2 dagen trip Khao Sok National Park -Thailand – Zwemmen, kajakken en wandelen in Khao Sok NP

Khao Sok National Park stond al geruime tijd op mijn steeds langer wordende lijstje van te bezoeken plekken op deze mooie wereld. Toen ik in het voorjaar van 2023 in Thailand was kwam het er eindelijk van. Ik boekte een trip om te gaan zwemmen, kajakken en wandelen in Khao Sok National Park. En natuurlijk een overnachting op het mooie turquoise gekleurde water van Khao Sok.

Zwemmen, kajakken en wandelen in Khao Sok NP

Als je je gaat inlezen voor een 2 dagen trip Khao Sok National Park dan ontkom je niet aan de mooie foto’s met het helder turquoise gekleurde water. Wat keek ik er naar uit om in dat mooie water te gaan zwemmen en kajakken. En natuurlijk maak je dan ook een paar mooie wandelingen in Khao Sok National Park als je een tweedaagse boekt.

Blij van dit aanzicht - Cheow Lan Lake - 2 dagen trip Khao Sok National Park
Cheow Lan Lake – 2 dagen trip Khao Sok National Park

Komen & Gaan Khao Sok NP

Toen ik naar Khao Sok National Park ging kwam ik net van het eiland Koh Mook af. Ik pakte de bus van Trang naar Surat Thani en vanuit daar de bus naar Khao Sok NP. Vanaf  daar is het dan nog een half uurtje wandelen naar het dorpje bij de ingang van Khao Sok National Park. Ik had al een fijn hotel geboekt en kon daarna dus gelijk inchecken en een frisse douche nemen. Ik was vroeg in de ochtend begonnen vanaf Koh Mook en was aan het eind van de middag over. Net op tijd om relaxed aan de avond te beginnen.

Op google maps vind je de busstop onder Khao Sok Van Station. (GPS Khao Sok Van Station) Als je uit de bus stapt loop je rechtsaf en sla je gelijk de weg naar rechts in. Deze weg vervolg je voor een een ruime kilometer en dan ben je in het dorpje nabij de ingang van Khao Sok NP.

Een mini bus van Surat Thani is de meest gangbare om te nemen als je naar Khao Sok NP wil. Deze brengt je dichtbij het dorp. Deze kostte je rond de 5 euro. Zo ook de bus van Trang naar Surat Thani die er mintens 2x zo lang over deed.

Bij Surat Thani kom je met de bus of per vliegtuig.

Eerste avond eten bij de Bamboo Bistro Bar - Khao Sok NP

Ps. ik at bij Bamboo Bisto en ik kan het je erg aanbevelen. Boven kun je heerlijk zitten met dit uitzicht!

Verblijven nabij Khao Sok National Park

Ik verbleef 2 nachten in het dorpje bij de ingang van Khao Sok voordat ik het mooie meer op ging. Nog voordat je het drukkere dorpje in loopt heb je een aantal accommodaties zitten. Daar had ik mijn fijne hotel ook, Khao Sok Nature Place. Ik vond het een fijn hotel. Ze verzorgden geen ontbijt toen ik daar was maar ik kon in het dorpje natuurlijk genoeg vinden. De kamer was ruim, erg netjes en ik had een fijn balkon.

Wandeling in Khao Sok NP

De eerste twee nachten zat ik nabij de ingang van de jungle Khao Sok en heb er natuurlijk een fijne wandeling gemaakt. Ik weet je komt waarschijnlijk voor het mooie blauwe meer maar een fijne trektocht hier is ook aan te raden. Zonder gids mag je de eerste 3 km wandelen. Je loopt dan tot de Bang Hua Rat Waterfall. Daar kun je wat te drinken kopen en even lekker zitten.

Wandelen in Khao Sok NP, Thailand

Als je een beetje de tijd neemt dan zie je toch verrassende diertjes langs het pad zitten

Er loopt een bredere weg naar de waterval. Zorg dat je de kleine trails er langs gaat nemen. Je wandelt dan echt in de jungle en langs het water. IK had dit eerst niet door maar zag er mensen lopen met gids. Ik ben toen ook die paden gaan bewandelen. Dat is natuurlijk veel leuker en neem van mij aan, verdwalen kun je er niet. Je blijft tussen de rivier en de brede weg, het is op zich maar een smalle strook maar er is genoeg te zien. Meer op het gebied van insecten en reptielen hoor. Ik heb wel wat apen gehoord maar verder geen grotere dieren gezien.

• Je betaald als buitenlander 200 Baht, als je Thais bent betaal je 40 Baht, entree en krijgt dan wat uitleg en een kleine simpele trail map mee.

Wandelen in Khao Sok NP, Thailand
De rivier die je telkens aan je linkerhand houdt als je naar de Bang Hua Rat waterval loopt in Khao Sok NP

Kosten 2 daagse Khao Sok NP met overnachting – drijvende bungalow

Via het Khao Sok Nature Place boekte ik ook mijn 2 daagse Khao Sok Tour met overnachting op het meer bij Keeree Warin Raft House. Ik betaalde er 3000 Baht voor, dat is omgerekend zo’n 77 euro. En dan ben je ook klaar. Alle maaltijden, koffie, thee en water zijn inbegrepen. Tenzij je in het hotel kosten maakt qua frisdrank of alcohol of extra eten/snacks.

Je betaalt nog wel 200 Baht entreekosten voor het park zelf. Dit mag je zelf betalen voordat je de boot in stapt. Voor kinderen betaal je 100 Baht.

Blij van dit aanzicht - Cheow Lan Lake - 2 dagen trip Khao Sok National Park

Je kunt ook een iets goedkopere optie kiezen, nl. 2500 Baht maar maak je een kortere wandeling en zit de tweede dag er geen wandeling in.  Deze is dus iets minder actief als degene die ik geboekt heb. Deze zou het verblijf dan op Kraison Raft House hebben.

Back to Basic op Khao Sok NP

Beide 2 daagse Khao Sok trips hadden geen airco.

Ik had wel een waaier op mijn kamer en die heb ik toen ik ging slapen en het begin van de nacht aan gehad. Alles was op zonne-energie en dus als de energie op was hield het op. Ergens in de nacht zal het zover zijn geweest. Ik heb er heerlijk geslapen en toen ik wakker werd de volgende ochtend was de waaier uit.

Tip: Hou er dus rekening mee dat als je een apparaat zoals je telefoon of een fotocamera wil opladen je dit moet doen met een powerbank meenemen. Ik heb die altijd bij mij en zorg dat deze op dit soort tripjes altijd vol is. Er was ook een optie om de telefoon overdag op te laden in het restaurant.

Geen WiFi in Khao Sok NP

Ik had geen lokaal Thais kaartje gekocht en dus heb ik de gehele tijd die ik doorbracht in Khao Sok National Park geen internet gehad. Ik onthoudt mij wel vaker van een lokaal kaartje omdat ik dan meer op mijn buitenwereld gericht blijf. Met internet zit je toch al snel alles te delen in de Instagram stories en antwoord ik op reacties. Voor mij is het fijn en dan beter om gewoon niet online te kunnen. Misschien kun je nog wel internet krijgen in het hotel als je een lokaal kaartje hebt.

Map van Khao Sok National Park

Zoals je kunt zien op onderstaande map van Khao Sok National Park is het mooie Cheow Lan Lake niet het enige waar het om gaat in dit nationale park. Links onder in het groen zie je veel aanwijzingen staan. Dat is het dorpje waar je waarschijnlijk naartoe gaat als je het gebied gaat bezoeken. Daar verbleef ik in Khaosok Nature Place en daar is de ingang van het park. Als je wil wandelen of een trekking in Khao Sok National Park wil doen ben je daar aan het juiste adres.

Map Khao Sok NP - omgeving in beeld van Khao Sok National Park

2 dagen in het Khao Sok National Park – Thailand

Dag 1 – 2 dagen trip Khao Sok National Park

De ochtend dat de 2 daagse Khao Sok startte werd ik opgepikt door een minivan waarin al een aantal toeristen zaten en waar er onderweg nog een aantal bij in kwamen. Toen de bus vol was gingen we op pad. Na een uurtje maakten we een stop langs de weg waar we wat konden eten, souvenirs konden kopen en als je het nog nodig was een waterdichte tas oid. Ik kocht wat lekkers te eten en een flesje frisdrank.

Als je nog wat snacks en drinken wil voor in de avond op je terrasje of onderweg is dit ook nog een handige plek om wat te halen.

Hierna reden we weer verder richting Khao Sok NP. Het landschap begon steeds ruwer te worden, op de achtergrond begon ik al wat karst stenen rotsen te zien. En toen stapte ik nabij het geweldige meer uit en werd gewoon verblind door de schoonheid ervan!

Cheow Lan Lake - 2 dgn trip Khao Sok National Park

Cheow Lan Lake – Khao Sok NP

Toen we aankwamen bij het Cheow Lan Lake was ik gelijk echt onder de indruk van de mooie turquoise kleur! Het is echt net zoals op de foto’s… Het wil wel eens tegenvallen hè als je al lang uitkijkt naar iets. Maar dat gebeurde hier echt niet. Wat een prachtige kleur!

Het Cheow Lan Lake is het meer wat zich in Khao San National Park bevindt en waarop ik de nacht in een drijvende bungalow zou doorbrengen. Het meer is ontstaan door de Rachabrapha dam die er in 1987 gebouwd is. Sindsdien is de dam een belangrijke leverancier van elektriciteit. Daarnaast is er natuurlijk een prachtig meer ontstaan wat de nodige flora en fauna met zich meebracht. En dat was waar ik voor kwam natuurlijk.

Met longtail het Cheow Lan meer op - 2 dgn trip Khao Sok National Park

Onderweg heb je vanuit de longtailboot meest mooie uitzichten. De hoge karst stenen rotsen steken op veel plekken trots uit het meer en geven de panorama’s een prachtige diepte. Het is nog wel een stuk varen over het grote meer om bij je Keeree Warin Raft House te komen maar dat vond ik echt niet erg. Deel van deze trip is juist ook het verkennen van het mooie Cheow Lan meer.

De drijvende bungalows van Keeree Warin Raft House

Keeree Warin Raft House - 2 dgn trip Khao Sok National Park
Keeree Warin Raft House

Bij Keeree Warin Raft House kregen we allemaal onze sleutel van onze drijvende bungalow op het water toebedeeld. Ook werd uitgelegd hoe het werkte in het restaurant. Er kon een peddel voor de kajak geleend worden voor wat onderpand zodat ze die natuurlijk netjes terug krijgen. Daarna kregen we een paar uur de tijd om te zwemmen, relaxen en kajakken. Ik was blij verrast met mijn drijvende bungalow op het Cheow Lan Lake. Tussen de twee matrassen op de grond kon ik zelfs door het glas naar het water kijken. En ook mijn terras was heerlijk!

Zwemmen in Cheow Lan Lake - Khao Sok NP

En zwemmen deed ik natuurlijk gelijk, lekker even afkoelen. Vanuit mijn kamer dook ik zo even het mooie Cheow Lan meer in. Daarna ben ik de omgeving in gegaan met de kajak. Ik hoorde een gibbon verder op in de bomen zitten dus daar ging ik naartoe. Daar moest ik best een eind voor kajakken en heb er toen een tijdje stil voor de kust gelegen. Uiteindelijk zag ik ze wel bewegen maar ik moet eerlijk erkennen dat ze goed hun best hebben gedaan om uit zicht te blijven. Toen weer terug, nog even zwemmen en zonnen en me toen klaar maken voor de wandeling naar de waterval.

Geen gibbon gespot - Khao Sok NP Thailand
Achter mij hoorde ik de gibbons maar ze lieten zich niet zien

Cheow Lan Lake verkennen - Khao Sok NP - Thailand
De prachtige vergezichten vanaf Cheow Lan Lake – Khao Sok NP

Voor de wandeling in de jungle van Khao Sok moesten we natuurlijk ook weer allemaal in de longtailboot en vaarden we weer een stuk over het mooie Cheow Lan Meer. Aan de kant probeer je natuurlijk wat wildlife te spotten maar meer dan wat vogels zag ik niet. Aangekomen bij de wandeling gingen we gelijk de jungle in en omhoog. Er werd al verteld dat de waterval niet wat werd, het was namelijk veel te droog en dus zouden we gewoon een mooie wandeling maken in de jungle.

Wandeling in de jungle van Khao Sok NP - Thailand
Indrukwekkende bomen in de jungle van Khao Sok NP

Jungle wandeling in Khao Sok NP

Onze gids spotte deze prachtige vliegende draak al vlot voor ons

Wandeling in de jungle van Khao Sok NP - Thailand
En ja, ik kon het niet laten toen iedereen hier een foto ging maken om dan ook even een yogapose te doen.

Deze eerste dag van de 2 daagse Khao Sok tour werd afgesloten met een zonsondergang.

Ik moet echt zeggen dat ik dit een teleurstellende ervaring vond. De zon liet ons niet zitten hoor maar de plek die ze daarvoor uitzochten was echt niets aan. Een leeg zandeilandje werd uitgezocht en een aantal boten aan mensen liep daarop om de zonsondergang te aanschouwen. Geen uitzonderlijk mooie achtergrond ofzo .. Eigenlijk niets wat het uitzonderlijk mooi maakte. Gewoon heel vreemd gekozen vind ik.

Zonsondergang Cheow Lan Meer - Khao Sok National Park

Zonsondergang Cheow Lan Meer – Khao Sok National Park

Gelukkig had ik de hele avond nog en kon ik genieten van de rust en natuurgeluiden op mijn terrasje. Het zachtjes wiegen van mijn drijvende bungalow op het Cheow Lan Meer. Ik vond het heerlijk, het voelde echt super om daar te zijn. Gewoon om uren voor mij uit te turen! De geluiden van de vogels en de apen in de verte te horen.

2 dgn Khao Sok National Park – Thailand

Dag 2 – 2 dagen trip Khao Sok National Park

De ochtend starten met koffie is wel een must - Khao Sok NP

Dag twee startte erg vroeg want we gingen al voordat de zon daadwerkelijk op was het water op. Ik was net op tijd om nog wel een kopje koffie te nemen voordat we op de longtailboot stapten. We gingen weer op zoek naar wat wildlife langs de kust van het Cheow Lan meer. Net toen we bij het drijvende hotel weg voeren zagen we in de verte een buffel, deze wilde net wat gaan drinken. En later zagen we langs de kant van het water een flinke varaan en wat aapjes (makaken) in de jungle rand.

Een bewolkte zonsopgang over Cheow Lan Lake - Khao Sok NP - Thailand

Hierna gingen we terug om uitgebreid te kunnen ontbijten, nog even tijd om te kajakken en te zwemmen en daarna uitchecken en op pad om naar de Pra Kay Petch grot te gaan.  Toen we daar aan land gingen was het al een geweldig plekje en super fotogeniek.

Wandelen in Khao Sok National Park – Zinvol Reizen

Pra Kay Petch Cave - Khao Sok National Park, Thailand
Alsof je zo in een sprookjeslandschap loopt… Op weg naar Pra Kay Petch Cave

Na een korte wandeling kwamen we bij de ingang van de grot. Een mooie trap bracht ons in de grot en kijk dan nog even terug voordat je naar binnen stapt. Het meest mooie uitzicht vond ik het!

Pra Kay Petch Cave – Khao Sok National Park, Thailand

Binnen gekomen daar zagen we een aantal vleermuizen en natuurlijk flinke spinnen op de wand. Het is er fris en donker binnen, ik had mijn lampje meegenomen en kon voor mezelf wat licht maken. Als je dan zo rond schijnt met het lampje valt het oog van de spin gelijk op, deze licht namelijk op door het lichtinval. Anders zijn ze goed gecamoufleerd en zou je ze over het hoofd zien natuurlijk.

Spin in Pra Kay Petch Cave - Khao Sok National Park, Thailand

In de grot heb je natuurlijk stalagmieten en stalagtieten - Pra Kay Petch Cave

3 Sisters – Rotsformatie van Khao Sok NP

Hierna was het tijd om naar onze laatste stop te varen. Dit was een bezoek aan het bekende plekje met de iconische rotsformatie die ze de 3 zusters noemen. Het zijn een aantal mooie karst stenen rotsen in het turquoise blauwe water. Ik moet bekennen dat ik dit niet was tegen gekomen in mijn zoektocht toen ik naar Khao Sok National Park ging maar ben het ermee eens dat het een prachtige plek is. Om die reden was het er natuurlijk druk en lagen we in de rij met andere boten om er een foto te kunnen maken. Een voor een daarna naar de voorkant van de boot en even poseren.

Uiteraard op de foto met de 3 zusters in Khao Sok NP

The 3 Sisters op de 3 dgn trip Khao Sok National Park
Poseren voor de 3 zusters

Hoe leuk dat dan ondertussen een Spiderman langs komt om je een ijsje te verkopen. Deze blijkt ook al naam te hebben gemaakt want sommige mensen waren niet zo verrast als dat ik was toen deze man langs kwam varen. Zo blijkt ook maar weer, goed voorbereid zijn heeft voor- en nadelen.

Zeker kocht ik een lekker ijsje bij Spiderman - Khao Sok NP
Zeker kocht ik een lekker ijsje bij Spiderman – Khao Sok NP

Hierna kwam de 2 dagen trip Khao Sok National Park toch echt tot een einde. We zetten koers op de Ratchaprapha Marina om weer aan land te gaan en op de bus te stappen naar de volgende bestemming. Iedereen had een andere bestemming en om dat in goede banen te leiden werden we eerst naar Chiew Larn Lake View Point gebracht.

Afscheid van Khao Sok NP bij Chiew Larn Lake Viewpoint

Na 4 dagen en 3 nachten was het tijd om afscheid te nemen van dit mooie gebied. Bij Chiew Larn Lake View Point kregen we een simpele lunch. We konden er een lekkere koffie kopen en even naar het toilet. De lunch at ik in het parkje naast het meer. Ik wierp een aantal laatste blikken over het mooie Cheow Lan Lake. Bij de gids gaf ik aan dat ik naar het vliegveld van Surat Thani moest en dat was geen enkel probleem.

Bij het vliegveld aangekomen kon ik via de wifi van het vliegveld een hotel in de omgeving vinden en boekte een vlucht voor de volgende dag naar Bangkok.

Chiew Larn Park - Khao Sok NP - Thailand

Ik verbleef die nacht bij het Baan URT airport hotel. Daar had ik een heerlijke kamer, ze hadden een fijne menukaart waar ik heerlijk van at en ik kreeg de volgende dag nog een ontbijt pakketje mee omdat ik heel vroeg al vertrok. Dit hotel kan ik zeker aanbevelen voor een nachtje.

Baan URT airport hotel - Surat Thani, Thailand
Het hotel bevond zich achter mij in deze nette straat

Yogales bijwonen in Khao Sok?

De dag voordat ik deze 2 dagen trip Khao Sok National Park had geboekt en dus gewoon lekker in het park zelf een wandeling deed heb ik in de avond een yogales bijgewoond. Wat was dat ook heerlijk relaxed. Lees meer over die sunset yoga class.

Yogales bij Khaosok Yoga

Vond je dit een fijne inspiratie?
Deel hem dan of bewaar hem in je favorieten

Meer lezen over Thailand?

Wandelen op Koh Adang en Snorkelen nabij Ko Lipe – Thailand

Fietsen tussen de tempels van Ayutthaya

3 dagen in het Khao Yai NP – Wildlife spotten

Bangkok ontdekken – Reisgids hoofdstad Bangkok

Ik ging vanuit Langkawi naar Thailand. Een makkelijke manier om Thailand binnen te komen vanuit Maleisië.
Lees wat ik deed op Langkawi.

Zinvol Reizen op Gunung Machinchang Langkawi, Maleisië – 2x Geweldig Uitzicht – Hiken op Machinchang Trail of de kabelbaan naar Skybrigde Langkawi

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld als ik

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *