Etappe 16 – 17 Alpe Adria Trail – Oostenrijk

Deze zomer ging ik niet ver weg… Corona right? Maar ik kon wel voor het eerst in mijn leven Oostenrijk eens bezoeken en ik vond het echt geweldig!! Ik koos er voor om een week op de Alpe Adria Trail te gaan wandelen in Oostenrijk. Ik boekte een kant en klare trip van 5 dgn maar boekte er toen ik er eenmaal was nog 3 dagen aan vast. Etappe 16 is de laatste van mijn kant en klare geboekte trip en vandaar ook een heerlijk hotel met zwembad op deze dag.

Wil je de voorgaande verslagen lezen begin dan bij deze: Hiken op de Alpe Adria Trail

Etappe 16 Alpe Adria Trail
Falkerthaus – Bad Kleinkirchheim Oostenrijk
19 km of 8 uur

Alpe Adria Trail Etappe 16

Na een goede nacht in Falkerthaus en een fijn ontbijt startte ik die ochtend weer vol goede moed. Ik liep eerst een stuk bergafwaarts waar ik de borden met informatie van de Alpe Adria Trail weer zag staan om daarna met een scherpe bocht bijna dezelfde kant op omhoog te gaan. Ik kwam even later langs een berghut waar het Duitse stel had geslapen, ik zag hen niet.

Zomervakantie 2020 in Oostenrijk

Toen ik iets hoger kwam en tussen de bomen weg kwam zag ik de Oostenrijkse voor me lopen. We kwamen op een berghelling te lopen en omdat het best steil omhoog was hebben we beide niet goed meer op de bordjes gelet. Zij liep voor me en ik keek zo nu en dan op naar waar zij was… Dit is toch niet heel handig geweest want op een gegeven moment was er echt geen pad meer.

We liepen op de terrasjes tegen de berg aan die voor de koeien handig zijn. Wij moesten dus grote stappen nemen om omhoog te klimmen en ik kreeg al het idee dat we niet meer echt op het pad zaten. Eenmaal boven moesten we onder het draad door van de omheining en waren we wel dicht bij het pad….maar hadden een stuk afgesneden.

Alpe Adria Trail Etappe 16

Zie dat Oostenrijkse Alpen uitzicht eens!

Nou ja… Beter zo dat dan andersom dacht ik alleen maar! Ik had het al behoorlijk warm gekregen van de klim en ik ging rechtsaf om zo snel mogelijk op het pad te komen. De Oostenrijkse wilde eerst naar de top van een berg waar we nu dichtbij stonden. Wederom koos ik dus de kortere, minder uitdagende route om mijn knie niet te belasten. We waren net een uurtje onderweg en moesten de hele dag nog!!

Een stuk verderop kwam ik alsnog op een bergtop te lopen. Het was er fris, het was bewolkt en er zaten wel wat mensen in de hoop dat het zou opklaren en dat ze nog een mooi uitzicht zouden krijgen. Ik liep door om niet te koud te worden. En toen kwam ik over een heerlijke bergweide te lopen. De zon brak door en de wind ging iets liggen.

Wat een heerlijk pad!

Kort hierna kwam ik ook weer bij zo’n mooi rond plateau uit waar ik heerlijk even op kon zitten. Het zonnetje scheen er heerlijk bij en het was een goede spot voor een pauze!

En toen ik daar dan toch zat kon ik ook wel even op de kop gaan staan 🙂

Yoga in Oostenrijk

Hierna begon de lange afdaling naar beneden. Even later had ik zicht op verschillende dorpjes en liep ik ook door de dorpjes. Over de landweggetjes en met heerlijke uitzichten over dalen en plaatjes. Ik vind het volledig in de natuur lopen geweldig maar als je dan het leven van alledag kan zien geniet ik er ook weer volop van!

Zicht vanaf de Oostenrijkse Alpen

Op een gegeven moment begon het toch wel tijd te worden om even lekker wat te eten. Toen ik al in Bad Kleinkirchheim was maar ook zag dat de route mij nog even weer een stuk omhoog zou leiden besloot ik om iets van de route af te zakken toen ik een restaurant in mijn ooghoek zag. Het was restaurant Adriana waar ik een heerlijke salade en pasta bestelde.

Schoenen uit en benen hoog op de stoel tegen over mij, heerlijk genieten!!

Alpe Adria Trail Etappe 16

Toen ik daarna door liep kwam ik langs een heel mooie oude houten kerkje. Her en der staan nog echt van die hele oude gebouwen, geheel van hout gemaakt en zwart geverfd. Dat geeft een heerlijke sfeer aan de omgeving, ik hou d’r van!

Met een omtrekkende beweging, wat juist weer de mooie uitzichten bood kwam ik bij een nog mooiere kerk uit aan de rand van de kern van Bad Kleinkirchheim. Ik ben kort even binnen geweest… Het was een gebedsoord leek het. Een grot-achtige plek waar net voor mij ook een vrouw naar binnen liep die een gebedje prevelde en ook net zo snel weer verdween.

Op pad naar de eerst luxe overnachting

Toen ik verder naar beneden liep was ik in het hart van het centrum en was het nog 5 minuten lopen naar mijn luxe overnachting met zwembad!! Ik kreeg een kamer voor 1 persoon en kon gebruik maken van het zwembad en spa. Helaas was het een beetje regenachtig maar ik heb wel even genoten van de ligbank bij het zwembad.

Alpe Adria Trail Etappe 16

Heerlijk even wat drinken en lezen op de weide was super relaxed.
Heel erg fijn na 19 km wandelen in de Alpen van Oostenrijk!!

Lengte en duur etappe 16 Alpe Adria Trail

Deze etappe levert je 19.3 kilometer op en kun je in 8 uur doen. De stijging is 1.195 meter en daling 1.731 meter. Etappe 16 staat te boek als moeilijk.

Verblijf in Bad Kleinkirchheim

Het diner en ontbijt in de Kolmhof was strak geregeld. Je krijg een tafel toegewezen en die is voor zolang je daar verblijft van jou. Het diner was deels buffet (salade vooraf) en de rest werd opgediend. Zo ook voor het ontbijt, de koffie wordt gebracht en de rest kun je van het buffet halen. Ik vond het allemaal een beetje stijfjes, het personeel was gekleed in klederdracht en gedroeg zich alsof ze uit de jaren 50 kwamen.. Te formeel zeg maar. Daardoor voelde ik me niet heel erg op mijn gemak maar alles smaakte prima en het hotel zag er super uit.

Restaurant/hotel De Kolmhof in Bad Kleinkirchheim – Oostenrijk

Etappe 17 Alpe Adria Trail

Bad Kleinkirchheim – Arriach Oostenrijk
18.1 km of 7 uur

De volgende dag ging ik verder naar Arriach. De start van de wandeling ging door een klein park om daarna een landweggetje te pakken de bossen in. Eenmaal in de bossen ging het pad haast recht omhoog.

Alpe Adria Trail Etappe 17
Net voordat je de bossen induikt om steil omhoog te gaan!

Ik kwam na een behoorlijke klim van zeker wel een uur en al behoorlijk bezweet aan in een soort van skigebied. Ik had onderweg al een aantal keren de skilift voorbij zien gaan met mensen erin. Dat het dus boven wat drukker zou zijn had ik al verwacht.

Her en der zag ik paden/wegen die in de winter gebruikt worden als skipiste en er waren een aantal restaurants. De eerste was gesloten maar ik was er even klaar mee en ging wel even in de zon en uit de wind zitten. Ook niet wetende of de volgende wel open was natuurlijk.

Alpe Adria Trail Etappe 17

Het volgende stuk was weer een flinke klim omhoog maar daar kwam ik toch heel veel mensen tegen die begonnen aan hun afdaling. Zij waren met de liftjes omhoog gegaan. Sommigen gingen nog even omhoog naar het kruis en anderen begonnen al aan de tocht terug naar Zirkitzen / Bad Kleinkirchheim. Daar boven gekomen was het fijn om te zien dat het restaurant geopend was en ik mijn vroege lunch alvast kon nemen.

Wandelen op de skipiste van Oostenrijk

Het was weer heerlijk weer daar boven!!

Alpe Adria Trail Etappe 17
Stampferhütte boven op de berg net voor het hoogtepunt van Wöllaner Nock op 2145 meter hoogte.

Ik nam een cappucino en een groot glas cola met een Berliner bol en een zoute pretzel. De berliner bol viel wat tegen maar de pretzel was heerlijk! De helft nam ik mee in mijn tas en ik genoot nog even van het uitzicht en het bankje. Mijn schoenen had ik even uit gedaan en kon er hierna weer helemaal tegenaan.

Hike & Relax = Goede combi

Hierna begon ik aan de klim naar boven en het werd steeds frisser. De jas had ik alweer aangedaan toen ik van het terras af ging maar nu deed ik daar nog even mijn buffy bij om. Het was mistig, het waaide en ik wilde alleen maar meer naar beneden om de zon weer op te zoeken. Ik heb kort rond gelopen op deze top: De Wöllaner Nock op 2145 meter hoogte.

Alpe Adria Trail Etappe 17

Iets lager scheen de zon weer en was ik uit de meeste wind. Ik kreeg het weer lekker warm en ik liep heerlijk rustig naar beneden. Ik kwam door weides en langs koeien om op een gegeven moment weer het bos in te lopen. De weg cirkelde langzaam naar beneden en zo nu en dan werd ik getrakteerd op de mooiste uitzichten. Ik zag dorpjes liggen en vroeg mij af welke Arriach zou zijn, daar waar ik een B&B had geboekt voor de nacht.

Toen ik uit het bos kwam en in het dal kwam te lopen werd ik rechtsom geleid terwijl Arriach op de kaart toch de andere kant op zou zijn. Ik liep met de route mee en kwam zodoende door verschillende kleine dorpjes en langs mooie uitzichten en huizen langs de route. Alleen .. ik was er klaar mee en wilde gewoon op het terras zitten van mijn Bed & Breakfast om van de zon te genieten.

Hiken in Oostenrijk

Lengte en duur van etappe 17 Alpe Adria Trail

Deze etappe levert je 17.8 kilometer op en je kunt er 7 uur over doen. De stijging is 1.223 en daling 1.365 meter.  De moeilijkheidsgraad die er aan gegeven is is medium.

Verblijf in Arriach

Ik liep met een flinke pas de laatste kilometers van deze dag door. Rond 16.00 uur zat ik nadat ik heerlijk gedoucht had aan een zelfgemaakte vlierbessenbloesem ranja op het terras van Gasthof Arriach.

Ik genoot van het weer en de rust die er heerst.

Alpe Adria Trail Etappe 17

Gasthof Arriach zit net buiten het dorpje en exact aan de route van de Alpe Adria Trail. Heel fijn! Ik liep onderhand al 6 dagen op de Alpe Adria Trail in Oostenrijk en voelde me al helemaal een ervaren Alpenwandelaarster 🙂

Ik had nog een overnachting kunnen regelen voor de volgende dag in Gerlitzen en had bedacht dat ik die dag erna nog een etappe liep . Daarna kon ik dan gelijk de trein terug naar Salzburg pakken waar ik dan nog een paar dagen de stad zou kunnen verkennen. Het eind kwam ik zicht en ik vond dat maar wat jammer!!

Vind je deze wandeling ook gaaf?
Deel hem dan of bewaar hem op je Pinterest!

Zoek je meer wandelinspiratie?

Krishnamurti Wandeling Ommen – 13 km

Nederlands Kustpad Deel 2

Tips voor Meditatief Wandelen

Lee Trail in 3 dagen – Luxemburg

Hanzestedenpad – SP11 – Wandelen langs de IJssel

Of ga op de ultieme maar relaxte trek in de Himalaya!

Poon Hill Trek – Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!