Alpe Adria Trail – Etappe 14 – LAW in Oostenrijk

Dit jaar ging mijn reis naar India niet door maar bevond ik mij op een LAW in Oostenrijk… Die reis naar India zou mijn grote avontuur worden dit jaar. Ik zou namelijk weer de Rickshaw Challenge gaan doen! Dus zelf rijden met twee anderen in zo’n Indiaas taxi’tje!! We zouden maar liefst 2000km gaan overbruggen van Mumbai naar Chennai in 2 weken, kun je het je voorstellen?

Ik moet zeggen dat ik de LAW in Oostenrijk ook echt super gaaf vond!! Had jij gedacht dat ik nog nooit in Oostenrijk was geweest? En sinds ik de Camino heb gelopen blijf ik een soort van heimwee hebben naar het pelgrimsleven. Dus toen ik genoodzaakt was om in Europa te blijven was mijn keuze snel gemaakt om weer een pelgrimstocht te ondernemen. Om gezondheidsredenen koos ik niet de Camino Portugues maar een huttentocht op de Alpe Adria Trail.

LAW in Oostenrijk

Ik heb geen seconde spijt gehad van mijn keuze en genoot 8 dagen achtereen van de mooiste uitzichten op Alpe Adria Trail in Oostenrijk

Vol goede moed begin ik aan etappe 14 op de Alpe Adria Trail

Deze dag begon ik aan etappe 14 en dat was mijn derde dag op de Alpe Adria Trail. Etappe 14 bracht mij van Döbriach naar Langalmtal en zou mij 17 km door de Alpen leiden. Over deze 17 km wandelen zou ik zo’n 7 uur doen stond in het boekje. Deze dag heeft een middelzware moeilijkheidsgraad gekregen.

Alpe Adria Trail – Etappe 14

Na etappe 13 was ik strompelend binnen gekomen. Dat was mijn tweede dag en ik was wel een beetje bang dat een oude overbelaste spier roet in het eten zou gooien. Ik had er die avond ervoor alles aan gedaan om die spier rust te geven. Toen ik die ochtend uit bed kwam en langzaam ging lopen naar het ochtendbuffet was ik zo opgelucht te merken dat mijn inspanning, eigenlijk dus juist ontspanning, van de vorige dag zijn vruchten afwierp. Ik voelde geen pijn maar bleef rustig lopen en de spier zo min mogelijk belasten.

Alpe Adria Trail - Etappe 14 - LAW in Oostenrijk

Ik ging rond 8.30 verliet ik Döbriach en liep ik rustig het dorp uit de brug over, links aanhoudend en langs de bosrand, tussen weilanden door, in de richting van Radentheim. Na een half uur lopen zat ik kort even op een grote steen, even een slok water nemen. Vaak doe ik dat lopend maar voor vandaag koos ik ervoor om ook maar even korte pauzes in te lassen van 5 a 10 minuutjes. Alles om die spier bij mijn knie te ontzien.

Omdat ik bezig was met andere dingen en de Alpe Adria Trail op verschillende paden in de richting Radentheim wordt aangegeven heb ik op een gegeven moment het bordje verkeerd gelezen en niet ver vooruit gekeken maar liep ik in een grote bocht weer terug naar startpunt..

Alpe Adria Trail – Etappe 14 – LAW in Oostenrijk

Op een volgende kruising zag ik het Duitse stel uit München staan. Zij zaten ook in het hotel in Döbriach en zochten op de kaart ook de juiste route. Gelukkig was ik niet de enige die het verwarrend vond dat het pad over verschillende paden aangegeven werd. Maar duidelijk was wel dat ik weer terugliep… Zij waren een half uur na mij vertrokken en zeer verbaasd mij daar te zien!!

Alpe Adria Trail - Etappe 14 - LAW in Oostenrijk
Even samen lopen met medewandelaars uit Munchen – Duitsland op de Alpe Adria Trail – Oostenrijk

Vervolgens ben ik tot de lunch maar met hen meegelopen, leek mij veiliger en goed. Over het algemeen loop ik vlotter dan anderen en dit zou mij ook op die manier beschermen tegen mijzelf. En ik vond het ook wel even gezellig 🙂

We liepen Radentheim door en pas daar gingen we de hoogte in. Maar dan ook wel gelijk een stuk steil omhoog. We liepen in ons eigen tempo en al snel liep ik weer voorop. Ik had nog steeds geen last van die spier en omhoog gaat mij altijd goed af. Toch zorgde ik ervoor dat ik bij hen in de buurt bleef. Rustig wandelen en goed kijken dat we de route volgden. De man had een GPS en ik hield de app in de gaten en zo konden we de route en ook de omleidingen die er op dit stuk waren, ivm overstromingen van de afgelopen week, goed volgen.

Hiken op de Alpe Adria Trail – Oostenrijk

Alpe Adria Trail - Etappe 14 - LAW in Oostenrijk
Uitzicht na de eerste korte klim in Radentheim

UMLEITUNG Alpe Adria Trail is goed aangegeven. Door overstromingen in de week ervoor moesten we een andere route volgen voor 1 a 2 km

Het was weer een heerlijke dag met mooie uitzichten en luchten op de Alpe Adria Trail

Wederom kregen we de mooiste uitzichten over de Alpen en het weer was super! Voor sommigen zou het misschien aan de warme kant zijn maar ik heb daar nooit zo’n last van. Ik voelde me als een vis in het water!!

Net na het middaguur kwamen we aan bij Aichholzerhütte aan en daar konden we een heerlijke lunch bestellen. Ik deed mijn schoenen uit en zat heerlijk van het uitzicht en de zon te genieten!! Toen ik in het boekje keek bleek dat we al zeker 3 kwart van de route erop hadden zitten. Ik nam mij gelijk voor om de tijd te nemen voor een lange pauze.

Lunch with a view

Life is Good

Ik zat hier heerlijk, ik kon lekker drinken en eten bestellen…

Ik had dat namelijk voorgenomen maar met het stel erbij hadden we maar 1x kort gezeten de resterende ochtend. Dus ik had gewoon weer 3 uur achter elkaar gelopen…maar ook geen pijn gekregen dus dat was fantastisch!

Zo’n 1,5 uur later liep ik verder op de Alpe Adria Trail in de richting van Langalmtal. Het stel was uiteraard al eerder weg gegaan en dus liep ik weer alleen op de LAW in Oostenrijk. Ik was helemaal in mijn element!

Alpe Adria Trail - Etappe 14 - LAW in Oostenrijk

De route was hierna vrij makkelijk te volgen, genoeg bordjes en genoeg aanwijzingen overal te vinden. De Alpe Adria Trail app open ik om de zoveel tijd om te kijken of ik stiekem niet toch een aanwijzing gemist heb. Als je zo lekker wandelt, geniet van het uitzicht en met je gedachten lekker alle kanten op kan gaan dan zie je toch niet altijd alles.

Alpe Adria Trail – LAW in Oostenrijk

Hoe langer je op de route loopt hoe beter je je hersens traint op het herkennen van de bordjes. Je leert beter hoe de mensen die de route uitzetten denken de bordjes te moeten plaatsen. Maar ook gaan je ogen onbewust op zoek naar het Alpe Adria Trail logo en herkennen het. Ook al zit je soms in gedachten en denk je niet op te letten, je hersens geven een impuls af als ze in een ooghoek toch het logo zien en halen je weer terug. Super om dat te voelen en daar wat meer op te kunnen vertrouwen.

Alpe Adria Trail - Etappe 14 - LAW in Oostenrijk

Ik loop weer door immense alpen weides en zie her en der de koeien lopen en in de verte hoor je de bellen van nog meer koeien. Mensen zijn hier nergens te vinden en ik vind dat ook altijd wel erg fijn!!

Alleen zijn maar je tegelijkertijd verbonden voelen met alles om je heen. Juist op dat soort momenten voel ik het principe waar ik echt van overtuigd ben:

Een is Alles en Alles is Een!!

Alpe Adria Trail - Etappe 14 - LAW in Oostenrijk
Hier zie je nog restanten van de overstroming, de weg was deels weggespoeld

Lengte en duur van etappe 14 – Alpe Adria Trail

Deze etappe levert je maar 14 kilometer op waar je wel zo’n 7 uur over gaat doen. Het stijgen deze dag is zo’n 1166 meter en je daalt 124 meter. Ook deze dag is weer als medium zwaar ingeschaald.

Verblijf in Langalmtal

Om 15 uur kwam ik die dag aan in Langalmtal bij Erlacher Haus. Ik had erg veel zin in een fijne warme douche en wilde snel inchecken. Op het terras verwelkomde mij het Duitse stel wat eerder doorgelopen was bij de lunch. Ik kreeg de sleutel van de kamer met het mooiste uitzicht!! Ik zat op mijn bed en kon mij er nog niet toe zetten om gelijk naar de douche te lopen. Dit is het mooiste uitzicht ever!!!

Erlacher Haus – Langalmtal

Toen ik later naar beneden ging om de douches op te zoeken bleek dat ook super voor elkaar te zijn in Erlacher Haus. Aan een gang zaten een aantal toiletten en een aantal badkamers. Lekker de ruimte om je kleding te wassen en je spullen op de wasbak te plaatsen en als je wil kan je er een bad nemen.

Dat hebben ze goed voor elkaar bij Erlacher Haus.

Mijn uitzicht in Erlacher Haus

De meeste hutten/huizen/hotels in de bergen worden door families geleid. Je zit bij wijze van in hun woonkamer en je voelt je even deel van hun gezin al zit ik vanuit een hoekje toe te kijken. Ik las mijn boek en vanaf de zijlijn zag ik hoe de kinderen aan het spelen waren en de volwassenen al op tijd hun bier inschenken 🙂

Ik sloot weer een heerlijke dag af waar ik volop had genoten van de Oostenrijkse Alpen!

Wil je de hele route lopen en bekijken?
Check dan de officiële Alpe Adria Trail website hier.

Wil je meer lezen over deze wandeling? Kijk dan eens op de officiële site van deze gave wandeling die zij de naam Hiking in the Garden of Eden noemen!!

Meer wandelinspiratie?

Wandelen op het Nederlands Kustpad – Deel 2

Ga Mindful Wandelen – Tips voor Meditatief Wandelen

Pelgrimsroute de St Olavsleden – Noorwegen

Lee Trail in 3 dagen – Luxemburg

Wandelen in Duitsland – Net over de grens vind je de wandelroute Hermannshohen

Lees je ook graag wat tips voor als je alleen gaat wandelen?

Tips voor Vrouwen – Veilig Wandelen als Vrouw Alleen

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!