Avontuurlijke Rondreis Oman – 100% Avontuur, natuur en cultuur

Oman, het land waar Sinbad vandaan komt. Het land waar de sultan heerst en wat op alle fronten tot mijn verbeelding spreekt. De laatste jaren hoor je er steeds meer over en Oman is steeds toegankelijker voor toeristen.

Met een kustlijn van 3165 kilometer, de woestijn maar juist ook alle wadis (ravijnen) heeft dit land een enorme verscheidenheid aan trips te bieden.

Dat waren genoeg redenen voor mij om een 5 dagen rondreis door Oman te plannen toen ik werd benaderd door Abdullah van Blue Skies of Oman.

Abdullah nodigde mij uit voor een rondreis Oman en die uitnodiging nam ik maar al te graag aan. Uiteindelijk ben ik veel te kort geweest en is mijn lijstje met hoogtepunten Oman is alleen maar gegroeid van nog te bezoeken plekken.

In mijn hoofd plan ik de volgende avontuurlijke rondreis al naar Oman! Ik zie mezelf alweer lopen in een uitdagende wadi met heerlijke duik na een geweldige hike!

Ravijn in Oman, Wadi Tiei

Dag 1

Deze korte avontuurlijke rondreis Oman bracht mij naar de omgeving van Sur. Sur ligt op zo’n 2 uur rijden van Muscat, 3 uur rijden langs de kust en door een uitdagend berggebied. Abdullah liet ons daar al een aantal mooie landschappen zien, zoals dit maanlandschap temidden van de bergen en rotsen.

Maanlandschap onderweg naar Sur vanuit Muscat

We kwamen op onze eerste avond aan in de Al Sharqiyah regio, nabij Wadi Shab en brachten de nacht niet door op het witte strand nabij het resort maar in het resort. Wij kozen voor luxe! In het voorseizoen kun je deze keuze nog ter plekke maken maar kom je later in het seizoen ga er dan vanuit dat je verder vooruit moet plannen.

Tip: Abdullah van Blue Skies of Oman biedt voor elke nacht de optie om te kiezen uit kamperen en dus slapen in een tentje of in een hotel of resort.

Ook omdat het weer nogal wisselvallig was de laatste periode kozen we voor een resort. Wij verbleven in Wadi Shab Resort, Sama resort & Spa.

Dag 2 – Wadi Shab

Na een heerlijk ontbijt met een uitzicht op zee waar we gelijk op deze eerste ochtend al dolfijnen voorbij zagen zwemmen gingen we op pad om in de wadi Shab te gaan hiken.

Vanaf het resort was het een korte rit naar het startpunt van de wadi, het ravijn. We gingen met een boot naar de overzijde waar we eerst kort door een tuin liepen. We zagen mango bomen, bananen bomen en allerlei andere tropische planten. Kort erna kwamen we in een open vlakte en liepen we tussen 2 hoge rotswanden in.

Wadi Shab Oman

Het was nog lekker vroeg en dus niet te warm. Er waren weinig toeristen en we liepen in een vlot tempo de wadi in. Het is een wandeling van zo’n 40 minuten en zo nu en dan word je heerlijk uitgedaagd doordat je moet klimmen, afdalen en door water mag lopen.

Na 40 minuten kwamen we bezweet aan bij een mooi helder blauw kleurend water dat ons verder de wadi in zou brengen. Vanaf dit punt liepen we in het water en verderop zwommen we verder totdat we bij een smal punt kwamen waardoor we naar binnen gingen.

Het smalle punt was niet breder dan 50 centimeter als ik moet schatten.

Wadi Shab, Oman

Het smalste deel is net boven het waterpeil en dat is het deel waar je hoofd doorheen gaat. Gelijk erboven en eronder is het breder…maar als je claustrofobisch bent kan ik me voorstellen dat je het een beetje eng vind. Ook al is het maar een meter lang. Daarna is het gelijk weer een open stuk waar je de waterval ziet!!

Boven de waterval glinstert de zon naar binnen wat het blauwe water in de grot een geweldige kleur bezorgt.

Avontuurlijke Rondreis Oman

We hebben hier heerlijk gezwommen en via het touw naar boven geklommen zodat je met de waterval mee naar beneden kan springen.  Ik vond het super!! En dit was natuurlijk ook de perfecte spot om een yoga pose te doen. Ik ben echt blij met deze foto! De zon die boven de waterval naar binnen scheen is toch super! En gelukkig bleef ik lang genoeg staan om het goed op de foto te krijgen. Voor balans moet je je op een vast punt richten en die was best lastig te vinden in de grot.

Yoga pose in the Wadi Shab, Oman

Tips voor Wadi Shab Avontuur

• Ga vroeg in de ochtend.

• Er is niets te kopen of te krijgen onderweg. Zorg dus dat je genoeg water bij je hebt.

• Reken op tenminste 2,5 tot 3 uur voor deze trip.

• Neem zonnebrandcreme mee, draag eventueel een pet of hoedje tegen de felle zon.

• Zorg voor goede waterschoenen.

• Zorg ervoor dat je een waterdichte tas heb voor al je waardevollen spullen.

Als je deze wandeling uitgebreid wil zien moet je even doorklikken naar Wandeling in de Wadi Shab

The beautiful colours of the Wadi Shab, Oman

Na dit heerlijke avontuur gingen we verder langs de kust, namen we een heerlijke lokale lunch en wandelden langs de kust.

Hierna reden we naar een scheepswerf  in Sur, ze maken hier de mooie dhow schepen op de wijze zoals ze dat al honderden jaren doen. Daarbij zagen we uiteraard wel een heel aantal redelijk moderne apparaten die ze het iets makkelijker maakten. Qatar heeft een aantal dhows besteld om de vele toeristen die dat met zich mee gaat brengen rondleiding te bezorgen en daar zijn ze druk mee.

Op weg naar ons volgende resort namen we een korte stop bij een mooi uitzichtpunt over Sur. Een korte klim omhoog gaf ons zicht over de stad, de scheepswerf en het haventje van Sur.

View over Sur, Oman

Ook kwamen we langs de plaats Qalhat, deze ligt aan de kust en heeft een hele lange historie. Als ik meer tijd heb wil ik dit plaatsje ook zeker eens bezoeken want…. Sinbad komt hier vandaan!! Ook is Marco Polo in dit plaatsje geweest.

Onze overnachting hadden we in Turtle Beach Resort. We hebben er even heerlijk in de zee gezwommen en konden even later zo bij het buffet aansluiten. Voor vegetariërs is een buffet toch iets minder… Waarom? Het eten in Oman (het midden oosten helemaal eigenlijk) is voornamelijk op vlees gericht maar de hummus en het brood wat Oman heeft is heerlijk! Ook de salades in Oman zijn super!

Avontuurlijke Rondreis Oman
Heerlijk relaxen aan het strand hoort ook bij een avontuurlijke Rondreis Oman

Zoals de naam al zegt: er zijn hier schildpadden! En dat is wat we in de avond gingen bezoeken!

Hoe speciaal is dat? Schildpadden zien in de donkere avond terwijl ze eieren leggen!!

Het nabij gelegen strand van Ras Al Jinz is een beschermd stukje omdat elk jaar vele schildpadden terug komen om eieren te leggen. Rond een uur of 20.30 uur begon onze rondleiding/toer richting het strand. we waren nog een beetje sceptisch over het daadwerkelijk zien van de schildpadden… Maar nog geen uur later stonden we toch echt naast een groene schildpad die eieren aan het leggen was.

Green turtle op het strand

Het is toch eigenlijk wel een intiem moment … Dan staan we daar met z’n tienen rondom heen. Ik had toen ik op Tioman vrijwilligerswerk deed bij de Turtle Project al geleerd dat een schildpad een soort van gehypnotiseerd is als ze eieren legt. Ook nu werd er gewacht totdat ze het gat klaar had en bezig was met het leggen voordat we er naartoe konden gaan. Ze leek het inderdaad niet door te hebben.

Ook zagen we een andere groene schildpad weer terug de zee in gaan. Ik vond dit echt een speciaal moment…ook al sta je er met een hele groep.. Dave en ik beiden hadden het nog nooit gezien maar al wel een aantal keer geprobeerd… Om het dan nu eindelijk echt te mogen aanschouwen
was echt super!

Green turtle in Oman

Dag 3 – Wadi Tiwi

Ons volgende avontuur stond alweer voor de deur!!We gingen naar de Wadi Tiwi. En alleen al de weg er naartoe was een groot avontuur.

We reden over een weg waar een aantal mensen denk ik  al wel de kriebels van zou krijgen. Het gaf ons een aantal geweldige uitzichten over de omgeving. Na een tocht van ruim een half uur parkeerde Abdullah de auto en gingen we te voet verder. We daalden af de  wadi in. Gelijk werd al wel duidelijk dat er door de vele regenval van de laatste tijd het water nog iets te hoog stond.

Hiking into the Wadi Tiwi, Oman

Het werd een flinke uitdaging gaf Abdullah aan. Die gingen wij maar al te graag aan. Een Amerikaans koppel wat ons vergezelde ging ietwat meer twijfelend het avontuur ook met ons aan 🙂 Zij waren alleen op rondreis en hadden het geluk dat ze gelijktijdig met ons hier aan kwamen. Ze konden zo met ons mee zodat Abdullah ook hen hielp, dat ben je hier echt wel nodig!

Daar waar je Wadi Shab nog wel alleen zou kunnen lopen omdat er maar 1 pad is en er een aanwijzing bij het water staat ben je hier echt wel een gids nodig. Er zijn meerdere paden en het beklimmen van het laatste deel moet je gewoon echt niet alleen willen doen uit veiligheidsoverwegingen.

Door de heftige regenval van de laatste tijd stond het water hoog en raasde het door de wadi. Abdullah heeft erg zijn best gedaan maar uiteindelijk was het niet verantwoord om helemaal tot het eind door te gaan. De stroming was te heftig en daar zouden we niet genoeg kracht en houvast voor hebben gehad om terug te komen. Het stuk wat we wel afgedaald en gezwommen hebben was prachtig!!

Hiking into the Wadi Tiwi, Oman

Een nacht doorbrengen in de woestijn mag niet ontbreken aan je avontuurlijke rondreis in Oman!

Wij gingen dus ook de woestijn in! We hebben de nacht in het Oryx Camp Desert doorgebracht met super de luxe huisjes en een super leuke binnenplaats waar die avond live muziek werd gespeeld.

Oryx Desert Camp

Tips voor je Wadi Tiwi avontuur

• Neem zonnebrand mee en smeer je regelmatig in. Zorg ervoor dat je je schouders bedekt en evt een hoedje of pet draagt. Er is hier wel meer schaduw dan in de Wadi Shab.

• Neem voldoende water mee. Het is behoorlijke afdaling en het kan er erg warm worden. Je bent per persoon zo een liter water nodig op deze wandeling. Je bent zo 2.5 uur onderweg en er is nergens een mogelijkheid om iets te kopen.

• Neem een gids mee die je het pad afhelpt en die je de juiste route laat lopen. Ook kan hij je de mooie uitzichtplekken tonen zodat ook jij de mooiste foto’s in deze wadi kan maken!!

• Doe zwemspullen aan vooraf of neem ze mee. Er is altijd wel een openbaar toilet in de omgeving waar je je om kan kleden.

• Zorg voor goede waterschoenen. Je loopt veel in waterrijk gebied en kunt makkelijk uitglijden. Ook om de rest van je dag niet met natte schoenen te lopen is het fijn om speciale waterschoenen te dragen.

• Zorg ervoor dat je een waterdichte tas heb voor al je waardevolle spullen. Deze is makkelijk mee te dragen en zo kan je ook alles met je mee nemen het water in. Wat kleding enz kun je laten liggen als je gaan zwemmen maar je waardevolle spullen wil je uiteraard in je zicht houden.

Dag 4 – Woestijn en Nizwa

Deze dag was voor ons helaas al weer de laatste dag van onze avontuurlijke rondreis in Oman. Ik was eigenlijk net in de mood voor meer uitdagingen na de 2 laatste dagen, die geweldige  ravijnen en het klimmen, klauteren en zwemmen! Maar ja, aan al het goeds komt een eind maar niet voordat we de woestijn in gingen.

Vanuit ons huisje in het Oryx Camp Desert konden we zo het kamp uit lopen en een hoge zandduin opklimmen. Ik kan je verzekeren…dat is niet niks als eerste in de ochtend!Het is een beste klim om dan boven een geweldig vergezicht te krijgen. We waren mooi op tijd en konden een mooi plekje voor onszelf opzoeken.

Sunrise Oryx Desert Camp

Dit was tevens de eerste keer dat ik het ietwat fris had in Oman 🙂 Ik had een sarong meegenomen en als ik hem niet gebruikt had om lekker op te zitten dan had ik hem omgedaan.

Na een goed ontbijt gingen we op pad. De woestijn in, dune bashen natuurlijk!! Dat hoort er bij als je in de woestijn bent en omringd bent door hoge Zandduinen!

Abdullah gaf ons ook de gelegenheid om te rijden en Dave nam die maar al te graag aan! Lekker gassen en mooi schuin langs die hoge duinen. Dat geeft zeker wel een kick! Ik deed het al eerder, in de UAE!

Dat is nog eens avontuurlijk reizen in Oman, toch?

Dune Bashing Oman

Desert yoga pose, Oman

Ook bezochten we natuurlijk een nomaden nederzetting. We dronken er een thee, zittend op de kleden en kussens op de grond. Je kunt er van alles kopen maar ze waren zo vrij om ons niets te willen verkopen. We hebben er even gezeten en Abdullah vertelde ons over de leefwijze van deze mensen. Het woestijn leven blijft interessant en een vak apart natuurlijk.

In the nomad tent, desert Oman

Na een korte stop bij een aantal eeuwenoude graftombes net buiten de woestijn reden we door naar de oude, voormalige hoofdstad Nizwa.

De Izki graftombes zijn wel echt een bezoekje waard. Het zijn ronde graftombes die zich in de wijde omgeving lijken te bevinden. Er zijn er een aantal afgezet en zodoende worden zij nu behouden voor bezichtiging. Ze zijn rond en mooi opgebouwd van stenen. Op zo’n manier dat het al honderden zo niet duizenden jaren weer en wind doorstaat.

Toen we later in de middag aankwamen bij Nizwa ging helaas het museum in het fort dicht. We konden snel even binnen kijken omdat we de smoes gebruikten dat we het toilet even wilden gebruiken 🙂

Wat we wel bezochten waren de souqs. Rondom de oude stad zijn nieuwe souqs gebouwd. Het was er tijdens ons bezoek erg rustig, in de ochtend of de avond zal het vast drukker zijn. Er was een aparte souq voor dadels, vlees, groente en noem maar op wat nog meer. Alles wat je nodig hebt is hier te vinden.

Souq in Nizwa, Oman

Hierna reden wij door naar Muscat en zat onze reis door het mooie Oman erop. Wij reisden met de Mwasalat bus terug naar Dubai de volgende ochtend en dus namen we in de buurt van het busstation een hotel.

Tips voor je avontuurlijke rondreis in Oman:

• Visum Oman

Visum Oman kan gewoon on arrival als je via de bus of met de auto Oman binnen komt rijden. Je krijgt dan een visum voor 3 weken zag ik bij Dave… Ik had hem via internet geregeld omdat er nogal wat verschillende berichten de ronde gingen. Ten eerste betaalde ik een flink bedrag omdat de site van Oman zelf het niet meer deed en kreeg ik maar een visum voor 10 dagen.

• Zelf rijden of met gids?

Het verkeer is er niet chaotisch en het leek me vanuit de auto te zien heel goed te doen. We kwamen ook veel toeristen tegen die zelf rondreden en die her en der kampeerden.

Traffic Oman

Wat ik dan wel een groot nadeel zou vinden is dat je dan je wandelingen zelf moet organiseren. Tijdens onze Wadi Tiwi wandeling kwam het Amerikaanse stel gelijk met ons aan en kon aansluiten. Wat dit niet het geval geweest dan waren ze niet naar beneden gekomen omdat de route otaal niet aangegeven stond en het daarnaast ook erg nat was en eigenlijk afgeraden werd. Nu konden ze met ons mee en hadden ze een super ervaring in de wadi!

• Dresscode

Kleed je netjes zoals je in elk moslim land zou doen. Schouders bedekt in de steden en dorpen, geen super kort broekje aan maar het liefst tot over de knie of gewoon een lange broek. Als je wil zonnen en bruin wil worden kan dat altijd bij het zwembad bij je hotel, daar is het natuurlijk geen enkel probleem!

• Kamperen

In Oman is het toegestaan om overal te kamperen. Uiteraard dien je rekening e houden et de lokale bevolking en ga je niet in iemands achtertuin staan. De andere kant daarvan is ook dat als je dichtbij dddnsen gaat staan je zeker uitgenodigd wordt om binnen te komen, om bij hen te blijven eten en misschien zelfs slapen. Wil je echt kamperen dan moet je dit dus niet doen. Ben je daar wel een keer aan toe, wat gezelschap, dan kun je het erop wagen 🙂

Wil jij ook een avontuurlijke rondreis door Oman?

Deze avontuurlijke rondreis Oman deed ik in samenwerking met het lokale reisbureau Blues Skies of Oman uit Oman. Ik vind het altijd beter om gelijk bij de lokale bevolking te boeken en dan de westerse maatschappijen over te slaan.

Wil je een lokale reis maken met een super leuke en enthousiaste gids dan moet je zeker bij Abdullah van Blue Skies of Oman zijn. Hij heeft ons elke dag met zijn enthousiasme meegenomen in de cultuur en de enorme gastvrijheid van zijn land. We hebben genoten van de korte, avontuurlijke rondreis in Oman die ons alleen maar naar meer Omani avonturen laat verlangen!

Abdullah from Blue Skies of Oman

Wist je dat je heel makkelijk vanuit de Emiraten dit uitstapje kan doen naar het sultanaat Oman?

Sunset near Dubai Mall

En hoe fijn is de combinatie van het ontdekken van het futuristische Abu Dhabi en Dubai en het echte Midden-Oosten leven van Oman!! Een echte aanrader voor een volledige reis naar dit deel van het Midden-Oosten!

Wil je ook de samenvatting van deze gave reis op Youtube even zien?  En eh… abonneer je ook even zodat je toekomstige reizen ook ziet!!

Vind jij dit ook een aanrader? Deel dan deze blog met je kennissen!!

Avontuurlijke rondreis Oman

Zoek je meer avontuurlijke reizen?

Loop St olavsleden in Noorwegen!

Trekking naar de top Mt Pulag – De Filipijnen

Poon Hill Trek in Nepal

10 dagen Rondreis in Sikkim, India

2 weken rondreis Sumatra, Indonesië

Of reis eens per paard! Een van mijn beste reiservaringen!!

Een trekking per paard in Kirgizië – Centraal Azië

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!