieerde troepen gemeente Voorst. Hou je ogen dus open en zie ze ook!

En dan het laatste stuk naar Deventer.

Het was best warm die dag, ik was dan ook blij dat ik op een terrasje kon gaan zitten om wat te drinken en te eten in de mooie binnenstad van Deventer!!

Wil je meer over Deventer lezen?
Kijk dan even naar 3 x wandelen in Deventer

Hanzestedenpad
Dit pand is Fletcher hotel Gilde op de hoek van de Nieuwstraat / Tibbesteeg.

Tibbesteeg

Deze wandeling vond ik erg leuk. Er is veel afwisseling in omgeving maar er is ook nog echt wat te zien en te bezoeken onderweg zoals ruine/kasteel Nijenrode!

• Deventer – (Olst 14km) Den Nul 17 km – SP11 (04)

Vanuit Deventer ging ik een aantal dagen (19 mei 2019) later weer op pad om het Hanzestedenpad te vervolgen. Het was even zoeken naar de bordjes maar ik vond er 1 op de hoek van de Nieuwstraat met de Tibbesteeg. Dit is dichtbij hotel De Leeuw wat getipt wordt als hotel om te overnachten.

Al snel liep ik weer langs de IJssel en kort na de haven buigt het pad iets af om daarna de uiterwaarden opnieuw in te duiken. Ik vond dit heerlijk lopen. Ik liep iets verder het land in maar zag nog altijd de IJssel. Het was deze dag iets minder warm dan het op de etappe van Zutphen naar Deventer was geweest. Ook wel aangenaam juist.

Hanzestedenpad - Deventer

Wandelen langs de IJssel

Het pad boog verder van de IJssel af en ik kwam in het Overijsselse landschap te lopen. Door bos en langs weides. Ik kwam op een gegeven moment Herma’s Theetuin tegen, hoe leuk! Ik hoorde constant de kikkers schreeuwen maar ik zag ze nog niet. In deze tuin was het rustig genoeg om aan de kant van het vijvertje te gaan zitten en ze toch eindelijk op de foto te krijgen.

Herma’s Theetuin

Op eengegeven moment begon ik de omgeving te herkennen en bleek datik aankwam in Olst. Ik heb daar eerder een wandeling gedaan.Waar wij toen begonnen kwam ik nu uit en daar heb ik heerlijk op het terras gezeten om te genieten van een welverdiende lunch!

Toen wandelde ik met Antonette van We12Travel de wandeling Wandelen tussen Kazematten en Geschut

Wandelen langs de IJssel - Hanzestedenpad

Na een heerlijke lunch op het terras met voortreffelijk uitzicht over het water ben ik de laatste km’s gaan lopen naar Olst. Ik ben niet door gegaan naar Den Nul omdat ik de trein naar huis pakte vanuit Olst. Net voordat ik bij het station was zag ik deze bloem met insect.

Blijft mooi toch?

Ook deze wandeling heeft een lekkere afwisseling in langs de IJssel wandelen en mooie bezienswaardigheden bezoeken. Ook deze etappe kan ik zeker aanbevelen om eens te doen!

• Den Nul – Windesheim 18km SP11 (05)

18 juli 2020 loop ik dan eindelijk deze etappe van het Hanzestedenpad met medeblogger en vriendin Antonette. Lekker bijpraten omdat we elkaar al een hele tijd niet hadden gezien. Doordat de route makkelijk te volgen is en veelal de IJssel volgt over de lange uitgestrekte paden heb je alle tijd om bij te kletsen 🙂

Deze etappe van het Hanzestedenpad ligt tussen twee hanzesteden in dus we komen niet in een hanzestad. De volgende etappe van het Hanzestedenpad brengt me in Zwolle en daar zal ik een heerlijke kop cappuccino op een terrasje kunnen drinken  🙂

We beginnen net voor Den Nul en daar lopen we over een landweggetje wat ons door Fortmond, een super klein plaatsje. Net voor Fortmond kun je er voor kiezen om het natuurgebied in te gaan en even de overblijfselen van een steenfabriek te gaan bekijken en te klimmen op de uitkijktoren die je een geweldig zicht over de IJssel biedt. Wij lopen door en duiken een stukje bos in en lopen daar wel even naar een uitkijkpunt en vogelhut om van het uitzicht te genieten.

Hanzestedenpad etappe 05 Den Nul naar Windesheim (2)
Vogelkijkhut net voorbij Fortmond

Kort hierna steken we de grote weg tussen Olst – Wijhe over om even door het Sallandse landschap te lopen en het boerenleven te zien. Als we even later de weg weer oversteken (net voor Wijhe) om naar de IJssel te gaan komen we ook echt langs de IJssel te lopen. Een mooi stukje natuur en de vele vissers die er langs de kant zitten genieten net als ons van dit uitzicht.

Hanzestedenpad etappe 05 Den Nul naar Windesheim

Even later komen we bij een haventje aan waar we onze eerste pauze genieten. Dit is ook een camperplaats (Loswal Wijhe) en op het moment dat wij er zitten staat het er helemaal vol. De plaats biedt je schaduw door de grote boom met daaronder gras zodat je er lekker kan zitten. De kade is trapsgewijs naar beneden zodat je hier lekker kan zwemmen.

Verder lopend komen we op de fietspaden langs de IJssel te lopen. Omdat het weekend is en er veel dagjesmensen fietsen moeten we telkens even in het gras lopen en dus vinden we het niet erg als we later van de dijk afgaan en in een bosje komen te lopen. Het is warm en de schaduw is aangenaam op dat moment!

Het bos is waterrijk en dit geeft het geheel een heel andere sfeer dan de bossen die ik ken.

Hanzestedenpad etappe 05 Den Nul naar Windesheim

Nadat we het mooie hoge bruggetje oversteken komen we op de weg die ons naar Windesheim leidt. Kort even zicht pakken op huis Windesheim met een mooie toegangspoort hoort er natuurlijk wel even bij als je deze etappe van het Hanzestedenpad in dit kleine plaatsje eindigt 🙂

We hebben een afwisselende wandeling gehad, over landweggetjes, door de uiterwaarden van de IJssel en zelfs door het bos. Toch moet ik toegeven dat dit niet de meest mooie route is die ik liep tijdens het 120 km lange Hanzestedenpad.

Maar net zoals het leven… Niet alles is pracht en praal en alles heeft een reden om mee te maken 🙂 De reden wordt jou pas veel later bekend… #mindfulness

• Windesheim – Zwolle 18km SP11 (06)

Staat nog op het lijstje van te maken wandelingen op het Hanzestedenpad.

• Zwolle – Kampen 20km SP11 (07)

De laatste route van het Hanzestedenpad bracht mij van Zwolle naar Kampen. (23 mei 2019) Beide geweldig mooie hanzesteden. Zwolle ken ik al mijn hele leven ongeveer, we gingen er vroeger winkelen en ik ben er nog even naar school gegaan zelfs. Ik ging ook nu met de trein naar Zwolle om daar het station uit te gaan, linksaf en aan het eind van de weg het bordje van het Hanzestedenpad te vinden.

Hanzestedenpad - Wandelen langs de IJssel

Ik liep een stuk door de stad maar snel boog de route af en gingen we een park in. Een groot en mooi opgezet park voor recreatie vanuit de stad. Ik zag veel kids en mensen joggen, goed om te zien dat een park benut wordt waarvoor het bedoelt is!

Wandelen langs de IJssel

Even later kwam ik weer langs de IJssel te lopen en hield ik rechts aan om na een paar km bij een heel mooi stukje te komen met een geweldige brug. Blij verrast door deze mooie plek! Ik heb er even gestaan en geprobeerd mooie foto’s te maken maar dat was best lastig 🙂 Deze tocht liep ik alleen met mijn mobiel gelopen en dus geen grotere camera. Bepaalde hoeken kun je gewoonweg niet nemen, dat wat je wel ziet is soms erg lastig ook zo op de foto te krijgen… Je snapt vast wat ik bedoel!!

Hanzestedenpad

Zoals je ziet staan er twee van die mooie bruggen achter elkaar

Hierna duurde het even maar kwam ik weer over de dijk langs de IJssel te lopen. Mooie vergezichten over het water en de weilanden ernaast. Na een paar km kwam ik bij de Zalkerveer aan en kon ik even mijn voeten laten rusten onder het genot van een kopje cappuccino.

Theehuis Zalkerveer

Ineens besefte ik me dat ik nog niet op de helft was en dus moest ik toch wat sneller doorlopen. Teveel getreuzeld en mooie foto’s gemaakt. Ik was alweer een hele tijd op het Hanzestedenpad aan het wandelen en ik moest zeker nog meer dan de helft lopen 🙂

Toch kon ik het niet laten om her en der wat mooie foto’s te maken. Ik kwam over een dijk te lopen en had wederom mooie uitzichten. Na een tijd kwam ik bij een plek waar je lekker met je voeten in het water kon waden. Leuk zeg! Er waren een aantal van dit soort plekken gemaakt om even lekker te zitten en te genieten van de IJssel.

Ook kwam ik bij een mooi uitkijkpunt waar ik uiteraard even opklom om te kijken.

Hanzestedenpad

Ik snap best dat het eng is als er een vinger naar je uitgestoken wordt 🙂

Mooi uitzicht punt op hoogte. Mooi en handig als je vogels wil spotten.

Kampen in zicht

Na deze 20 km ben ik net na de brug aan de linkerkant neergeploft in het drijvende restaurantje wat heerlijke vis serveert. Met uitzicht over de IJssel kon ik deze mooie wandeling afsluiten!! Ook deze laatste etappe vond ik erg leuk en afwisselend!

Wil je meer van Kampen zien? Kijk eens Bezoek de Hanzestad Kampen eens!

In totaal is hij 120 km door het IJssellandse landschap met een heel aantal mooie Hanzesteden waar je door komt. Echt een leuke wandeling met een mix van natuur en cultuur!

Vind jij dit ook een uitdaging om eens te gaan lopen? Ga jij dan ook net als ik elke keer een etappe doen of woon jij te veraf en moet je dan eigenlijk wel een overnachting ergens plannen?

Dat lijkt mij ook geen straf hoor!!

Welke lange afstand wandeling kun je mij aanbevelen om te gaan doen?

Ik zoek namelijk weer een nieuwe uitdaging in NL!!

Deel je deze IJsselwandeling op je sociale media?

Wil je een meer actieve trekking doen en zoek je wat uitdaging?

Wandelen in Duitsland – Wandelroute Hermannshohen

Hiken op de Rheinsteig – Duitsland

Eerste 200km van de Camino Frances – Spanje

Poon Hill Trek in de Himalaya – Nepal

Wat doe jij op een onregelmatige ondergrond?

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!!