Bezoek de Historische stad Petra – 2 dgn – Wadi Musa, Jordanië

Uiteraard mag een bezoek aan de historische stad Petra niet ontbreken als je een rondreis Jordanië maakt. Ik zorgde ervoor dat ik tenminste 2 dagen de tijd had om deze historische stad Petra te bezoeken. In de historische stad Petra wilde ik meerdere trails lopen, graag bij de zonsopgang zijn en natuurlijk Petra by Night meemaken.

Petra was de Griekse naam van de hoofdstad van de Nabateeërs. De Nabateeërs zelf noemden de stad Raqmu. Petra floreerde in de 4e eeuw voor Christus toen de Nabateeërs de handel van wierook beheersten. Door de ligging van de stad op de handelsroute tussen Egypte /Arabië en andersom in de richting van Azië werd het een rijke stad. Er was allerlei koopwaar te vinden zoals kruiden uit Indië, Ivoor uit Afrika en parels uit de Rode Zee.

Petra, more than a wonder - Wadi Musa, Jordanië
Petra – more than a wonder – Wadi Musa, Jordanië

Wadi Musa –  Bezoek de historische stad Petra

Schatkist - Petra, Jordanie

Als je de historische stad Petra gaat bezoeken is de stad waar je naartoe gaat Wadi Musa. Op alle verkeersborden staat natuurlijk de historische stad Petra aangegeven dus als je Wadi Musa niet onthoudt maakt dat niets uit. Ik kwam vanuit de Wadi Rum toen ik naar Wadi Musa reed via de King’s Highway. Ik had een heerlijke warme nacht doorgebracht in de woestijn en twijfelde of ik er nog 1 zou blijven. Uiteindelijk koos ik er toch voor om al naar de historische stad Petra te gaan. Hoogtepunt van deze reis natuurlijk! Al was de Wadi Rum ook zeker 1 van de geweldige hoogtepunten!

Ik had toen ik aankwam een relaxte late middag op het balkon van Petra Bed & Breakfast in de ondergaande zon en at een heerlijke maaltijd bij Al-Mebash. De volgende dag begon ik uiteraard vroeg omdat ik rond 6 uur bij de ingang wilde staan. Dan gaat het loket open en kon ik mijn ticket halen. Een ticket voor 2 dagen, deze kost 55 JOD. Als je 1 dag gaat kost het je 50 JOD dus die extra dag is wel goed om te doen. Brengt wat meer rust in je zodat je niet van hot naar her rent om alles in die ene dag te doen. Dit moet natuurlijk wel in je reisschema passen.

Wadi Musa - Jordanie

Ik had bedacht dat ik nadat ik de Treasury bewonderd had ik zou door lopen naar de Al-Kubtha Trail. Aan het eind van deze trail bevindt zich het uitzichtpunt op de Treasury.

Tip: Al voordat je de sig in gaat wordt je al aangesproken dat je met de bedoeïenen mee kan naar een mooi uitzichtpunt. Dit is een ander punt als waar ik naartoe ging. Ik stond met zicht vanaf links gezien vanuit de Treasury en de bedoeïenen nemen je mee de rechterkant op. Ook is die klim naar boven wat steiler en niet gelijk erg veilig heb ik begrepen. Uiteraard betaal je hen een bedrag voor deze plek.

Maak je op voor flinke wandeldagen bij Wadi Musa – Petra

De Sig – De entree van de historische stad Petra

Na ongeveer 20 minuten in de sig te hebben gelopen, bijna alleen zo op de vroege ochtend kwam ik dan aan bij het eind.. Ineens zie ik het bekende beeld voor me. De Treasury (schatkamer) of zoals hij in Jordanië genoemd wordt: Al Khazneh. Het is een tempel of zoals vroeger gedacht werd een graftombe. De Sig is maar liefst 1.2 km lang en dus loop je al een tijd door de kloof jezelf te vergapen aan alle kleuren en lichtinvallen rondom jou. Ik heb de sig in totaal 3x gelopen en bleef me over de schoonheid ervan verbazen.

Echt een geweldig stukje wereld!

1.5 km Sig naar Petra - Jordanië

Dat je in vroegere tijden hier liep moet je wel vertrouwen hebben in wat je tegemoet loopt. Je hebt geen enkele mogelijkheid om ook maar weg te duiken. Je loopt echt in een smalle, hoge kloof waarvan je dan misschien weet dat er een stad aan de andere kant is. Heel apart hoor!

De Treasury was bedoeld als een graftombe lees ik. Meer als een facade lijkt het niet te zijn. Je mag er helaas niet in en staat dus te kijken naar een 45 meter hoge uit steen gehouwen tempel voorkant lijkt het. Ik vind het nog steeds ongelooflijk dat zoveel jaren later, 2000 zeg maar, het er nog zo goed uit ziet. De plek voor de Treasury is niet heel groot en het is er de rest van de dag best druk. Ik geniet kort van dit rustige moment en loop dan door.

De eerste zonnestralen op de Treasury (schatkist) wil ik natuurlijk niet missen.

Treasury - Petra, Jordanië

Ik wil ze zien vanaf het speciale uitkijkpunt. Je weet wel, die van de foto’s die je altijd ziet!

Lees dus verder als je wil weten hoe je daar komt zonder te betalen aan de bedoeïenen die daar staan ome je voor een leuk prijsje verder te helpen.

Uitzichtpunt op Treasury – Al-Kubhta Trail

Er zijn tientallen bedoeïenen die mij vragen of ik met hen mee naar boven wil om het uitzichtpunt te gaan bezoeken. Dat kan natuurlijk, je betaald dan een bedrag aan hen en loopt een steile tocht naar boven. Je komt dan bij een ander, als je het mij vraagt net zo mooi, uitzichtpunt. Maar je kunt er dus ook voor kiezen om een langere tocht te gaan doen die dan gratis is. Wel kocht ik voor 2 dinar een heerlijk kopje thee boven.

Khobtha mountain uitzichtpunt Petra Jordanië

Als je na de Treasury doorloopt door de street of facades ga je op een gegeven moment, na de tweede plek waar een restaurantje is, naar rechts. Daar kun je het pad vinden en ook wel een bordje Al Kubtha Trail. Je gaat dan bij een aantal grote graftombes (Royal Tombs) naar boven. Het pad loopt ervoor langs en daarna er boven langs hemelsbreed terug van waar je vandaan kwam. Dus voorbij de Royal Tombs zit rechts om het hoekje ongeveer een trap. Het is een flinke tocht maar zo de moeite waard. Je hebt ook wel even de tijd voordat de eerste zonnestralen over de berg/rots heen komt om de Treasury te verlichten. Je hebt geen haast!

Treasury – Bezoek de Historische stad Petra

Toen ik boven was zaten er al 2 jongens te wachten. De bedoeïenen waren er nog niet en de thee werd een half uurtje later vers voor ons gezet. Het duurde zeker nog een klein uur voordat de eerste zonnestralen kwamen toen ik er zat. We hadden dus alle tijd om van de omgeving en de plek te genieten. Het werd steeds drukker en dus was ik wel blij met mijn eersterangs plek. Ik zat op de rand van de bedoeïenen hut te kijken naar de Treasury. Zo nu en dan kwam een klein katje mij even gezelschap houden.

Op een gegeven moment, toen de zon een beetje doorkwam, mochten we naar een plekje iets lager om een mooiere foto te maken! Ook een plekje wat zich net voor de tent bevind, een etappe lager is een perfecte spot om een foto te maken. Alsof je alleen op de wereld bent en naar dit wereldwonder mag kijken.

Khobtha mountain uitzichtpunt Petra Jordanië
Dit punt is alleen bereikbaar door de achteruit gang van de bedoeïentent op dit uitzicht punt. Als je geluk hebt laat hij je door ..

Monastery – Historische stad Petra

Na een tijd daar boven te zijn geweest ben ik weer terug gelopen naar de hoofdstraat. Mijn volgende doel was de tocht omhoog naar de Monastery te gaan. Het zou een flinke tocht worden werd mij aan alle kanten gezegd. Ik verwachte een heel aantal km’s te moeten gaan lopen en begon na een kopje koffie te hebben gedronken aan het einde van de colonnaded street aan de lange tocht.

Langs de hele weg staan lokale bedoeïenen toeristische dingetjes te verkopen, ik wilde prut zeggen maar dat is natuurlijk niet netjes. Ik ben er niet zo van… De laatste jaren koop ik weinig tot niets meer. Ik geef als ik thuis kom liever iets wat te eten of te drinken is, je gebruikt het een keer en dan is het klaar. Alles wat dan maar jarenlang ergens ligt… Voor mij hoeft dat niet meer.

Petra ontdekken in twee dagen - Jordanië

Volgens mij heb ik er een uur over gedaan om boven te komen. Eenmaal boven kon ik genieten van het uitzicht op de Monastery, als je het mij vraagt mooier nog dan de Treasury. Deze facade is super gaaf nog en steekt boven de rotsen uit wat ook een ander beeld geeft. Deze zit niet zoals de Treasury in de wand. Ik besluit eerst nog iets hoger te gaan om een prachtig overzichtsbeeld te krijgen van de Monastery.

Monastery – Bezoek de Historische stad Petra

Hierna eet ik een broodje en koop ik een heerlijke verse granaatappelsap bij het restaurantje wat ook hierboven zit. Je hoeft dus in principe niet eens zo heel erg veel mee te nemen. Ik had mijn rugzak bij me en 1,5 liter water en eten en van alles en nog wat voor het geval dat. Maar alles is te krijgen in de historische stad Petra.

Op de vraag of je alles wat je nodig bent op de dagen in Petra mee moet nemen kan ik dus zeggen dat dit niet nodig is. Uiteraard is het iets prijziger maar de plekken zijn ook erg mooi. Het is geen straf om even op een terrasje te zitten. Om de kilometer bij wijze van spreken zit een klein restaurantje om je te verwennen met verse sappen of andere lekkernijen.

Petra ontdekken in twee dagen - Jordanië

Nadat ik weer beneden ben besluit ik dat ik naar Wadi Musa terug ga en de rest voor morgen bewaar. Ik heb een entreeticket voor 2 dagen en dus hoef ik niet alles in 1 dag te proppen. Het is een warme zweterige dag en ik zit onder het zand en stof en kijk uit naar een fijne douche in Petra Bed & Breakfast.

Kopje thee drinken op de terugweg van de Monastery
Kopje thee drinken op weg van de Monastery

Onderweg naar de Monastery - Petra, Jordanie

De volgende dag besluit ik de ochtend relaxed door te brengen bij mijn Bed & Breakfast, het is tenslotte ook gewoon vakantie en ik ben al een paar weken onderweg. Even niksen is ook best fijn en gister liep ik best wat treden en kilometers.

dakterras B&B Petra in Wadi Musa - Jordanië
Een ochtend studeren op het dakterras van B&B Petra in Wadi Musa – Jordanië

Petra Museum – gratis – Historische stad Petra

Ik besluit op het warmst van de dag het museum over de historische stad Petra te bezoeken. Dit is rechts naast de ingang van Petra en is een modern gebouw wat heerlijk airco gekoeld is. Ik ben er ongeveer een uur binnen. Ik lees veel over de achtergrond van Petra en de Nabateeërs maar ook over de achtergrond van de Jordanië. Ze hebben ook een heel aantal interactieve schermen waar je door de informatie kan klikken met mooie plaatjes om het geheel wat meer vorm te geven. Ik vond het leuk om er door te lopen.

Ik lunch hierna bij de ingang van Petra, ik kan je aanbevelen dat niet te doen want de prijs is uiteraard te hoog. Het broodje en het verse sapje waren heerlijk maar dat was het niet waard. Wel kan ik daarna gelijk door naar binnen lopen dus het scheelde wat tijd maar ja, deze dag had ik genoeg tijd.

High Place of Sacrifice Trail

Ik loop opnieuw het pad naar de Sig, in de Sig ben ik weer verbaasd over de lengte en de hoogte van deze kloof. Wat een aparte weg is het zeg. Hoe gaaf is het als je in vroegere, onzekere tijden op deze manier je stad goed beveiligd had aan 1 zijde. Na een half uur ben ik dan weer bij de Treasury en ik ga daarna gelijk door. Als ik dan bij het eerste restaurantje ben, Why Not Cafe ga ik linksaf de trap omhoog. Er staat geen bord met de tekst High Place of Sacrifice Trail maar geloof mij, dit is het pad.

High Place of Sacrifice - Petra Jordanië

Je loopt gelijk een trap op naar boven. Het is nog warm en ik loop langzaam… Deels in de schaduw maar ook veel in de zon. Het duurt best lang voordat ik een bord zie waarop de trail op benoemt staat. Op dat moment ben ik ook al bijna boven bij de High Place of Sacrifice. Daar is het ook dat er weer bedoeïenen zijn die je wat te drinken aan bieden of die wat souvenirs willen verkopen. Ik loop naar boven en kom op een plateau te lopen. Ik zie er meer mensen lopen en een gids die wijst naar een plek waar van ik later zie dat dit de offerplek is.

De mooiste kleuren en rotsformaties tijdens de hike op de Trail naar de High Place of Sacrifce

Trail naar de High Sacrifice Place - Petra

Je hebt het zicht over de wijde omgeving en het waait er heerlijk. Na dat ik iets afgekoeld was en kort de plek bekeken had liep ik door naar de punt van deze vlakte. Ik kwam toen ik verder liep uit bij een bedoeïenen tent waar je uiteraard wat te drinken kan kopen en mag genieten van het uitzicht over de hoofdweg van Petra en de rest van de omgeving.

High Place of Sacrifice – Historische stad Petra

Gave deel van de trail High Place of Sacrifice - Petra

Trail naar de High Sacrifice Place - Petra

Het deel van de trail wat hierna komt vond ik echt super! Om dit stuk wat aan de achterzijde van de berg loopt en waar je allerlei mooie plekken en grotten en uitkervingen tegen komt alleen al zou je deze High Place of Sacrifice Trail moeten doen. Ik liep er bijna alleen en op sommige plekken kun je even van het pad af een grot in, een oude tempelachtige grot in of een mooie trap af of op. Ik vond dit echt een gaaf stuk. Je ziet soms inkervingen zomaar ergens, je komt plekjes tegen waar je alle fantasie bij los kan laten gaan hoe hier ooit mensen hebben gewoond.

Hoe ze naar de overkant keken en daar hun ‘buren’ zagen.
Ik vond het super interessant.

Ik heb hier treuzelend rond gelopen en overal ben ik naar binnen gegaan. Als je binnen in zo’n rotswoning staat kun je nog zien dat er in geleefd is. Het plafond is zwart geblakerd, de muren hebben veel verschillende tinten en soms zie je nog wat schilderingen. Ik vind het super om allemaal te zien en zie tot mijn verbazing dat ik nog maar een uur heb voordat de zon ondergaat…

Yoga in Petra - Jordanië

Trail naar de High Sacrifice Place - Petra

Nadat ik uit deze straat kom wijk ik iets te veel af naar links terwijl je rechts aan moet houden om aan de achterzijde van deze berg te blijven. Dan kom je weer uit bij de hoofdweg van Petra namelijk. Gelijk zie ik ook in de verte een bedoeïen op zijn ezel in beweging komen. Deze zag mij natuurlijk en zal mij de rest van het pad vergezellen, begeleiden, zodat ik niet weer verdwaal. Onderweg vertelt hij me dat er een westerse vrouw woont in een grot samen met een andere bedoeïen.

Of ik even wil kennis maken?

Eerst zeg ik nee, het wordt al een beetje schemerig en ik wil niet te ver van het pad af zijn op het moment dat het donker wordt. Het was niet ver weg. Ik zie dat hij vanaf zijn ezeltje wijst naar een berg. Daar achter is het, vertelt hij erbij. Ik besluit om tot die berg mee te lopen en dan te kijken of ik iets kan zien, dat het niet te ver is. Het blijkt inderdaad precies achter de berg te zijn want als we daar zijn wijst hij een vlag aan die ik net om de hoek zie. Bij de vlag blijkt de grotwoning te zitten volgens de bedoeïen op het ezeltje.

Uniek overnachten in de UNESCO site PETRA?

Overnachten in Petra met dit uitzicht?

Het is een grot die zich aan de wand van de berg bevind links van de weg. Als ik het ’terras’ op kom lopen zie ik inderdaad een westerse vrouw staan. Ze stelt zich voor als Nathalie uit Amerika. Nathalie woont hier nu sinds kort maar heeft al jaren een relatie met de man die hier woont. Ze heeft pas sinds kort besloten om hier te blijven wonen en om zich te settelen  in het Midden-Oosten.

Als we zo aan de praat raken blijkt ze, net als ik, ook een fervent reizigster en heeft een IG kanaal natuurlijk en organiseert reizen naar Jordanië en Egypte. Ze heeft het er ook over dat ze hun grot als AirB&B verhuren. Dit mag natuurlijk niet begrijp ik van anderen maar toch laat ze me een slaapkamer zien die zij daarvoor gebruiken.

Als je het toch zou willen proberen als jij in de historische stad Petra bent kun je altijd contact met haar opnemen. Zal je wel een unieke ervaring opleveren!

Wandel trails in Petra - Jordanië

Langzaam aan was het tijd voor mij om afscheid te nemen van dit indrukwekkende stukje wereld. Wat een enorme historie is hier te vinden, wat een mooie wandelingen zijn hier te maken. Ik heb mij 2 dagen heel goed vermaakt en moet eerlijk bekennen dat ik niet alle wandelingen gedaan heb en dat ik dat ook wel jammer vind. Maar dat geeft me dan ook altijd een goede reden om nog eens terug te komen in deze historische stad Petra. Wie weet… Er zijn nog genoeg pareltjes in Jordanië die nog op het lijstje staan.

Voor nu ging ik verder naar Dana Biosphere Reserve.

Genieten van de laatste zonsondergang in de historische stad Petra - Zinvol Reizen

Bezoek de Historische stad Petra – 2 dgn
Wadi Musa, Jordanië

Petra By Night

Je vraagt je vast af: moet ik dit meemaken? Dat is natuurlijk altijd de vraag met dit soort über toeristische avonden.

Het is wel heel mooi om in de avond nog even door de Sig te lopen, om de stilte te ervaren van de avond en om de rotsformaties verlicht te zien. Het kost je bijna 25 euro om een kaartje te kopen. Je mag om 20.30 uur het gebied in vanaf het bezoekerscentrum. Zorg dat je als eerste gaat zodat je wat mooie foto’s kan maken met niet al tientallen mensen voor je. Langs de hele weg vanaf het begin staan al kaarsen op gesteld aan beide zijden. Ook in de Sig is er op een aantal plekken muziek en mooie sfeervolle belichting. De show zelf is kort vond ik, je krijgt een kopje thee en er wordt wat verteld en wat muziek. De overheersende boodschap is dat we allemaal een vreedzame wereld willen.

De sfeer vond ik heel goed en fijn.

Petra by Night - Wadi Musa, Jordanië

Ik zat op een verhoging en niet op de grond, ik werd namelijk door een bedoeïen meegenomen naar een mooi plekje. Ik kon nog iets hoger gaf hij aan maar ik vond het prima zo. Na afloop werden we er ook afgehaald omdat het eigenlijk niet mocht..oeps.. Ik had er wel een mooi overzicht over het geheel. Daarentegen ging het kopje thee aan mij voorbij omdat dit aan de op de grond zittende mensen werd uitgedeeld.

Ik vond het mooi en ben blij dat ik het toch gedaan heb.
De hele sfeer die gecreëerd werd was super fijn!

Eten in Wadi Musa

Je kunt bij de ingang van de historische stad Petra eten, erg duur en niet van super kwaliteit. In de straat voor Petra, daar waar ook vele hotels zitten zijn ook restaurantjes en dat zou een betere keuze zijn.

Maar ik kan het aanbevelen om iets meer richting centrum te gaan. Daar kun je ook leuke restaurantjes vinden waar je fijn kan zitten. Beide restaurantjes zitten aan Tourist Street en er zijn ook supermarktjes te vinden. Altijd makkelijk als je nog wat lekkers of iets te drinken zoekt.

• Al-Mebash

Mijn eerste avond at ik bij Al-Mebash. Ik nam een combi gerecht met falafel, soort samosa met kaas gevuld, patat en nog Kibbeh (ovale balletjes waar vlees in zat) met een salade. Ik vond het erg lekker en kon er lekker op soort verhoogd en overdekt terras zitten. Mooi de straat inkijkend en dus genietend van de rust en het uitzicht. Ik kan dit plekje zeker aanbevelen.

Eten in Wadi Musa - Petra, Jordanië

•  Reem Beladi

Ook dit restaurant wat schuin aan de overkant zit kan ik aanbevelen. Vooral de ober was een super leuke man, hij kon Engels en deed echt de moeite om zich goed verstaanbaar te maken en voor mij duidelijk te maken wat er op de kaart stond. De meeste kaarten zijn natuurlijk alleen Arabisch dus voor mij nogal lastig om te lezen 🙂

Weer (bijna) vegetarisch eten werd lastig dus koos ik voor een gemengde salade en daarbij een gerecht waar veel groente in zat, kip en patat. Het was een schotel en de patat was door de groente gedaan. Deze waren dus helemaal zacht maar het geheel had een fijne smaak. Ook fijn dat het even heel wat anders dan brood met hummus. Vegetarisch zijn in Arabische landen kan best lastig zijn als je af wil wijken van de humus, falafel of rijst.

Zicht over Wadi Musa - Petra, Jordanië
Zicht over Wadi Musa – Petra, Jordanië

Verblijven nabij de historische stad Petra

Ik verbleef in Petra Bed & Breakfast, een B&B waar de Belgische Patricia haar leven heeft opgebouwd. Ik vond het super leuk om bij haar te verblijven. Even gewoon in Nederlands kletsen en samen ontbijten en ervaringen uitwisselen. Ook is het een ideaal uitgangspunt om Petra te ontdekken, met de auto is het nog zo’n 5 minuten rijden naar de ingang van de historische stad Petra.

De kamer, het dakterras en ontbijt waren super!

Ga jij ook het geweldige Petra bezoeken? Kijk voor jouw data en mogelijkheden welk hotel bij jouw past. Wil jij ook alvast jouw ticket voor je 1, 2 of 3 daagse bezoek aan historische stad Petra boeken?

Petra B&B in Wadi Musa - historische stad Petra, Jordanië
Zicht vanaf het dakterras van Petra B&B in Wadi Musa – Petra, Jordanië

Na deze dagen ging ik verder naar Dana Biosphere Reserve, hier zal ik later een fijne blog over delen. Als je naar beneden reist kun je via de Wadi Musa naar Aqaba gaan. Heerlijk aan de Rode Zee en genieten van de leuke winkeltjes en terrasjes. Ik heb er een een heerlijke middag gesnorkeld. Lees eens meer over wat je er allemaal kan doen in Aqaba.

Deel je deze blog?

Wil je meer lezen over Jordanië?

De Kerken van Madaba en Bethany Beyond the Jordan

Bezoek Salt – Voormalige hoofdstad van Jordanië

De Ruïnes van Jerash – Ooit een welvarende Romeinse stad

Of ga je Oman bezoeken? Dat deed ik na deze reis namelijk 🙂

10 dagen roadtrip Oman – Avontuurlijk en Actief – Rondreis Oman

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld als ik