Thajiwas Gletsjer beklimmen – Sonamarg India

Met mijn vader maakte ik een geweldige reis in India en we begonnen in een minder bereisd deel van dit geweldige land. Wij waren uitgenodigd door Latif die ik van een vorige reis in India kende en uiteraard nam ik die uitnodiging graag aan. We bezochten in die eerste week onderhand deze geweldige Thajiwas Gletsjer! Ik begreep later dat er een negatief reisadvies was afgegeven. Daar hebben wij ons niet door laten tegen houden maar ook zeker geen last van gehad. Nergens hebben wij ons onveilig gevoeld.

Hij nodigde ons uit in zijn eigen huis om het festival Eid Ul Adha te vieren.

Het geweldige, serene uitzicht vanaf onze woonboot op het Dal Meer in Srinagar

De woonboten kunnen best soms een likje verf of wat nieuw hout gebruiken maar misschien ook juist daardoor had ik echt het idee om heel lokaal te verblijven. Ik vond ik het best netjes en een heel prima hotel om bijna een week te wonen 🙂

Wij verbleven 5 dagen op het mooie Dal meer in de stad Srinagar.

Op een huisboot, helemaal geweldig!!

Heerlijk rustgevend met super uitzichten op de bergen rondom dit meer. Uiteraard zijn we ook een dag die bergen ingetrokken. Latif regelde voor ons dat we de Thajiwas gletsjer bij Sonamarg gingen beklimmen. Dat was wel een flinke tocht maar met een paardje waar we op konden zitten zouden we dat vast redden, gaf hij aan.

De prachtige Sindh rivier, Sonamarg

Een enorme hoeveelheid water die hier met een enorm geweld doorheen stroomt

De bedoeling is natuurlijk dat dit wonderschone natuurgebied ook schoon blijft… Al weet ik niet of de Indiase mensen daar zelf nu zo hard aan mee werken..

Eerst een stuk rijden door het best wel woeste landschap van Kashmir en de enorme bergen op afstand om later tussen diezelfde bergen door te rijden en te zien hoe hoog ze zijn. Wat een geweldige vergezichten al vanuit de auto. De sneeuwtoppen die je in de verte al ziet.. Wetende dat we daar naartoe zouden gaan, geweldig!

De tocht was 87 km van Srinagar naar Sonamarg, we hebben er zo’n 2 uur over gedaan. Op een gegeven moment rij je door een dal. In dit dal overheerst de woeste rivier Sindh. Ik moest echt even de auto laten stoppen om van dit uitzicht te genieten en het moment in me op te nemen.

Het water zag er ijskoud uit, bijna blauw! Het komt zo uit de hoge bergtoppen.

De paardjes van Sonamarg

Aangekomen in Sonamarg stonden de vele paardjes klaar en hebben we beiden een paardje gehuurd met daarbij een jongeman die ons zou begeleiden. Leuke jonge vent, 15 jaar was hij en hij vertelde dat hij nog wel naar school ging. Dit was een bijbaantje voor hem. Hij liep elke dag wel een keer naar boven. Nadat ik 5 minuten op het paardje had gezeten bedacht ik me dat ik eerst maar eens ging lopen en dat als het echt zo zwaar zou zijn ik altijd nog op dat paardje kon gaan zitten.

Thajiwas Gletjser Sonamarg

Nu ik dit schrijf bedenk ik mij dat er best wat paardjes stonden maar dat we echt maar heel weinig toeristen zijn tegengekomen. Hier kwamen we een groep Aziatische toeristen tegen.

In dit gebied kom je haast geen Europese toeristen tegen, die wat je ziet komen dan uit China, Pakistan of India zelf.

Thajiwas Gletsjer beklimmen – Sonamarg India

Thajiwas Gletsjer Sonamarg

Wat een geweldige uitzichten bij Sonamarg!

De hoge Himalaya bergtoppen op de achtergrond zijn prachtig!!

Hoe verder we kwamen, hoe mooier de uitzichten werden. Ik liep voorop en mijn vader samen met de jongen liepen een stuk achter mij. Soms bij een afslag moest ik even wachten op de aanwijzing van de jongeman maar het lopen ging super. De paden waren goed en zo steil was het ook nog niet. Bij de eerste fase liepen we toch door naar de tweede fase.

3 Fasen van Sonamarg naar Thajiwas

De tocht is verdeeld in fasen. Die hebben ze voor je uitgezet en bij elke fase is een stop plek om even te zitten. Je kunt er goed zitten en even bijkomen.

Genieten van het uitzicht…

en bedenken of je verder naar boven gaat.

Thajiwas Gletsjer Sonamarg

Bij die een na laatste stop is mijn vader blijven zitten. Hij kreeg wel wat last van zijn achterwerk op dat dunne harde zadeltje. Hij ging een kopje thee drinken en bleef daar achter met de twee paardjes en ik ben samen met de jongeman toch helemaal naar boven gelopen, naar de gletsjer. Uiteindelijk heb ik dus het hele stuk gelopen, ik had het wel kunnen weten natuurlijk vooraf..

Ik ben sportief en hou van lopen, natuurlijk loop ik naar boven!
Nou ja..het paardje wat voor mij mee was had een lekker relaxed dagje zo 🙂

Thaijwas Gletsjer Sonamarg

Thajiwas Gletsjer Sonamarg

Hier ging mijn vader een kopje thee drinken en liep ik verder

Hoe hoger we kwamen hoe mooier en grootser het uitzicht werd. Als ik vooruit keek zag ik de hoge berg waar de Thajiwas gletsjer zich bevind en als ik achter me keek zag ik het enorme dal waar ik uit kwam. Op de achtergrond die enorme bergen met besneeuwde toppen.

Geweldig machtig gezicht!!    Sonamarg – India

Op een mooi punt bedacht ik dat het tijd was om een yoga pose te doen natuurlijk! De jongeman die mee was maakte deze met veel plezier! Hij begon mee te denken en aanwijzingen te geven over hoe ik het beste kon gaan staan voor de achtergrond 🙂

Yoga Pose op de Thajiwas Gletsjer – Sonamarg

Hij vond het leuk om samen op pad te zijn. Ik zag een vogel, een vlinder en wat bloemen en hij ging met me mee op zoek en gaf toe dat hij dit eerder nooit gedaan had. Normaliter lopen ze alleen en werd daar niet veel tijd voor genomen.  Hij kon me dus ook niet vertellen welk vogeltje dit was. Andere dieren dan de vogel en de vlinder hebben we ook niet gezien. Er lopen wel dieren…maar dan moet je misschien in de schemer of vroeg in de ochtend zijn.

Onderweg kwamen we nog een nederzetting tegen.

De groentetuin hadden ze netjes in gebouwd tegen de dieren, er groeit verder weinig hier en ik kan me voorstellen dat als je dit niet doet het zeker weg is voordat er groenten zijn die volgroeid zijn. Er werd nog vrolijk even gezwaaid door de bewoners en wij liepen verder naar boven.

Ik kan me toch niet voorstellen dat je hier woont. Er is niks. Lopen naar een dorp duurt tenminste 2-3 uur, rijden kan niet. Met een paardje misschien iets sneller…. Je bent gewoon afgesloten van de bewoonde wereld.

Wonen in Sonamarg

ver verwijderd van de bewoonde wereld!!

De oven waar zij hun eten klaar maken

Boven gekomen kwamen we bij de uitloper van ijs aan, dit was de eeuwenoude gletsjer Thajiwas. Ik heb er natuurlijk boven op gestaan, ik heb een stuk in de hand gehad… we hebben er een tijdje rondgewandeld. Genieten van het ongelooflijk mooie uitzicht. Genieten van het feit dat je ergens op de wereld staat waar niet veel mensen komen…

De eeuwenoude Thajiwas Gletsjer

Sonamarg – Kashmir – India

Nog een keer terugkijken naar die geweldige besneeuwde bergen voordat ik met een tevreden gevoel aan de lange terugweg begon.

Feiten Thajiwas Gletsjer – Sonamarg

• Vanaf Srinagar naar Sonamarg is ongeveer 2 uur rijden, afstand is 87 km.

• Het is een klein plaatsje onderaan de gletsjer Thajiwas en er wonen zo’n 400 mensen ( telling 2011 )

• De gletsjer bevind zich in het Himalaya gebergte en op 2600 meter boven de zeespiegel. Neem er wel even de tijd voor, wij waren de hele middag zoet 🙂 ( 4uur tenminste )

• In de winter is het vaak onbegaanbaar door de vele sneeuwval.

Sonamarg Gletsjer, India

Meer lezen over mijn bezoek aan Kashmir?

Srinagar en het Dal Meer, Kashmir – India

Schapen offeren op het Moslim feest Eid Ul Adha

Negatief Reisadvies voor Kashmir – India

Een Lokale Kookles .. Te Lokaal – Varanasi

De Bekende Sloppenwijk Dharavi – Mumbai

Lees mijn tips speciaal voor alleen reizende vrouwen in India

6 Tips voor Vrouwen – Veilig reizen als vrouw alleen in India

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze wereld dan ik!