Serra Tramuntana: Esporles naar Valdemossa – Wandelen op de GR221, etappe 5 – Mallorca, Spanje

Eind oktober 2023 nam ik me voor om een aantal etappes te gaan wandelen op de GR221 op Mallorca. Deze blog vertelt over de 3e en tevens laatste wandeldag die ik zou wandelen op de GR221. De hotelnachten waren twee keer zo duur dan gedacht en mijn oorspronkelijke plan was om te gaan wandelen op de GR92 in Spanje. Dus na een mooie poging hield ik het na deze prachtige wandeldag voor gezien op Mallorca.

Wandelen op de GR221 – Mallorca, Spanje

Straat in Esporles

Dag 3 Esporles – Valdemossa

Omdat etappe 2 en 3 me veel te verduren hadden gegeven besloot ik om 4 over te slaan en met de bus naar Esporles te gaan. Ik zat met mijn hotel in Banyalbufar al half in etappe 4 en om nu na zo’n zware dag weer meer dan 1 etappe te gaan doen zag ik niet zitten. Bij de bushalte, tegenover het mooie hostal Estonia stonden nog twee wandelaars die ik van het ontbijt herkende. Zij gingen ook met de bus naar Esporles om naar Valdemossa te gaan wandelen. Die etappe scheen mooier te zijn dan het stuk wat we van etappe 4 nog te doen zouden hebben. Nou, dat is dan weer mooi meegenomen!

Wandelen op de GR221 - Esporles naar Valdemossa - Mallorca

In Esporles kocht ik eerst een fles water, een banaan en vond ik ook nog tape om mijn nieuwe blaar af te tapen. Voor het water en de banaan betaalde ik 0.92 eurocenten. Het tape was erg smal maar beter dan niks. Hierna liep ik richting de kerk in het centrum van Esporles en daar vond ik de rood/witte markering van de GR221. Ik ging het dorp uit en al snel begon de route omhoog te gaan, de Serra Tramuntana bergen in. En ook snel kreeg ik al mooie uitzichten over de omgeving.

Wandelen op de GR221 – Esporles

Hierna kwam ik in een bos te wandelen. Wel fijn want het begon al flink warmer te worden. De zon was er door gekomen en door het omhoog wandelen krijg je het al snel warm. Mooie slingerende paden brachten me nog steeds hoger. Op een gegeven moment zag ik mensen links van mij zitten. Toen ik beter keek zag ik dat ze naast een afgrond zaten, een afgrond die wel tientallen meters naar beneden ging. Dit gaf ons zicht over het land eronder maar ook over de mooie kustlijn van Mallorca. Ik besloot om hier ook een pauze te gaan nemen. Onderhand was het bijna 12 uur en ik kon mooi mijn banaan op eten hier.

Wandelen op de GR221 - Esporles naar Valdemossa - Mallorca

Toen ik verder liep ging de GR221 helemaal om het dal heen waar ik net mijn uitzicht over had. Ik liep met een grote boog, over mooie bospaden, om uiteindelijk aan de overkant het zicht op de lange hoge muur te krijgen. Ik maakte deze foto en besefte me dat ik alweer een heel stuk had afgelegd.

Het gaat achteraf altijd sneller dan je vooraf denkt. Als je vooruit kijkt schat je het in als ver en als je dan terug kijkt denk je, goh daar was ik 15 minuten geleden nog. Is met alles zo hé? Just as Life is…

Ondertussen klom ik weer hoger en hoger en kwam ik op een soort bergkam te lopen. Ik had aan beide kanten zicht naar beneden. Toen ik bijna aan het eind van deze wandeling op hoogte was zaten er weer mensen, nu rechts van het pad, te genieten van het uitzicht. Ik besloot door te lopen, het pad bracht me naar beneden en uiteindelijk in Valdemossa waar ik op een terrasje ging zitten. De tocht naar beneden, Valdemossa in, zijn veel traptreden en bochtige paden met losliggende stenen. Dus even weer opgepast en secuur lopen. Hierna liep ik dan ook zo het oude centrum van dit leuke stadje binnen.

Wandelen op de GR221 - Esporles naar Valdemossa - Mallorca

Valdemossa is erg leuk maar helaas weet Valdemossa dat zelf ook. De prijzen liggen dus erg hoog… Toen ik op de menukaart keek dacht ik dus…nou dan doe ik wel alleen een patatje, voor 10 euro moet je toch wel een bordje vol krijgen? Nee dus, een heel klein puntzakje!

Zakje patat in Valdemossa - schrikbarend duur
Ik snap dat truffel duur is maar come on!

Uitzicht over Valdemossa - Mallorca

Na Valdemossa een beetje verkend te hebben pakte ik de bus naar Soller. Wat ook een super leuk stadje is. Midden in de stad staat een grote kathedraal en daarachter is het station. Het station waar de oude stoomtrein maar ook de tram naar Port Soller vertrekt.

Vanaf daar ging ik de volgende dag terug naar Palma met een oude stoom trein. Hoe leuk is dat! Echt een aanrader om te doen! Lees er meer over.

Trein Soller - Palma

Lengte, hoogte en tijd – Esporles naar Valdemossa

De wandeling was in lengte maar 9.1 km, toch doe je er nog zeker 3 uur. Er was een stijging van 580 meter en daling 360 meter. Alsnog een leuke uitdaging op deze laatste wandeldag op de GR221,

Weersomstandigheden eind oktober

Ook deze dag had ik weer perfect weer. Overdag heb ik het gewoon echt warm met 20+ graden en in de avond koelt het lekker af. Wel tot zover dat ik de slippers een beetje aan de koude kant vind en het fijn vind om de gymschoenen die ik ook nog bij mij heb aan te doen. Overdag op hoogte heb ik een windjack aan want het kan er flink waaien en in de avond zelfs een sportjack. Voor een flinke wandeling is het eind oktober perfect weer op Mallorca.

Verblijf in Soller

Ik verbleef in Soller bij Hostal Nadal waar ik €58,90 betaalde voor een nacht. Prima hotel wat vlak bij het centrum, de kathedraal en het treinstation ligt. Ik had er een kamer met een eigen wastafel maar deelde de wc en douche met andere gasten. Wc en douche waren twee verschillende ruimtes en dat is dan wel fijn. Op de gang was maar 1 toilet en 1 douche. Gelukkig zat het hotel niet vol. Er is een leuke binnentuin en ik zag dat een gezin een kamer/appartement had aan deze tuin. In de ochtend kun je hier fijn zitten en je ontbijt nuttigen.

Lees ook eens over dag 1 van wandelen op de GR221

Deel jij deze fijne wandelinspiratie?
Of sla hem op ter inspiratie voor je volgende wandelreis

Wil je meer inspiratie over mooie wandelingen?

Ontdek de wandelpaden op Karpathos – Griekenland

Wandelen op de Lycian Way – Turkije

Langs de kust van Portugal wandelen – Fishermen’s Trail

Wandelen in de wadi Ghuweir – De mooiste wadi van Jordanië

Stadswandeling Hanzestad Zwolle – Overijssel

Mindful Leven – Wat je aandacht geeft groeit!!

Een reactie

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *