De kerken van Madaba en Bethany beyond the Jordan – Jordanië

In Jordanië is de overheersende religie Moslim, ik hoor elke dag meerdere keren de gebedsoproep van de muezzin. Toch zijn er ook veel christenen en zie je dus ook best wat kerken. De kerken van Madaba zijn volgens mij wel meer aanwezig dan in andere plaatsen van Jordanië. Daarom ook een volledige blog gewijd aan de kerken van Madaba en daarbij ook de plek waar Jezus werd gedoopt door Johannes de Doper: Bethany beyond the Jordan. Deze moet je nl bezoeken als je in of bij Madaba bent.

Religieuze spots in Jordanië die je niet mag missen

Madaba is een plaats op ruim 30 km vanaf Amman. Met ruim 82.000 inwoners is het de 9 na grootste stad van Jordanië. Ook voor een dagtrip vanuit Amman zou het dus best goed te doen zijn. De stad heeft zo’n 60.000 inwoners en is een mengelmoes van culturen. De stad is ook bekend om zijn goed bewaarde en eeuwenoude mozaïeken.

Bethany beyond the Jordan - doopplek van Jezus
Bethany beyond the Jordan – doopplek van Jezus

Mijn verblijf in Madaba

Ik had mijn hotel geboekt bij Tell Madaba, een familie gerund pension in hun eigen huis. Dit heb ik nu al vaker meegemaakt, mensen die hun eigen huis uitbreiden door er een verdieping bij op te bouwen en dat in te richten al hotel. Super leuk vind ik het. Je bent dus gewoon in een lokale buurt en verblijft bij de mensen thuis, zo goed als. Ook in Jerash verbleef ik bij een familie thuis. De vrouw des huizes bood me eerst en kopje thee aan en daarna raakten we aan de praat.

Ik vertelde wat ik van plan was en zij gaf aan dat de beste route voor morgen zou zijn Mt Nebo, Bethany beyond the Jordan en dan de Dode Zee. Helemaal goed en dan kom ik gezellig weer terug bij Tell Madaba om hier nog een nachtje te verblijven.

De kerken van Madaba en Bethany beyond the Jordan – Jordanië

Ik ging na mijn tassen op de kamer te hebben gezet gelijk op zoek naar de kerken van Madaba. De eerste kerk was op zo’n 10 minuten lopen vanaf Tell Madaba en toen ik onderweg was kwam ik erachter dat ik toch wel erg trek had gekregen. Ik ging eerst op zoek naar een leuke plek voor lunch. Deze vond ik al snel bij Haret Jdoudna waar ik gegrilde aubergine met yoghurt en kruiden bestelde met natuurlijk wat heerlijk vers brood.

Aubergine lunch bij Haret Jdoudna

Griekse Orthodoxe kerk St George

Hierna liep ik verder naar de St George kerk waar ze de oudste en best bewaarde mozaïeken hebben liggen. De kerk zelf vond ik niet een van de mooiste moet ik eerlijk zeggen. Het straalde wel wat uit doordat het zo oud was. Overal hingen mozaïeken, ik schat in nagemaakt. En een deel van de kerk was afgezet omdat daar de oude mozaïeken vloer lag. Er zat nog wel wat kleur in en ik kan me voorstellen dat dit in de goede tijd een geweldig beeld heeft moeten geven.

De kerken van Madaba - Jordanië

Ik zou nu ook wel een mooie mozaïek vloer in mijn huis willen hebben!
In de badkamer ofzo? Hoe gaaf zou dat zijn?

Rechts achterin de kerk kun je nog naar een kleine ruimte beneden, daar hangen nog een heel aantal oude schilderijen. Het is een donkere ruimte om op die manier de kleuren niet te beïnvloeden. Ze zien er veelal nog best goed uit, ik begreep dat ze erg oud al waren. Ik kreeg het niet helemaal mee van de gids bij een andere groep 🙂

Kerken van Madaba - Jordanië

Naast de kerk aan de rechterkant zit nog een school. In het gebouwtje aan de linkerkant mag je een kaartje kopen om deze kerk te bezoeken.

Kosten zijn 1 JOD

Church of the Beheading of John the Baptist

Na dit bezoek liep ik door naar de kerk waar Johannes de Doper is onthoofd.  Ik wil het hier niet helemaal gaan beschrijven dus als je het verhaal niet kent waarom Johannes de Doper onthoofd is lees het dan even. Deze kerk vond ik er toch mooier uitzien. Aan de buitenkant wat mooie afbeeldingen en er is veel meer te zien en te doen hier.

Ik ging als eerste de kerk binnen en werd erop gewezen dat ik de bell tower in mocht. De kerk zelf was mooi maar niet bijzonder vond ik. Rechts naast het altaar vond ik de deur die mij naar boven zou leiden. Ik zag een bordje met de tekst of ik aub niet de klokken wilde laten luiden.. hmm vreemd dacht ik. In de gang zag ik wel de dikke touwen hangen van de kerkklokken maar daar zou ik nog niet gelijk aan durven te trekken.

Kerk van de onthoofding van Johannes de Doper

Toen ik verder liep en op de trap kwam te lopen begon ik te snappen wat ze bedoelden. We liepen rakelings langs de touwen, ik moest echt moeite doen om ze niet te raken. Toen we bijna boven waren moest ik zelfs nog meer moeite doen en oppassen dat ik zelfs de klokken niet zou raken. Ik kan me wel voorstellen dat dit soms verkeerd gaat en dat er een klok per ongeluk geluid wordt haha!

Mij lukte het om zonder de klok te luiden boven te komen en toen ik daar kwam was er een breed en weids uitzicht over de stad met op de achtergrond de gebedsoproep van de muezzin.

De kerken van Madaba – Jordanië

De kerken van Madaba - Jordanië

Toen ik weer beneden was wees dezelfde man mij erop dat ik ook nog naar de kelders mocht. Een deur rechts naast de kerk leidde mij naar beneden. Ik kwam door een aantal ruimtes te lopen, lage ruimtes met bogen. Er hing een aparte sfeer en het was er schemerig, in een ruimte stond een groot Mariabeeld met een groot kruis ernaast waar Jezus aan hing. Iets verderop nog een kleine doorgang waar het kort daarna abrupt ophield. Ze zijn hier nog bezig met het openen en ontdekken van de kelders onder deze kerk lijkt het.

Kerk van de onthoofding van Johannes de Doper

Toen ik de andere kant weer op liep kwam ik in de kamer waar een beeld was gemaakt van het hoofd van Johannes de Doper op een dienblad. De teksten uit de bijbel stonden er bij Matheus 14 : 1 – 5 en aan de andere zijde stond een bord met vers 6 tot 12. Wat een heftig verhaal he? Ik heb daar even in die ruimte gezeten. Er staan meerdere stoelen en dus wordt je ook uitgenodigd om er even tijd door te brengen.

De kerken van Madaba - Jordanië

Ook is de temperatuur er fijn zo in die kelders, buiten was de temperatuur een stuk hoger.

Kosten 1 JOD

Bethany beyond the Jordan (Al-Maghtas)

Nu ik gezien had waar Johannes de Doper onthoofd was moest ik natuurlijk ook zien waar hij Jezus gedoopt had. Het verhaal gaat natuurlijk dat hij vele mensen gedoopt heeft in zijn leven. Hij verkondigde de leer van God en daarbij besloot hij mensen te gaan dopen.

Al-Maghtas of ook wel Bethany beyond the Jordan genoemd is op 20 km afstand van de Dode Zee. Dus een bezoekje vanuit een van de resorts daar is zo gedaan mocht je daar verblijven. Vanuit Madaba is het zo’n 45 km en ik begreep op weg naar Mt. Nebo dus die pak ik in de ochtend mee. De berg van waar Moses het Beloofde Land zag.

Bethany beyond the Jordan - doopplek van Jezus

Toen ook Jezus aan Johannes de Doper vroeg of hij hem wilde dopen antwoordde hij dat Jezus hem beter kon dopen. Daar wilde Jezus niets van weten en hij liet zich alsnog dopen door zijn paar maanden oudere neef, Johannes de Doper.

Naast de kerken van Madaba mag je deze site ook echt niet missen

Toen ik bij de plek kwam waar ik een kaartje kon kopen voor de doopplek van Jezus bleek dat je er niet zelf naartoe mag rijden. Je koopt een kaartje en wacht op de bus, een shuttle bus met gids, die om het half uur rijdt. Je hoeft dus nooit lang te wachten. Er is een toilet en je kunt even wat te drinken of te knabbelen kopen. We reden met twee shuttle bussen die kant op, het is een 10 minuutjes rijden en toen kwamen we bij een toeristisch winkeltje en de ingang richting de doopplek. Een pad, overdekt, bracht ons eerst langs het orthodoxe museum en daarna door het gebied in richting een klein stroompje.

Bethany beyond the Jordan - Doopplek van Jezus
Bethany beyond the Jordan – Doopplek van Jezus

Ik kreeg het gevoel dat dit stroompje wel eens afkomstig kon zijn van de plek waar Mozes de waterbron geslagen heeft, een stuk voor de berg Nebo. Het kleine stroompje liepen we stroomopwaarts en op een gegeven moment kwamen we bij een open plek. Daar zou dan de eigenlijke plek van de doop van Jezus hebben plaats gevonden. Ze hebben het omgebouwd met 4 pilaren en daar tussen ligt wat water. Veel water is het niet maar werd verteld door de gids, in vroegere tijden was er veel meer water.

Erachter stond een houten gebouw wat een hele oude kerk was. Toen we even later daar liepen bleek er ook een mozaiek vloer in te hebben gelegen. Nog een paar stukken waren zichtbaar, door aardbevingen was het meeste weg geslagen en gespoeld vertelde de gids ons.

Deze plek ligt tussen olijfbomen en andere stoffige bomen, het is er warm en droog en dus erg stoffig. Je kunt je er zo weinig bij voorstellen. Er zijn stromingen die ontkennen dat het hier is gebeurd lees ik, zij geven aan dat het stroomopwaarts op de rivier de Jordaan heeft plaatsgevonden. De gids vertelde nog dat het uniek was dat er tot op deze plek vissen zwommen in de rivier en verder niet meer. Volgens hem was dat wel een teken dat dit een speciale plek was.

Bethany beyond the Jordan – Religieuze site + kerken van Madaba

Bethany beyond the Jordan - Doopplek van Jezus

Toen we verder liepen kwamen we uit bij een kerk, uit 2003 en daarna bij de rivier de Jordaan. Hier konden we even het water in, of aanraken zolang we maar niet overstaken want dan zouden we in Israël zijn. Die kant was een stuk groter opgezet. Iets meer plek om de rivier in te gaan en zag er netter uit. Een stel uit onze groep ging het water in, zij gingen helemaal kopje onder. Op IG deelde ik een filmpje in mijn stories daarvan.

Wel apart dat dan de hele groep toch een beetje stil is, onder de indruk van de plek en in zichzelf gekeerd.

Ook ik ben wel even de trap af geweest en heb mijn handen even in het water gedoopt, hiermee heb ik mijn gezicht nat gemaakt. Ben ik gelovig? Hmm…niet echt maar ik ben geen ontkenner. Ik weet niet wat er allemaal tussen hemel en aarde is, zeg maar. Dat er meer is ben ik wel van overtuigd maar wat?

Kosten 12 JOD

Daar zitten dus de shuttle, de gids en de bezoeken van de doopplek, de Jordaan en het museum en kerk bij in.

Reis jij niet met je eigen huurauto in Jordanie dan is het handig om een trip te boeken, vanuit Amman of vanuit Madaba. Kijk voor jou mogelijkheden

Vond je deze plekken ook interessant?
Bewaar of deel deze blog dan!

Wil je meer lezen over mijn bezoek aan Jordanië?

De Ruïnes van Jerash –  Ooit een welvarende Romeinse stad

Historische Stad Petra – Jordanië

Wandelen in Dana Biosphere Reserve

Ik was eerder al wel in buurland Israël geweest

Bezoek Jerusalem – Israël

Drijven in de Dode Zee – Ein Bokek

Slenteren in de oude stad Akko

Of ga op reis in het geweldig veelzijdige Oman

Avontuurlijke Rondreis Oman – 100% Avontuur, natuur en cultuur

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik