Fietsen rondom Hellendoorn – Rondje Hellendoorn – 36km

Een tijdje terug had ik het boekje met de route Rondje Hellendoorn gekocht en nog steeds had ik de route niet gefietst. Ik heb een fijne fiets en mijn idee is wel om er een keer een tijdje mee op reis te gaan al is dat er nog steeds niet van gekomen. Een tentje, slaapzak en al dat soort spulletjes heb ik in de laatste jaren aangeschaft dus het gaat er wel van komen… Maar deze week ging ik fietsen rondom Hellendoorn. Ik vond dat boekje route Rondje Hellendoorn weer en ik had er deze vakantie tijd voor. Mijn vakantie (Jordanië) ging natuurlijk niet door naar aanleiding van de wereldwijde pandemie Corona.

Maar ik heb mij thuis goed vermaakt, ik heb best wat blogs kunnen schrijven, ik heb mijn yoga ruimte op het zolder een nieuw kleurtje gegeven en ik heb wat gewandeld en nu ging ik dus fietsen rondom Hellendoorn. Het rondje Hellendoorn van standaard 36 km of als je wil kun je hem nog wat uitbreiden naar 41 of iets in korten op verschillende plekken.

Koop het boekje Rondje Hellendoorn bij de VVV in Hellendoorn of Nijverdal

Klepperderk - Start Rondje Hellendoorn

Fietsen rondom Hellendoorn
Rondje Hellendoorn – 36km

De start van Rondje Hellendoorn is in het dorp, ter hoogte van de supermarkt, waar het beeld van Klepperderk staat. Klepperderk is een figuur die vroeger in de nachtelijke uren als nachtwaker door het dorp liep.Maar overdag fungeerde hij daar waar nodig als dorpsomroeper. Mocht er dan iets mis zijn dan kon hij de klepper slaan zodat hij de dorpsbewoners alarmeerde.

We fietsen dan als eerste naar huize Voordam waar we even stil staan op het oude Brinkje. Ik kan daar mooi even een foto maken. Op het Brinkje is een bankje en daar kun je heerlijk even zitten met het zicht op dit mooie, grote huis.

Rondje Hellendoorn

Hierna slaan we rechtsaf de Bibenstraat in om langs het oude kerkhof uiteindelijk uit te komen bij de Reggeweg waar op de hoek het smederijmuseum zit en Museum Erve Hofman. Je kunt hier uiteraard even een bezoekje aan brengen als je daar de tijd voor hebt. Mocht je in de ochtend beginnen dan heb je hier alle tijd voor.

Wil je graag molen De Hoop zien dan sla je hierna even rechtsaf en in de bocht van de weg staat hij links.

Maar wij slaan hier linksaf op de Reggeweg en bijna aan het eind weer linksaf de Kasteelstraat op. Kort hierna kun je rechtsaf een pad nemen wat je over de singel brengt, langs de Ben & Jerry fabriek naar de Regge. Aan het eind sla je rechtsaf of richting de loods en het haventje te fietsen.

Ben & Jerry Fabriek - Rondje Hellendoorn

Fietspad vervolgen en als je geluk hebt dan kom je nog wat koeien of paardjes tegen in dit gebied. Aan het eind van het fietspad linksaf, de brug over en dan weer linksaf de Overwaterweg in om dan gelijk weer linksaf te slaan en dus aan de andere kant van de Regge het fietspad te nemen.

Deze fietsen we helemaal af tot het eind. Halverwege kom je nog de stuw tegen en daar kun je wel even fijn zitten en genieten van de omgeving. Nabij de stuw zie je een vistrap en het water is een stuk breder voor de stuw.  Er is genoeg te doen voor de weidevogels in deze omgeving maar we zagen ook een boom waarop misschien wel een nest wordt gemaakt door twee ooievaars, zien jullie die ook?

Nabij de Stuw – Rondje Hellendoorn

Ben & Jerry Fabriek - Rondje Hellendoorn

Aan het eind van het fietspad rechts en 1e weg links vervolgen om aan het eind rechtsaf het fietspad van de Meester Werkmanstraat op te gaan. Dit is een klein stukje langs een grotere weg om de tweede weg linksaf te gaan de Scharlebeltweg op, helemaal aan het eind vervolg je het fietspad, buigt naar rechts en dan links af tussen de weilanden door naar de Saamsweg. Op de Saamsweg sla je linksaf.

Rondje Hellendoorn

Aan het eind linksaf richting de Oude Twentseweg.  Je fietst lekker tussen kleine buurschapjes en de weilanden. Bij de splitsing hou je rechts aan en bij de voorrangsweg steek je recht over. Hier staat een bankje en kun je even een korte pauze houden. Dat deden wij 🙂 Stukje verderop heb je een driesprong en daar hou je links aan, we gaan richting Schuilenburg. Einde van de weg oversteken, fietspad rechtdoor nemen. Ter hoogte van Schuilenburg ga je rechts.

Hier is ook een punt waar je uiteraard de route kan verkorten. Je kan rechtdoor fietsen om naar Hellendoorn terug te gaan.

Boerderijtje Oud Vels - Rondje Hellendoorn
Boerderijtje Oud Vels – Rondje Hellendoorn

Aan de Nieuwe Twentseweg waar je nu fietst heb je nog een mooi oud boerderijtje staan. Deze wordt ook wel Kniep’nhuussie genoemd. Een van de oudste overgebleven gebouwen van Hellendoorn en zeker het afslaan waard! Na het 4e huis aan je rechterzijde is een zandweg (met verwijzing naar nr 19) en dan na ong 50 meter staat een huisje aan je linkerhand. Deze wordt nu verhuurd als Bed & Breakfast. Als er niemand is loop er dan even omheen!! Let dan zeker op de lage muren van het huisje… Deze zijn nog met leem aangestreken.

De leem muur van het Kniep’nhuusie

Kniep’nhuusie – Rondje Hellendoorn

Als je daarna doorfietst en even op de overzijde van de weg let, net voor de kruising links.. Daar zie je de overblijfselen van de zgn leemkuilen. Daar waar het leem uit werd gehaald om de huizen en vloeren van de boerderijen van te maken.

Volg hier het fietspad wat je de rechter zandweg in leidt.. of:

TIP: Wil je een extra rondje van 5km maken dan ga je hier rechtsaf de Eelerweg op. Op driesprong Eelerweg/Olthofweg rechtsaf. Rechtsaf doodlopende weg richting fietsbrug over de Regge. Mooi natuurgebied met vergezichten!!

Einde fietspad rechtsaf op de Heuversteeg en aan eht einde rechtsaf op de Hellendoornseweg.  Als je over de Regge fiets pak je weer de Nieuwe Twentseweg opnieuw naar de kruising met de leemkuilen aan je linkerhand. Hier volg je het fietspad op de rechterzandweg rechtdoor.

Rondje Hellendoorn
Let goed op als je de extra’s wil fietsen in deze route. Ze worden namelijk aangegeven na het punt waar je dan af wil slaan. Dat is de reden waardoor ik ze gemist heb. Lees dus altijd een punt vooruit 🙂 Punt 22 was namelijk een ruime km voor dit punt…

Aan het eind van de weg steek je de Ommerweg over. Aan het eind van de weg (Eelerbergweg), heb je ook een fijne pauzeplek aan je rechterhand, ga je rechtsaf. Eind van de Veldhuizenweg weer links om de eerstvolgende weg rechts te gaan, Steenhaarsweg.  Wij hebben hier de alternatieve route gevolgd, die gaat het bospad in op deze kruising. Bij de dode boom die er staat volg je het fietspad langs de Boksloot.

Boksloot - Rondje Hellendoorn

Aan het eind van dit pad ga je linksaf terug naar de Steenhaarsweg om recht over te steken het nieuwe fietspad op langs de Boksloot. Ook hier zou je even een fijne stop kunnen maken aan je linkerhand gelijk na het eerste stukje bos.

Eind van het pad linksaf om gelijk weer rechtsaf langs het water het fietspad op te gaan.

Als je nu terug naar het begin wil dan kan dat ook dan fiets je rechtdoor naar de Eelerbergweg en ga je daar rechtsaf om alsmaar rechtdoor richting Hellendoorn te fietsen.

Einde fietspad rechtsaf richting de Mastenbroeksweg. Aan het eind van de weg linksaf en door naar het dorp Luttenberg. Je komt voordat  je in het dorp bent langs het klompenatelier. Best leuk om even een bezoek aan te brengen.

Klompenatelier - Rondje Hellendoorn

En wat ook wel even leuk is om te zien is de grot. Die staat op de kruising als je linksaf de Butzelaarstraat in gaat, het dorp in. In het bosje aan de rechterzijde…

Maria Grot in Luttenberg - Rondje Hellendoorn

Een grot met een mooi Mariabeeld.

Luttenberg tijdens Rondje Hellendoorn

Alsmaar rechtdoor het dorp uit fietsen en dan de tweede weg rechtsaf, de Bergweg in om een mooi zicht over de omgeving te krijgen. Er staan een tweetal bankjes langs deze weg voordat die weer naar beneden afbuigt.

Uitzicht - Rondje Hellendoorn

Onderaan de weg links aan houden en dan aan het eind, op de Blikweg linksaf. Je zit nu op zo’n 26 km… Dat wil zeggen dat we nog 10 km te gaan hebben!!

De Blikweg maakt deel uit van een circuit in de zomer, de Luttenbergring. Er worden hier motorraces gehouden. Ook aan deze weg zit het monument ter nagedachtenis aan de ramp in 1944. Er kwam een zgn vliegende bom terecht in dit weiland en net nadat een heel aantal nieuwsgierige buurtbewoners in de nabijheid waren ontplofte deze alsnog waarbij 19 mensen het leven verloren.

Herdenkingsmonuent - Rondje Hellendoorn

Doorfietsend ga je aan het eind van de weg rechtsaf om gelijk weer linksaf te gaan. De Looweg volgend om op de kruising rechtsaf de Vondervoortsweg te nemen in de richting van Hellendoorn. Aan het eind van deze weg linksaf op de Kathuizenweg om aan het eind rechtsaf de klim aan te gaan de berg weer over richting het Sanatorium.

Rondje Hellendoorn

Na het Sanatorium, onderaan de berg ga je rechtsaf de Noord Esweg op en deze volg je het dorp in. En om  je dan daar toch ook nog even de eeuwenoude kerk te laten zien fietsen we in het dorp vanaf de Noord Esweg de Zuid Esweg in en sla je linksaf op de volgende kruising, de Jacob Kapteynstraat in en dan kijk je al snel op de ingang van de kerk.

’n Oalen Griezen – Rondje Hellendoorn

n' Oalen Griezen - Rondje Hellendoorn
n’ Oalen Griezen – Rondje Hellendoorn

Het schip van dit kerk ontstond al rond 1100!! Pas later werd het dorp zoals we het nu kennen rondom deze kerk gebouwd. In het dorp wordt deze kerk “n Oalen Griezen” genoemd wat zijn oorsprong vind in een gedicht van de plaatselijke dichteres Johanna van Buren.

Steek hierna schuin over en dan gelijk linksaf de parkeerplaats over om door het parkje De Geuren te fietsen en op de parkeerplaats van de supermarkt AH uit te komen. Aan de voorzijde ben je weer bij het startpunt.

Als je de route wil fietsen is het wel het handigst dat je het boekje gewoon bij de hand hebt. Het kost je een paar euro maar dan heb je wat achtergrond informatie bij de hand en de route goed uitgeschreven.

Ik ben benieuwd of je een bewoner bent van Hellendoorn die gaat fietsen of dat je hier op vakantie bent als je deze route gaat fietsen!!

Tip voor andere fietsroutes

Je kunt natuurlijk ook gewoon je eigen route samenstellen met de knooppunten netwerk wat heel Nederland beslaat. Lees deze blog van Mirre eens over fietsknooppunten zodat je een fijne route kan samenstellen.  Toen ik eens een keer naar Naarden Vesting fietste heb ik ook dit netwerk gebruikt. Je pakt dan leukere paden en mooie fietspaden in plaats van alleen de grote wegen als je een langere afstand af gaat leggen.

Deel deze fiets inspiratie!

Wil je ook wat wandel inspiratie uit deze omgeving?

Bergwandelen in Salland – Lemelerberg en Archemerberg – 14.2km

Hike het Hanzestedenpad – SP11

Wandelen tussen Kazematten en Geschut – Olst

Wandeling in het Springendal – Ootmarsum

Sallandse Zandloper – 45 km Wandelen door Salland

Zoals je ziet heb ik meer wandelinspiratie binnen NL dan fietsinspiratie..

Wel fietste ik de Kattegattleden een paar jaar terug.
Geweldig!

Fietsen langs de Westkust van Zweden #Kattegattleden

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!