Ontdek Vesting Muiden: Het Muiderslot & Forteiland Pampus

Ontdek Vesting Muiden aan de kust van Nederland! Als ik niet op reis ben zit ik niet altijd ook echt stil zeg maar en ga ik op zoek naar leuke plekjes in Nederland. Toen ik eerder dit jaar kaartjes won bij de Vriendenloterij mocht ik vrijkaartjes uitkiezen voor de meest uiteenlopende musea, dierentuinen of kastelen in Nederland.

Ik besloot dat ik naar het Forteiland Pampus voor de kust bij vesting Muiden wilde, dat leek me erg interessant! Ik had 4 kaartjes en dus ging ik samen met mijn broer en zijn twee kinderen. Hoe groot was dan ook de teleurstelling dat we het niet goed hadden voorbereid en de laatste boot misten naar het forteiland Pampus wat net voor de kust van Muiden ligt.

Toen we om ons heen keken zagen we dat de vesting Muiden natuurlijk een mooi kasteel te bieden had en liepen we door naar het indrukwekkende Muiderslot.

Ontdek Vesting Muiden – Het Muiderslot

• Kasteel het Muiderslot

Goedkoop is het niet, vind ik. Ik betaalde voor de volwassenen 15.50 euro en voor de kinderen 9 euro. Even als extra uitje ben je dan toch zo een kleine 50 euro kwijt. Ik kan me voorstellen dat als je het niet erg breed hebt dit wel de eerste uitjes zijn die van het bord verdwijnen.

Kasteel Muiderslot

Wel vonden we het echt erg leuk en leerzaam! We kwamen binnen en zagen gelijk dat er een valkenier stond met een heel aantal vogels. De valkenier vertelde vol passie en liet de kinderen echt contact met de vogels maken.

Valkenier Kasteel Muiderslot

Vanuit daar liepen we verder rondom het kasteel en kwamen in een waterschild waar we uitleg kregen over hoe het allemaal in zijn werk gaat. Zo’n kasteel vlak naast het zeewater en hoe dat in de geschiedenis zijn werking had.

Binnen was er ook van alles te ontdekken natuurlijk. We liepen heerlijk rond en hadden een audiotour aan ons voor de uitleg. Alles kamers en uitzichten hebben we bekeken en hebben hier zeker nog een uur rondgelopen. Ik vond het erg leuk om te zien. Genoeg uitleg voor de volwassenen maar ook zeker voor de kids met zo nu en dan een interactief spelletje voor hen.

Kasteel Muiderslot - Muiden

Deze dag sloten wij af met een heerlijk diner bij Ome Ko in de haven. Ook daar is weer genoeg te zien met de brug die telkens open gaat voor de vele boten die in en uit Muiden gaan.

Hier kun je meer vinden voor je bezoek aan het Muiderslot.

Ontdek vesting Muiden – Forteiland Pampus

• Forteiland Pampus

De volgende poging om toch het forteiland Pampus te ontdekken was niet veel later. Het was een heerlijke dag en ook mijn schoonzus ging mee op pad. Super gezellig en dit keer waren we op tijd om de boot te halen naar het eiland!

Dat een goede voorbereiding dan toch handig is!

Forteiland Pampus - Muiden

We kregen op het eiland een super leuke rondleiding van vrijwilliger Ruurd. Vol passie vertelde hij hoe het leven er aan toe ging op forteiland Pampus. Niet alleen toen het net gebouwd was maar ook in de tweede wereld oorlog. Het eiland is in verschillende tijden gebruikt geweest en dan ook met verschillende doeleinden. Het aparte is wel dat daar waar het in eerste instantie voor was gebouwd, de beveiliging van het land tegen schepen, het nooit voor in gebruik is geweest. Dit kwam doordat de vliegtuigen in die tijd hun intrede deden en dus gewoon over forteiland Pampus heen vlogen.

De man vertelde voluit en hield ons ruim een uur bezig, super leuk alleen hadden we niet zo heel erg lang op het eiland en dus moesten we nadat we nog een half uurtje rond konden lopen weer weg.

Hoe leuk was het dan dat ik in samenwerking met Forteiland Pampus nog een keer langs mocht komen om er te overnachten tijdens een van de Pampusnachten! Ook toen ben ik de rondleiding weer gaan doen, ik blijf het interessant vinden hoe het in de verschillende tijden gebruikt is.

pampusnachten - forteiland pampus - Muiden

Wist jij dat het zelfs in de jaren 80 / 90 nog veel gebruikt is? Niet op een duurzame manier hoor, helaas. Er is toen veel kapot gegaan door de feestende massa op allerlei dansfeesten die er kennelijk gegeven werden. Hierna is het een monument geworden gelukkig en dus gesloten voor dit soort activiteiten.

Forteiland Pampus - Jeroenfotografie.nl

Met dank aan Jeroen voor deze en onderstaande foto!

Wist je dat dit een mogelijkheid was?

Het eiland is in bezit van stichting Pampus. Deze stichting heeft als doel om het monumentale forteiland te behouden en de mensen erover voor te lichten en de kans geven om het te bezoeken. Deze pampusnachten, avontuurlijk dineren en andere leuke activiteiten worden georganiseerd om geld te verdienen om het eiland te verduurzamen.

Forteiland Pampus - Jeroenfotografie.nl

Hier kun je meer vinden voor je bezoek aan Pampus!

• Eten in vesting Muiden

Als je dan weer in Muiden bent wil je natuurlijk een hapje eten. Wij gingen beide keren dat we hier waren naar Ome Ko. Deze is in het centrum, bij de brug die om de haverklap open gaat voor de boten die er langs varen. De kinderen vonden het reuze interessant natuurlijk!

Restaurant Ome Ko - Muiden

Wij zaten heerlijk langs een rustig weggetje te genieten van het mooie weer en het mooie uitzicht.

Heerlijk eten bij Ome Ko

Er zitten natuurlijk nog een aantal andere restaurantjes, gelijk aan de andere zijde van de weg zit restaurant Graaf Floris V van Muiden. Ook dit zit in een geweldig mooi gebouw en heeft aan de overzijde ook een heerlijk terras.

Restaurants Muiden

• Parkeren in vesting Muiden

Er zijn genoeg plekken om gratis te parkeren. Uiteraard moet je dan een klein stukje lopen maar in een leuk vestingstadje als Muiden is dat geen enkel probleem.

• P1 Maxisweg

Deze parkeerplaats is gratis en heeft cameratoezicht. Je komt vanaf de andere zijde het centrum in wandelen en ik kan niet helemaal uit leggen hoe je dan moet lopen omdat ik deze niet gebruikt heb. Wel heb ik gemerkt dat overal bordjes staan die je wijzen naar het centrum, forteiland Pampus op stapplaats voor de veerboot of naar het kasteel Muiderslot.

• P2 Lange Muiderweg / Mariahoeveweg

Deze parkeerplaats is ook gratis maar is onbewaakt. Ik heb beide keren hier geparkeerd. Vanaf de snelweg is deze heel makkelijk te bereiken. Je loopt in 10 minuten naar het hartje van vesting Muiden.

Je kunt, als je rechts aanhoudt, over een dijk lopen in de richting van het Muiderslot. Als je links aan houdt ga je door een stukje wijk en kom je langs de Vecht te lopen, als je alsmaar rechtdoor loopt kom je door het centrum en ook uit bij de opstapplaats voor de veerboot naar forteiland Pampus. Nog iets verder lopen en dan ben je bij de ingang van kasteel Muiderslot.

Muiden - Muiderslot

Vond je deze tips interessant?

Dan zou je mij erg blij maken als jij ze deelt zodat anderen ze ook zien!!
Mijn bubbeltje online is nog niet zo groot 🙂

Ontdek vesting Muiden Nederland

Bekijk ook eens de volgende avonturen in Nederland!

Hike het Hanzestedenpad – Overijssel

Een weekend Zeilen in Friesland

Schokland: Een voormalig eiland in de Zuiderzee

Stervormige Vestingsteden in Nederland

Of net over de grens: De Externsteine – Horn Bad Meinberg

En was jij al wel eens bij Kinderdijk geweest? Tot in Japan kent iedereen het…maar vele Nederlanders zijn er nog nooit geweest.

Echt een must visit!!

De Molens van Kinderdijk – Dit mag je niet missen in Nederland!

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!!

Een reactie

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *