Wandeling in de Wadi Shab – Sur, Oman

Wie op internet gaat zoeken naar Oman komt al snel uit bij geweldige natuur in de vorm van de vele wadis!  Een wadi is een rivierdal en dat maakt het dus geweldig om in te hiken en zwemmen!! Ik neem je in deze blog mee met mijn avontuurlijke wandeling in de Wadi Shab.

Het was voor mij de eerste keer dat ik kennis maakte met een wadi in Oman en ik werd er heel blij van! Dus ging ik er hierna nog 1 doen: de Wadi Tiwi … en ik zal je verklappen dat ik er later dit jaar nog 1 a 2 hoop te gaan doen!

Lees meer over die eerste avontuurlijke rondreis in Oman.

Wat is een wadi?

Een wadi is een rivierdal wat grotendeels het jaar droog staat. In de natte periodes kunnen er in de wadis flash floods zijn en daar moet je zeker rekening mee houden. Het is dus altijd goed om met een lokale gids een wadi in te gaan.

Die ochtend vertelde onze gids Abdullah van Blue Skies of Oman dat we gingen wandelen en daar hadden we wel zin in! Die dag ervoor hadden we de hele dag ongeveer in de bus en auto doorgebracht en dus konden we wel wat beweging gebruiken. Net voordat we er waren vroeg Abdullah of we onze badkleding wel aan hadden.

Eh nee? Moest dat dan?

Dat had Abdullah ons nog niet verteld en ik was niet goed voorbereid kwam ik achter. We zouden in de wadi het laatste stuk zwemmen! Gelukkig hadden we al onze bagage bij ons en konden we ons omkleden in een openbaar toilet gebouw. Deze is dichtbij de plek waar we even later met de boot over het water gingen om onze wandeling in de Wadi Shab te starten!

Op weg naar de Wadi Shab - Oman

We hadden genoeg water bij ons, ik had een waterdichte tas bij me waarin we onze smartphones stopten en onze handdoeken en toen waren we er klaar voor. We liepen tussen twee hoge rotswanden en voor mij zag ik een lang pad wat we gingen volgen.

Wadi Shab - Sur, Oman

Wandeling in de Wadi Shab

Het pad liep nu  nog langs een boomgaard en ik zag groentes die werden verbouwd maar het duurde niet lang voordat we alleen nog alle tinten beige en bruin van de aarde met een mooie blauwe lucht op de achtergrond.

Het pad langs de irrigatieleidingen van de Wadi Shab

De kleuren van de Wadi Shab - Sur, Oman

Na zo’n 25 a 30 minuten lopen kwamen we de eerste helderblauw / turquoise waterpoelen tegen. Wat een geweldig zicht!! Ik verbaas me aan alle kleuren die hier toch nog zijn…al zijn het maar een paar kleuren die alle tinten laten zien die ze maar bezitten!

De kleuren van de Wadi Shab - Sur, Oman

We liepen nog iets verder en toen zagen we een aantal mensen langs de kant van het water zitten. Ze hadden gezwommen en ik begreep van Abdullah dat wij ons hier ook gingen uitkleden en het laatste stuk zouden lopen en uiteindelijk zouden zwemmen!

Het was onderhand best warm geworden. We waren mooi op tijd begonnen en nog voor het middaguur waren we bij het water aangekomen maar in de wadi, waar zo nu en dan een zuchtje wind onderin komt wordt het best warm en dus was ik erg blij met deze verkoeling!

Zwemmen in de Wadi Shab - Sur, Oman
Foto in Dave Stijl 🙂

We begonnen te lopen en toen het water ons tot het middel stond begonnen we te zwemmen. Heerlijk baden in het verkoelende water. Ik zwom een tijdje op mijn rug en keek naar de enorme hoge rotswanden langs ons.

Ik keek om me heen en zag langs randen van het turquoise water waar ik in zwom het groene hoge gras afsteken tegen de blauwe luchten.

Wat een geweldig plaatje!!

Dave en ik in de Wadi Shab - Sur, Oman

Grot met waterval – Wadi Shab

We kwamen nabij het einde, we konden niet meer staan en zwommen in de richting van een hoge muur. Ik zag wel dat er een spleet zat en ik hoorde dat Abdullah zei: wees niet bang, het is smal maar dat is maar een klein stukje.

Met onze handen langs de rand verdwenen we een voor een in de spleet in de hoge wand. Het water aan de andere zijde leek wel licht te geven toen ik erdoor kwam.

De grot in de Wadi Shab - Sur, Oman

Ik zag een mooie waterval van waar achter licht binnen kwam. We zaten in een kleine ruimte waar je in kan zwemmen, je aan de kant kan vasthouden en waar je bij de waterval naar boven kan klimmen om er vanaf te springen!

Ik vond het er magisch uitzien met die lichtinval en daar moest ik natuurlijk een yoga pose doen!!

Yoga pose in de Wadi Shab, Oman

Wat een geweldige plek voor de boom pose!

Na een paar keer gesprongen te hebben begon ik een beetje moe te worden. Je moet behoorlijk klimmen om er op te komen en na je sprong kun je langs de kanten van de grot je alleen vasthouden. Als je een goede klimmer bent kun je op de kant en kun je even zitten. Of met enige hulp lukt het ook vast 🙂

Avontuurlijk reizen

Wandeling in de Wadi Shab

Wij begonnen  aan de terugweg van de wandeling in de Wadi Shab. Heerlijk genieten van de uitzichten en ook nog even van het verkoelende water. Voordat we weer aan de wandel gingen nog lekker genieten van de zon, opdrogen en weer aankleden. Heerlijke tocht weer terug en nu met iets een windje in het gezicht!! Wat heerlijk! Abdullah vertelde ons dat hij juist vroeg in de ochtend gaat omdat de tocht de wadi in geen briesje geeft maar op de terugweg wel.

Dit komt doordat de wind de wadi in gaat..

dat voel je niet in je rug…wel in je gezicht!!

Wandeling in de Wadi Shab - Sur, Oman
De plek waar de wandeling overgaat in zwemmen

Abdullah van Blue Skies of Oman en ik

Wat een geweldige dag was dit. En dit was nog maar mijn eerste kennismaking met Oman! Ik ben super enthousiast en zoals ik al eerder zei, ik ga weer!!

Wist jij dat ik later dit jaar (2021) met 5 avontuurlijke vrouwen opnieuw dit avontuur aan ga?

Voor het eerst regel ik de zaken rondom deze trip en zal ik deels optreden als reisbegeleidster 🙂 Wat een super leuke nieuwe uitdaging! We gaan 10 dagen op avontuurlijke rondreis Oman! En als ik dat leuk vind en nog meer gegadigden vind ga ik volgend jaar gewoon weer 10 dagen met een groep op reis naar Oman!

Wil je hier meer informatie over mail mij dan of stuur een berichtje via een van de sociale kanalen!!

Voor een impressie van mijn 5 dagen kun je ook even mijn YouTube filmpje van Oman kijken!!

Avontuurlijke rondreis Oman

Laat ik nu eerst nog wat tips delen voor je wandeling in de Wadi Shab. Het is een wandeling van een aantal uur dus is het wel goed om goed voorbereid op pad te gaan! Na het lezen van deze tips weet jij waar je aan toe bent als jij de wandeling in de wadi Shab ook gaat maken!

Tips voor wandeling in de Wadi Shab

• Ga vroeg in de ochtend. Dan is het nog redelijk fris en loop je tijdens de koelere ochtend de wadi in en als het warmer is terug. Als je de wadi uitloopt hebt je een heerlijke windje in je gezicht, dit schijnt altijd zo te zijn. Tijdens de heenweg hadden we die zeker niet en die was op de terugweg heel welkom!

• Er is niets te kopen of te krijgen onderweg. Zorg dus dat je genoeg water bij je hebt. Het is een flinke wandeling van 40 minuten heen en 40 minuten terug. Het zwemmen kost je ook nog wel wat energie en dus is het een goed idee om wat te eten mee te nemen. Als je toch ineens een hongerklop krijgt is het goed om wat in je tas te hebben.

• Reken op tenminste 2,5 tot 3 uur voor deze trip. Het wandelen alleen is zo’n uur en 20 minuten. We zijn voor het zwemmen en in de grot ook zo’n 45 minuten kwijt geweest. Dan wil je nog even genieten van de zon en opdrogen na het zwemmen en voordat je weer aan de terug tocht begint.

• Neem zonnebrandcreme mee, draag eventueel een pet of hoedje tegen de felle zon. Ik zou me ook niet te bloot kleden, vooral je schouders. De zon brandt al vrij snel flink op je huid en heel veel schaduw is er niet in de wadi.

• Doe zwemspullen aan vooraf of neem ze mee. Er is altijd wel een openbaar toilet in de omgeving waar je je om kan kleden.

• Zorg voor goede waterschoenen. Je loopt veel in waterrijk gebied en kunt makkelijk uitglijden. Om ook de rest van je dag niet met natte schoenen te lopen is het fijn om speciale waterschoenen te dragen.

• Zorg ervoor dat je een waterdichte tas heb voor al je waardevolle spullen. Deze is makkelijk mee te dragen en zo kan je ook alles met je mee nemen het water in. Wat kleding enz kun je laten liggen als je gaan zwemmen maar je waardevolle spullen wil je uiteraard in je zicht houden

Zou jij ook deze wandeling doen als je in Oman bent?

Deel deze tip voor anderen!!

Zoek je meer inspiratie voor het Midden Oosten?

Crossen in de zandduinen van de UAE

De volledige reisgids Abu Dhabi & Dubai

Mooiste Wadi van Jordanië – Wadi Mujib

Slenteren in de oude stad Akko – Israël

Of lees de volgende tips eens!

Wandelen in een Wadi – Oman en Jordanië – Avontuurlijk wandelen in het Midden-Oosten

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!